Omiljeni bivši šef PlayStationa Shawn Layden danas je savjetnik kompanijama poput Tencenta, međutim, budući da je sve do nedavno uspješno upravljao plavim brodom njegovi javni osvrti na gaming industriju imaju popriličnu težinu u javnosti.
Tako je ovih dana u intervjuu za GamesBeat progovorio o izazovima s kojima se industrija suočava ovih dana, a ponovno se dotaknuo i ekskluziva kao iznimno bitne poluge poslovanja PlayStationa.
Još 2020., uoči izlaska novih konzola, a u jeku masivnog zapošljavanja u gaming i IT industrijama, Layden je upozoravao na poteškoće s kojima se te industrije suočavaju danas. U svojevrsnom zlatnom periodu prosperiteta upozoravao je na rastuće i prevelike troškove razvoja igara, problematiku njihove neodrživosti, a posljedično i konsolidaciju industrije kojoj upravo svjedočimo, osobito po pitanju masovnih otkazivanja projekata te otpuštanja zaposlenika.
Layden se danas slaže sa šefom Xboxa Philom Spencerom, tržište konzola dosegnulo je neku svoju granicu rasta i za opstanak je potrebno širenje. Tržište konzola te bazen igrača na konzolama otprilike je iste veličine kao prije 20 godina, troškovi razvoja su desetak puta veći, a cijene igara tek su neznatno veće. U toj postavki, ekskluzive su breme koliko su i prednost.
“Kada trošak razvoja igre premaši 200 milijuna dolara, ekskluzive su tvoja Ahilova peta. Smanjuju vaše tržište, Osobito u svijetu live service i F2P igranja”, kaže Layden, pa dodaje. “Morate povećati izglede proširenjem. Istovremenim izlaskom na PC, Helldivers 2 je to pokazao za PlayStation. Proširili ste put i dobili više ljudi.”
Ističe i kako platforme same po sebi postaju sve manje bitne. Nintendo je svijet za sebe, a PlayStation i Xbox postali su gotovo pa identični s bazama na AMD arhitekturi. Za međusobnu distinkciju i udio u tom ograničenom bazenu igrača, ekskluzive su bitne, ali istovremeno mogu biti štetne. Čak i samo 10% većom zaradom od neke SP igre na konkurentskoj platformi može se pokazati jako bitnim.
Broj konzola i igrača na konzolama isti prije 20 godina i danas
“Ako se vratite natrag u PS1 eru, i ako pobrojite sve što ste imali onda i u koje god razdoblje zavirite, vidjet ćete da broj konzola nikada ne premašuje 250 milijuna. Jednostavno ne ide preko toga. A troškovi su narasli. Gledam u to i vidim da cijelo vrijeme samo uzimamo više novca od istih ljudi. To se dogodilo tijekom pandemije, što je brojne kompanije nagnalo na prevelika ulaganja”, zaključio je.
Potom stiže do ultimativne konstatacije – “Nećete privući igrače na konzole samo radeći još više nečega što ste radili dosad. Ako njih 95% ne želi igrati Call of Duty, Fortnite i GTA, treba li onda industrija raditi još više Call of Dutyja, Fortnitea i GTA? To neće privući još ljudi.”
Osim što savjetuje Tencent, danas je Layden snažno uključen i u READYgg startup platformu za igre i igranje na blockchain tehnologiji i podrškom za NFT-ove. Svjestan je, kaže, negativne percepcije NFT-ova u javnosti zbog svega što se događalo prije nekoliko godina, a osobito zbog naglih pokušaja bogaćenja, kako velikih izdavača tako i fake developera, ali sada kada se sve smirilo, ostaje tehnologija koja sama po sebi nije loša te ima potencijala.
Zalaže se za preprodaju digitalnih igara
Tako kroz READYgg i blockchain tehnologiju zagovara preprodaju klasičnih digitalnih igara među igračima. Primjerice, zašto igrač nebi mogao prodati nekom drugom svoju Steam kopiju igre? Razlog je očit, to trenutno ne žele ni vlasnici platforme ni izdavači, međutim, smatra kako jedni i drugi mogu imati interes u ubiranju postotka od svake preprodane digitalne igre, osobito s masovnošću tržišta.
“Kada gledam u READYgg, pitam se mogu li riješiti problem korištenih digitalnih igara? Možemo li stvoriti tržište koje bi generiralo dodatnu vrijednost igri? Mogu li programeri i izdavači ubirati tantijeme od preprodaje svojih igara?”
Layden je uvjeren da svi uključeni u igranje mogu profitirati, a hoće li biti u pravu te hoće li se obistiniti igranje budućnosti kakvim ga on zamišlja, kao što je ispravno predvidio gdje će se industrija pronaći danas, saznat ćemo za koju godinu.