Retrospektiva

Retrospektiva | Grandia

Grandiozna avantura o hrabrosti, ljubavi i požrtvovnosti ostvarenje je svakog dječačkog sna.

Izdana prije 20 godina za Seginu Saturn konzolu, Grandia je ponosno i na velika vrata ušla u legendu RPG žanra. Svojevremeno jedna od najiščekivanijih igara, brzo je postala klasik žarna i jedan od osnovnih temelja RPG-a kakvog danas poznajemo. Ipak, svoju najveću slavu doživljava dolaskom na originalni PlayStation gdje ponosno staje uz bok, tada, tehnički naprednijem i razvikanijem sedmom nastavku Final Fantasy serijala. Usprkos tome, ona je zadržala vlastiti identitet postavši jedna od najunikatnijih igara svih vremena.

Neka drugačija, ljepša vremena

Davno prije početka priče svijetom je vladala drevna Angelou civilizacija. Moćna, tehnološki napredna civilizacija sastavljena od ljudi i Icariana, drevnih spiritualnih bića. Živiše svi zajedno u miru i harmoniji koja je trajala stoljećima, pod jarkim svijetlom Spirit Stonea, drevnog artefakta sačinjenog od moći spiritualnih bića. Vremenom ljudi postadoše ljubomorni na Icariane želeći i sami posjedovati Spirit Stone. Uskoro, njihova srca zaposjedne tama a ljubomora se pretvori u mržnju i bezgraničnu pohlepu. Ukradoše kamen i Icarinska krila želeći njima ovladati. No taj čin bijaše protiv prirodnog poretka te se iz njihove pohlepe izrodi biće čistog zla. Uskoro cijeli svijet biva prekriven tamom. Icariani tada odlučiše žrtvovati dvije sestre kao protutežu svemoćnom demonu. Odbaciše svoja tijela i napuste ovozemaljski svijet ostavljajući čovječanstvo u rukama dviju sestara. One svladaše demona osuđujući čovječanstvo na beskrajni ciklus ponovnog rađanja, patnje i uništenja.

Nekoliko milenija kasnije svijet je zidom podijeljen na dva djela. Na jednoj strani žive ljudi koji su obgrlili znanost i tehnologiju, dok s druge strane žive rogata bića predana spiritualizmu i magijskom učenju. Priča nas stavlja u ulogu Justina, mladog dječaka koji želi krenuti stopama svoga oca te postati najveći pustolov u povijesti svijeta. Želja mu se i ostvari kada igrom slučaja pronađe misteriozni kamen te svjedoči tajnoj operaciji Garlylske vojske. Uskoro vojska napadne njegov rodni grad, a Justin se skupa sa Sue odlučuje ukrcati na brod u potrazi za novom avanturom. Putem susretne Feenu, dobročudnu djevojku vedrog duha koja na drugoj strani mora slovi kao neustrašiva pustolovka koja nikad ne propušta priliku za novom avanturom. Njih troje potom kreću na putovanje ne sluteći kako će ono biti avantura veća od života.

4 002

Grandia je prije svega priča o putovanju u nepoznato, prepuštanju struji da nas nosi i odvede na mjesta veća od života, mjesta od kojih nam zaigra srce, prožmu nas žmarci. Njena priča započinje nevino, gotovo dječje, no pretvara se u nešto puno veće, puno kompleksnije i puno veličanstvenije od bilo čega što smo mogli zamisliti. I upravo u tome leži njena tajna. Ova igra skriva izuzetno mnogo, potrebno je samo zaviriti i prepustiti se njenim čarima, prepustiti se da nas odnese na neko bolje, ljepše mjesto.

No ovdje njeno bogatstvo ne staje, upravo suprotno, ono se širi još sjajnije i veličanstvenije. Jedno od najvrednijih bogatstava ove igre su njeni duboko razrađeni likovi. Za razliku od mnogih naslova toga doba, Grandia ne donosi stalnu skupinu likova. Kako će priča odmicati, naši će nas prijatelji napuštati, a na njihova će mjesta dolaziti drugi živopisni likovi koji će oplemenjivati priču i pružati konstantnu dinamiku tokom iste. Paleta likova izuzetno je šarolika i svaki je lik specifičan po svom karakteru, svojim sposobnostima i po ulozi koju nosi kroz priču. Svaki je lik napisan s mnogo pažnje, prikazujući njegove mane i vrline.

Tako primjerice Justin, naš junak, na početku svoje avanture ostavlja dojam pomalo lakovjernog i brzopletog dječaka koji naprosto nema vremena razmišljati o posljedicama svojih odluka, često upadajući u nevolje zbog takvog stava. Kako će vrijeme odmicati, Justin će morati prihvatiti kako život nije uvijek lijep, već isprepleten nitima na koje se suviše lako saplesti i pasti. Sue, koja će se truditi pokazati kako je ozbiljnija nego što zapravo jest, često završavajući u suzama. I Feena, koja usprkos hrabrosti koju pokazuje, skriva vrlo sentimentalnu i osjetljivu narav. Te mnogi drugi likovi koji će ovo putovanje činiti još upečatljivijim svojim pomno osmišljenim šalama, međusobnim odnosom ili pak međusobnim podbadanjem. Grandia donosi vrlo prirodne dijaloge koji su pisani vrlo lakim i svima ugodnim jezikom i niti u jednom trenutku ne nastoji biti pretenciozna, baš naprotiv, ona se trudi prikazati priču na vrlo topao način zbog kojeg će nas nebrojeno puta ostaviti bez riječi.

Bitke bisernog sjaja

Grafički igra ne postavlja nikakve nove standarde, pogotovo PlayStation verzija koja u usporedbi sa svojim rivalima izgleda prilično mlako, no nosi ogromnu količinu šarma. 2D spriteovi u 3D okruženju postali su standard RPG-a toga doba. Ipak, Grandia nosi svoje posebnosti uvodeći (ne uvijek spretan) sustav navigacije u zamjenu za standardnu mapu koje su koristile druge igre u žanru.

Za razliku od pomalo mlakog dojma na polju grafičke prezentacije, Grandia nas oduševljava svojim dubokim i dinamičnim borbenim sustavom. Borba se odvija na zasebnom terenu i pokreće se kada stupimo u kontakt s neprijateljima. Neprijatelji su vidljivi na mapi pa je poželjno planiranje svakog sukoba jer ako im se uspijemo prikrasti iza leđa, bit ćemo u znatnoj prednosti. Igra koristi vrlo napredan i gotovo vizionarski sustav borbe koji se najlakše može usporediti s ATB (Active Time Battle) borbenim sustavom iz Final Fantasy serijala. Zlobnici bi mogli reći kako je ovo samo vjerna kopija, no Grandia nudi znatno vise od onoga sto se na prvu čini.

U donjem desnom kutu stoji vremenska linija po kojem naši likovi “klize”. Linija je podijeljena na tri djela: Pause (vrijeme u kojem čekamo da dođe red na jednog od naših likova), Command (trenutak u kojem zadajemo zapovijed, vrijeme u borbi se zamrzava) i Active odnosno izvršavanje zadane zapovijedi. Naši će likovi na raspolaganju imati dvije vrste napada: Combo (spoj dva ne toliko snažna napada u jedan moćniji) i Critical (koji upotrebljavamo ako želimo usporiti protivnika ili pak u potpunosti prekinuti njegovi akciju). Ovakav sustav potiče strateško razmišljanje u kojem je potrebno razlučiti koju vrstu napada upotrijebiti. Ukoliko znamo baratati i imamo jasno razrađenu strategiju moguće je brobu završiti bez i jednog primljenog udarca. Važno je naglasiti da i naši neprijatelji na raspolaganju imaju Critical napade pa se ponekad zna desiti da i mi sami izgubimo krug, a to katkad zna biti pogubno. Budući da se za borbu koristi cijeli teren, potrebno je voditi brigu gdje se nalaze pojedini likovi. Ukoliko su svi sabiti na jednom dijelu terena, moguće je da neprijatelj prizove snažnu čaroliju i jednim udarcem ošteti sve likove u skupini. Ovdje do izražaja dolazi opcija Move koja nam omogućuje da likove pomaknemo po terenu i na taj način zaštitimo pojedince od nekog jakog napada.

maxresdefault 1

Magija dolazi u obliku Mana Egga, posebnog čarobnog kamena koji nam daje jedinstvenu mogućnost prizivanja čarolija. Mana Egg dolazi u četiri osnovna oblika: vatra, voda, zemlja i zrak. No opremanjem različitih Mana Eggova omogućujemo razvoj novih čarolija koje su spoj dva elementa. Pa tako opremanjem vodenog i vjetrovitog elementa dobivamo ledenu čaroliju, spajanjem vatre i zemlje dobivamo eksplozivnu čaroliju, vatra i vjetar tvore grom te na taj način nastaju i drugi elementi. Uz čarolije dolaze i specijalni napadi koji su unikatni za svakog lika u našoj skupini. Specijalne sposobnosti mogu nositi i određene elementarne parametre. Pa tako ako posjedujemo ledenu čaroliju, moguće je razviti specijalni napad tog elementa. Takav sustav razvoja likova donosi mnogo osvježenja pružajući nam mnogo mogućnosti za manevriranje i isprobavanje novih stvari. Sposobnosti se razvijaju korištenjem te svaka nova razina koju dosegnemo nosi veći postotak štete odnosno bržu realizaciju zadane zapovijedi.

Razvoj likova se temelji na klasičnom level up sustavu. Igra ne njeguje nikakav oblik grindanja pa nakon nekog vremena borbe postaju nepotrebne jer će svota dobivenog iskustva znatno opadati nakon svakog dobivenog nivoa. Na kraju borbe, uz iskustvo, dobivamo i određenu svotu novca tako da je borba najlakši i najpristupačniji način dolaska do njega. Uz to, igra vrlo pametno koristi svoj okoliš servirajući nam razne zamke koje vješto moramo izbjegavati jer nanose štetu našim likovima.

https://www.youtube.com/watch?v=i36tXq7yK6c

Za glazbu je odgovoran Noriyuki Iwadare, koji je potom skladao i za ostale igre u serijalu. Soundtrack je raznolik, od ambijentalnih skladbi koje poboljšavaju atmosferu, preko gitarom nabijenih borbenih tema pa sve do lakih balada na klaviru. Iako na mnoge ne ostavlja poseban dojam, soundtrack ipak nudi pregršt pamtljivih skladbi koje na svojstvem mačin poboljšavaju dojam o igri.

Grandiozan završetak grandiozne avanture

Znate li onaj osjećaj kada ste svjesni da sljedeća vrata vode do konačnog obračuna s finalnim bossom, a vi tapkate na mjestu ne želeći proći kroz njih u nadi da ćete još malo ostati uvučeni u taj predivni svijet u kojem ste proveli šezdesetak sati? Grandia je jedna od takvih dragulja. Tapkajući na mjestu kroz misli će vam proći sve one predivne scene kojima je igra krcata. Sve one lijepe trenutke u kojima ste uživali čitajući dijaloge vaših likova. Srce će vam zaigrati, a na oči došetati pokoja suza kada se sjetite svih pejzaža kojima ste svjedočili. Tada će vašu maštu prekinuti turobni zvuk koji nagovještava da je svijet u opasnosti, a vi ćete shvatiti da je kucnuo čas da napokon završite ovu avanturu prepuštajući se vatrometu emocija koji će uslijediti.

Ovo je vrlo posebna igra koja dira srce i prodire u najdublje odaje ljudske duše. Ona nas na svoj jednostavan, topao način vodi kroz predivan svijet satkan od najprirodnijih ljudskih emocija. Ona oduševljava svojom jednostavnošću i toplinom; svojim šarmom i ljubavlju i svojim nastojanjem da probudi ono malo dijete u svima nama i potakne nas na razmišljanje o moćnim strujama koje nas nose kroz život.

Ona je Grandia, najsjajniji dragulj zvjezdanog neba koji još uvijek neumoljivo obasjava put kojim kročimo vodeći nas u potpuno novi, drugačiji svijet prepun ushita i ljubavi, u svijet gdje se svi snovi ostvaruju, samo je u njih potrebno vjerovati.

Povezano