Retrospektiva

Retrospektiva | Mario Kart 64 vs. Crash Team Racing

U ovoj retrospektivi sukobit će se dva rivala s različitih platformi iste generacije. Koji od njih će prvi prijeći ciljnu liniju, čitajte u nastavku.

Vrijeme je za obračun! U lijevom kutu ringa sjedi veteran i pionir te vrste žanra sa svojom drugom iteracijom po imenu Mario Kart 64. U desnom kutu sjedi mladi izazivač spreman dokazivanja čija franšiza redefinira žanr i melje konkurenciju pod nazivom Crash Team Racing. Dragi gledatelji, pripremite se jer uskoro počinje borba! Let’s get ready to ruuuuumbleeee!

mk64_ffa_1.jpg

Možda sam trebao usporediti CTR sa Speed Freaksima, ali nekako imam dojam da oni uopće nisu postigli popularnost da bih ih išao spominjati te bi tu pobjednik bez razmišljanja bio CTR. Plus, nisam ni igrao Speed Freaks, tako da to otpada. Možda je CTR trebalo usporediti s originalnim Mario Kartom za SNES, tako da obje igre budu prvijenci u serijalu, ali smatram da je generacijski jaz ipak prevelik za to, stoga MK 64 i CTR jer su najbliži po pitanju vremena izlaska .

Mario Kart 64

Ovo je drugi po redu Mariov izlet u karting vode s time da je ovoga puta kompletna grafika poligonalna i u 3D-u. Mario Kart 64 je inicajno trebala biti launch igra za Nintendo 64, ali iz raznoraznih razloga to nije mogla biti, pa su Europljani imali priliku tek 1997. godine igrati igru. To je još uvijek 2 godine prije Crash Team Racinga.

Igra nudi 20 staza od koje su 4 namjenjene za Battle mode, 8 vozača (Mario, Luigi, Peach, Toad, Yoshi itd.) i razne modeove utrkivanja kroz 3 razine težine izražene u kubikaži motora (50, 100 i 150 kubičnih centimetara). Nema tu prevelike filozofije ni priče. Odabereš si omiljenog lika, mode koji ćeš igrati i deri. Grand Prix je onaj glavni koji se sastoji od kupova kao što su Mushroom, Flower, Star i specijalni kup. Svaki od njih ima 4 staze u kojima treba biti minimalno iznad petog mjesta u utrci da bi se napredovalo dalje. Fora je što mogu sudjelovati 2 igrača u utrkama što pridonosi zanimljivosti i kompetitivnosti. Time trial je, naravno, utrkivanje protiv vremena. Sami ste na stazi i imate 3 gljive kao rezervu za potrošiti. Versus mod je natjecanje isključivo između vas i nekog vašeg prijatelja gdje se natječete tko je bolji. Battle mode je mode do 4 igrača gdje se vi i vaši prijatelji međusobno napucavate oružjima. Svatko ima 3 balona koji reprezentiraju živote pa shodno tome onaj tko ih ima najviše, pobjeđuje.

mk64_ffa_2.jpg

Kad smo kod oružja, ona su smještena u kutijama na raznim mjestima po stazi. Okupite li primjerice Koopa oklop, njime možete gađati druge vozače ispred sebe i na taj način ih usporiti. Ako je oklop zeleni, putuje samo pravocrtno dok crveni ima prateće svojstvo. Ako pokupite gljivu, dobit ćete turbo ubrzanje.  Kora od banane služi za podvaljivanje i usporavanje protivnika iza vas koji vam se približavaju. Oružja definitivno unose dinamiku i osjećaj napetosti i nepredvidljivosti u utrkivanju jer čas možete biti prvi, a čas posljednji. Možda bi bilo pametnije reći i određenu dozu frustracije kada se vi lijepo potrudite i budete na čelu kolone, a netko sa začelja vas obraduje oklopom i smjesti vas na kraj. Grafika je šarena u tipičnom Mario stilu, kao i melodije koje su vesele. Upravljivost vozilima je jednostavna i naglasak je na proklizavanju za brže prolaženje u zavojima. Za razliku od Crasha, ovdje nema dodatnog turbo boosta prilikom proklizavanja.

Crash Team Racing

Vidjela ekipa iz Naughty Doga da Mario i kompanija jako dobro vozi kartove i da su odlično prihvaćeni kod publike pa su odlučili napraviti svoju karting igru. Cijeli Crash Bandicootov svijet, sa svim bitnim likovima, ukomponirali su u novi žanr. Rezultat je bio odličan. Jako dobro su baratali „posuđenim“ idejama iz Mario Karta te su napravili dostojnog rivala.

Novo lice s tjeralice je Nitrous Oxide koji se smatra najbržim vozačem u svemiru. Jako mu je dosadno pa je krenuo istraživati ima li itko brži od njega. Tako dođe do planeta Zemlje izazivajući njene stanovnike na Survival Of The Fastest okršaj. Ako pobjednik bude netko sa Zemlje, Oxide će ih sve pustiti na miru i povući se, ali ako on pobjedi, pretvorit će cijelu zemlju u veliki parking, a od Zemljana će napraviti robove. Dakle, klasična vanzemaljska invazija u vidu jednog luđaka željnog dokazivanja. Izazov je prihvaćen te krećemo u akciju.

ctr_ffa_3.jpg

Nakon početnog odabira željenog lika (Crash Bandicoot, Coco Bandicoot, Neo Cortex, Tiny Tiger i ostali) sa pripadajućim karakteristikama glede ubrzavanja, kočenja i ponašanja u zavojima dolazimo na prvi hub world gdje nas čeka Aku Aku ili Uka Uka sa objašnjavanjem što nam je činiti. Za početak su nam otvorene svega dvije staze gdje se natječemo za pokal kako bismo otključali preostale i eventualno nakon svega Boss garažu. Nakon što pobjedimo određenu stazu, nudi nam se utrka za CTR novčić I utrka za relikviju. Da bi osvojili CTR novčić moramo skupiti CTR slova razasuta po stazi i pobijediti, a za pripadajuću relikviju ostvariti najbolje moguće vrijeme. Kutije sa sekundama koje smrzavaju vrijeme su od velike pomoći.  Nakon što osvojite sve trofeje u svim utrkama na pripadajućem Hub worldu, slijedi boss borba (Ripper Roo, Papu Papu, Komodo Joe i Pinstripe) gdje za pobjedu  dobijete ključ koji otvara vrata za sljedeći hub world.

Grafika je tipično vibrantna i šarolika, a staze su preslika nivoa iz prva 3 nastavka. Tu je i sva poznata ekipa s kojma se možete voziti kao i oni koje valja otključati. Gameplay je donekle preslika Mario Karta što se tiče upravljanja i powerslidea. Dodatak je to što je moguće izvesti 3 puta boost u pravodobnom trenutku dok se kližete za dodatnu brzinu. Kada se jednom uhodate u mehanizam, izvodit ćete goleme i brze driftove kao od šale.

ctr_ffa_4.jpg

Da ne bude sve suhoparno natjeravanje, za to će se pobrinuti i oružja ili sredstva za ubrzanje spremljena u kutijama razasutima po stazi. Ima tu svega: od klasičnog turba pa do štita, bombi, TNT-a, raketa, usporavanja vremena i slično. Jabuka se može skupiti maksimalno 10, a tada se oružja pojačavaju (TNT postaje Nitro, turbo duže traje, rakete preciznije prate metu itd.). Kada dosadi avantura, a dođu vam prijatelji, spojite lijepo multitap i uživajte natjeravajući se do učetvero u split screen modu. Postoje i dodatne staze u obliku arena gdje se možete međusobno obračunavati gađanjem oružja koja pokupite.

Tko je bolji?

Morat ću reći da je u ovom slučaju „učenik nadmašio učitelja“. Svakako, MK 64 je veliki napredak u odnosu na jedinicu u svim aspektima no i dalje ostavlja osjećaj polupraznine. Staze su lijepe ali djeluju polupusto u odnosu na staze iz CTR-a koje pršte detaljima. Osjećaj brzine je daleko bolji u Crashu kao i osjećaj da su svi manevri i pobjede razultat vašeg razvijenog skilla, a ne sreće (unatoč protivničkim oružjima). Kod Maria je prisutno to da bez obzira koliko dobri bili, postoji izvjestan faktor sreće gdje će vas protivnik izbiti oružjima kao i to da će postati brži ukoliko vi previše odmaglite naprijed. To daje jedan osjećaj frustracije sličan Mario Partyju gdje vi možete biti superiorni u mini igrama, ali na ploči će protivnik imati sreće i oteti vam novce i zvijezde. Daleko od toga da to igru čini lošom, ali zbog toga i generalnog manjeg broja sadržaja, pada na drugo mjesto u ovoj borbi.

Naughty Dog je sa CTR-om uzeo sve što je Mario Kart činilo odličnim i samo podignuo kvalitetu na entu potenciju pritom dodavajući izvjesnu količinu svoje originalnosti stoga je za mene, bez previše razmišljanja, pobjednik upravo Crash Team Racing.

A to je, u biti, prvi i zadnji put kada je Crash nadmašio Maria što se kartinga tiče jer se Mario Kart svakom idućom iteracijom poboljšavao dok je Crash stagnirao odnosno se pogoršavao. Iz razloga koje i ptice na grani znaju.

Igra