Recenzije

Recenzija | F1 2020

U godini koja je trebala biti velika obljetnica i slavlje za Formulu 1 povodom 70 godina postojanja, ispriječila se Covid-19 pandemija koja je sve to zakočila. Ipak, ova sezona krenula je prošlog tjedna s utrkom u Austriji. Budući da je dosad igra za početkom sezone kasnila po 4 mjeseca, spletom okolnosti možda i prvi put u povijesti sinkronizirano smo dobili novu F1 igru. Unatoč epidemiji, Codemasters je uspio isporučiti najkompletniju F1 igru dosad.

My Team mode: Želite li biti Flavio Briatore ili Toto Wolff? 

F1 2020 obilježava potpuno novi način igranja karijere. Odnosno postavlja nas u vozač/menadžer ekipe poziciju. Da, uz standardnu karijeru na koju smo naviknuli u prošlim igrama, ove godine konačno možete biti i vlasnik 11. ekipe na F1 gridu unutar novog modea MyTeam.

Na početku treba izabrati glavnog sponzora, motor i vozača, sve mora biti u budžetu

Stavljate dva F1 bolida na stazu o kojima se morate brinuti kako biste preživjeli u okrutnom bogataškom i egom nabijenom svijetu Formule 1. Na početku birate boje i ime ekipe (mi smo je prigodno nazvali FFA F1 Racing Team), a sve to radite na bolidu koji je oblikom, ali ne i performansama isti kao i bolid u online multiplayeru. Na raspolaganju vam je tako šasija napravljena prema trenutnim tehničkim regulacijama F1 u suradnji s FIA-om i samim vlasnikom Formule 1 – Liberty Mediom.

Same performanse početnog bolida nisu bajne. Startate kao treća najgora ekipa ispred Williamsa i Haas F1 tima, a ukoliko ne požurite s novim dijelovima i nadogradnjama, vrlo brzo ćete pasti i iza njih. Sve to financirate putem sponzora kojeg odabirete na samom početku. Početak vas ograničava na samo jednog sponzora kojeg birate između njih 6 do 7, a svaki od njih nudi različite bonuse i uvjete. Najčešće su to performanse na stazi, određeni broj bodova, broj pretjecanja ili primjerice broj intervjua koje ćete pružiti nakon utrke. U skladu s napretkom i rezultatima otvarat će se nove potencijalne sponzorske suradnje. Sponzori i njihovi zahtjevi mogli su biti logčnije posloženi u skladu sa zahtjevima, budući da na sekundarnoj listi postoje oni koji će tražiti 10 bodova u sezoni za 80 tisuća dolara i dodatne bonuse, dok istovremeno neki drugi sponzor nudi isti ili veći novac za tek četiri intervju pitanja nakon utrke. Ukupno možete imati 5 sponzora koji se dijele na dvije kategorije, primarne i sekundarne. Primaran sponzor može biti samo jedan i on donosi najviše novca kroz baznu cifru i bonuse te duži ugovor od sekundarnih sponzora. Sekundarnih sponzora možemo imati najviše četiri, a oni, shvatili ste, donose manji novac i kraće ugovore. Sekundarni sponzori mogu se izmjenjivati iz vikenda u vikend kako bismo osigurali momčadi konstantan izvor prihoda.

Ipak, nemojte očekivati da ćete se boriti s Mercedesom i Ferrarijem, već sa sredinom poretka

Što radimo s tim novcem? Trošimo ga na razvoj ekipe koji je podijeljen na 6 razina. Od odjela zaduženog za aerodinamiku pa sve do marketinga. Aero odjel je najskuplji budući da se za unaprjeđenje prve razine treba uložiti najmanje 5 milijuna dolara kroz već poznato nam R&D stablo. Pokraj aerodinamike imamo i odjel šasije, motora, odjel zadužen za dužu trajnost dijelova te odjel za marketing koji je iznimno bitan kako bismo privukli dodatan kapital i bolje vozače.

Sistem je uistinu jako dobro razrađen, kompleksan je te zahtjeva vrijeme, strpljenje i dobru taktiku ulaganja u svaki odjel kako bi ekipa preživjela i napredovala. Treba napomenuti da se svaki od 6 odjela može i ugasiti nauštrb razvoja ako u nekom trenutku dođete do spoznaje da financijski sve to ne možete pratiti.

R&D stablo ostalo je identično kao i posljednje dvije godine, samo što ono sad ovisi o svim elementima koje smo naveli. Čitavi razvoj sada definitivno ima više smisla, jer treba zbilja pametno ulagati kako biste došli do stupnja bržeg i kvalitetnijeg razvoja komponenti.

Aero odjel je brutalno skup za razvoj u već skupom sportu

Osim razvoja i sponzora, na samom početku treba odabrati i vozače. Tu dolazimo i do novog sustava ocjena vozača, a koje jako podsjećaju na FIFA-u. Svaki vozač ima ocjene koje se dijele na četiri kategorije, a to su: Experience, Racecraft, Awareness i Pace te ukupna ocjena. Sve one utječu na brzinu vozača, njegov doprinos ekipi te ukupni plasman na kvalifikacijama i utrkama. Na početku birate između pravih Formula 2 vozača te si, logično je, ne možete priuštiti vozače klase Hamiltona, Vettela i sličnih. Birat ćete tako mlađe i jeftinije vozače te procjenjivati njihov potencijal. Ipak, u svakom trenutku sezone za određenu cijenu možete ih zamijeniti s drugim vozačima.

Pred prvu utrku sezone, kao što je to i u pravom F1 svijetu, predstavljat ćete bolid. Susrest ćete se tako s popularnim voditeljem Will Buxtonom (prvi put je u F1 igri), a sami intervju donosi zanimljive mehanike putem kojih odgovorima na pitanja možete ostvariti bolje odnose sa sponzorima, privući bolje vozače, podići moral inženjerima u aero odjelu…

Intervju s Will Buxtonom uoči predstavljanja Vašeg bolida? Laganica.

Također, obaveza kao menadžeru vam je organizirati i aktivnosti ekipe, a svaka od odluka može imati pozitivan ili negativan utjecaj na ekipu. Primjerice, možete organizirati team building odjela koji je zadužen za šasiju, seminare koji će povećati znanje odjela koji se brine za motor, promo događanja za sponzore i vozače i slično. Igra jako dobro objašnjava koje su pozitivne i negativne posljedice svake odluke, a pametnim odabirima ćete poboljšati rad ekipe.

Šest odjela u koje morate ulagati ili će vam ekipa potonuti na kraj poretka

MyTeam karijera čini se kao pun pogodak. S novim modem dobili smo dodatnu dubinu i smisao igranja karijere, a koja se u svojoj standardnoj formi na trenutke može činiti dosadnjikava i suhoparna. 

Kad smo kod standardne karijere, odnosno kod Driver Career modea, novost je da se sada može voziti puna sezona Formule 2 prije ulaska u Formulu 1. Ranije se promocija mogla ostvariti tek kroz tri unaprijed definirana scenarija ili uz skraćenu F2 sezonu. Naravno, sve to možete i preskočiti pa karijeru započeti direktno u F1. Sama karijera se nije značajnije mijenjala, pa ćete kao i prošlih godina razvijati bolid kroz R&D stablo, mijenjati timove, raditi intervjue i promovirati se preko društvenih mreža. Novost je da možete sami kreirati kalendar utrka ili birati koje ćete voziti. Ponuđeni broj utrka je 10, 16 ili svih 22, a svaku od njih možete izbaciti iz kalendara ili joj promjeniti datum. Što je super korisno ako vam se ne vozi čitava sezona ili jednostavno ne volite neku stazu.

Model upravljanja s kojim napokon osjećamo downforce F1 bolida

Veliko poboljšanje ove godine stiglo je u vidu modela upravljanja bolidom. Iako službena F1 igra prema modelu upravljanja možda nije Assetto Corsa ili rFactor, radi se u najmanju ruku o simcade naslovu. F1 2020 tako više naginje na stranu simulacije nego arkade.

Bolidi, za razliku od prošle godine, konačno imaju pravi osjećaj s preko 3500 kg downforcea, odnosno potisne sile. Osjeća se i taj poveći grip masivnih guma F1 bolida. Zavoj broj 9 u Španjolskoj konačno se može proći punim gasom, a Copse, Maggots i Becketts zavoji na Silverstoneu više nisu lutrija. Copse se također prolazi punim gasom, a može se osjetiti dodatna stabilnost i prediktabilnost u brzim zavojima poput onih na Silverstoneu. Kao i gume, znatno kvalitetnije se osjeća i zadnji kraj bolida, a prednji kraj napokon „grize“ kako treba, ali i popušta s pravim osjećajem u dugim srednje brzim zavojima. Vozni model svakako je ostvario veliki napredak u odnosu na prošle godine. Ranije smo ga u većini slučajeva mogli ocijeniti tek osrednjim.

Fifa? Ne, ovo je nova staza glavnom gradu Vijetnama – Hanoiju

Vožnja volanom je jako dobra. Iako Force Feedback može biti poboljšan u sporijim zavojima s više detalja na kočenju, grbama na stazi te boljim osjećajem na samom limitu te izlasku iz zavoja. To ipak nije na razini nešto detaljnijih simulatora, ali je i dalje sasvim solidno. Vožnja kontrolerom i trenutnim modelom upravljanja je možda i najbolja ikad. Na kontroleru samo upravljanje nije stresno ni naporno, pruža pravu satisfakciju te se bez problema možete natjecati u online ligama i ostati kompetitivni. Ali ako se želite natjecati s najbržima, volan i pedale su ono što vam treba.

Na nagovor igrača Codemasters je odlučio smanjiti broj ERS postavka, te sada postoji samo jedna. Umjesto njih 5 koje su bile nerealne i naporne. Pa je uvedeno tzv. “Overtake” dugme koje se koristi kao nekadašnji KERS sustav kod obrane ili prelaska drugog bolida. Sam ERS sustav je dobro napravljen. Dizajniran je za svaku stazu posebno kao što je to slučaj i u stvarnosti, gdje ekipe optimiziraju iskorištavanje baterije iz hibridnog sustava kako bi dobile najviše brzine kroz cijeli krug. Za kvalifikacije postoje „Hotlap“ i „None“ postavke za skupljanje energije. 

Multiplayer bez većih novosti te i dalje bez dedicated servera

Dok je solo mode dobio velike promjene, to se se isto ne može reći za multiplayer koji je i dalje bez dedicated servera. Multiplayer komponenta igre i dalje se oslanja na nepouzdane P2P servere. Samo utrkivanje može biti dobro, ali treba biti orezan bolidi se često “zalijepe” ili igra bez razloga igraču zalijepi kaznu zbog kontakta koji se nije ni dogodio na njegovom ekranu.

Online mutlipayer je prilično stabilan, no ne i skroz bez problema. Ponekad se nećete moći riješiti “povezivanje na mrežu” poruke pa ste primorani resetirati igru. Također Time Trial leaderboardsi još uvijek ne rade kako treba te se ne mogu pogledati vremena ostalih igrača. Codemasters je najavio ispravak problema pa se nadamo da će i to biti riješeno do konačnog izlaska igre 10. 07.

Split screen i virtualno ogledalce 

Stigle su i dvije relativno male novosti, a koje su bile jako tražene. Prva je povratak Split Screen modea nakon više od desetljeća izbivanja. Da, dobro ste pročitali, vratili smo se u 2000-te više nije nužno imati dvije konzole kako biste igrali s prijateljem! Ekran se dijeli horizontalno te se igrači komotno mogu utrkivati jedan protiv drugoga s 18 drugih AI bolida. Naravno, kako bi se postiglo takvo nešto postoji kompromis. Grafički detalji ponešto su umanjeni, a frame rate je ograničen na 30 umjesto 60. Što je sasvim OK budući da se igramo na konzolama koje su na samom zalasku. U split screenu se vozi jako dobro i bez većih problema, a nema većeg gušta nego poraziti najboljeg prijatelja koji, po običaju, vozi s boljim kontrolerom i na svom je terenu (kod svoje kuće).

Split screen!!! Povratak u rane 2000-te!

Druga “relativno mala novost”, a koja je također stigla na veliki zahtjev igrača je implementacija virtualnog retrovizora. Također, čitavi HUD sada je modularan te se u postavkama može promijeniti pozicija ili skalirati svaki njegov element poput mape, brzinomjera ili već spomenutog virtualnog retrovizora.

Ostali plusevi i minusi

Sve su staze prerađene. Tako je konačno uklonjena ona neugodna nepostojeća grba na japanskoj Suzuki, a treći sektor u Barceloni dobio je totalni makeover. Međutim, staze i dalje nisu laserski skenirane, što bi bilo najbolje riješenje za nekonzistentnost staza u usporedbi s nekim drugim simulacijama koje su bolje u ovom segmentu.

Borba za svaki bod u sredini poretka

Umjetna inteligencija ostala je na razini prošlih godina. Nije odveć briljantna, što ćete ponajviše osjetiti u kvalifikacijama kada će vas AI vozači često blokirati, dok se u utrkama oni ipak ponašaju bolje. Bilo bi dobro vidjeti da protivnici ponekad rade greške, no možda to ipak nije ostvarivo na aktualnim konzolama. Očekujemo poboljšanja u ovom segmentu na PlayStationu 5 i Xbox Series X.

Trebamo naglasiti nezadovoljstvo tematskim sadržajem za Michaela Scumachera, legendarnog F1 vozača čiji uspjesi su obilježili moderno doba F1. Naime, on je žestoko promoviran od strane Codemastersa, a na kraju smo dobili tek Benetton bolide iz 1994. i 1995., njegov prvi bolid Jordana 191 iz 91′ godine, prvi Ferrarijev bolid s kojim je osvojio prvenstvo te nešto rukavica, kaciga i livreja za bolide. Prošle godine igra je nudila scenarije iz povijesti dvoboja Prosta i Senne, ali ove godine za Schumachera nema ništa slično.

Grafički, F1 2020 ostao je na istoj razini kao i prošle godine te se tu nema što dodatno dodati. Frame rate na PS4 Pro konzoli je jako stabilnih 60 fps-a, a isto bismo trebali biti i na drugim konzolama (koje nažalost nismo mogli testirati). 

Igra i dalje izgleda sjajno u noćnom okruženju

Iz svega ponuđenog zaključit ćemo da je F1 2020 najkompletnija F1 igra koju je Codemasters ikad razvio. Serijal se svakako još može poboljšati i uvođenjem Formula 3 kategorije, klasičnih sezona sa starim bolidima, boljim multiplayerom, robusnijim sustavom za podešavanje bolida i modelom upravljanja. Međutim, iluzorno je sve to očekivati od igre prvenstveno zbog vremenskih, ali i tehničkih ograničenja. S obzirom na čitavu situaciju s globalnom pandemijom, Codemasters je isporučio jednu jako dobru F1 igru koju svakako možemo preporučiti fanovima.

F1 2020 recenzija

87

F1 2020 najkompletnija je igra u serijalu dosad te je svakako preporučamo svim fanovima, ali i šire.

Kako ocjenjujemo?

Igra