Posljednje i najaktualnije ažuriranje OpenGL-a od jučer je dostupno svakome. No što to zapravo znači za krajnjeg korisnika iliti igrača?
Igre na raznim uređajima uskoro bi mogle dobiti poboljšanje zahvaljujući novoj verziji pokretača OpenGL – Vulkanu. Novi standard ovog aplikacijskog programskog sučelja (eng. API) dozvoljava programerima još veći pristup diskretnim i integriranim grafičkim čipovima, čime se izbjegava nepotrebno procesiranje i indirektni pristup hardveru koji samo usporava renderiranje. U grupi Khronos, koju čine entuzijasti i programeri odgovorni za programiranje Vulkana, ističu kako novi pokretač također poboljšava odaziv CPU-a i rad višejezgrenih procesora. Nakon što je 1.0 verzija pokretača odgođena na više mjeseci, sada je napokon tu, i kao što je poznato, zasniva se na AMD-ovom Mantle pokretaču. Slična tehnologija je korištena u Xbox One i PlayStation 4 konzolama kako bi im omogućila da iskoriste što više iz relativno osrednjih specifikacija.
Što se tiče PC-a, najveća prednost Vulkana je što će podržavati Windows 10, ali i starije Windowse 7 i 8, kao i nezaobilazni Linux. Vulkan su zasad podržali Nvidia i Intel. Ironično, AMD, na čijem se softveru Vulkan ustvari i zasniva, još uvijek nije izdao konačne drivere koji podržavaju Vulkan, već su isti još uvijek u beta verziji. Pristup hardveru „do metala“ je sličan DirectX 12, odnosno ako bi bili pošteni, treba reći da je Microsoft preuzeo većinu ideja za novu verziju svog API-ja od AMD-a i Mantlea. DirectX 12 će nesumnjivo biti popularan kod Windows 10 razvojnih studija i programera, no nije zanemarivo što će Vulkan podržavati starije Windowse i Linux. Kao nasljednik OpenGL-a, mogao bi također privući i razvojne studije poput Adobea, koji koristi OpenGL za Photoshop i ostale programe. Za aplikacije kojima ne trebaju maksimalne performanse, Khronos je također ponudio podršku i ažuriranje OpenGL-a.
Što se mobilnog tržišta tiče, Qualcomm je već najavio da će Snapdragon 820 procesor bez problema podržavati igranje preko Vulkana. Točnije, Adreno 530 grafički podsustav podržavat će u potpunosti izračunavanje i grafički standard Vulkana, što znači da će aplikacije imati otvoren pristup grafičkom podsustavu. U Qualcommu obećavaju i podršku za 4xx i 5xx verzije Adreno uređaja. Za očekivati je da i drugi proizvođači hardvera usvoje Vulkan i prilagode drivere novom API-ju.
Apple je inicijalno bio član Khronos grupe, no u konačnici su odstupili i odlučili napraviti vlastiti Metal API kojeg koriste iOS uređaji. No Apple, i Imagination, koji dizajnira PowerVR jezgre koje pogone iPhone i iPad uređaje, i dalje su dio Khronos konzorcija, što znači da podrška za Vulkan možda dođe i na iOS uređaje u nekoj budućnosti.
Vulkan je također bitan i Valveu s obzirom na Steam Machines inicijativu i Steam OS, koji nije ništa drugo nego modificirani Linux. Zasad još nema igara na Vulkan API-ju koje su pokretane Valveovim Source 2 engineom, no teško je ne očekivati da će i to uskoro uslijediti. Hoće li i Unity i Unreal Engine pokretači biti prilagođeni za Vulkan, to isto ostaje za vidjeti. Vulkan donosi ogroman potencijal i široko tržište, no naposljetku razvojni studiji su uteg koji čini prevagu u bitki koja se vodi između različitih standarda programskog sučelja za izradu igara. Jedina „veća“ igra koja trenutno podržava Vulkan je upravo naše gore list – Croteamov The Talos Principle.