FFA Focus

Zaboravljene igre PlayStation 1 ere

Paralelni svemir. Tosteri govore, slamke hodaju, ljudi lete. Alisa u zemlji čudesa. Druga strana Rogera Rabbita. Syphon Filter je eksluziva za PlayStation 5 a Parasite Eve Village gura Xbox Series X u laganu prednost pred nadolazeći rat konzola. Što bi bilo kad bi bilo.

Prošlo je gotovo 25 godina otkako je PlayStation ugledao svijetlo dana. Velik broj aktualnih igara započinje svoju priču baš na toj kultnoj konzoli, dok su se neke, možda i nezasluženo, izgubile u bespućima igraće industrije. Nostalgija je veliki saveznik tim igrama jer ih vrijeme nemilosrdno gazi. Mlađim igračima vjerojatno neće biti jasno kako smo mogli provesti sate upravljajući pikseliziranih likovima kroz mutne prostorije. Bez obzira na ogroman tehnološki skok, određene igre će zauvijek imati posebno mjesto u našim srcima. Odmah između prve ljubavi i hladne pive.

No vratimo se na pojam vremena. Neki ljudi vjeruju da je vrijeme kotač koji se okreće zauvijek.  To bi značilo da će njihov trenutak tek doći. Drugi pak vjeruju da je vrijeme rijeka. Ako je tako, onda je trenutak možda već otplovio. Igre koje ćemo spomenuti već godinama žive samo u našem sjećanju, a hoće li njihov trenutak još jednom doći ili je već otplovio, gotovo nitko ne zna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Parasite Eve II

Iako su Resident Evil i Silent Hill privukli svu pažnju ljubitelja survival horor žanra na sebe, iz sjene je vrebao naslov koji nije nimalo kaskao za spomenutim franšizama. Parasite Eve je miješao Resident Evil stil igre s elementima RPG-a i dao je zanimljiv pristup spomenutom žanru.

Igra nas stavlja u ulogu FBI agentice Aye Bree koja istražuje pojavu mitohondrijskih bića dvije godine nakon događaja iz prvog nastavka. Parasite Eve II je uveo borbu u realnom vremenu, a na nju uvelike utječe Parasite Energy system koji glavnoj junakinji daje specijalne moći.

Iako je u suštini survival horor, veliki je naglasak stavljen baš na tu borbu, zbog čega je ključno nadograđivanje Ayinih moći i oružja. Kako igra odmiče, neprijatelji su sve jači i suprostavite li im se nepripremljeni velike su šanse da bi mogli zapeti na nekom dijelu. Kompleksniji gameplay i prelijepa prezentacija čine Parasite Eve II možda i boljom igrom od Resident Evila, ali slaba prodaja zapečatila joj je sudbinu prije nego li je široka javnost imala priliku upoznati se s njom.

Kula World

Prije dolaska mobitela i tableta, postojao je žanr koji se mogao redovito naći na PC-u i konzolama. Logičke, ili puzzle igre, privlačile su ljude svojom jednostavnošću prije pojave naših trećih bubrega (op. a. mobitela), a jedna od njih bila je Kula World. Igra koja se češće pržila po susjedstvu od današnjih instagram modela na suncu, bila je i ostala izrazito zarazna i jednostavna.

Sve što trebate je otkotrljati loptu za plažu kroz svojevrsni labirint do izlaza. Skupljanjem ključeva otključavate izlaze, a na putu vam stoje razne prepreke poput bodlji koje probuše loptu, vatre koju je rastope ili pak leda zbog kojeg otkližete u bezdan. Težina varira od ultra jednostavnih do polomit-ću-joystick-o-zid teških levela, a 170 je sasvim solidna  brojka levela koja će vas držati zaljepljenima za ekran dok ju ne završite.

Syphon Filter

Akcijsko-taktička špijunaža relativno je noviji pojam u svijetu igara. Igrači su se tek krajem devedesetih s pojavom Metal Gear Solida i Syphon Filtera upoznali s takvim žanrom. Realističniji i otvoreniji pristup borbi proširio se igrama narednih godina, a na razvoj umjetne inteligencije, dizajna levela i naracije uvelike su utjecale spomenute igre.

Igrivost Syphon Filtera je ono što ga je izdvajalo od prosjeka. Neprijatelji čuče iza zaklona, mnoštvo gadgeta omogućava igračima biranje načina pristupa borbi, a priča je u razini visokobudžetnih akcijskih filmova. Ono što igri nedostaje je grafička prezentacija kakvu su imale igre tog vremena. Taj nedostatak nije bio nužno toliko loš, pošto je igra ostala poznata po gameplayu i zbog toga je velikom broju ljudi među najdražim PlayStation igrama.

Vigilante 8

Iako je u današnje vrijeme žanr ratovanja na kotačima gotovo izumro, krajem devedesetih izbor je bio velik ukoliko ste željeli zaigrati takvu igru. Osim iznimno popularnog Twisted Metala, autima smo se napucavali i u igri Vigilante 8. Twisted Metal je bio ispunjen ludim autima, bizarnim likovima i smiješnim stazama, dok je s druge strane Vigilante 8 imao ozbiljniji pristup igrivosti.

Smješten u američki sjeverozapad, V8 je, umjesto demonskih kamiona sladoleda i čovjeka smještenog između dva ogromna kotača, imao realističnji vozni park. Igra vas stavlja u kontrolu člana jedne od frakcija – Coyotes, koji pokušavaju nanijeti što više štete je moguće, te Vigilantes, koji pokušavaju spriječiti taj pakleni plan.

Na izbor imate osam vozila, a do kraja igre možete otključati još četiri dodatna. Ukoliko završite igru sa svih dvanaest prometala, na korištenje vam je ustupljen leteći tanjur. Toliko o realističnom voznom parku.

Gubitak interesa igrača za takvim žanrom vjerojatno je razlog zbog kojeg godinama nismo čuli za tu nekoć popularnu igru. Šteta, jer V8 je vrlo zabavna igra koja bi i danas privukla interes igrača.

Sheep, Dog n’ Wolf

Puzzle-platformer stealth igra, kako je ljudi zovu, možda nije bila svjetski hit ili vrhunac platformerske zabave, ali ostala je u sjećanju gotovo svima koji su je zaigrali. Zbog interesantnog i inovativnog pristupa igrivosti, privukla je vlastitu publiku koja se i danas s osmjehom na licu sjeti šuljanja s ovcom u rukama.

Cilj svakog levela je ukrasti jednu od ovaca koje čuva ozbiljni Sam Sheepdog. Igrač upravlja Ralphom Wolfom, koji osim skakanja i trčanja može hodati na prstima kako ne bi stvarao buku. Leveli su otvorenog tipa i svaki ima nove prepreke koje trebate savladati. U tome će vam pomoći Acme koji vam šalje razne gadgete ne bi li uspjeli u svom naumu. Svaki level zahtjeva novu taktiku, jer osim što se mijenja izgled okoliša i pas Sam je sve oprezniji i brži jer mu je stado sve manje.

Vjerujemo da bi i u današnje vrijeme ovakva igra mogla biti zabavna. Mozgalice su uvijek popularne, a ovakav pristup bi privukao i širu publiku.

Dino Crisis

Nekoć davno, Capcom je imao povlašten status među developerima i izdavačima. Gotovo sve što su izbacili postalo je trenutni klasik. Nakon prva dva Resident Evila, glavni čovjek Capcoma (Shinji Mikami), odlučio se prebaciti s hodajućih mrtvaca na brze prethistorijske živine.

Dino Crisis je, umjesto sporih zombija koje se moglo poprilično jednostavno ubiti ili izbjeći, imao dinosaure koji su često tjerali igrače da se daju u trk. Konstatna panika zbog nedostatka metaka i neznanja kad će odavno izumrla životinja iskočiti, davali su veliki horor element kao i atmosferičnost igri.

Drugi nastavak bio je više arkadno orijentiran uz više pucanja kako bi se odmakli uz čestih usporedba s uspješnijim Resident Evilom. Iako ideja nije bila loša, nastavak nije imao ono pucanje živaca i paniku kao original. Čavao u lijes zabio je treći i posljednji nastavak koji je izašao samo za Xbox.

Nažalost, kao i neprijatelji protiv kojih se borimo i sama igra je ostala zaleđena u prošlosti. Voljeli bismo vidjeti moderniji pristup igri kakav imaju novi nastavci starijih survival horora. Krajnje je vrijeme da dinosauri ponovno prohodaju Zemljom.

Vagrant Story

Dvadeset godina nakon izlaska, Vagrant Story se i danas smatra jednom od najboljih japanskih RPG igara svih vremena. Iza njenog razvoja stoji Yasumi Matsuno i ekipa zaslužna za Final Fantasy Tactics. Iako nikada nije ostvarila uspjeh poput drugih JRPG igara tog vremena (Final Fantasy 7), smatra se dostojnim kandidatom za najbolju PS1 igru.

Igra je hvaljena zbog zapanjujućih vizualnih efekata, atmosfere, sustava borbe i bogate priče. Stavljeni ste u ulogu Ashleya Riota, pripadnika mirovnih snaga u lovu na ozloglašenog vođu kulta Sydneya Losstarota. Radnja je smještena u Leá Monde, francuski gradić uništen građanskih ratom, a borba se odvijala u realnom vremenu s mogućnošću pauziranja akcije.

Vagrant je jedina PlayStation 1 igra koja je dobila savršenu ocjenu u popularnom Famitzu časopisu, te je bila peta najprodavanija PS igra 2000. Godine truda i novaca uložene u igru nisu bile isplaćene koliko se očekivalo i igra je ostala bez zasluženog nastavka.

Tomba!

PlayStation je konzola s mnogim klasicima kao što su Crash Bandicoot i Spyro the Dragon, ali povijest skriva i nekoliko sličnih igara koje nikada nisu stekle status hita. Jedna od njih je zasiguno i Tomba. Tomba je ime divljeg dječaka kojim upravljamo, a radnja se događa na grupaciji otoka gdje je sve bilo mirno i veselo dok nisu došle zle svinje. One ne da su samo zle, već imaju i magične moći pomoću kojih su ukrale svo zlato i vrijedan predmet koji pripada Tombovom djedu.

Dobre kritike iznjedrile su još jedan nastavak koji je poboljšao nedostatke iz prvog naslova. Iako su imale odličnu kritičku i igračku prihvaćenost, slaba prodaja zatvorila je razvoji studio Whoope Camp koji je bio zaslužan za razvoj igre.

Tomba je klasik kojeg se sjećaju svi koji su ga zaigrali i šteta je što mlađi igrači vrlo vjerojatno neće biti u mogućnosti zaigrati novi nastavak.

Ovo je samo jedan mali dio od stotina igara koje su nezasluženo pale u zaborav. Godine prolaze. Tehnologija se mijenja. No naša nostalgija se bori s tom brzo nadolazećom budućnošću. Neke stvari ovise o tome kako gledamo na njih, a ne kakvim se čine. Mi ćemo na stare igre gledati kao da su vrhunac trenutne tehnologije. Budite s nama idući tjedan kada ćemo se pozabaviti zaboravljenim PlayStation 2 igrama.

Povezano