Vijesti

Analiza: Što je PS5 Pro, cijena i kome uopće treba?

Premda još ništa nije službeno potvrđeno, puno se ovih dana šuška o novom PS5 Pro. Procurile su specifikacije, potvrdilo ih je nekoliko insajdera najvećeg reda, a sada se na iste osvrnuo i cijenjeni Digital Foundry.

Krenimo od najmanje atraktivnog elementa – procesora. Najmanje atraktivnog budući da se Sony tu nije odlučio na neki značajan odmak. Tako PS5 Pro ostaje na istom procesoru relativno zastarjele Zen 2 arhitekture, ali s tek nešto višim taktom, s 3,5GHz na 3.85GHz, što će na tom polju donijeti oko 10% bolje performanse. To će, objašnjava DF, biti osobito problematično budući da je upravo procesor ono što trenutna generacija igara najviše cijedi.

Primjer je nadolazeća Dragon’s Dogma 2 kao jedan od prvih AAA naslova koji na PS5 neće imati performance mod u 60 FPS-a. Dragon’s Dogma 2 uvelike se oslanja na procesor, a DF dodaje kako takvi i slični naslovi neće osobito profitirati na PS5 Pro.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Skok u vizualima

S druge strane, očekujte priličan grafički skok. Premda bi iskorak s 36 na 60 računskih jedinica grafičkog procesora u teoriji morao donijeti 67% bolje performanse, a skok s 10,23TF na 33,5TF je više nego dvostruko, Sony u praksi navodi oko 45% bolje performanse.

Performanse su jedno, a ono što vidimo na ekranu je drugo. I dok 50% bolje zvuči prilično dobro, najveću razliku i izvan tog okvira radit će in-house razvijeno upscaling rješenje PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Ono će po prvi put u gaming konzolama biti potpomognuto zasebnim hardverom za strojno učenje, što omogućuje bolju rekonstrukciju slike te vizuale iznad onoga što je GPU sam po sebi sposoban isporučiti. Trend kojeg je na PC-u pokrenula Nvidia zasad djeluje kao budućnost igranja.

U internoj prezentaciji Sony navodi kako je PSSR sposoban rekonstruirati nativnih 1080p u 4K rezoluciju bez primjetnog gubitka detalja u samo 2 milisekunde. Za slično je već sada sposoban i AMD-ov FSR 2, ali DF navodi kako će PSSR to raditi kvalitetnije. Dečki špekuliraju i o sposobnosti upscalera podizanja slike na 8K, ali dodaju kako bi PSSR-u za takvo nešto trebalo gotovo dvostruko više vremena, što bi visokim odzivom narušilo kvalitetu igranja.

PSSR i strojno učenje najveći forte nove konzole

Poseban hardver za strojno učenje djelovat će i na Ray Tracing s dva do četiri puta boljim performansama. U praksi, neke igre koje na PS5 nemaju Ray Tracing, mogle bi ga dobiti na Pro, a one koje ga već imaju, mogle bi dodati novi sloj poput RT sjena i sličnog.

Najinteresantnije nam zvuči sposobnost PSSR-a da utječe na kvalitetu vizuala prethodno izdanih PS4 i PS5 naslova. Naravno, uvijek ostaje onaj ključan element – imaju li developeri interesa za isto? Premda implementacija tog i drugih upscale rješenja na modernim grafičkim pokretačima ne zahtjeva neki preveliki trud, svjedočimo brojnim igrama, pa čak i first party PS4 naslovima koji nikada nisu otključali FPS za PS5.

bloodborne the old hunters wide
Fanovi već godinama zazivaju port Bloodbornea na PS5 u 60 FPS-a, ali developeri nemaju interesa za tim.

Sony je na PS5 Pro oslobodio dodatnu RAM memoriju. Od ukupno 16GB, developeri su dosad za igre mogli računati na oko 12,5GB, a na PS5 Pro bit će dostupno 13,7GB RAM-a. Dio standardnih procesa operativnog sustava PS4 Pro je onomad prebacio na poseban čip, pa se pretpostavlja da će sličan trik primijeniti i PS5 Pro. Od tih 13,7GB RAM-a, ako ga developer odluči koristiti, PSSR će u startu zauzimati oko 250MB.

Cijena i kome uopće treba?

Cijena? Digital Foundry nagađa o minimalnom iznosu od 600$/€ i to za soluciju bez pokretača diskova. Nekakav konsenzus je taj da među širom populacijom igrača (još) ne postoji potreba za snažnijom PS5 konzolom. Standardni PS5 će još godinama sasvim dobro služiti u modernim igrama, dok je PS5 Pro više niša proizvod za one koji žele više. Prije svega više Ray Tracinga.

Tako bi se i ubuduće mogli opredijeliti i sami developeri, u smislu da PS5 (p)ostane konzola za standardno igranje, dok će na PS5 Pro gurati Ray Tracing i druge moderne tehnologije, koje su super, ali igračima na konzolama nisu osobito bitne.

Ako ništa drugo, Sony se svakako priprema na budućnost u kojoj se Nvidia na PC-u nalazi već neko vrijeme. A budućnost je u umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju. Što prije se završi ta tranzicija, svima će biti bolje. Razvoj igara bit će brži, developeri će se moći fokusirati na bitno, dok će moderni upscaleri s AI tehnologijom ganjati opću potrebu za boljim i većim – rak ranom gaming industrije.

Povezano