Sadržaj:
Sjećam se kako je to nekad bilo kad bi po prvi puta nabavio 22“ full HD monitor. Kutija u kojoj bi došao, a i sam monitor naposljetku, bi se činili ogromni. Pa onda kad takva beštija oduzme pola stola i kad pokrenete bilo koju igru u toj famoznoj 1080p rezi, činilo vam se kao da ste ponovno progledali. Nakon takvog iskustva, 17-inčni CRT se činio nemoguće malim, bez obzira na to što bi i on zauzeo pola stola (ali iz sasvim drugih razloga).
A sada… Sada se tih 22“ čine nemoguće malima kada uzmete kutiju od gotovo metar duljine koja čuva beštiju od 32“ koja bi trebala nuditi iskustvo koje današnji PC korisnici ili gameri žele. Nije baš tako davno bilo kada su standard bili 32“ LCD TV-i koji su bili sasvim dostatni za full HD igranje na PS3-ojkama, četvorkama i Xbox 360/One konzolama. A sada se tih 32“ nalazi na doslovno manje od metra od mojih očiju.
Monitor Philips Momentum 5000, odnosno 32M1N5500VS bi, prema svemu sudeći, trebao biti nekakva zlatna sredina što se tiče odnosa onoga što nudi po donekle prihvatljivoj cijeni. Dakle, puno dobrih performansi, a da nemate potrebu izvršiti oružanu pljačku obližnje banke. Je li tome doista tako? Idemo vidjeti kakve su specifikacije „na papiru“ za Momentum 5000 u tablici ispod.
Info
Osnovne značajke: | |
Panel / matrica | VA LCD |
Pozadinsko osvjetljenje | W-LED |
Veličina panela (dijagonala) | 31.5 inča / 80 cm |
Premaz zaslona | Anti-Glare, 3H, Haze 25% |
Aspect ratio: | 16:9 |
Maksimalna rezolucija @ brzina osvježavanja | HDMI: 2560 x 1440 @ 144 Hz DP: 2560 x 1440 @ 165 Hz |
Gustoća piksela po inču | 93.24 PPI |
Vrijeme odziva (od sive do sive) | 4ms |
MPRT (motion picture response time) | 1ms |
Svjetlina | 550 cd/m² |
Omjer kontrasta | 3000:1 |
Maksimalni kut gledanja | 178º (H)/178º (V) @ C/R > 10 |
HDR | DisplayHDR 400 |
Raspon boja | NTSC 100.8%, sRGB 120.6%, Adobe RGB 89.9% |
Prikaz boja | 16.7 M |
Frekvencija skeniranja | HDMI: 30 – 230 kHz (H) / 48 – 144 Hz (V) DP: 30 – 250 kHz (H) / 48 – 165 Hz (V) |
SmartUniformity | 93 ~ 105% |
Delta E | < 2 (sRGB) |
Dodatna podrška | LowBlue mode, EasyRead, sRGB, AMD FreeSync™ technology |
Povezivost: | |
Signal Input | HDMI 2.0 x 2, DisplayPort 1.4 x 2 |
HDCP | HDCP 1.4 (HDMI/DP), HDCP 2.2 (HDMI/DP) |
USB priključci | USB-B x 1 (upstream), USB 3.2 Gen 1 x 4 (downstream sa 2 fast charge B.C 1.2 porta) |
Audio (In/Out) | Audio out |
Ostale značajke: | |
Ugrađeni zvučnici – snaga | 2 x 5 W |
Kontrole | On / Off joystick sa izbornicima u 4 smjera |
Nosač | VESA (100 x 100 mm) + dodatak za vješanje headseta |
Namještanje | Isključivo tilt u rasponu od -5/20 stupnjeva |
Potrošnja | On mode: ~49,2 W Standby: ~ 0,5 W Off mode: ~ 0,3 W |
Dimenzije (skupa sa stalkom – maks. visina) | 715 x 639 x 297 mm |
Masa (skupa sa stalkom) | 8,65kg |
Dakle, kada ukratko sumiramo sve s tablica iznad, nudi nam se QHD monitor sa odličnim nominalnim kontrastom, rasponom boja, input lagom i osvježavanjem što bi u konačnici trebalo biti sve što tražimo od gaming monitora za neku prihvatljivu cijenu u tom rangu. Idemo krenuti redom pa vidjeti kako sve izgleda u praksi.
Izrada i estetika
Što se nudi?
Doista, 32“ monitor na stolu je doista impozantna pojava i Momentum 5000 tu nije iznimka. Stvarno je golem. Zanimljivo kako je stalak iznenađujuće kompaktan za monitor te veličine, ali očito je raspored težine, odnosno samo težište dobro pogođeno tako da neće okupirati preveliku površinu stola (što je svakako plus).
Stalak se vrlo jednostavno postavlja na nosač monitora jednim klikom te je na njegovom vrhu moguće postaviti dodatak koji služi kao stalak za headset. Zgodan dodatak. No ono što nije zgodno je to da se monitor ne može podešavati po visini, zakretati u stranu niti pivotirati. Srećom, utor za nosač je izrađen prema VESA standardu tako da možete monitor montirati na sve nosače „ruke“ koji su također izrađeni po dotičnom standardu.
Priključci i zvučnici
Uz monitor također dolazi 4 kabela: strujni kabel bez adaptera pošto ima ugrađeno unutarnje napajanje, HDMI kabel, DisplayPort kabel i USB A-B kabel. Pomoću potonjeg dobivamo mogućnost korištenja 4 USB utora od kojih 2 omogućuju brzo punjenje. Isprobao sam puniti mobitel i brzina punjenja je standardna, ali ipak sporija od 67W punjača.
Taj „USB hub“ je super stvar i dobro dođe ako vam nedostaje dodatnih utora na PC, a nemate volje zavlačit se ispod stola da bi ste „upiknuli“ određeni gadget. Monitor uz to nudi utor za audio out te po 2 utora za HDMI i DisplayPort. S obzirom da DP daje najvišu vrijednost osvježavanja, bilo je logično da se spojim preko jednog od njih.
Tu su i ugrađeni zvučnici, ako baš nemate sreće pa nemate nikakav audio output. Zvuk je otprilike ekvivalent zvuku na prosječnom laptopu. Poslužit će u kriznim situacijama, ali bit će tanak (bez bassa). Po tom pitanju su u Philipsu mogli radije žrtvovati zvučnike za nešto napredniji stalak. Ionako će velika većina potencijalnih kupaca ovakvog monitora već imati pristojne 2.1 zvučnike ili headset.
Upravljački meni
Za paljenje/gašenje monitora i upravljanje svim postavkama u meniju služi joystick skriven na pozadini monitora s desne strane. Pomaknemo li joystick prema lijevo, prikazat će se SmartImage meni koji, kako mu ime nalaže, nudi najoptimalniji prikaz s obzirom na odabranu postakvu i ono što ekran prikazuje.
Nude se predefinirane postakve za FPS, Racing, Gamer 1, Gamer 2, LowBlue mode, EasyRead i Smart Uniformity postavke. Ukoliko niste baš od ručnog petljanja po opcijama, neke od ovih postavki bi mogle biti po vašoj mjeri. Micanjem joysticka u desno otvaramo čitav spektar opcija – od podešavanja AdaptiveSynca, MRPT-a, Smart Responsea i mnogih drugih opcija koje ću spominjati dalje u tekstu.
Mnoštvo vjernih boja i odličan kontrast
Kontrast
Prvo što možemo primijetiti je to da Momentum 5000 sadrži VA (vertical alignment) panel što će značiti jednu stvar – bolji i vjerodostojni prikaz boja te puno veći kontrast istih (impresivan omjer od 3000:1). I doista, boje su jake i crna je – crna. Nikakva varijanta tamno sive boje. Baš crna kao noć. Iako VA paneli u pravilu gube sposobnost vjernog prikaza boja iz širokog kuta, ovdje to nije slučaj.
Gledano „sa strane“ gađajući samu granicu gledanja boje se ne gube niti se kontrast izobličio. Osobno nisam uočio ništa neobično tako da redovita boljka VA matrice zvana širina kuta gledanja u slučaju Momentum 5000 monitora ne postoji.
Boje
Test Pattern na Eizo monitor test stranici pokazuje da Momentum 5000 ima jasno izražene boje, linije i krivulje. Gradacija i kontrast boja je glatko linearna te nema nikakvih vidljiv jačih odstupanja u nijansiranju. Sve sljedeće fotografije su slikane smartphoneom najbolje što sam mogao da dočaram kako to izgleda u praksi. Vidjeti boje i oštrinu vlastitim očima je definitivno bolje, vjerujte mi na riječ.
Uniformity test ovaj monitor prolazi bez problema. Na svim razinama sive se vidi da je distribucija svjetline ujednačena. Tek se mjerenjem mogu primjetiti poneka odstupanja na donjoj trećini zaslona, a vrijednosti su ovakve:
567 NIT-a | 572 NIT-a | 561 NIT-a |
560 NIT-a | 559 NIT-a | 548 NIT-a |
547 NIT-a | 543 NIT-a | 536 NIT-a |
To odstupanje golim okom je naprosto nemoguće vidjeti (osim ako baš ne buljite u jednu točku dulji period) tako da možemo zaključiti kako Momentum 5000 tu odrađuje posao kako treba. Inače je deklariranja vrijednost svjetline 550 kandela po četvornom metru odnosno 550 NIT-a, a kako možemo vidjeti u tablici iznad, izmjerene vrijednosti su malkice i više.
Responzivnost i brzina prikaza
Momentum 5000 se diči vremenom odaziva od 4ms te kada se potpomogne MPRT-om (motion picture response time) tada bi to vrijeme trebalo biti skraćeno sve do 1ms. MPRT nivo je moguće pojačati od 0 sve do 20. Što je veći MPRT nivo uključen, to je kontrast niži, ali se definitivno može primijetiti prilična eliminacija ghosting efekta.
U nastavku imamo test koji prikazuje 2 pravokutnika različitih boja koji se kreću određenom brzinom (broj piksela u sekundi). Nisam primijetio da opcija Smart response pridonosi ikakvom poboljšanju responzivnosti (smanjenju ghostinga) ili pogoršanju ako ju postavimo na very fast, ostavih vrijednost permanentno na fast. Adaptive Sync se pri uključivanju opcije MPRT isključuje zbog toga što jedna opcija isključuje drugu – ne mogu obje biti uključene istodobno.
Fotografija prikazuje ta 2 gorespomenuta pravokutnika pri sljedećim postavkama:
Situacija | Brzina izvođenja | MPRT | Smart Response | Osvjetljenje (otklon) |
1. | 820 px/s | Level 0 | Fast | 0 % |
2. | 1550 px/s | Level 0 | Fast | 0 % |
3. | 2350 px/s | Level 0 | Fast | 0 % |
4. | 2350 px/s | Level 0 | Very Fast | 0 % |
5. | 2350 px/s | Level 10 | Fast | -20% |
6. | 2350 px/s | Level 20 | Fast | -35% |
Kao što se može primijetiti, što je veća brzina izvođenja, to je veće zamućenje pravokutnika i sve je prisutniji ghosting efekt. Very fast Smart Response ne daje neke promjene na bolje (možda se čak i pogoršava situaciju) pa tu opciju osobno ne bih ni koristio čak ni kod zahtjevnih izvođenja kao što su kompetitivne igre.
Međutim, kada se uključi MPRT, može se na situaciji 5 i 6 vidjeti redukcija ghost efekta ovisno o tome koji level odaberete. Kao kontraefekt u određenim igrama ili jako brzim promjenama se može dogoditi lagani flickering effect. Prilikom fotografiranja sive pozadine se mogu vidjeti crvenkaste linije, dok u praksi se u gotovo zanemarenom broju slučajeva vidi „treperenje“ ekrana (i to tek tada kada pojačamo MPRT na maksimum). Za veliku većinu igara neće biti ni potreban toliko visok nivo jer je monitor sam po sebi prilično brzog odaziva.
Osvježi me brzo teškim bojama
Momentum 5000 nudi QHD maksimalnu rezoluciju od 2560 x 1440px pri maksimalnih 165Hz-a prilikom korištenja DisplayPorta. HDMI dopušta neznatno manjih 144Hz što i nije neka razlika, ali idemo jako. S obzirom da su postoci raspona boja u NTSC i sRGB modu visoki (kao što se vidi na tablici – iznad 100%) definitivno ćete uživati u vjernosti i intenzitetu prikaza boja te kontrastu koji se neće izobličiti čak ni prilikom bržih izmjena istih.
Ukoliko vam se ne petlja po razinama crvene, zelene i plave i štimanja gamma vrijednosti (koja je nativno 2.2) može vam poslužiti gorespomenuti meni sa SmartImage postavkama. Osobno sam najviše koristio postavku za FPS gdje su parametri i vrijednosti podešene na sljedeći način:
- Crvena boja 78/100
- Zelena boja 80/100
- Plava boja 100/100
- Kontrast 50/100
- Oštrina 70/100
- Gamma 2.2
Tu bih osobno modelirao osvjetljenje po želji (štimanje nije baš linearno pa za prilično vidljivo smanjivanje treba podosta smanjiti brojčanu vrijednost), Smart Response postavio s off na fast, A low input lag ostavio na off jer kada je uključen, nema nekakve promjene u ponašanju oštrine izvođenja. MPRT bi eventualno povećao sve do 10 što bi bilo sasvim dosta da svaki nagli pokret u svim igrama bude prilično ugodno, responzivno iskustvo.
HDR
Kada u Display Settings i Windowsima omogućimo HDR prikaz, Momentum 5000 tada dopušta korištenje SmartImage HDR menija pogonjen standardom DisplayHDR 400. Meni drži predefinirane vrijednosti pod imenom HDR Game, HDR Movie, HDR Photo, DisplayHDR 400 i Personal. Svaka iduća postavka smanjuje vibrantnost boja i svjetlinu.
Da budem iskren, monitor je sam po sebi već tvornički jako dobro kalibriran tako da je korištenje HDR opcije samo pretjerivanje o osvjetljenju i bojama. Više udara u oči nego što je gušt gledat u takav prikaz. Osobno radije isključim HDR i ostavim „SDR“ sa uštimanim SmartImage postavkama opisanima iznad.
Gaming iskustvo čisto kako treba biti
Igranje u 165 Hz naspram prijašnjih 60Hz je stvarno preporod. Općenito nisam zahtjevan igrač što se toga tiče, ali razlika je više nego primjetna. Input lag pri 165Hz je i do 20ms kraći nego kod 60Hz. Rapidne kretnje su puno fluidnije uz znatno manje izraženog ghostinga. Ako ste vlasnik AMD grafičke kartice, monitor podržava AMD FreeSync tehnologiju za eliminaciju bilo kakvih stuttering i screen tearinga. Pošto nemam AMD, već Nvidiu RTX 3070Ti (a monitor nema specijaliziranu podršku G-Sync), tu je jedina zamjena gorespomenuti MPRT i štelanje istog. Nisam primijetio nikakve neželjene efekte (nikakvo zamuckivanje nit cijepanje prikaza čak i na FPS-ima iznad 120) stoga zaključujem da Philips dobro radi svoj posao.
Dakle, izvođenje svih zahtjevnih zadataka ovog monitora će velikoj većini igrača biti sasvim dovoljno. Možda će eventualno kompetitivni pro igrači imati koju zamjerku na odaziv i ghosting prilikom igranja jako brzih igara, ali za njih ovaj Philips i nije namjenjen. Svi ostali će biti prilično zadovoljni performansama ovog monitora. Osim onih koji silno žele 4K rezoluciju. I u tom slučaju ovaj monitor nije za njih.
Ako u jednadžbu dodamo i cijenu koja se u trgovinama kreće u rasponu od 360 – 450€, Philips 32M1N5500VS bi mogao biti kandidat za zaokupiti vaš stol i vaše oči. U tom cjenovnom rangu za 32 inčni, 1440p 165Hz monitor konkurencija u vidu Samsunga, Gygabitea, MSI-ja, AOC-a ili Asusa nudi otprilike slične karakteristike pa vjerujem da će uglavnom presudne biti osobne preference određene marke ili zakrivljenosti monitora.
Sve u svemu, ako ste povremeni ili hardcore igrač single play igara pa i kompetitivnih, Philips 32M1N5500VS bi mogao biti monitor upravo za vas s obzirom na to kakve sve karakteristike nudi po odgovarajućoj cijeni. Svoj posao će odraditi više nego dovoljno, a to je upravo ono što 95% igrača treba. Onih ostalih 5% su uglavnom ili profesionalci ili im karakteristike monitora ionako nisu toliko bitne.