Microsoft je kupio Bethesdu i tako nakon godina lutanja, pogrešaka, gubitaka, akvizicija i dobrih operativnih poteza u zadnje vrijeme, a koji se tek trebaju isplatiti (Gamepass), omogućio Xbox diviziji znatno svjetliju budućnost.
I dok je čitava Microsoftova divizija tek prije 2 godine uprihodovala preko 10 milijardi dolara, a prošle godine preko 11, iako nemamo točnu informaciju pretpostavlja se kako zarada kod Xboxa iznosi ispod 10% prihoda, odnosno oko milijardu dolara godišnje. Microsoft, naime, nikada u svojim inače detaljnim godišnjim financijskim izvještajima nije pružao informacije poput zarade i profita gaming divizije. A ona je godinama poslovala u “crvenom”.
Ples milijardi
Istovremeno, rađene su akvizicije u iznosima od milijardi dolara poput Mojanga i sada Bethesde, dok su milijarde ukupno potrošene i na Obsidian, inExile, Double Fine, Playground Games, Compulsion, streaming servis Beam (koji je pretvoren u Mixer, pa zatvoren) i druge. Sasvim je jasno kako je sve ili većinu akvizicija odradio matični Microsoft, jer gaming divizija te novce nema ili nije zaradila.
S druge strane od tehničkog mega giganta i jedne od najvećih firmi na svijetu imamo Sony. Sony je je do 2013. godine poslovao 5 godina u minusu, a kojeg je PlayStation praktički izvukao iz ponora. Nakon objave Microsoftove kupovine Bethesde Twitterom se počeo širiti zanimljiv post.
Ničem što vidite na internetu nemojte vjerovati, pa ni ovome, jer izvor je nepostojeći, a cifre su netočne. Međutim, išli smo malo istraživati, pa smo na Statisti naišli na prihode Sonyja segmentirane po divizijama. Ako uzmemo pretpostavku da je 10% prihoda zarada dobit ćemo ćemo brojku koja zasigurno nije točna, dapače, ekonomiste će nasmijati, ali radi se o određenom pokazatelju.
Sonyjeva gaming divizija koja je više nego dvostruko uspješnija od Microsoftove je tako u 5 operativnih godina do kraja 4. mjeseca 2020. zaradila oko 8 milijardi dolara. Dakle, Sonyjeva Game & Network Services divizija treba 5 godina fantastično poslovati kako bi prikupila novac akviziciju ovakve veličine.
Za usporedbu, Sonyjeva najveća akvizicja u gaming industriji je Gaikai (današnji PS Now) na kojeg je utrošeno 400 milijuna dolara, a od studija najviše je plaćen Insomniac prošle godine – 229 milijuna dolara.
Može li Sony kupiti nekog izdavača veličine Bethesde, Square Enixa, Konamia ili Sege? Ne može. Može li Xbox? Također ne može, ali Microsoft je globalno znatno uspješnija firma i kupovina Bethesde je sasvim legitimna i neupitna. Jesu li ovakve “na mišiće” akvizicije dobre za gaming industriju? Ako idu u smjeru samo jednog velikog takmičara na polju gaming konzola, a neupitno je da Microsoft ima sredstva kupiti bilo koga, onda definitino nisu.