Recenzije

Osvrt na PC izdanje – Ratchet and Clank: Rift Apart

Što se igra za ljetni godišnji? Pa zašto ne najnoviji PC port Sony ekskluzive koja to više nije, naravno! Ratchet and Clank: Rift Apart je najnoviji dodatak sve većem PC katalogu velikog S iz Japana.

Za novog Ratcheta i njegovu dimenzionalnu parnicu Rivet ste sigurno čuli, ali sada imate i opciju odigrati njihove avanture na osobnom računalu. Dvije godine su neki strpljivo čekali, a možemo reći da je vrijedilo.

Osim dviju uobičajenih konfiguracija koje koristimo za testiranje PC izdanja, odsada imamo i testiranje na – Steam Decku! Hajdemo redom sa nečim što je vjerojatnije za hrvatske pojmove.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

OS: Windows 11 Pro 64-bit
CPU: AMD Ryzen 5 3600
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660
RAM: 16,0GB Dual-Channel 1596MHz
Rezolucija: 1920×1080@60Hz
Testna konfiguracija 1

OS: Windows 11 Home 64-bit
CPU: Intel Core i5 9300H @2.40GHz
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2060 (2047MB)
RAM: 16GB Dual Channel DDR4 @ 1330MHz
Rezolucija: 1920×1080@120Hz
Testna konfiguracija 2

Steam Deck (512GB NVMe SSD)
CPU: Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz
GPU: 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz
RAM: 16 GB LPDDR5 on-board
Rezolucija: 1280 x 800@60Hz
Testna konfiguracija 3

Brzo (u)čita(va)nje

Nije tajna kako je Insomniac uporno tvrdio u superiornost PS5 i njegovog SSD-a. Više puta su tvrdili kako igra poput Ratcheta ne može funkcionirati na prosječnoj gamerskoj kanti. Najava PC izdanja je odmah postavila prvo pitanje – može li se igrati na običnom hard disku?

Odgovor je – može, ako ste mazohist. Kao što je Spidey imao problema sa štucanjem i učitavanjima ako se pokreće na starijem hardveru, Ratchet će patiti od predugog i napornog učitavanja za svaki prijeđeni portal.

Za neupućene, Rift Apart se ne zove tako bezveze – često mijenjate dimenzije i uskačete u impresivne dionice pucanja i skakanja u tren oka. Na običnom HDD-u to može značiti i do pola minute buljenja u interdimenzionalni procijep, uništavajući ritam i fluidnost igre.

Naravno, šanse su dobre ako imate poštenu konfiguraciju da posjedujete i SSD, barem dovoljno velik za operativni sustav i pokoju masivnu igru. Ratchet će vam zauzeti malo manje od 40GB, što je sasvim pristojno u usporedbi s nekim popularnijim naslovima.

Ovisno o starosti vašeg SSD-a, te operativnom sustavu, učitavanja portala traju sekundu ili dvije. Opet, nije usporedivo sa PS5 integracijom gdje stvarno jest instantno, stoga tehnički možemo reći da Nesanci nisu lagali. Živio PS5!

Svaki vijak na mjestu

Na stranu floskule o mekim i tvrdim komadima metala, Ratchet nudi puno više tehnoloških čuda u sebi. Vizualno bogat i fizikom nabrijan, sa podrškom za ultra-široke rezolucije i raytracingom, simpatični Lombaxi i robotići pršte Pixar kvalitetom.

Ne brinite se ako nemate 4K monitor, HDR, IPS, itd. Koju god rezoluciju i postavke odabrali, namjera je omogućiti brzu i neprekinutu akciju sa stabilnim sličicama u sekundi. Nixxes, sad već tradicionalni studio zadužen za prebacivanje ekskluziva na PC, se poprilično potrudio. Rift Apart se može igrati na širokoj lepezi konfiguracija, pa su šanse dobre da možete igrati i do 60 FPS-a ako smanjite određene postavke, bez ogromnih investicija.

Kroz nekoliko sati testiranja na svim konfiguracijama, najveći utjecaj na izvođenje imaju, očekivano, čestice i sjene. Slobodno nagurajte teksture i modele na maksimum ako imate dovoljno RAM-a i pošten GPU, ali zakočite na detaljima poput vremenskih efekata, količine prometa (tj. pozadinskih modela) i dometu sjena.

Meni osobno paše igrati bez zamućenja pokreta, ali to može poslužiti svrsi kao još jedan sloj skrivanja nedostataka na nižim postavkama. Također bih preporučio uklanjanje filmskog sloja, jer možete dobiti neugodni efekt snijega preko cijele slike, pogotovo ako je visok kontrast i oštrina.

Imajte na umu da sve postavke možete izvoditi na nižoj rezoluciji i potom skalirati na višu uz pomoć standardnih metoda – FSR, DLSS, IGTI, Intelovo XESS rješenje, pazar je raznolik. Birajte opciju koja vam izgleda najglađa i s najmanje ghostinga – ovisno o vašoj konfiguraciji, šanse su dobre da će to biti FSR ili DLSS (jeste li na AMD-u ili nVidiiji, jasno), no navodno XESS nudi najbolju kvalitetu ako možete priuštiti jači procesor.

Uz skaliranje, moguće je poprilično utjecati na vizualnu raskoš i dovući čak i slabiju konfiguraciju na stabilnih 40-ak FPS-a sa maksimalnim postavkama. Najbolje da odredite sami koliko želite biti agresivni sa sličicama u sekundi.

Brzina svjetlosti

Ono što nije mutno jest svima nam dragi raytracing i pripadajuće refleksije. Dobro, refleksije su pomalo mutne – no, to je vrlo vjerojatno do moje mašine za testiranje. Nema primjetnih promjena u osvijetljenju naspram originalne PS5 verzije, ali je zanimljivo i pohvalno što se možete igrati sa crtanjem sjena po volji. Ne trebate resetirati igru niti učitati poziciju ako želite nešto slikati u foto modu sa najljepšim obrisima.

Također, na trenutke je iznenađujuće koliko se igre svjetlosti i sjene mijenjaju na određenim lokacijama ovisno o postavkama. Zagledajte se u nečije oči, prozore u metropolisu ili neonske cijevi reklama pa se divite dokle to ide.

Nemojte pretjerati! Igra mi se jednom srušila kad sam u foto modu krenuo provjeravati refleksije na česticama tijekom borbe. Drago mi je reći da svaki vijak nastao u akciji stvarno odražava svijet oko sebe, ali kad ih imate pedeset u nizu, zna biti previše!

DualSense podrška je potpuna i nema razlike od igranja na konzoli. Nemojte zaboraviti izgasiti Steam Input (nećete valjda ovo kupiti u Sweeneyevom dućanu?) i haptika će raditi kao urica.

Za lakše iskustvo, varajte sa mišem i tipkovnicom – kontrole su potpuno fleksibilne i možete namjestiti štogod i kakogod vam padne napamet. Brzo mijenjanje oružja sa tipkama umjesto kružnog menija je jako fino. Također, dostupno je pregršt opcija za pristupačnost, od slijepila na boje do alternativnih načina kontrole.

SteamStation D

Za kraj smo dužni spomenuti neočekivano ugodno igraće iskustvo na Steam Decku. Rift Apart je otpočetka verificiran za Deck, što znači da vi kao korisnik nemate što raditi osim skinuti igru i započeti. Deck automatski stavi srednje postavke sa FSR skaliranjem i daje rezultat od relativno stabilnih 30fpsa, sa manjim usponima i padovima od 25-40 ovisno o situaciji.

Nitko vam ne brani smanjiti detalje za još glađe iskustvo, a ako se igrate u hodu na manjem ekranu ionako vas nije briga za sitne piksele. Deck je najbrže učitavao portale, za koju polovicu sekunde manje! Spojite ga na vaš TV i divite se početku kraja konzolaške dominacije.

Moram reći da je totalno blesavo imati PS5 igru sa sobom u parkiću nakon treninga. Ubit će bateriju za sat-dva, da, ali je nadrealno da se uopće vrti, pa onda još i dobro! Ovakav rezultat je moguć zbog velikog truda uloženog u tehničku optimizaciju, što u zadnje vrijeme i ne vidimo toliko često na PC tržištu. Svaka čast!

Načuo sam komentare po internetskim cijevima da je Ratchet preskup. Dvije godine stara igra, traje petnaestak sati, nema dodatnog novog sadržaja, i sad Sony traži šezdeset novčića za to. Iskreno, Ratchet vrijedi svake lipe (pardon, centa), baš zato što je tehnički savršen port koji uzima u obzir i igrače s manjim budžetom. Rift Apart je zlatni standard kojeg niste dužni odmah kupiti – ali bilo bi dobro da o tome razmislite. Ima još igara koje Sony nije podario široj publici, a zaslužile su jednaku pažnju kao i ova. Recimo, nešto krvavo i divlje za starije iskusnjare…

Igra