Lagani koraci odzvanjaju hodnikom, iz daljine se čuje muki krik, zatim šapat, potom tišina. Tama nam govori, šapuće. Hvata nas jeza… Dobro došli u Vagrant Story.
2000. godina označila je prijelaz generacije konzola. Naš voljeni PS2 zauzeo je police dućana te su se mnogi developeri posvetili razvoju igara na novoj konzoli. No PS1 se još uvijek nije predao i servirao nam jedinstvenu igru predivne grafike koja je ponosno nosila naslov posljednjeg PS1 klasika.
Ivalice, stari svijet u novom ruhu
Vagrant Story druga je u nizu igara iz takozvanog Ivalice Alliance, odnosno igara smještenih u svijet Ivalicea. Iako inicijalno zamišljen kao zasebna igra, zbog mnogih aluzija na Final Fantasy Tactics, VS ipak biva smješten u Ivalice. Kao takav, prepričava priču o jednom vremenskom razdoblju u dugoj povijesti ovog poprilično mračnog i brutalnog svijeta.
Igra nas stavlja u ulogu Ashleyja Riota, pripadnika elitnog vladinog odreda VKP (Valendia Knights of the Peace). Ashley je osoba od malo riječi, mučen sjenama prošlosti koji predanim radom nastoji zaboraviti svoje muke. Priča započinje u vili vojvode Bardorba koja je pod napadom misterioznog kulta Müllenkamp. Ashley biva poslan razriješiti taj bizaran slučaj no Sydney, vođa kulta uspijeva oteti Joshuu, vojvodinog sina, te naposljetku i pobjeći u smjeru Leá Monde. Leá Monde, nekoć bogat grad, sada uništen strašnom kataklizmom koju je uzrokovalo bestjelesno biće tame koje obitava unutar gradskih zidina, a zove se – Dark. Nakon ulaska u grad svaki ulaz i izlaz biva uništen u potresu ostavljajući Ashleyja i Callo Merlose, VKP početnicu, odsječene od ostatka civilizacije. Callo biva oteta i odvedena kao talac ostavljajući Ashleya posve samog. No on ubrzo shvaća kako Leá Monde skriva mračne tajne; mrtvi hodaju uokolo, čudovišta vladaju gradom a u središtu svega je Sydney. U međuvremenu i druga frakcija, Order of the Crimson Blades, interna vojska Crkve, ulazi u grad pod vodstvom Romea Guildensterna. S ciljem hvatanja Sydneyja, ali iz sasvim drugih razloga, Romeao pokreće svoj plan i beskrupulozno “češlja” kroz Leá Monde. Ashley će tako morati razlučiti kome vjerovati, pomiriti se sa svojom prošlosti i naposljetku na svoja leđa baciti ogroman teret za koji ni sam nije siguran je li uopće spreman.
Valja napomenuti kako je 50% priče moralo biti izrezano zbog hardverskih ograničenja i rokova koji su developeri trebali poštovati. Budući da je i u ovom obliku kompleksna, epska i odlično ispričana, ne osjeća se nikakav pad u kvaliteti naracije. Možemo samo zamisliti kako bi sve izgledalo da je kompletni koncept mogao biti implementiran u priču.
Treba li preuzeti rizik?
Pod redateljskom palicom Yasumia Matsuna Vagrant se ističe po svom neobičnom dizajnu i miksanju različitih žanrova u jedan unikatan spoj. Igra se ne može jasno okarakterizirati kao RPG jer ju je Matsuno zamislio kao igru koja izlazi iz okvira standardnih RPG-ova. Tri osnovna žanra čine ovaj naslov posebnim – RPG, platformer i puzzle-solving. Iako se na prvu čini kako taj miks nikako ne može uroditi plodom, krajnji je rezultat i više nego fascinantan.
Budući da su mnoge igre počele koristi trodimenzionalni prikaz, taj trend je slijedio i Vagrant Story. Svojom grafičkom prezentacijom može se ponosno smjestiti uz bok najljepšim igrama na PS1 konzoli. Likovi su dizajnirani s puno detalja i jednaka je pažnja posvećena svim likovima bez obzira na to koliko se puta pojavljuju. Lokacije su bogate detaljima, a štucanja frame ratea nema niti na sekundu.
Slijedi najbitniji dio igre Vagrant Story – combat. Kretanje se odvija u 3D okruženju s mobilnom kamerom koju možemo slobodno namještati. Ona kao takva pridonosi dinamici gameplaya. Borba je izuzetno duboka i strateški nastrojena. Odvija se u stvarnom vremenu i polu-akcijske je prirode. Naime, možemo se slobodno kretati u prostoru, a kada nam se približi neprijatelj pritiskom na za to određenu tipku otvaramo takozvanu “combat sphere”. Ona nam omogućuje da napadnemo protivnika odabirući dio tijela koji mu je najizloženiji. Prilikom otvaranja sfere, vrijeme oko nas se zamrzava omogućujući nam nesmetano serviranje dugih combo udaraca. Nadalje, oružja se dijele na tri osnovne skupine: piercing, blunt i edged, a potom na osnovne vrste: standardne mačeve, koplja, čekiće, štapove, noževe, samostrele i još mnogo drugih. Svako je pogodno za određenu vrstu neprijatelja. Ponekad će vas iznenaditi kako su pojedini neprijatelji slabi na edged oružja ako ih želite udariti po tijelu dok će im primjerice rep biti slab na piercing vrstu oružja. Oružja se mogu sklapati u Workshopovima, a dijelove za njih dobivamo rasklapanjem već postojećih oružja. K tome, na oružja možemo stavljati i drago kamenje koje u sebi nosi određene elementarne vrijednosti kako bi pojačali njihovu učinkovitost (ili pak smanjimo, ako ih primjenjujemo na krivim neprijateljima). Oružje se također može istrošiti ako se potroše svi DP (Damage Points) te se mogu obnoviti samo i isključivo u nekom od Workshopova.
Ovdje nije kraj, tek dolazimo do najvažnijeg dijela borbenog sustava. Prilikom svakog udarca koji zadamo raste naš mjerač RISK-a. Što je mjerač veći (ide skroz do 100) to je i šteta, odnosno mogućnost zadavanja kritičnih udaraca, veća. No to, shodno imenu, donosi i neke rizike jer nam se smanjuje obrana i preciznost pa se često možemo dovesti u opasnost da nas boss smlavi jednim napadom. RISK će brže rasti ako primjenjujemo Combo udarce ali će i kontinuirana šteta biti znatno veća. Tako se ponekad zna desiti da neki neprijatelj padne i prije nego je imao i jednu priliku za reakciju. Combo udarce postavljamo na akcijske tipke te njihovim izmjenjivanjem slažemo velik broj lančanih udaraca. Igra nudi i brzi izbornik koji se otvara pritiskom na R2. U izborniku možemo naći čarolije, koje se dijele na 4 vrste: Shaman (čarolije za liječenje), Enchanter (čarolije za prizivanje elementarnih statusa), Warlock (napadačke čarolije) i Sorcerer (čarolije za prizivanje pozitivnih odnosno negativnih statusa). Break Arts su posebne sposobnosti koje na uštrb HP-a nanose enormne količine štete. Svaka vrsta oružja ima svoj vlastiti BA pa čak i vaše šake. Efekti prizivanja ovih sposobnosti jako su bogati i pokazuju svu grafičku snagu ove igre.
No nije sve u combatu. Igra koristi i elemente platformera. Pa tako naš Ashley može skočiti i primiti se za rub neke platforme ili pak pasti u provaliju ako ne doskočimo tamo gdje smo zamislili. Tijekom igre naići ćete na svakojake prostorne odnosno logičke zagonetke koje će aktivirati vaše moždane vijuge. Slaganjem kutija, kojih ima 3 vrste: drvene (mogu se uništiti), kamene (ne mogu se nositi niti uništiti) te “futurističke” (koje samo kližu u pravcu kojem ih pošaljete). Ovakvim načinom morate jasno razmotriti koji dio slagalice posložiti prvi kako bi rezultat bio pozitivan. Da vas u tome potakne, igra nudi i time mode (ne brinite, može se isključiti) koji će vas nagraditi svakojakim nadimcima ako ga uspješno i u okviru vremenskog roka riješite.
Što se tiče razvoja lika, magije skupljamo u obliku grimoirea te ih njihovim prizivanjem “memoriramo” i koristimo dalje trošeći MP (Magic Points). Klasičnog level up-a nema već pobjedom nad bossom, pravilom ruleta, dobivamo određeni parametar (primjerice HP +4). K tome, postoje svakojaki predmeti koji pomažu dizanju parametara no oni su vrlo rijetki i potrebno je puno strpljenja da bi ih se dobilo.
Naravno, kao i svaki drugi RPG, tako i VS ima inventory. No nemojte očekivati da će vam stati sve što nađete na putu. Naš spremnik je ograničen na određen broj predmeta koje možemo nositi i poprilično okrutno kažnjava ako ne pazite što radite. Samo će vas obavijestiti kako nemate mjesta a ako ne pazite i ostavite svoj predmet u zamjenu za nađeno, zauvijek ćete ga izgubiti. Morate ostavljati mjesta i za predmete koji su bitni za prelazak priče pa ćete se mučiti kada nađete ključ a ne možete ga pospremiti. Ipak, nemojte očajavati jer su kroz igru razasute kutije za spremanje viška predmeta pa se uvijek možete njome poslužiti i izvaditi nešto što vam je potrebno.
Glazbu potpisuje Hitoshi Sakimoto, već poznat kao Matsunov suradnik. Soundtrack se nalazi na dva diska servirajući nam 57 originalnih skladbi. Sakimotov prepoznatljiv zvuk postao je sinonim za Ivalice i iz njega izvlači ono najbolje. Bilo da se šetate kroz katakombe dok zbor lagano pjevuši, borite se s podivljalim zmajem dok u pozadini odzvanja borbeni bubanj uvijek, uvijek ćete imati osjećaj kako glazba samo proširuje dojam i dozvoljava vam da se još više upustite u ovu epsku avanturu.
Lutaličina priča
Zadnjih nekoliko sati prepuno je Shakespeareovske tragedije, obrata i prave drame. Do posljednjeg trenutka nećete znati tko je pozitivac, tko vas želi preveslati, a tko je pak glavni negativac. Sve će naglo eksplodirati dosežući klimaks nalik na kakav filmski blockbuster. U tih 30-35 sati koliko traje Vagrant Story će vam promijeniti pogled na gaming servirajući vam odmjerenu dozu akcije, kompleksne naracije, intrige i mračnih tajni koje skrivaju zidine Leá Monde, konstantno natežući vaše moždane vijuge servirajući vam kompleksne logičke zagonetke, ili vas potaknuti na duboko strateško promišljanje kada pred vas stane boss.
Vagrant Stoy i danas kotira kao jedna od najboljih igara svih vremena. Igra koja je spajala nespojivo i stvorila borbeni sustav koji i danas fascinira svojom dubinom i složenošću, ali prije svega, kvalitetom. Kvalitetom koja nakon svih ovih godina ne jenjava.
Iako već pomalo otrcana fraza, ovdje se zasigurno može iskoristiti; Vagrant Story je bio ispred svog vremena. On predstavlja nedvojbenu revoluciju u gaming industriji potvrđujući ono što smo ionako svi već znali – Yasumi Matsuno je vizionar bez premca. Vizionar koji pomno gradi svoju kulu od karata koja, unatoč vjetru koji je nastoji srušiti, čvrsto ostaje stajati nakon svih ovih dugih godina.