Jučer je Valve najavio kako se rješavaju Steam Greenlighta, sistema odobravanja i mjerila kvalitete od strane korisnika za manje (indie) igre koje žele doći na Steam digitalni servis. Steam Direct je novi sistem prijave takvih igara. Da odmah ne bude sve ružičasto, Direct je već u startu (s pravom) povukao i kontroverze.
Ukratko, Steam Direct znači da se Valve rješava posredništva između objavljivanja manjih igara na Steamu uz pomoć mišljenja i odobravanja igrača (uz sumu od 100 dolara, koja je dosad bila obvezna za svakog proizvođača koji kani prijaviti svoju igru za distribuciju putem Steama) u korist direktnog objavljivanja na Steam uz određenu sumu novca.
Čini se da ni sam Valve nije siguran koja suma je prikladna, pa je, uz povratne informacije proizvođača, trenutno predložen raspon novčane pristojbe od 100 dolara, pa sve do priličnog iznosa od 5000 dolara. Makar je novčana aplikacija tek jamstvo Valveu da se proizvođač obvezao na izradu igre, te da će taj iznos biti vraćen onog trenutka kada igra bude uspješno lansirana i prodana u dovoljnom broju primjeraka koji pokriva aplikaciju, jedna barijera je jednostavno zamijenjena drugom. Ne nužno boljom.
Ako se dogodi najgori mogući scenarij za male proizvođače i pristojba bude dignuta na 5000 dolara, znači li to da uopće nećemo viđati indie igre? Pa, prema podacima sa SteamSpyja, daleko od toga. Od 5245 igre koje su u 2016. godine izdane na Steamu, njih oko 1700 zaradilo je preko 15 000 dolara. Dakle, i dalje postoji značajan prostor za izdavanje malih igara, samo što se u za proizvođače najskupljoj Steam Direct aplikaciji značajno diže i rizik za mogućeg ulagača.
Već i povremenom igraču jasno je da će možebitno visoka aplikacija odbiti mnoge od pomisli da uopće izdaju igru na Steamu, posebno ako je taj netko recimo bijedni student, ili ne daj bože nekim slučajem dolazi iz zemlje u razvoju kao što je Hrvatska. Stoga su brojni mali programeri s razlogom zabrinuti.
Ali upitajmo se, hoće li i visoka pristojba zajamčiti da Steam ne bude preplavljen igrama upitne kvalitete? Mnogi će s pravom reći da je Greenlight davnih dana prestao reprezentirati bilo što, kamoli kvalitetu igre. Čak i da nove igre dolaze na kapaljku, Steam je jednostavno već u ovom trenutku preplavljen raznim igrama, od kojih i one dobre ili odlične ne moraju biti uspješne. Upravo je na Greenlight Valve svalio dobar dio krivnje za novonastalu situaciju.
Neki jamac Valveu da postupaju ispravno jest i Discovery 2.0 algoritam za prikaz igara na početnoj stranici. Isti uzima u obzir vaše preferencije žanrova, dosadašnje igre koje ste igrali, ono što vaši prijatelji igraju i sl., te vam na osnovu toga nudi igre koje bi vas mogle najvjerojatnije zainteresirati za kupnju. Pa opet, Valve traži prilično povjerenje. Ipak, s obzirom da su navedenim algoritmom omogućili da se na početnoj stranici prikazuje 46% više igara, što je rezultiralo i 27% većom kupnjom preko Discoveryja, razloga za povjerenje u Valve ima. Naravno, sve dok ne shvatimo da su algoritmi ipak pod kontrolom posljedičnog eksternalnog marketinga koji opet ide u prilog – većima. Današnji trendovi su u velikoj mjeri ovisni o marketingu, i to je nešto što se ni u budućnosti zacijelo neće moći u velikoj mjeri mijenjati. Primjerice, čitav razvojni budžet za jedan GTA V je praktički ravan troškovima promidžbe!
Prelaskom na Steam Direct Valveova namjera je na minimum svesti i toksičnost koja se odnosila na sukobe pojedinih proizvođača i zajednice, koju je ponekad lako „zapaliti“. Dakako, s razlogom se implicira kako ovo nije glavni razlog prelaska na novi model, u kojem se nameće glavni postulat monetarne barijere kao jamca kvalitete neke igre. Valve će se tek pobrinuti da potvrdi kako je igra u ispravnom stanju, dok je sve pored toga na proizvođaču, te u konačnici na igraču.
Valve je nesumnjivo bacio novu rukavicu izazova za proizvođače te će prije definiranja novčane barijere imati priliku osluhnuti što mali proizvođači žele i što je u njihovom najboljem interesu. Greenlight je odbačen i s obzirom da je unatoč inicijalnim namjerama ipak naposljetku donio hrpu shovelware igara upitne kvalitete, nadajmo se da će Steam Direct označiti donijeti bolji standard koji će ponajprije služiti igrače koji žele dobre igre.
Kako će novi sistem funkcionirati i kolika će u konačnici biti cifra za novčanu pristojbu proizvođačima malih igara, saznat ćemo već ovog proljeća.