Nakon što je odlukom Electronic Artsa prestao postojati razvojni tim Visceral koji je zaslužan za odličan serijal Dead Space, slijedi jedna otužna lista palih timova koje je EA ubio.
Još jedan razvojni tim je pao. Još jedan koji će biti upisan na listi „ubijenih“ koje je sredio Electronic Arts zato što nisu ispunili ono što EA hoće. Ovih dana možemo čitati kako je pao Visceral, tim iza kojeg stoji Dead Space trilogija, Future Cop L.A.P.D., James Bond igre iz PlayStation 2 ere i ostale. Star Wars igru pod njihovom palicom tako nećemo dočekati već ćemo ju vjerojatno vidjeti u nekom abnormalno izmijenjenom obliku, a to će napraviti EA Vancouver. Tuga, jad i bijeda.
Ali to nije prvi put da se takve stvari događaju. Electronic Arts je već nebrojeno puta pritisnuo okidač i ubio razvojne timove koji su svojevremeno izbacili neke od klasika koji se i dan danas pamte. Time je (in)direktno često ubio franšize čije nastavke igrači nikad neće dočekati. Zbog svega toga su igrači desetljećima bijesni na EA. Primjerice, prije Viscerala su zamalo ubili Slighty Mad Studios o čijem se iskustvu s EA očitovao njihov izvršni direktor. U tom slučaju ne bismo dočekali odlični Project CARS 2 [FFA recenzija].
Lista u nastavku inspirirana je viješću da je Visceral zatvoren, brojnim YouTube videima koji su negativno odgovorili na takav potez, kao i listama koje su neki gameri već radili u sličnom obliku. Pa krenimo nekim redom.
Maxis
- Datum osnutka: 1987. godine
- Padanje u ralje EA: 1997. godine
- Ubojstvo kompanije: 2015. godine
Kompanija koja stoji iza ultrapopularnih Sim City i The Sims igara je 10 godina nakon osnutka pala u ralje ovog giganta i uz određene duge stanke čak dosta dugo i izdržala. Vjerojatno zahvaljujući ogromnoj popularnosti igre The Sims 2000. godine. Jedna od posljednjih igara, Spore, bila je promašaj unatoč milijun prodanih primjeraka u prvih mjesec dana. Još kad je glavna faca, Will Wright, koji stoji iza tih igara, napustio Maxis, bilo je za očekivati da se Maxis nikada više neće oporaviti i da će kad tad doživjeti smrt. To se dogodilo 2015. godine.
Mythic Entertainment
- Datum osnutka: 1995. godine
- Padanje u ralje EA: 2006. godine
- Ubojstvo kompanije: 2014. godine
Poznati još pod nazivom BioWare Mythic, EA Mythic i Interworld Productions, Mythic su uglavnom bili najpoznatiji po igri Dark Age of Camelot. Igra i dalje ima podršku unatoč zatvaranju studija jer je razvoj igre prebačen u ruke razvojnog studija Broadsword Games čija je glavna faca upravo suosnivač Mythica – Rob Denton.
Bullfrog Productions
- Datum osnutka: 1987. godine
- Padanje u ralje EA: 1995. godine
- Ubojstvo kompanije: 2001. godine
Još jedan veteran iste godine osnutka kao i Maxis koji je izgubio u borbi s Golijatom. Jedan od osnivača Bullfroga je upravo karizmatični Peter Molyneux (poznat po igrama Black & White ili Fable serijalu). Bullfrog je stajao iza kultnih naslova kao što su Populous, Dungeon Keeper, Syndicate i Theme Park. Peter je već 1997. godine osnovao Lionhead Studios gdje je dio ekipe iz Bullfroga otišao nakon smrti kompanije, a neki su osnovali Mucky Foot Productions.
Origin Systems
- Datum osnutka: 1983. godine
- Padanje u ralje EA: 1992. godine
- Ubojstvo kompanije: 2004. godine
Jedan od, po osobnom mišljenju, najboljih studija koji je radio vrlo kvalitetne i kreativne naslove od kojih su neki postali kultni klasici. Iza njih stoji cijeli Ultima RPG serijal, Wing Commander serijal, Ultima Underworld I I II, System Shock, BioForge, CyberMage: Darklight Awakening. Origin System je svojevrsni otac žanra ili, bolje rečeno, termina “Immersive Sims” koji je i dan danas prisutan u brojnim igrama. Dovoljno je reći da iz njihovih redova potječe Warren Spector (Ultima Underworld, System Shock i Deus Ex). Zadnjih par godina studio je održavan na životu radi igre Ultima Online i budućih nastavaka franžize (koji bi također bili online). Ništa od toga se nije dogodilo i EA je ubio Origin Systems 2004. godine. Chris Roberts koji je bio zaslužan za Wing Commander serijal stoji iza Cloud Imperium Gamesa koji rade na igri (pogađate) Star Citizen.
Westwood Studios
- Datum osnutka: 1985. godine
- Padanje u ralje EA: 1998. godine
- Ubojstvo kompanije: 2003. godine
Ako ne živite pod kamenom, sigurno znate za Command & Conquer serijal. Razvojni tim koji je najpoznatiji po brojnim igrama RTS žanra u koje možemo ubrojiti Dune II, Dune 2000, Nox te prvospomenuti Command & Conquer. C & C: Renegade i Earth & Beyond nisu ispunili očekivanja EA te se dogodila konsolidacija što znači smrt razvojnog tima. EA će vjerojatno u nekom obliku nastaviti C & C, samo je pitanje na što će to ličiti. Kladimo se na online komponentu.
DreamWorks Interactive
- Datum osnutka: 1995. godine
- Padanje u ralje EA: 2000. godine
- Ubojstvo kompanije: kao DreamWorks su ubijeni u samom startu i preimenovani masu puta
Ajde dobro, ovdje nije riječ o klasičnom zatvaranju odnosno ubojstvu studija, već o zavrzlami koja je trajala više od desetljeća. Dreamworks koji stoji iza popularne igre Medal Of Honor i MoH: Underground će nakon ulaska u okrilje EA i dalje štancati nastavke serijala, ali pod drugim imenom – EA Los Angeles. Zatim od 2010. pa do 2013. izdaju još 2 MoH nastavka pod imenom Danger Close Games. A onda opet slijedi promjena u ime koje svi znamo, a to je DICE Los Angeles koji stoje iza Battlefielda 4 i Battlefielda 1. Dakle, u nekom obliku DreamWorks još živi, tako da je ovo ofrlje ubojstvo. Metak zvan raspuštanje je samo okrznuo žrtvu. Phew!
Phenomic
- Datum osnutka: 1997. godine
- Padanje u ralje EA: 2006. godine
- Ubojstvo kompanije: 2013. godine
Najpoznatiji po serijalu SpellForce i igri BattleForge te C & C: Tiberium Alliances koja se igra u internetskim preglednicima. Sudbina komapnije je školski primjer nemilosrdnog ubojstva gdje su svih 60 zaposlenih bili redom otpušteni. Sramota.
Black Box Games
- Datum osnutka: 1998. godine
- Padanje u ralje EA: 2002. godine
- Ubojstvo kompanije: 2013. godine
Osim ponešto NHL naslova, Black Box Games (EA Black Box) je napravio brojne Need For Speed nastavke kao što su ultrapopularni Hot Pursuit 2, Underground 1 i 2, Most Wanted, ProStreet itd. Uz to, studio stoji iza legendarnog Skate serijala koji je jedinstvenim kontrolama i realizmom prodrmao konkurenta Tony Hawka čiji se serijal nikada nije oporavio. Fanovi su vječno plakali za 4. nastavkom koji nikad nije došao, a kako se čini – ni neće. Stvarno šteta.
Pandemic
- Datum osnutka: 1998. godine
- Padanje u ralje EA: 2008. godine
- Ubojstvo kompanije: 2009. godine
Neki od vas će se sjetiti dva nastavka Destroy All Humans igara. Drugi će se možda prisjetiti Full Spectrum Warriora, a neki Star Wars: Battlefront I i II igara. Sve dok nije došao EA i ubio ih godinu dana nakon preuzimanja. 228 zaposlenika je otpušteno, dok ih je 35 ubačeno u EA Los Angeles. Neki od njih su pobjegli u 343 Industries, Infinity Ward, Treyarch, Respawn Entertainment i slično.
Playfish
- Datum osnutka: 2007. godine
- Padanje u ralje EA: 2009. godine
- Ubojstvo kompanije: 2013.
Smijte se koliko hoćete na spomen kompanije Playfish, ali oni su bili zaslužni za neke od vrlo zabavnih igara za ubiti vrijeme dok visite na Facebooku, kao što su Who Has The Biggest Brain, Pet Society, Crazy Planets, EA Sports FIFA Superstars itd. Ipak je EA iskeširao 400 milijuna dolara za akviziciju što nije mala stvar. Vjerojatno zato što je Playfish, kada je bio najjači, imao do 55 milijuna igrača mjesečno koji su igrali njihove aplikacije. Svi osnivači su otišli, a igre su umirovljene.
NuFX
- Datum osnutka: -n/a-
- Padanje u ralje EA: 2004. godine
- Ubojstvo kompanije: 2007. godine
Kompaniju najpoznatiju po NBA Live 2002 i 2003 te NBA Street igrama EA je ubio zato što, klasično, nisu uspjeli ostvariti zacrtane željene profite.
I sada – Visceral. Lista postaje sve dulja i dulja. Ima li tome kraja? Koja kompanija je sljedeća na listi za odstrel? BioWare? DICE (ovaj puta zbilja)? Criterion Games? Nažalost, ovakvoj poslovnoj praksi se, izgleda, ne može stati na kraj. Mnogi gameri zbog toga prijete bojkotom kupovanja igara s potpisom Electronic Arts. Problem je što tek manjina to doista i čini, dok većina i dalje kupuje.
Najveći problem je što umiranjem nekih od tih studija umiru franšize jer one očito ne ostvare zacrtane financijske planove. Neke od njih prežive turbulencije, ali se korjenito promjene u nešto što inicijalnim fanovima ne paše. Osim toga, svime time se nerijetko događa da se strahovito limitira kreativna sloboda i maštovitost pri izradi igara. Ako se takve igre ipak rade, često budu prikazane kao riskantne i neisplative investicije. Najlakše je beskonačan broj puta umotavati i prodavati već viđeni plagijat u novom ruhu. I naravno, dodati par žličica DLC-a, mikrotransakcija, lootboxeva i ostale kuge koja zahvaća trenutni gaming u globalu. Jednom ovakav trend mora pasti.