Lost Soul Aside je naslov koji smo prvi puta vidjeli davne 2016. godine, odmah je privukao pažnju igrača diljem svijeta i ljestvica očekivanja je počela rasti. Razlog nije bio samo u tome što je igra izgledala impresivno za indie projekt iza kojeg stoji jedna osoba, već i zato što je igrače odmah podsjetila na velika japanska imena poput Final Fantasy XV ili Devil May Cry serijal. Dinamična borba, vizualni efekti i anime estetika stvorili su dojam da bi ovo mogao biti AA dragulj.
Tijekom godina, hype je rastao, svaki novi prikaz djelovao je obećavajuće. No, kako se razvoj odužio i od jedne osobe koja je radila na igri, zahvaljujući Sonyu dobili smo cijeli tim developera i očekivanja su postala gotovo nerealna. I sada, kada je igra napokon dostupna na PlayStationu 5 i PC-u, možemo reći da je rezultat razočaravajuč.
Lost Soul Aside je atraktivan akcijski RPG s brzom i fuidnom borbom. Igra izgleda lijepo, a početni dojam naizgled potvrđuje da su obećanja ispunjena. Ali čim prođe početna faza oduševljenja, jasno je da ispod površine ima mnogo problema. Priča je površna i loše ispričana, likovi su blijedi i plošni, a sustav oružja i nadogradnje daleko od onoga što bi pravi RPG trebao nuditi.

Rezultat je igra koja na trenutke blista, ali se često urušava pod vlastitim ambicijama i zastarjelosti kompletnog dizajna.
Kaser i Arena
Glavni junak igre je Kaser, mladi buntovnik koji pokušava pronaći svoje mjesto u svijetu, njegova priča počinje prilično neodređeno i zbrzano. Sve se mijenja kada se poveže s Arenom, drevnim bićem koje se može transformirati u različite oblike pa tako i u razna oružja. Njih dvoje su spletom okolnosti prisiljeni na zajedničko putovanje, jedno drugo trebaju da bi preživjeli, ali njihova veza nije temeljena na povjerenju nego na nuždi.
Kaser je klišeiziran tipični junak koji je jedini sposoban spasiti svijet, ali bez ikakvog identiteta i karaktera. Njegove reakcije često su blijede, a motivacija klišeizirana i nikad emotivno prenesena na igrača. Premda bi se moglo očekivati da će razvoj priče otkriti više o njegovoj prošlosti i unutarnjim sukobima, to se nikada ne događa u dovoljnoj mjeri tako da se teško može razviti neka emocionalna povezanost s njim.
Arena je malo zanimljivije biće puno znanja i moći koje kroz sarkastične komentare često podsjeća Kasera da je još uvijek neiskusan i slab. U teoriji, njihov odnos mogao je biti okosnica radnje, suprotne osobnosti koje se moraju naučiti oslanjati jedno na drugo i s vremenom postaju prijatelji. No, u praksi to ostaje tek površna dinamika. Dijalozi su predvidljivi, a razvoj odnosa gotovo neprimjetan.
Sporedni likovi i narativ
Osim glavnog dvojca, u priči se pojavljuje nekoliko sporednih likova, prijatelji, vladari i misteriozni ratnici. No njihova uloga je uglavnom da poguraju radnju prema sljedećoj sceni i borbi. Gotovo nijedan sporedni lik ne ostavlja trajan dojam ili bolje rečeno, nikakav dojam.
Cijeli narativ djeluje kao niz klišeja, prijetnja uništenja svijeta, tajanstveni saveznici, izdaje i otkrića koja bi trebala biti šokantna, ali su zapravo predvidljiva. Umjesto epske priče koja bi trebala nositi RPG iskustvo i pečat, dobivamo narativ koji je tu samo da popuni prazninu između akcijskih dionica.
Borba
Ako postoji razlog zašto bi netko trebao barem probati Lost Soul Aside, to je svakako borbeni sustav. On je okosnica igre i razlog zbog kojeg su sve najave uopće izazvale toliko uzbuđenje.
Kazer raspolaže arsenalom koji mu omogućava različite stilove borbe, mač koji je brz, feksibilan, idealan za kontinuirane komboe.
Greatsword je pak spor, ali razoran, koristi se za probijanje obrane i nanošenje ogromne štete i dvostruke oštrice koje su fokusirane na agilnost i brze serije udaraca i Scythe koji je za čišćenje okoline u širem obujmu.

Arena se pretvara u sva ova oružja u hodu, što znači da Kaser može tijekom borbe mijenjati stilove i povezivati različite poteze u fuidne kombinacije. Upravo taj osjećaj slobode i feksibilnosti daje borbama vizualnu raskoš i adrenalinsku dinamiku.
Osim standardnih combo poteza, Kazer može izvoditi i specijalne poteze koji izgledaju poput scena iz anime borbi, ogromni rezovi zraka, eksplozije energije i spektakularni završni udarci. Ovi potezi troše posebnu energiju koja se puni tijekom borbe, što dodaje lagani sloj taktike.
Iako borba izgleda fantastično, njezin problem je nedostatak dubine. Nakon nekoliko sati igranja, većina igrača otkrit će sve poteze i optimalne kombinacije. Neprijatelji su često previše slični i ne zahtijevaju različite pristupe i ono što će smetati veliku većinu je da su svi spužve.
Neki bazični sustav combo ocjena postoji, ali nije dovoljno razrađen da potakne igrača na kreativnost. Za razliku od primjerice serijala Devil May Cry, gdje svaki okršaj potiče na eksperimentiranje, ovdje borba brzo postane repetitivna i identična svakoj prije nje.

Kao RPG, igra uključuje osnovni sustav napretka i nadogradnje. Tijekom borbi i istraživanja sakupljaju se različiti predmeti i resursi u vidu XP-a , kristala, rijetkih materijala i nekakvih organskih dijelova čudovišta. Oni se koriste za jačanje oružja i otključavanje novih sposobnosti.
Na papiru, sustav djeluje kao tipičan RPG element. No, u praksi nema stvarne slobode. Odmah je jasno koja su poboljšanja najbolja, pa većina igrača završi sa sličnim ili istim buildom. Ne postoji osjećaj personalizacije niti mogućnost da igrač gradi vlastiti stil igre.
Ovo je ozbiljan promašaj, jer bi upravo bolji i dublji sustav nadogradnje mogao dati igri dugoročnu privlačnost. Umjesto toga, sve ostaje površno.
Lijep, ali prazan svijet
Lost Soul Aside pokušava se predstaviti kao poluotvoreni svijet s mogućnošću istraživanja. Neke lokacije zaista izgledaju impresivno, planinski lanci, drevne ruševine, bujne šume. Međutim, čim se malo zagrebe ispod površine, jasno je da su ta okruženja više kulise nego živi svjetovi.
Okoliš u nekim dijelovima izgleda prekrasno, a u nekim totalno suprotno s ispranim paletama boja, mutnim teksturama i općenito ružno dizajniranim svijetom, poprilična polarizacija na tom polju.
Osim skupljanja resursa i ponekog skrivenog predmeta, istraživanje ne donosi puno toga. NPC likovi se rijetko gdje nađu i ne nude zanimljive sporedne misije ili barem neko širenje ekspozicije o svijetu i njegovim žiteljima. Linearna struktura glavne kampanje ostavlja dojam da je svijet tu samo da igrač prođe kroz njega na putu do sljedeće borbe.

Na baznom PlayStationu 5 igra u većini slučajeva radi glatko. Framerate je uglavnom stabilan, a borbe su vizualno spektakularne zahvaljujući efektima svjetlosti, eksplozija i dobrim animacijama likova. Međutim, modeli likova izvan borbe često izgledaju ukočeno i zastarjelo. Cut scene nisu na istoj razini poliranosti kao gameplay i tu se jasno vidi da vjerojatno od početka developmenta nisu mijenjali skoro ništa jer sve izgleda dvije generacije ispod trenutačne.
Zvučni efekti u borbi loše prenose snagu udaraca, nema onog osjećaja udarca, glazba je prosječna i ne ostavlja trajan dojam. Glasovna gluma varira, poneki likovi zvuče koliko toliko uvjerljivo, ali mnogi dijalozi odrađeni su bez emocija, što dodatno umanjuje dojam cjelokupne zvučne kulise.
Dobri uzori…
Lost Soul Aside je najčešće uspoređivan s igrama poput Final Fantasy XV, Devil May Cry i Bayonetta. I dok vizualno i mehanički dijeli neke sličnosti, razlika je u dubini i kvaliteti izvedbe. Devil May Cry nudi složeni combo sustav i borbu koja se razvija s igračem. Final Fantasy XV ima barem pokušaj emocionalne priče i povezanosti likova. Lost Soul Aside nema skoro ništa od toga, solidna akcija, ali bez narativne ili mehaničke dubine.
… izgubljen potencijal
Lost Soul Aside je primjer igre koja izgleda spektakularno, ali nema dovoljno supstance da bi se svrstala među najbolje u žanru. Borba je brza, atraktivna i zabavna na prvu, ali se brzo pretvara u repetitivnu rutinu. Sustav nadogradnje i predmeta postoji, ali ne pruža stvarnu personalizaciju. Priča i likovi, koji bi trebali nositi igru kao RPG iskustvo, ostaju najslabiji dio igre.
Za ljubitelje čistog akcijskog spektakla, ovo može biti zabavno iskustvo vrijedno nabavke na nekom većem popustu. No, oni koji očekuju dubok narativ, snažne likove i RPG sustav s pravim izborima, ostat će razočarani.
Lost Soul Aside recenzija
55
Vizualno dojmljiva borba, ali s naracijom, dizajnom i površnim RPG sustavima koji su zapeli desetljeće u prošlosti.