Osvrćemo se na Blizzardovu igru koja uskoro slavi drugi rođendan.
Blizzard ukratko
U današnje vrijeme kada mnogi developeri izdaju nedovršene ili poludovršene igre, rijetki su timovi čije se igre iščekuju s nestrpljenjem i osmjehom na licu, čije su igre gotovo uvijek savršeno ispolirani dragulji, čije igre objeručke prihvati publika i kritika, čije igre su tako zarazne da se pola sata pretvori u cijelu noć… Jedan takav tim je Blizzard – sinonim za kvalitetu koji traje dulje od 20 godina (kako vrijeme leti…). Zanimljivo je da je njihov svaki naslov praktički redefinirao žanr koji predstavlja. Od klasika imamo Warcraft i StarCraft koji su postali sinonimi za RTS igre, Diablo ne samo da je definirao aRPG (action rpg) žanr, već se za svaku sličnu igru kaže da je Diablolika (Diablo like). Na World of Warcraft u svijetu MMORPG-a ne treba trošiti riječi jer za njega i njegovo utjecaj znaju i vrapci na grani. Isti uspjeh su postigle i dvije nove igre. Za Hearthstone je nedavno potvrđeno da ima 70 milijuna igrača, a Overwatch je uz impresivnu brojku od 30 milijuna igrača u prvih godinu dana zaradio i milijardu dolara. Prva igra je neviđeni kartaški hit nakon kojeg su automatski počele nicati slične nove igre, a Overwatch je prve klonove (neki su čak i pre preočiti – Paladins npr.) počeo dobivati odmah nakon izlaska. S ovim igrama Blizzard je imao pokrivene skoro sve žanrove osim onog koji je posljednjih nekoliko godina daleko najpopularniji. Naravno, pričamo o MOBA žanru i njegovom enigmatičnom uspjehu.
Kako je nastala MOBA?
Vrlo zanimljiva činjenica u ovoj priči je da su prve dvije MOBA igra nastale na temeljima Blizzardovih hitova. Apsolutno prva varijanta je bila mapa Aeon of Strife za originalni StarCraft još davne 1998. godine. Pet godina kasnije Warcraft III je dobio mod pod imenom Defense of the Ancients (DotA) koji je praktički preteča žanra u obliku kakav postoji i danas. DotA je postala ogroman hit, a na tržište su dolazile razne varijante varirajućeg uspjeha. Jedna od popularnijih je bila Heroes of Newerth iz 2010., dok smo godinu dana ranije dobili i igru koja je postala globalni fenomen – League of Legends. Te iste godine, IceFrog (programerski tim koji je napravio originalnu Dotu) se pridružio gigantskoj kompaniji Valve gdje su krenuli razvijati punokrvni stand alone nastavak koji je pod jednostavnim imenom Dota2 izašao 2013. godine. Nakon duge pravne borbe oko korištenja imena Dota, Blizzard se nagodio te najavio svoj službeni doprinos žanru. Tako je nastao naslov iz naslova (zgodno) za kojeg Blizzard izbjegava termin MOBA, već koristi svoje ime – hero brawler (junačka tučnjava?). Na ovaj je način žanr koji je začet na Blizzardovim temeljima dosegao puni krug. No to ne znači da mu je tu kraj. Igre konstantno napreduju, a jedan od većih pomaka je Epicov Paragon koji je (doslovce) uveo novu dimenziju igranja u ovaj popularni žanr.
Zašto je MOBA tako popularna?
Nekoliko je osnovnih razloga zašto je ovaj žanr tako popularan. Prvi bi bio što je tehnički nezahtjevan, a samim time pristupačan i dostupan na velikom broju računala. To je između ostalog bio i razlog ogromnog uspjeha World of Warcrafta. Drugi razlog leži u vrlo jednostavnom, ali zaraznom gameplayu. Igra sukobljava dva tima od najčešće pet igrača kojima je cilj jednostavan – osvojiti utvrdu drugog tima. Mape najčešće imaju dva ili tri puta koji su simetrično podijeljeni. Svaki put i svaki tim imaju određene pomoćne zgrade i minione koji u redovitim intervalima jure prema suprotnom timu. Svaki od igrača kontrolira svog heroja te kroz taktiku, suradnju i sinergiju pokušava osvojiti suprotnu bazu. Kako igra napreduje, ubijaju se minioni, uništavaju zgrade, samim time raste i iskustvo heroja koji levelanjem dobivaju nove skillove i/ili spellove (mogućnosti i čarolije?). Treći razlog je kompetitivnost, odnosno esport i turniri. Ovo je žanr kojeg vjerojatno gleda jednako broj ljudi koji ga i igra. Najgledanije igre na Twitchu su upravo ove igre. Tome doprinose brojni turniri i ogromne, zaista ogromne višemilijunske nagrade.
I po čemu je ovaj igra posebna?
Drago mi je da pitate… Heroes of the Storm (HotS skraćeno) je prva Blizzardova igra koja je u najmanju ruku došla prekasno. League of Legends i Dota 2 su pobrale praktički sav tržišni udio. Blizzard je ispred sebe imao problem. Iz tog razloga su odlučili napraviti ono u čemu su najbolji. Napraviti izuzetno zarazan gameplay po kojem su poznati još od davnih dana. Odlučili su se vratiti osnovama, izbaciti sve dosadne i zamorne elemente, a one dobre učiniti još boljima. Koje su razlike?
- mečevi su kraći (u prosjeku 20-30 minuta)
- ne postoje zamorne mehanike s minionima
- experience se dijeli globalno
- ne koriste se itemi
- svaki heroj ima nekoliko mogućnosti razvoja, čemu doprinose i po dva različita ultimate skilla
- mape sa unikatnim zadacima i igračim elementima
Dugogodišnjim igračima žanra neke izmjene djeluju blasfemično, ali nakon dugo igranja, možemo potvrditi da je Blizzard uspio u svom naumu. Istina, neki elementi djeluju pojednostavljeno u odnosu na konkurenciju, ali sve je u svrhu kraćih i dinamičnijih mečeva.
Detaljnije o igri
Zgodna činjenica je da se igra u početku zvala Blizzard DOTA, da bi se zbog pravnih sukoba kasnije nazvala Blizzard All-Stars. Tek 2013. je dobila današnje ime. Godinu dana nakon toga je provedeno testiranje alfa verzije igre (13.03. do 22.09.), koje je na kraju produljeno do beta verzije koja je izašla u svibnju 2015. Puna igra je izašla 2. lipnja iste godine, što znači da joj je za manje od mjesec dana drugi rođendan!
U igri imamo heroje iz svih Blizzardovih svjetova – Diablo, Warcraft, StarCraft, Overwatch te jednog iz stare igre – The Lost Vikings. Sami heroji su zaista prekrasno odrađeni. Od početnog dizajna, animacija i glasova (svaki ima i svoj ples) do maštovitih i autentičnih skillova, spellova, kao i pripadajućih gameplay elemenata. Tako imamo klasične melee i ranged borce, tenkove, healere, ali i vrlo inovativne, no za neke igrače, komplicirane heroje koji zahtjevaju spretne prste i dobru koordinaciju. Primjer toga bi bila krhka, ali pokretna Tracer iz Overwatcha. Svaki heroj je odrađen u svom duhu, s pomno odabranim mogućnostima koje su preslikane iz njihovih okruženja u ovo sasvim drugačije. Moramo napomenuti da su heroji zaista najveći razlog što je ova igra tako fantastična i tako prokleto zarazna.
Heroji su po funkciji podijeljeni u četiri kategorije – Assassin (krhki, ali izrazito opasni), Warrior (kontroliraju bojište i štite pozadinu), Support (omogućuju ratnicima da dulje ostanu u borbi, a samim time štite ostale) te Specialist (načelno su vrlo sposobni preživljavati i brzo napredovati kroz suparnički teritorij).
Tipovi mečeva su:
- Treninzi – (jasno, jel tako?)
- Versus A.I. – za testiranje novostečenih heroja i njihovih mogućnosti
- Quick Match – kada ste već ovladali vještinama, isprobajte protiv živih protivnika
- Unranked Draft – vježbanje taktike i dogovaranja s ostalim igračima, ovisno o mapi i odabiru protivnika
- Ranked, koji se pak dijeli na
- Hero liga (rangirani mečevi ali bez mogućnosti predefiniranih ekipa)
- Team liga (isto kao i ovo, ali s timom od 2-5 igrača)
- Heroes Brawl – jednom tjedno jedna mapa s posebnim pravilima
- Custom Game – najčešće korišteno za turnire, igrači sami odabiru lobi, mapu, ekipe
Jedna od velikih prednosti igre je izuzetno bogat lore Blizzardovih igara. Svaka igra ima jako velik broj poznatih i obožavanih likova te se fanovi konstantno oglašavaju sa svojim željama za heroje koje žele vidjeti u igri. Blizzard je rekao da njihova lista trenutno broji preko 200 imena koje razmatraju. Nove heroje uvode skoro svaka tri tjedna, a dva posljednja su iz Overwatcha. Prije dva tjedna je to bio Genji, a idući nam tjedan dolazi D.Va. Vrlo često u igru dolaze posebni događaji i međupromocije kada se npr. nagrađuje svakodnevno igranje bar jedne igre, ili igranje pet igara s prijateljem čime se međusobno otključaju likovi i to ne samo u HotS-u već i u drugim Blizzardovim naslovima. Tako npr, trenutno imamo cijeli mjesec takve promocije između Overwatcha i Heroesa, gdje će se u posljednjem tjednu moći zaraditi loot škrinjice (njih 10) za obje igre.
Velika razlika u odnosu na druge igre iz žanra su i izuzetno kvalitetne mape sa potpuno različitim gameplay elementima, na kojima uvijek treba pametno odvagati da li je bolje boriti se i zarađivati experience ili odraditi unikatne zadatke koje svaka donosi. U nekima se ni ne može direktno napasti suparnička baza, već je potrebno zauzimati tornjeve koji zatim pucaju po bazi. Negdje možete sami preuzeti ulogu velikog zmaja i devastirati protivničke tornjeve, dok je posljednja mapa pod imenom Hanamura, poznata ljubiteljima Overwatcha, donjela sasvim novu mehaniku također poznatu iz Overwatcha a koja se sastoji od praćenja tovara (payload escort).
Cijena?
Igra je od početka bila besplatna, a svaki se heroj mogao otključati samim igranjem. Doduše, bilo je potrebno utući mnoge sate igranja kako bi se zaradilo dovoljno ingame zlatnika za kupovinu svih heroja, mountova ili sveprisutnih skinova. Svaki tjedan je bila akcija te su se, za one koji žele odriješiti kesu, neki heroji i skinovi mogli kupiti u pola cijene.
Tu na scenu stupa ova nova izmjena igre (verzija 2.0) zbog koje i pišemo cijeli novi članak. Blizzard je odlučio napraviti ogromne izmjene prvenstveno u sistemu otključavanja i levelanja novih heroja te je uveo danas izuzetno popularne loot škrinjice. Heroji se sada izuzetno brzo levelaju te svakim levelom zaslužuju novu škrinjicu s opremom. U škrinjama se može osvojiti apsolutno sve – od novih kozmetičkih dodataka koje smo dobili u ovoj verziji, preko skinova, mountova i samih heroja do ingame valuta i tzv. stimpackova koji povećavaju količinu zarađenog novca i iskustva. Spomenuti kozmetički dodatci su izuzetno zabavni, pa tako sada imamo mogućnost nabavke raznih vokalnih fraza, zastavica koje ističu mjesta na kojima smo pobijedili, sprejeva poput onih u Overwatchu koje lijepimo po terenu, tauntove kojima vabimo protivnike, kao i pregršt neizbježnih emojija. I što je najbolje, moramo još jednom napomenuti, apsolutno sve je moguće osvojiti bez i jedne potrošene kune. Chestovi/škrinjice se zarade vrlo brzo, a ako niste zadovoljni dobivenim sadržajem, možete rerollati (3 puta) i ponovno iskušati sreću.
Pa dobro, možda i probamo…
Naša iskrena preporuka je svakako da ovu fantastičnu igru barem na kratko isprobate. Čak i ako inače zazirete od MOBA žanra, ovo bi vas moglo zaintrigirati zbog izuzetno zabavnog, dinamičnog i pristupačnog gameplaya. Naravno, dodatni plus nastaje ako volite bilo koju Blizzardovu igru, jer ćete u tom slučaju zasigurno naletjeti na barem nekog poznatog heroja iz vaše igre, a vjerujte nam da su svi heroji odrađeni maestralno. HotS ima i vrlo dobru zajednicu igrača, pogotovo na redditu, kao i odlične stranice s uputama, strategijama i buildovima za brojne dostupne heroje u igri. Naravno, ponekad ćete naletjeti na loše igrače, no ne dajte da vas to demotivira. U ovoj se igri kvalitetnim timskim igranjem može spasiti skoro svaka situacija i u potpunosti preokrenuti meč.
Da zaokružimo ovaj osvrt s razlozima zašto je preporučljivo probati ovu igru…
- barem malo volite bilo koju Blizzardovu igru
- volite timski gameplay
- ponekad imate samo toliko vremena da odigrate kratak meč od 20-30 minuta
- volite zaraditi i otključavati nove kozmetičke dodatke
- ponekad ste kompetitivni
- želite konkretan i kvalitetan pristup MOBA žanru bez dodatnih elemenata koji nepotrebno produžuju gameplay
- želite se riješiti stresa!
Ukoliko ste zainteresirani, prilažemo i vrlo informativnu stranicu od samog Blizzarda – Uvod u Heroes of the Storm, kao i kratak video za modernu publiku željnu gledanja umjesto čitanja.
Vidimo se u Nexusu!
P.S.Mala napomena za one koje zanima nedostatak slika sa gameplay elementima. Kao prvo, jednostavno su nam ruke pune posla za vrijeme meča, a drugo je da slike ni približno ne prikazuju svu divotu mapa, detaljne animacije heroja, kao ni frenetičnost samih mečeva. Ako ćete biti zainteresirani, možda snimimo i uploadamo koji video.