Recenzije

Recenzija | Persona 5 Royal

Prošlo je 5 godina od izlaska Persone 5. Tada sam napisao u svojoj prvoj recenziji na portalu sljedeće: Persona 5 je možda jedna od najbolje tempiranih priča objavljenih u zadnje vrijeme. Stojim iza te izjave i dalje. Ono što nisam očekivao jest da ta priča može biti ispričana još bolje. Kako poboljšati savršenstvo?

Nasljedna praksa

Ah, lektira…

Royal je novije, nadograđeno izdanje Persone 5. Tipično za veće Atlus igre, nekoliko godina od prvotnog izdanja Atlus izbaci svojevrsnu ekspanziju i potpuni rebalans cijele igre.

Persona 3 je imala FES i Portable izdanja (koji uskoro dolazi na sve moderne platforme po prvi put), Persona 4 je dobila Golden izdanje na Viti i šire, a očito su se nekome u Segi svidjele prodajne brojke i sada imamo Royal na PC-u i najnovijim konzolama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Kuka je taman za fantoma.

Prije nego što idem u detalje, morate razumjeti jednu stvar – ovo nije puka zakrpa par sitnica koju plaćate punu cijenu. P5R se prodaje za 60 zelembaća. P5R vrijedi barem još toliko. Pljačkate jadne Atlusovce ako ovo uzimate na rasprodaji. Sati krvi, znoja i suza je išlo u ovaj paket koji pršti sadržajem iz svakog kuta. Budite korektni i kupite bar dvije-tri kopije obitelji i prijateljima. Ovo je bitna igra.

Blago vrijedno monarhije

No, što je točno drugačije? Persona 5 ostaje JRPG priča o fantomskim lopovima srca, skupini srednjoškolaca koji mijenjaju društvo. Cilj je proći kroz mentalnu Palaču kriminalaca i ukrasti im njihovo Blago, tj. srce.

Već tijekom (sada legendarnog) uvoda u kazinu imamo dvije velike promjene koje započinju dugi, naizgled nepresušni tok iznenađenja za veterane originalne igre. Prvo vidimo novu kuku u akciji – Joker sada može prolaziti kroz Palače na više načina poput Batmana.

Isplati se istražiti svaki kutak.

Tipično svaka Palača je sada veća, detaljnija i sadrži potpuno nove katove koji nude mnogo prilika za istraživanje s kukom. Često vam se nudi brzi i jednostavan prolazak s kukom prema glavnom Blagu, ali ima i dosta skrivenih sekcija gdje morate malo promisliti u kojem smjeru se penjati ili poskočiti.

Osim korisnog alata, dodan je i potpuno novi lik, Kasumi. Studentica prve godine, Kasumi je prisutna otpočetka igre kroz potpuno nova događanja i kao Pouzdanik. Ona isto ima moći Persone, ali nije član fantomskih lopova. Kako i zašto, morat ćete saznati sami.

Ann je sve rekla.

Za razliku od Marie iz P4G, Kasumi je daleko bolje napisana i uključena u glavnu priču, a pridružuje vam se timu kao borac tek u zadnjem, potpuno novom mjesecu kampanje. Druga osoba bitna za taj novi mjesec školovanja jest psiholog i Pouzdanik Maruki. Maruki dolazi u školu nakon teških skandala vezanih uz prvu Palaču, a svaki član lopova ide na konzultacije.

Maruki je jedan od najzanimljivijih likova u cjelokupnom serijalu. Neću ništa reći oko njegove priče i karaktera, ali ako ste ljubitelj starijih Persona igara ugodno ćete se iznenaditi s određenim trenutcima zadnjeg školskog mjeseca.

Kostimi su sjajne reference na starije naslove.

Trezor bogatstva

Svaki sastojak originala je proširen i poboljšan u Royalu. Svi neprijatelji, Persone i statistike su ponovno balansirani i presloženi za gladak prolazak. Petnaest novih Persona je dodano u registar, ali puno važnija promjena je globalna za sve Persone.

Sada tijekom fuzije istih možete naslijediti i pasivni bonus poput manjeg troška mane za liječenje ili bolje šanse za kritične udarce. Neke Persone imaju jedinstvene pasivne bonuse koje pametnom fuzijom možete proslijediti dalje za bolju sinergiju.

Umjetnost.

Ako se uspješno borite u Palačama bez prestanka, Igor će pokrenuti alarm za fuziju, što vam omogućuje da, u osnovi, overclockate fuziju i dobijete nepredviđene rezultate. Alarm utječe na sve akcije kod Igora, pa tako možete dobiti znatno bolja oružja, oklop, vještine i Persone ako ste voljni izložiti se riziku. Možete se čak spojiti online i odraditi fuziju s nečijom drugom Personom, jer zašto ne.

Kraljevstvo za…Personu?

Palače sada skrivaju tri Sjemena kao dodatno Blago, skrivenih u novim prostorima i iza određenih borbi. Skupite ih sva tri i dobijete kristal sa posebnim i snažnim pasivnim učinkom.

Svi glavni šefovi Palača su promijenili taktike i brojke, poglavito drugi i peti. Peta Palača općenito je dobila najveći niz promjena nabolje, a zadnja borba je sada zasigurno jedna od težih okršaja u cijeloj kampanji.

Showtime su novi timski napadi u određenim uvjetima.

Nova Palača u dodanom mjesecu je najkompliciranija i tu se najviše vidi razlika u smjeni generacija konzola. P5 je ipak originalno PS3 naslov, ali ne brinite se, to se ne osjeti. Svi vizuali su premazani novim teksturama i efektima, a učitavanja ne postoje (bar ne na PS5 verziji).

Mementos, nasumično generirana Palača za skupljanje novca i iskustva, je daleko najbolja verzija rogue-lite pristupa borbi u serijalu dosada. Mementos sada ima više katova, posebne alternativne tj. teže verzije katova (npr. potpuni mrak i gubitak mape ili specifične uzorke neprijatelja), potpuno novu (odličnu) pozadinsku glazbu i najbitnije, Josea.

Jose je čudan, ali jako koristan.

Jose je misteriozni dječak (za nas veterane serijala, jako sumnjivo biće…) koji skuplja cvijeće u Mementosu. U zamjenu za pronađeni nektar, Jose će povećavati dobiveni novac, predmete i iskustvo, a jednako tako nudi iznimno korisne napitke i materijale za latice. Osim toga, Jose će pretvoriti prije spomenuta Sjemena iz glavnih Palača u još bolje dodatke za vaše likove sa iznimno snažnim vještinama.

Mementos je, bez pardona, najbolje i najugodnije rješenje za grind koji sam ikad vidio u jednom JRPG-u, toliko dobro da otprilike trećinu vremena provedeno za ovu recenziju u Royal je bilo isključivo u Mementosu sa neobaveznim zadacima i metama.

Očekujte neočekivano.

Spletke u plemstvu

Borbe i Palače su ipak samo polovica ove masne igretine, a druga strana kolača se sastoji od kilometara teksta i sati aktivnosti sa Pouzdanicima. Tokyo je sada još veći, sa novim lokacijama od kojih se ističe Kichijoji, Atlusov odgovor na Yakuzin Kamurocho.

Kichijoji je meka zabave, barova i šopinga, sa sumnjivim trgovcima u uličicama. Možete odvesti cijelu ekipu na pikado ili biljar za bonuse u Palačama, meditirati u hramu za povećanje svoje mane, prodavati smeće iz Palači u second hand dućanu, provesti ugodnu večer sa nekim u jazz lokalu, i tako dalje, i tako šire…

Da, baš bacate strelice u pikadu. Baza je!

Sve interakcije sa Pouzdanicima su produbljene sa više dijaloga te više prilika za međusobnu suradnju i druženje. Čavrljanje sa određenim Pouzdanicima sada lakše pomaže i pri dizanju statistika poput šarma ili brižnosti, pa će vaš savršeni 100%-ni prolazak ponovno trebati presložiti u napumpani kalendar.

Jedan od Pouzdanika je sada bitno promijenjen nabolje, ali što manje pričam o tome to bolje. Ako ste već igrali originalnu igru, sigurno imate ideju o kome pričam i što možete promijeniti… Plus – Morgana vam sada dopušta aktivnosti po noći puno više nego u originalu.

Svi Pouzdanici sada imaju drugačiji raspored bonusa jer su svi elementi vezani uz te bonuse drugačiji. Recimo, pištolji u Palačama sada imaju neograničene metke koji se pune automatski između borbi, ali zato imate manje metaka unutar borbe. Vezani Pouzdanici sada omogućuju modificiranje oružja sa dodatnim efektima i Jokerov pištolj može ignorirati obranu pri kraju igre. Svaki dio borbe je prošao slične zakrpe, sa značajnim izmjenama u interakciji elemenata i statusnih učinaka, shodno tome i promjene sa Pouzdanicima.

Biljar vam osnažuje ekipu. Vrlo realistično!

Srce je lako uzeti

Sve te silne promjene vode do bitno lakše igre od originalnog iskustva. Naravno, podrazumijevajući da pričate sa ljudima i pratite kalendar kako treba. Neki od Pouzdanika su značajno važniji za brži napredak u Palačama i razvoj novih Persona, pa ako malo promućkate korake unaprijed i imate prijašnjeg iskustva sa serijalom, lako je složiti moćne Persone i opremu za svoju ekipu relativno rano. S druge strane, sa svim novim mogućnostima koje Royal nudi, ovo je definitivno najlakši prijedlog za ulazak u Persona, pa i širi SMT serijal.

Palače su bolje i veće, a i neke tehnike su unaprijeđene.

P5R u izdanju za moderne konzole i PC nudi sve dosad izdane DLC kostime i Persone u paketu bez dodatnog troška, ali ja bih preporučio da te DLC Persone uopće ne koristite. Atlus vam dopušta da ih besplatno uzmete iz registra čim dobijete tu priliku, pa ako baš hoćete možete imati lvl 90 Personu u prvoj Palači i sve nadalje ubijati jednim klikom. Tupavo i nepotrebno s obzirom koliko pažnje je išlo u balansiranju ostatka igre.

Kostimi su odlični te slave cijeli serijal (a i šire) sa promjenom borbene glazbe i nekih sitnih detalja. Jako simpatično i meni iznimno drago što Atlus shvaća da Persona 1 i 2 ipak postoje. Kad će više ta reizdanja, pobogu!?

Justine i Caroline vam sada nude i izazovne borbe. I još toga…

Osim čudne DLC odluke, jednako tako mi smeta što se nisu puno potrudili oko priče zadnjeg lopova koji vam se pridruži, simpatične Haru. Uobičajena (praktički jedina) kritika priče u originalnoj P5 jest zbrzano uvođenje Haru u grupu. Iako su neke scene dodane i proširene, Haru i dalje nema razrađeni uvod kao ostatak ekipe, ali bar zato imamo ekstra mjesec dana za lakše druženje sa Haru gdje se njezina priča pošteno nastavlja. Čudno je, jer Kasumi kao potpuno novi lik je sasvim prirodno uvučena u tok fabule.

Savršenija pljačka vremena

Zapisao sam tek najbitnije dodatke u Royalu ovdje – ima cijela hrpa sitnica za kojih nemam ni vremena ni mjesta ovdje navesti. Neka iznenađenja ipak morate sami otkriti.

Thieves Den je poseban prostor gdje otključavate galerije, glazbu, skrivene dijaloge…

Prvi prelazak P5 mi je trajao preko 150h. Sa preskakanjem dijaloga iz originala i prijašnjim znanjem, Royal prolazak sam „skratio” na 100. Persone su uvijek bile duge igre sa odličnim nagradama za ponovni prolazak, ali Royal to diže na novu razinu. Govorimo o vrlo vjerojatnih 200-ak sati pričanja, borbe i pjevušenja uz acid jazz za potpuno nove igrače. Pa kud ćete bolju vrijednost za vaš novac? Persona 5 Royal je obavezna lektira.

Persona 5 Royal recenzija

95

Promijenite sebe, promijenite društvo. Preporuka.

Kako ocjenjujemo?