FFA Focus

Je li vaše računalo spremno za virtualnu stvarnost?

Virtualna realnost (VR) danas praktički iskače iz paštete na svakom koraku. Pa, iako pojam nije nikako nov, sve više se spominje kao budućnost videoigara. Kakvi hardverski zahtjevi se već danas spominju za VR na PC-u?

Ekipa iz Digital Foundryja ponovno se uhvatila analiziranja sadašnjosti i budućnosti VR igara i iskustva, barem onoga koje se najavljuje uz pomoć Oculus Rifta i HTC Vivea. Dizajneri odgovorni za Oculus Rift nisu predugo razmišljali kakva vam je PC konfiguracija potrebna za minimum:

Tekst se nastavlja ispod oglasa
  • Nvidia GeForce GTX 970/AMD Radeon R9 290 ekvivalentna grafička kartica, ili jača
  • Intel Core i5 4590 ekvivalentni ili jači procesor
  • 8GB+ RAM
  • 2x USB 3.0 port
  • HDMI 1.3 video izlaz koji podržava direktni prijenos na 297MHz
  • Windows 7 OS ili noviji

Neki će reći da ovakav konfiguracija čini nekih 1% postojećih gaming PC-a. No ako bacite pogled na Steamovu anketu hardvera koji koriste gameri, GTX 970 je ustvari prilično popularna kartica, i to s preko 5% udjela u grafičkim karticama korisnika, što nikako nije zanemarivo. Jedino je Nvidijina druga kartica iz srednjeg segmenta, GTX 760 , blizu ove brojke.

U Oculusu obećavaju kako će ove specifikacije ostati aktualne tijekom cijelog životnog vijeka Oculus Rifta. Kako hardver postaje manje skup, tako će vlasnici Rifta imati sve sposobnija računala spremna za potpuno iskustvo VR-a.

No postoji jedan problem, kako je to naglasio Nvidijin menadžer Jason Paul, zadužen za Nvidia Shield: „ Ako pogledate tipično PC gaming iskustvo, 90% igrača igra na 1080p. Za ugodan doživljaj ne želite manje od 30 fps-a. U slučaju današnjih VR uređaja, ekrani su na otprilike 2K rezoluciji, ali renderiranje se bliži 3K, i sve to ne želite u manje od 90 fpsa, kako bi sve bilo glatko. To je otprilike sedam puta veći zahtjev za hardverskom snagom u odnosu na tradicionalni PC gaming. I to sve treba pokretati u manje od 20 milisekundi od trenutka pokreta glavom, kako bi jasno vidjeli što se događa na ekranu“.

U končnici, cjelokupni trošak za Oculus Rift konfiguraciju i pripadajući uređaj penje se na nekih $1500. No je li to stvarno dovoljno? GTX 970 je popularna Nvidijina kartica zbog najboljeg omjera performansi i cijene, ali ostaje pitanje koliko je doista dobra za VR. Jer, svi prikazani VR demoi koristili su jači hardver, GTX 980 za Vive Steam VR demoe, te GTX Ti/Titan X za Crytekov Return to Dinosaur Island, kao i WETA-in Hobbit demo.

Iestyn Lloyd iz Lloyd Digitala kreirao je nekoliko VR demoa, te smatra kako trenutni VR portovi i naslovi koji dobro funkcioniraju u VR okruženju nisu dovoljni za određivanje zahtjevnosti VR-a. Kako bi vidjeli pravu zahtjevnost VR-a, potrebno je dizajnirati VR igre iz temelja, počevši od minimalnih zahtjeva koji počinju od GTX 970 i AMD R9 290. „To je naročito bitno zbog dobrog funkcioniranja VR-a, te ako želite da doživljaj ne bude praćen igračevim glavoboljama“, naglašava Lloyd. Iznimke su neke igre koje nativno dobro funkcioniraju u VR-u, poput Elite Dangerous.

Lloyd je naglasio kako u ovom trenutku ne znaju dobro iskoristiti dodatnu snagu SLI konfiguracija, odnosno paralelno renderiranje više GPU-a. Ovo bi se moglo promijeniti u budućnosti, s novijim API-jima (application programming interface odnosno aplikacijsko programsko sučelje) poput DX12/Vulkan/Liquid VR/VR Direct i novim grafičkim karticama, kao i pokretačima igara (Unity/UE4).

Na drugoj strani, Michael Brookes, izvršni producent Elite Dangerousa, ističe kako će njihova igra za potpuno iskustvo s HTC Viveom u 90 fps-a ipak zahtijevati GTX 980. „ Ljudski um je veoma osjetlji na trzavice u VR-u. Naša igra se zapravo renderira u 3024×1680 i potom skalira na Viveovih nativnih 2160×1200, sve kako bi izbjegli pojavu aliasinga (nazubljenih rubova) i piksela. Najvažnije je da minimalni broj sličica u sekundi zapravo ne pada ispod 90. Nemamo namjeru preporučiti slabiju konfiguraciju, ali neki igrači bi mogli spoznati da je igra dovoljno ugodna za igranje i bez GTX 980 kartice“, ističe Brookes.

Dok proizvođači traže način kako rasteretiti računala ovolike zahtjevnosti, tako se pojavljuju i novi načini renderiranja, poput Nvidijinog Multi Res renderiranje, koji renderira scene van glavnog fokusa u nižoj rezoluciji. Sličnu tehnologiju smo viđali i prije, primjerice na PlayStationu 2 programeri su se koristili sličnim trikovima.

Naravno, ne treba zaboraviti ni važnost procesora u cijeloj priči. U održavanju stabilnog fps-a iznad 60 fps-a bitno je imati procesor koji je u stanju slati dovoljno zahtjeva za iscrtavanjem grafičkom procesoru. S obzirom da kod vrlo visokog fps-a nema lineranog skaliranja snage procesora, čak i najjači današnji procesori mučit će se s održavanjem 90 fps-a u igri. Stoga se kao neki minimum nameće Core i7 3770, barem tako kaže ekipa odgovorna za Elite Dangerous. Naravno, ako želite igrati Elite bez VR-a, poslužit će već neki četverojezgreni procesor na 2 GHz.

Kad se sve zbroji i oduzme, čini se da je budućnost VR-a poprilično difuzna. Već sada možemo vidjeti da unficiranog uređaja za VR nema, a pitanje hoće li ga ikad i biti (tu su naravno u igri i proizvođači konzola, ponajprije Sony). Druga stvar je liberalnost u pogledu hardverskih zahtjeva. Ono što ističu u Oculusu možda neće biti dovoljno optimalno za igre koje su programirane u suradnji s HTC-ovim Viveom. U svakom slučaju, kako raste hardverska snaga i komponente postaju jeftinije, tako možemo očekivati i širu zastupljenost VR-a u domovima gamera, pa makar kao sekundarnog načina kontrole.

Povezano