Uvijek nam je drago vidjeti domaće gore list na stranicama Steama. Taman za završetak školskog polugodišta je stigla nova igra zagrebačkog studija Spektar. Započnimo novu godinu s avanturom!
Jednom davno u pećini
Studio Spektar ste već mogli vidjeti na hrvatskoj gaming sceni. Možda ste upoznati sa Viktorom, veprom sa megalomanskim idejama u tradicionalnoj point and click avanturi, ili sa Generalom Konjem, blesavim svemirskim kapetanom i satima FMV klikanja ravno iz zlatnih 90-ih. Avanturistička crta sa dozom absurda i karikature se provlači dalje, no ovaj put u nešto drukčijem paketu.
Cave Hikers je jednostavnija igra od svojih prethodnika. Šarena ilustrirana avantura je prilagođena za mlađu publiku i igra se isključivo s mišem. Pratite tri protagonista: mladu hobotnicu-ratnicu Aki, zvijer (Tazmanijsku neman? Tako nešto…) Vuvo i mravojeda alkemičara Valeriana. Dinamični trio žive ispod zemlje u dubokim pećinama, no odluče napustiti svoj rodni gradić i krenuti u istraživanje podzemnih hodnika punih čudesa i zgoda. Njihov cilj je legendarna pećina sa beskonačnim stropom, a hoće li stići do nje ovisi o vama.
Špil špilja
Svaka pećina na putu dolazi sa listom predmeta i/ili sastojaka kojih morate pronaći. U tipičnom hidden object stilu, samo morate razaznati predmete iz liste na ekranu. Ponekad se skrivaju iza kamenja ili se treba riješiti jednostavna zagonetka kako bi došli do njih. Predmeti su razni i šašavi, od očekivanih kristala i biljaka do umjetnina i izuma, nacrtani kao za slikovnicu ili crtić iz Zagreb Filma.
Druga česta mehanika je Valerianov alkemijski stol. Na putu ćete trebati riješiti više problema sa Valerianovim napitcima. Prvo pronađete sastojke po pećini, a onda ih pripremate po uputama u vašem vodiču kroz pećine, interaktivnoj knjizi koja vam je uvijek dostupna za listanje. Valeriano tako može izliječiti rane, povećati plodove, napraviti crnu rupu(!), svašta pomalo. Nemate izbora kada i što možete napraviti, sve je linearno i ne možete baš pogriješiti, ali kao mini-igra je sasvim simpatično osvježenje od traženja predmeta.
Alkemija nije jedina mini-igra, dapače – ponekad letite kroz zrak i morate hvatati kišobrane, jednom slažete školjke u toranj, a možda ima i gljiva za pucanje u zrak. Ritam između traženja predmeta i mini-igara je vrlo dobro balansiran, a s vremenom su i same pećine nešto kompliciranije. Zadnja pećina je znatno veća, sa više ekrana, mini-igara i raznih zagonetki koje vode do konačnog cilja, puno bliže jednoj tradicionalnijoj p’n’c avanturi.
Osim potrebnih stvari za nastavak puta, svaka pećina skriva i igraće karte kao dodatan neobavezan izazov za skupljače trofeja. Karte se skupljaju u spomenutom vodiču, a možete sakupiti cijeli špil ako se dobro potrudite. Sam vodič kao knjiga je ljupko ilustrirani set uputa za napitke i skriva druge tajne koje sami morate razlučiti. Dosta podsjeća na Ni No Kuni ili Tunic, samo znatno jednostavnije.
Prikladno za sve
Igra nema teksta za čitanje, nego koristi izmišljeno pismo u kombinaciji sa naracijom i mimikom likova kako bi predočila priču. Naracija je dostupna na engleskom i hrvatskom; britanski glumac Tom Bennett odradi sjajan posao praveći se kao da je Attenborough, a hrvatski narator je ujedno i glavni animator Zvonimir. Razlika u kvaliteti je, moram reći, primjetna, no u konačnici ideja je solidno odrađena.
S obzirom na mlađu publiku, ključno je da nema barijera u razumijevanju što i kako treba, a igra nudi dovoljno vizualnih uputa i bez naracije. Kao anglista, moram malo negodovati, doduše, jer mi se čini da je tekst za naratora prvo napisan na engleskom a potom nespretno preveden na hrvatski. Jedan lektor bi dobro došao, no jasno mi je gdje su ipak prioriteti. S druge, tehničke strane, igra nema nikakvih problema!
Ostatak prezentacije je fino složen. Dizajn likova i pećina je oku ugodan i zabavan, sa puno neočekivanih oblika i raznovrsnih boja. Glazba je odlična i prikladna za svaku situaciju, a likovi se glasaju u blesavim tonovima i pokojem prdežu. Ton je općenito apsurdan i šašav, točno onako kako bi prvašić u školi slagao crtić ili strip. Sve skupa igra traje možda sat-dva ako ste iskusni, no za mališane će možda trebati malo duže.
Podzemni intervju
Studio Spektar je sitna skupina entuzijasta, kao što vidite. Mi smo imali priliku popričati sa programerom Cave Hikersa, Fabjanom Bakulićem.
FFA: Predstavi nam se ukratko!
Fabjan: Ja sam Fabjan Bakulić iz Splita i radio sam kao programer na hrvatskoj igri Cave Hikers. Tehnologija i igranje igara su mi oduvijek bili velika strast, tako da sam od osnovne škole samoinicijativno počeo učiti izradu video igara kao hobi. Danas sam sretan što sam to pretvorio u profesiju.
FFA: Nema vas puno u studiju Spektar – kako je raditi u maloj kreativnoj ekipi?
Fabjan: Jako mi je drago što sam imao priliku raditi u manjem timu jer se tako može direktnije utjecati na razvoj same igre. Naravno, to znači da sam imao i više vrsta zaduženja, no to je zapravo nešto čemu sam se radovao pri dolasku na ovaj projekt.
FFA: Koji su bili najveći izazovi u izradi? Ima li cruncha u studiju?
Fabjan: Što se cruncha tiče, minimalno. Možda sam najveći izazov zadao sebi. Bio sam ambiciozan i pridružio se projektu unatoč tome što engine za razvoj igre – Construct 3 – nisam do tada još koristio. Doduše, imao sam dužeg iskustva u sličnim alatima, npr. GameMaker-u, tako da sam se dosta brzo navikao.
FFA: Jesi li imao prilike isprobati nešto drugo osim programiranja?
Fabjan: Srećom, da. Kako sam ranije spomenuo, u ovako malim timovima nije rijetkost dirati se i drugih aspekata game developmenta. Level design, Game design, Project management, Sound editing i Voice acting su stvari koje mi odmah padaju na pamet, i uživao sam radeći ih.
FFA: Hidden object igre su naizgled vrlo površne – no jesu li jednostavne za kodirati?
Fabjan: U suštini da, ali sve ovisi o tome koliko ostalih elemenata imate. Na primjer, Cave Hikers ima dosta različitih minigameova. I ne zaboravite, igra nije samo pitanje kodiranja – tu su i razne druge discipline, od kojih sam samo neke nabrojao u prošlom pitanju.
FFA: Koje savjete imaš za buduće programere?
Fabjan: Ne zanemarujte kompleksnost ikakvih igara i budite spremni hrabro se suočavati s novim izazovima iz dana u dan te nikad ne prestanite učiti. Za početnike ovo uvijek možda zvuči malo strašno, ali možete vi to.
FFA: Sprema li se sljedeći projekt?
Fabjan: Zasada planiram ostati u ovom timu i mogu potvrditi da imamo još nešto, u ranijim fazama razvoja. Ništa specifično ne bismo još otkrivali, ali svi Cave Hikers, General Horse i Viktor fanovi mogu biti sigurni da će biti još toga.
FFA: Najdraža igra?
Fabjan: Danas je teško reći, najviše zato što ima tako mnogo igara. Zbog toga mi je kod ovakvih pitanja draže spomenuti favorite iz djetinjstva: Super Mario Galaxy na konzolama i Stronghold Crusader na kompjuterima.
Zabava za male
Najjači adut Cave Hikersa je upravo ta dječja iskrenost. Poruka i priča igre je vrlo jednostavna, ali vrlo topla. Nema dubokih zavrzlama i dugih monologa, već dobijete točno ono što piše na pakiranju. Kao lagani uvod u svijet avantura, pa i svijet PC gaminga, Cave Hikers su sasvim pristojan mali dar pod virtualni bor. Bilo bi jako zanimljivo vidjeti nastavak ili konceptualno sličnu igru od Spektar ekipe u budućnosti, jer s ovim naslovom imaju solidnu bazu za daljnji napredak. Možda sljedeće godine, tko zna?
Cave Hikers pronađite na Steamu ovdje po popularnoj cijeni od samo 9,75€.