Na recenziju nam je stigao Scars Above, akcijska SF avantura iz trećeg lica, dosad najambiciozniji naslov beogradskog studija Mad Head Games. Studio koji je dosad izdao desetak mahom niskobudžetnih, ali uspješnih naslova, zaslužio je priliku za iskorak, koja je stigla prije svega u obliku relativno visokog budžeta, kako za razvoj igre, tako i za marketing.
U raskoš promocije mogli su uvjeriti posjetitelji prošlogodišnjeg Gamescoma, gdje je Scars Above plijenio pažnju posjetitelja zakupljenim floorom tik uz najveće igre godine. Dobrom marketingu svjedočili smo i na prezentaciji u Beogradu kojoj smo prisustvovali u studenom prošle godine, a koja, moram to napomenuti, neće utjecati na ovaj kritički osvrt.
Dojma sam da je Mad Head obro iskoristio pruženu mu priliku. Već po prvom pokretanju Scars Abovea jasno vam je da lova nije otišla samo u marketing. Jako dobro režiran cinematični uvod u igru produkcijski i kvalitativno je na razini većih AAA naslova, a dojam definitivno pojačava odlična izvedba Erin Yvette koja pruža glas protagonistici Kate. Premda, istaknimo da kvaliteta mocapa ne prati glasovnu kvalitetu i tu postoji svojevrstan nesrazmjer, što je problematika od koje pate brojni drugi naslovi ovog, nazovimo ga tako, AA naslova niskog do srednjeg budžeta.
Scars Above je grafički pristojna igra, u srazmjeru s cijenom i ambicijom. Pritom ova akcijska avantura nikad ne izgleda loše, dapače, izgleda dobro baš toliko da pridonosi atmosferi koju bih istaknuo kao najveći adut igre. Odmah po prvom slijetanju na misteriozni planet zaokupi vas ta nekakva jeza na granici panike, osjećaj je točno onakav kakav biste imali kada se pronađete na nekoj nepoznatoj lokaciji čudnog okruženja, usporedivo s osjećajem kojeg imate u igri Returnal ili koji se javlja gledajući Alien filmove.
Atmosferi pridonose različito dizajnirani biomi, od snježnih prostranstava preko močvara i savana do vanzemaljskih struktura. Svaki od njih razlikuje se po vrsti neprijatelja, ali i po fauni te elementarnim smetnjama koje direktno utječu i na samo igranje.
Umjesto bicepsa i tricepsa – pamet
Priča je SF klasika. U orbiti Zemlje pojavi se misteriozan predmet. Kao znanstvenica Kate djelom smo istraživačkog tima koji je poslan u orbitu utvrditi o čemu se radi, nešto se dogodi i najednom se budimo na nepoznatom planetu bez traga i glasa o posadi. Kate nije tipičan lik u igrama, ona je znanstvenica bez prethodnog borbenog iskustva i tu Scars Above umjesto sirove akcije sam sebe nastoji prikazati u nerdy stilu koji pridaje veći značaj znanju i obrazovanju od sirove akcije.
U trenutcima kada Scars Above postane nešto repetitivniji, o čemu ću pisati kasnije u tekstu, na igranje motivira dobro promišljena priča. Propušteno je ostvariti povezanost s članovima posade zbog koje bismo marili za njihove sudbine, međutim, razvoj događaja intrigira te, premda postoje poneke nelogičnosti, željet ćete saznati što se tu događa.
Umjesto bicepsa, tricepsa i prepona, Katein glavni mišić je onaj u glavi – mozak. Istraživanjem okoline Kate jako brzo shvati koje i kakve opasnosti ju očekuju, a umjesto širokog arsenala bombastičnog i agresivnog oružja kojeg, uostalom, nebi ni znala koristiti, Kate razvija dodatne sposobnosti već postojećeg, za igre standardnog automatskog oružja, a kasnije i ostala u igrama standardna oružja te opremu, ali s neobičnim mogućnostima.
Krene odlično, a zatim…
Nakon otprilike pola sata sporijeg i dosadnijeg tempa, prvi ozbiljniji neprijatelji odaju kako ćete igrati Scars Above. Većina vanzemaljskih neprijatelja imaju slabe točke, kako fizički na dijelu tijela, tako i u obliku municije. I tu se vraćamo na “pamet” budući da se neprijatelji ispočetka mogu činiti teškima, ali oni nisu obične spužve za metke. Morate shvatiti gdje im je slaba točka, koja municija ili elementalni napadi im ne odgovaraju te kako se obraniti od njih. Borba se tako svodi na povezivanje različitih napadačkih pristupa te izbjegavanje protivnika. Primjerice, neprijatelja možete prvo zapaliti, pa ga rastopiti s kiselinom te poput modernog Tesle za kraj spržiti strujom, a igra oduševi kada shvatite da istovremeno poštuje zakone fizike. Pametnim će se pokazati odluka da protivnika u vodi gađate ledenim oružjem koje je u tom okruženju djelotvornije. Sve je prepušteno vašoj kreativnosti.
I to na samom početku funkcionira jako dobro. Scars Above sebe sebe smatra zahtjevnom igrom, odmah su ga prozvali “souls naslovom u svemiru” što na početku i jest. Izazovan i zabavan, tjera na razmišljanje te na brze reakcije u vidu kombiniranja oružja i sposobnosti, međutim, u jednom trenutku, kada savladate sve mehanike, Scars Above postane previše lagan. Čak i na najvećoj težini protivnici padaju jako brzo, municije ima u izobilju i tada ovaj “izazovan” naslov više nije toliko izazovan, čime se gubi veliki dio privlačnosti.
Protivnici postaju repetitivni, provlači se osjećaj da iznova ponavljate iste borbe, što se promjeni tek pri kraju igre kada Scars Above, srećom, uvodi određene varijacije zbog kojih na koncu ipak prevladava pozitivan dojam. Varijacije u igru uvode bossovi od kojih su neki istinski izazovni, traže promišljanje te manje ili više skilla, ali i oni nakon početnog stadija pate od istih problema da su unatoč zanimljivim mehanikama lako savladivi na mišiće, ili, bolje rečeno, u slučaju znanstvenice nam Kate – na mozak.
Repetitivnost poništavaju neke zanimljive gameplay ideje, poput hipotermije u snježnim biomima gdje će Kate trebati zapaliti vatru kako bi se ugrijala. Puzzle i zagonetke, poput skeniranja okoline za pronalazak tragova ili lociranja izvora energije za otvaranje vrata, same po sebi nisu ništa posebno, ali dobro dođu kao predah.
Već sam spomenuo da je Scars Above vizualno solidna igra. Nije ni više ni manje od toga, ali zato moram pohvaliti prekrasno dizajnirane neprijatelje u koje je očito uložen veliki trud. Jedina zamjerka na tom polju ide po pitanje prezentacije u in-game cut-scenama koje odjednom djeluju isprane, na razini PS3 igre. Međutim, po pitanju ukupnog tehničkog dojma, na PS5 nemam većih zamjerki. Sve se izvodi fluidno i u pretežito konstantnih 60 FPS-a, a brzine učitavanja su među najbržima na ovoj generaciji konzola. I DualSense mogućnosti su dobro izvedene, haptička vibracija je prisutna, premda zamjeram izostanak podražaja kod pucanja.
Scars Above želi biti “svoja” igra i uvelike uspijeva u tome
Scars Above je propustio postati prava “souls-like” SF igra sa zahtjevnim gameplay elementima, premda je sve elemente za to požanjeo na samom početku. Sam početak ukazuje na neosporan potencijal, nakon čega igra u nedostatku boljih ideja ili samo u nedostatku vremena/budžeta ulazi u repetitivnost. Međutim, Scars Above nikada ne postaje skroz dosadan, odnosno, bolje rečeno, ne prestaje biti zabavan. Uspijeva iznenaditi onda kada to ne očekujete, kraj nećete dočekati prevareni, a isplati ga se dočekati zbog intrigantne priče čiji utisak je tim bolji ako ste ljubitelj znanstveno fantastičnog pripovijedanja.
Za 40 eura, koliko mu iznosi cijena na PC-ju, PS5 i XSX/S (uz 15% popusta na Steamu do 7. 3.), igra nudi pet do sedam sati igranja i, ako ništa drugo, isplati ju se odigrati čisto jer je “svoja”. Umjesto da postane još jedan u nizu souls klonova, Scars Above je pokušao te u dobrom dijelu uspio implementirati neke dobre ideje. Ako tražite nešto drugačije, unatoč nedostacima, Scars Above mogao bi biti upravo to.