Vijesti

Testirali smo prvu trgovinu bez blagajne u Hrvatskoj

Trgovina u koju samo uđeš, pokupiš proizvode i odeš? Kako? Zašto uopće? Posljednjih godina do nas su stizale vijesti o takvim distopijskim poduhvatima sa zapada. I nema ih puno. Više kao demonstraciju tehnologije, Amazon je prvu takvu trgovinu otvorio u 2018., a poslije su uslijedila slična rješenja drugih velikih globalnih lanaca. Dok je sve još uvijek tek povojima, u Hrvatskoj je Konzum danas otvorio prvu takvu poslovnicu u jugoistočnoj Europi.

U suradnji s kalifornijskom kompanijom AiFi, trgovina s adresom na Europskom trgu u Zagrebu opremljena je suvremenom tehnologijom sposobnom pratiti i procesirati sve procese klasične kupovine. Od ulaska, do uzimanja proizvoda pa do naplate. Sve bez vaganja, skeniranja i klasičnog plaćanja. Zvuči idealno za introverte kakvi jesmo.

Brza početna instalacija

Zajedno s drugim predstavnicima medija, Konzum nas je pozvao da sve to među prvima testiramo. Prije ulaska i prve kupnje, potrebno je preuzeti službenu aplikaciju te ubaciti karticu s koje će se izvršiti naplata. Jednostavan proces nije potrajao dulje od minute i bili smo spremni. Po ulasku u trgovinu, potrebno je priložiti QR kod iz aplikacije, čije skeniranje predautorizira naplatu od 50 eura s računa. Kasnije se od tog iznosa vrati razlika od potrošenog.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Prisloni mobitel i kreni.

Osim činjenice da nema blagajnika ni blagajni, pa štoviše, nema ni osoblja (osim onoga koji slaže police), skoro pa ništa drugo ne odaje dojam kako se ne radi o klasičnom dućanu. Osim kamera na stropu. Dok njih 150 prate svaki kutak trgovine, umjetna inteligencija u realnom vremenu prati kupca i analizira proizvode. Ne promaknu joj ni pekarski proizvodi, kao ni voće, koje umjesto po težini naplaćuje po količini.

Košarice su tu i slobodni ste ih koristiti, međutim, ne trebate. Proizvode možete pospremiti direktno u vrećicu ili u džep. Teta vas neće mrko pogledati u odrazu ogledala, jer nema ni tete ni ogledala. Samo kamere koje će zapaziti i ako se predomislite, pa proizvod vratite na policu.

Je li savršeno?

Zanima nas može li se zavarati sistem. “Pokušajte”, kao da nas provocira, odgovara Konzumov direktor informatike Jozo Džakula. Izazov smo prihvatili. Rašireni između polica smišljali smo načine kako prevariti tehnologiju. Kolega je pojeo bananu, drugi je pekarski proizvod vratio u sekciju higijenskih potrepština, a ja osobno kladio sam se na žvakaće gume.

Kružeći prolazima, poistovjećujući se s omiljenim thief buildom u Skyrimu, nemilice trpam paketiće u džepove, čak i u one za koje nisam znao da ih imam. Potom ih u disproporcionalnoj količini vraćam na police, ponosan jer sam se uopće dosjetio toga i sigurno ću biti “taj” koji je prvi prevario AI. Na samom izlasku, čisto da zakompliciramo, spreman na dodatan trošak, u ime znanosti posegnem i za već načetim kartonom žvakaćih guma.

Račun bez greške.

Po izlasku na zaslon mobitela iskače notifikacija. U svoj toj strci i ambiciji da prevarim sistem, zavarao sam isključivo sebe. Kupili ste 16 paketića, kaže aplikacija. Jesam li? Nemam pojma. U prepunim džepovima napipavam, pogađate, točno 16 paketića. Impresivno! I pomalo jezivo.

Premda jezivo, budući da vas kamere snimaju na svakom koraku, gospodin Džakula uvjerava kako je sve rađeno u skladu s GDPR-om. Osobni podaci ne dijele se s trećom stranom, a umjetna inteligencija kroz oko kamere, strojno, kupca pamti tek kao dodijeljeni identifikacijski broj, a potom i zaboravi na izlasku.

Fora je. Zaista jest. Uđeš, uzmeš i izađeš. I funkcionira. Ali zašto? Čemu? Nekoliko sati kasnije, ne sluteći da ću uskoro dobiti odgovor, upirem prstom na one plave žvakaće koje volim (ne pitajte)… “Gospodine, a platit?”, već okrenutih leđa sustigne me teta. “Oprostite”, posramljeno izustim i vadim karticu. “Samo keš”, kaže.

Povezano