Skvik, skviiik, skviiiik! Bump! Vuššš!
Ako vas zbunjuje podnaslov, nije bilo namjerno. To je zapravo čest scenarij u ovoj igri. Ugledate svinju kako šetkara i radi nešto totalno bez veze sve dok dotična ne ugleda vas. A onda zaskviči i zaleti se vilama prema vama. Vi ju preskočite i ona se jadna zabije u zid što je dovoljno da vidi sve zvjezdice. Zatim vi skočite na nju i zavitlate ju što dalje, dok ne odleti s ekrana. Dobro došli u Tombija! Ili Tombu (ovisno o regiji).
Opet naslov s Demo 1 CD-a. Moja opsesija njima ne prestaje. Da nije njega, ja bi za ovu igru znao dosta kasno. Što je najbolja stvar, taj demo nudi barem sat – dva vremena prelaska što je bilo vrlo izdašno u to doba. To je bio sasvim dovoljan prikaz za shvatiti sviđa li vam se igra ili ne. Shvaćam ekipu kojoj se Tombi ne bi svidio jer je previše cartoony i japanski, a i radi se o 2D platformeru kada se već debelo prelazilo na 3D. Možda zvuči kao loš argument u današnje doba, ali tada je 3D bio i dalje big deal.
Ružičasto je ponovo in
Priča je kratka, ali slatka. Naš junak ružičaste kose po imenu Tombi trčkara proplankom, kada ga odjednom zazove miris veprovine. Nije naučio da se ne skače ustima na vepra jer uvijek može promašiti i zubima zaorati obližnji vapnenac. Kako li se uvijek nađu u krivo vrijeme na krivom mjestu? Uglavnom, naganjanje je uspjelo, pa dok se Tombi časti veprovinom, ugleda par svinja kako kradu blago. Zaleti se u njih, pošamara ih sve, ali jedna od svinja iskoristi priliku i onesvijesti Tombija mažnjavajući pritom djedovu narukvicu. Tomba se osvještava i shvaća da nema narukvice te kreće u jurnjavu za svinjama. Uostalom, evo kako to izgleda:
https://www.youtube.com/watch?v=AuV8qi2dTwg
Ispada da su to podanici 7 zlih svinja koje su došle pokoriti svijet infestirajući ga nekim čudnim plavim, ružičastim i bijelim balonima. Ne znam kako bi ih drugačije opisao nego baš tako. I imaju očito fetiš na sve što je zlatne boje čim to kradu. Taj ostatak priče će vam ispričati čovjek star 100 godina. Doslovno. Ima u igri i ljudi starih po 1000, 10000 i 100000 godina. Svaki od njih vam da ključ za otvaranje posebnih škrinja, a one su razasute po svijetu. To odmah znači hrpu backtrackinga, što nije moja omiljena aktivnost. Ali ajde, svijet u igri je predivan pa se iskupljuje za sve to. Odmah sam prešao na starce umjesto da se bavim konkretno igrom. Heh.
Vuglji vuglji
Uz zarazne lagane melodije kreće avantura u kojoj vas zasipaju questovima u prvih 5 minuta. Ni 100 metara ne stignete napraviti, uvijek se pojavi nešto niotkuda da vam zada neki zadatak za riješiti. A questova ima barem 150. Srećom, ako i fulate neki, možete se vratiti u bilo koji dio igre i riješiti ih. Većina ih je brzo rješiva, dok se neki rasprostru do tolike daljine da zaboravite na njih i slučajno ih riješite.
Kako se radi o 2D platformeru u 95% slučaja, zna se što slijedi: Puno skakanja, njihanja, mahanja oružjem i slično. Kontrole su dobro izvedene, ali okolina zna ponekad biti nepraštajuća, pogotovo na nekim dijelovima gdje se zahtjeva kirurška preciznost pri doskoku, a ispod svega je kilometarska provalija. Recimo u špilji gdje lete vražje crne svinje s vilama. Taj nivo je izvor frustracija. Ali zato će vaš inventorij biti poprište mnogih stvarčica od kojih neke zbilja služe svrsi. Ako je, primjerice, gore spomenuti doskok na platforme zeznut jer ih ne uočite na vrijeme, samo uzmite Funky Parasol koji će vam dati majmun. Sada ćete se dovoljno opirati gravitaciji da će slijetanje biti bezbolnije.
Kad čujem da Tombi ima RPG elemente, dobijem želučani virus. Danas je izgleda fora naći najmanju sitnicu koja ima nekakav level up sustav da se igra proglasi RPG-om. Tomba to nije. To je kao da Zeldu nazivam RPG-om. U biti, sada kada već spominjem Zeldu, sustav oružja, produljivanja energije i otvaranja škrinja neodoljivo podsjeća na nju. Tu bi mogao ubrojiti još i taj šarm i atmosferu koju igra posjeduje i to je to. Za sve ostalo imate Monkey Hero ili prvu Alundru. Ovo je bila mala digresija, a sad se vratimo na Tombija.
Nakon svakih nekoliko nivoa dođe vrijeme za obračun s jednom od zlih 7 svinja. Nisu toliko komplicirane za srediti jer se sve svodi na njihovo bacanje u magičnu vreću iz koje ne mogu van. Da, svinjetinu bacite u vreću i to je to. Ovo zvuči kao završni postupak kolinja.
Pa tko to more platit?
Kako se Tombi drži nakon 20 godina postojanja? Ima kultni status među obožavateljima, ali njih nije puno. Radi se o platformeru koji očigledno nije dovoljno dobro prošao kod publike unatoč pojavljivanju u Demo 1 CD-u. Grafički i dalje izgleda lijepo, kontrole se dovoljno dobro drže i sve zbog čega određeni platformeri lako drže test vremena Tombi ima. Neovisno o tome imate li nostalgijske cvike na nosu ili ne. Istina, dogodio se i nastavak u 2,5D stilu (nešto kao Pandemonium ili Klonoa) čiji poligoni malo bodu oči, ali u suštini to je Tombi. Nažalost, nakon toga studio Whoopee Camp koji je radio oba nastavka prestaje postojati što znači da nikad neće postojati novi nastavak. Publici se očito nije svidjela takva vrsta platformera uz vladare žanra koji su tada već naveliko izbacivali svoja remek djela.
Sve to znači da je igra iznimno raritetna, pa retro kolekcionari lupaju glavom o tipkovnicu kad vide cijene na eBay-u. I jedan i drugi nastavak Tombe idu za troznamenkaste iznose neovisno o valuti. Kako ih nema na PSN-u, a rastajanje od velike količine novaca i nije neki prioritet na vašim listama u životu, uvijek postoji siva zona. Ako vam se igra zanimljiv i simpatičan platformer, ne tražite dalje.