Recenzija | Gran Turismo Sport

Nakon gotovo četiri godine od zadnjeg nastavka, serijal Gran Turismo vraća se na PlayStation po sedmi put kao „veliki“ nastavak. Gran Turismo Sport označava, kako kažu iz Polyphonyja, „novu eru“ za serijal, no je li to istina ili nas karizmatični Kaz samo zavlači?

{slider=Napomena urednika} Recenzija je ažurirana; prošireni su dojmovi o multiplayeru s live servera nakon službenog izlaska.{/slider}

Novi nastavak Gran Turismo serijala stigao je na PlayStation 4 nakon gotovo četiri godine čekanja. Nakon brojnih odgoda i teasera od strane Polyphonyja, napokon smo dočekali taj novi Gran Turismo Sport. Vjerojatno ste primijetili da ovaj nastavak nema sedmicu u imenu kao što bismo možda očekivali nakon svih ovih godina. Novi nastavak tako nosi ime Sport.

Kazunori kaže da to označava novu eru za Gran Turismo serijal, dok GT od 1 do 6 označava staru eru te tom logikom ne bi bilo primjereno nazvati ovaj nastavak Gran Turismo 7. Međutim, zanimljiva stvar je ta da su iz Polyphonyja kazali da bi ovaj nastavak slobodno mogli nazvati „7“ jer navodno sadržajno ne zaostaje za klasičnim nastavcima iz prošlih godina.

Izostanak klasične karijere i manjak sadržaja

Tu leži i glavni problem Gran Turismo Sporta. Količina sadržaja, tj. nedostatak istog. Karijera na koju ste navikli u GT serijalu je zamijenjena sa 140 eventova u tri kategorije:

• Driving School
  • Mission Challenge
  • Circuit Experience

Gran Turismo Sport

Da, da, ovo je jedini način na koji se igra GT Sport.

Driving School nas uči osnovama utrkivanja poput kontroliranja automobila, trkaćih tehnika, ulaska u boks po nove gume i gorivo i ostalo. Poprilično je nezahtjevan te zapravo služi kao tutorijal, a ne kao standardna karijera na kakvu smo navikli.

Mission Challenge uključuje 64 eventa kroz 8 razina koje uključuju određene izazove poput brzih Sektora ili Time Attacka. Svaka razina sadrži nešto poput recimo Endurance utrke od 30 krugova i u njoj učimo kako sačuvati gume i štedjeti gorivo uz minimalan gubitak brzine. Nakon svakog eventa igra nas nagradi Creditsima koje možemo trošiti na nove automobile, kao i na posebnu Mileage valutu koju možemo mijenjati za nešto veću snagu automobila, kao i ostale određene predmete koji nisu bili dostupni u offline dijelu igre, već su rezervirani za online dio.

Circuit Experience je zadnja kategorija ovog poprilično siromašnog Campaign modea; ona sadrži tutorijal za sve dostupne staze u GT Sportu – uglavnom Time Attack po sektorima, pa onda Time Attack za cijelu stazu. Igra nagrađuje popriličnom količinom Creditsa za svaki uspješan event u ovom dijelu.

Gran Turismo Sport

Možda je premalo načina igranja, ali Scapes mode prikazuje impresivne modele automobila u visokom broju poligona.

I to bi bilo to za cijelu karijeru i glavni singleplayer dio Gran Turismo Sporta. Poprilično razočaravajuće da za gotovo četiri godine čekanja dobijemo tutorijale za cijeli singleplayer dio igre koja je oduvijek bila poznata po vrhunskoj karijeri s hrpom eventova i utrka. I to nakon svih Kazunorijevih tvrdnji da se ova igra po svojoj količini sadržaja slobodno mogla nazvati Gran Turismo 7.

Na samom početku igre dostupne su 3 staze što je frustrirajuće jer igra zahtjeva da se sve staze otključaju našim napretkom kroz plitku karijeru. Od te 3 staze jedna je ovalna staza, druga je rallycross staza, dok je Dragon’s Trail jedina klasična staza koja je dostupna za vožnju. Tek s 20. levelom otključavamo zadnju Nordschleife stazu što je za već ionako siromašan sadržaj igre uistinu nerazumna odluka.

Gdje su staze i automobili iz prošlog nastavka?

Količina automobila i staza je također razočaravajuća za ovako veliki serijal koji je oduvijek bio poznat po velikom broju staza i automobila. GT Sport sadrži tek nešto više od 150 automobila te samo 17 staza s 28 konfiguracija, a samo šest od njih postoje u stvarnosti. Ostatak čine dvije izmišljene rallycross staze, dva izmišljena ovala kao i jedan poluoval. Također imamo i Tokyo Expressway kao jedinu uličnu stazu u igri. Nevjerojatna je činjenica da igra ne sadrži staze poput Monze, Monaca, Le Mansa, Spa Francorchamps, Silverstone i ostalih klasičnih staza. Zbilja razočaravajuće za serijal koji se oduvijek mogao pohvaliti najvećim katalogom staza. Čak nema ni starih izmišljenih staza poput Autum Ringa, Grand Valley Speedwaya, Deep Forest Racewaya i ostalih. Doduše, mora se kazati da su nove izmišljene staze poput Dragon’s Traila fantastične i s odličnom dinamikom zavoja kao i Autodromo Lago Maggiore i Kyoto Driving Park. Jedna zanimljivost: Dragon’s Trail je lociran u Hrvatskoj!

Gran Turismo Sport

Scapes mode – ne možemo odoljeti, pa vas još malo gnjavimo prekrasnim vizualima.

Što se tiče automobila, lista je znatno skraćena u usporedbi s onom iz Gran Turisma 6 s preko 1000 automobila. Lista GTS-a se većinom sastoji od trkaćih automobila iz GT3 i GT4 te LMP1 bolida. Na listi se također nalazi i 10-ak GT Vision koncept automobila koji su jako skupi i, po mom mišljenju, nisu uopće zanimljivi za voziti. Lista sadrži i normalne superautomobile, no njih je ipak premalo u usporedbi s konkurentnim igrama, kako po samom broju istih tako i po starosti određenih modela automobila. Primjerice, od Ferrarija imamo LaFerrari iz 2013. te Ferrari 458 Italia iz 2009. koji je zamijenjen novim modelom 488 prije nekoliko godina. Na listi nema ni kultnih klasika poput F40, 250 GTO, Dino, a nema ni F1 bolida. Dakle, to je jedna poprilično mršava lista automobila koja nije previše zanimljiva ni uzbudljiva. Trebamo spomenuti kako, za razliku od prijašnjih nastavaka, u GT Sportu nije dostupan ni tuning, tako da više nemate mogućnosti nabrijati staru Celicu na nekih 800 konja s ludom karoserijom u stilu Brzih i žestokih. Šteta.

Grafički bombon

Ipak se iz svega ovoga do sada može iščitati da sam pomalo razočaran ovim nastavkom Gran Turisma, no s izgledom igre definitivno nisam razočaran. Ukratko – igra izgleda fenomenalno. Osvjetljenje i teksture izgledaju nevjerojatno, gotovo fotorealistično, pogotovo u replayu kada gledate 20 superautomobila kako u zoru voze po Nurburgringu. GTS usitinu izgleda fantastično.

Igra ide u 60 sličica u sekundi i framerate je zaista stabilan, tako da se definitivno može primjetiti puno bolje izvođenje igre u usporedbi s GT6 koji je na trentke znao ozbiljno zaštekati, dok je kidanje slike bila redovna pojava. Dolazi i podrška za PS4 Pro konzolu koja će sadržavati dinamičnu 4K rezoluciju i nešto bolje grafičke postavke od standardne konzole. Uglavnom, svi će biti zadovoljni.

Gran Turismo Sport

Igra uistinu izgleda fenomenalno iz svakog kuta.

Doduše, GT Sport nema dinamičnu promjenu dana i noći, kao ni dinamičnu promjenu vremenskih uvjeta što je korak nazad u odnosu na Gran Turismo 6, ali i konkurenciju poput Forze 7 i Project Carsa 2 koji sadrže usitinu impresivne tehnikalije po tom pitanju. Dobra vijest je da su kišne gume ubačene u igru te da kišno vrijeme zasigurno dolazi u nekoj od sljedećih zakrpi.

Modeli automobila su isto tako veoma impresivni, kako izvana tako i iznutra. Svaki automobil ima kokpit u visokoj kvaliteti detalja što je bilo i za očekivati s obzirom na puno manju listu automobila u ovom naslovu. Sučelje u samoj igri je vrlo moderno i brzo, s već klasičnom GT lounge glazbom u pozadini. Tu stvarno nema zamjerke. Pohvale.

Vožnja je solidna i pristupačna

Handling model je poprilično dobar i, iako nije na razini jednog Project Carsa 2 ili Assetto Corse, može se pohvaliti jako dobrom podrškom za gamepad. Preporuka je da steering sensitivity (osjetljivost upravljanja) podignete na 3 ili 4 na posebnom slideru jer je upravljanje na trenutke dosta tromo. Uglavnom, vožnja je dobra i nije teška jer ipak se ovakva igra mora prilagoditi nešto širem tržištu od gore spomenutih igara koje su više hardcore simulacije od jednog Gran Turisma, nekadašnjeg kralja simcade racing igara.

Gran Turismo Sport

Odlično sučelje veliko je poboljšanje u odnosu na prijašnje naslove, pa su tako ipak nadoknađeni neki nedostaci.

Multiplayer kao glavni fokus igre

Multiplayer utrkivanje je očiti fokus ovog GT nastavka, zato je i veliki dio igre usmjeren na Sport mode koji sadrži online prvenstva i svakodnevne utrke. Glavni modeovi unutar Sport modea su Daily Races, FIA GT Nations Cup i FIA Manufacturers Series. Suradnja s FIA-om donijela je jednu vrstu službenih trkaćih licenci koje kroz određeno vrijeme i naše rezultate u tim natjecanjima unaprjeđujemo sve do najvećeg ranga koji je zapravo prava FIA trkaća licenca. No nemojte misliti da je to lagana stvar jer iz PD-a kažu da će za to trebati jako puno vremena i vrhunskih rezultata. U Nations kupu biramo našu državu i regiju koju predstavljamo, dok su marke automobila isključivo naš izbor te nisu ograničene na državu koju smo prethodno odabrali. Manufacturers Series je podosta sličan Nations kupu, no u njemu biramo marku automobila (npr. Mercedes) te nam igra, tj. proizvođač, na posudbu daje Mercedes GT3 i GT4 auto da se utrkujemo za njih i njihovu marku kako bismo im donijeli najbolje moguće rezultate. Sve to vodi do već prethodno spomenute FIA licence koja nam služi kao ulaznica iz niže razine natjecanja u višu.

Daily Races su tu za svakodnevne utrke u razmaku od nekih 20-ak minuta, plus kvalifikacije. One mogu biti GT3, GT4 ili, primjerice, N100 utrke koje nas stavljaju u podjednaku mašineriju. Naravno, nagrade u obliku Creditsa i Mileage Pointsa nisu male, pa se isplati i odvoziti nekoliko utrka kada vam dosadi kratki singleplayer dio.

Veliku ulogu igra novi sustav kažnjavanja koji je na trenutke malo nespretan te ponekad podjeli kaznu, iako vas je netko drugi lansirao preko staze u zid ili ste vi zbog nečije nepažnje bili prisiljeni rezati zavoj, pa igra krivo prepozna i dodijeli vam, ni krivom ni dužnom, kaznu od, primjerice, 5 sekundi. No niti jedan sistem nije bezgriješan, pa tako ni ovaj. SR i DR sistem je sistem po kojemu vas, uz vrijeme koje ste napravili u kvalifikacijama, igra razvrstava i po vašoj razini SR i DR ranga koji se određuje po našim rezultatima u utrci i po tome koliko ste čist vozač. Sistem služi i za već spomenuta FIA licencirana natjecanja, a zanimljiv je jer nas spaja s vozačima sličnih kvaliteta i karakteristika te daje određenu garanciju da se nećemo utrkivati s igračima koji u multiplayeru pokušavaju uništiti iskustvo drugim puno boljim vozačima. Takvi će se spajati sa sebi jednakima.

Mora se naglasiti da je spremanje singleplayer i multiplayer sadržaja moguće isključivo online, tj. uz internetsku vezu, tako da ako padnu serveri ili kojim slučajem nemate interneta, vaš spremljeni napredak nije dostupan. Neobična je to odluka koju bi Polyphony trebao ispraviti, no u trenutku pisanja ove recenzije serveri su stabilni i trenutno nema problema, stoga, ako vas zanima multiplayer utrkivanje, onda je Gran Turismo Sport za vas.

Gran Turismo Sport

Nissan GTR pila u FFA.hr bojama.

Livery Editor je odličan novi dodatak koji nam dopušta da sami kreiramo boje na našem trkaćem stroju. Postoji ogromna količina naljepnica, boja, slova i oblika da napravimo naše unikatne boje i da ih podjelimo s drugima ako to želimo. Scapes je isto tako novi dodatak u serijalu te funkcionira jako dobro. Omogućava fotografiranje omiljenih automobila na egzotičnim lokacijama i s hrpom mogućnosti, od raznih filtera do pozadinskog blur efekta. Ovo je dobar dodatak, ali ništa više od toga.

Ima li nade za Gran Turismo?

Nakon gotovo četiri godine čekanja na novi nastavak serijala, moram reći da je Gran Turismo Sport razočarao. Količina sadržaja ne opravdava punu cijenu igre jer ovo više podsjeća na nekakav Prologue nastavak, nego na pravu Gran Turismo igru. Ostaje nada u DLC sadržaj koji bi trebao biti besplatan s obzirom na cijenu igre i količinu sadržaja koju nudi u ovom trenutku. Izgleda da je Polyphony zaboravio što fanovi žele i što su voljeli u ovom serijalu te da su odlučili povesti serijal u eSports smjeru, a to se neće svidjeti dugogodišnjim obožavateljima serijala.

Gran Turismo Sport recenzija

70

Nakon četiri godine čekanja, GT Sport je nažalost razočarao okretanjem prema eSport platformi.