Recenzija | Ratchet & Clank: Rift Apart

Ne mogu ne započeti ovu recenziju jednim nostalgičnim putovanjem kroz vrijeme. Sjećam se, kao danas, vremena bez interneta. Jedini izvor informacija bili su časopisi. Nas jasno ne zanimaju dnevne tiskovine, već gamerski časopisi koji su izlazili jednom mjesečno. Morali smo tada čekati 30 dana da bismo saznali nove informacije iz nama najzanimljivijeg svijeta koji postoji. Svijet igara ima posebno mjesto u našim bićima baš kao što je to imao legendarni PSX časopis. PSX časopis bio je Sveti Gral informacija za sve nas gaming entuzijaste.

Sjećam se dan danas gotovo svakog članka o PS2 konzoli, a posebno se pamti njihova velika PS2 recenzija. Bila je jedna rubrika koja je bila posvećena vijestima iz Japana i dobro se sjećam naslova: „PS2 neće imati loading ekrane, a Emotion Engine (PS2 procesor) moći će dočarati neviđene svjetove u igrama.” Nije to ekipa PSX-a izmislila, već je Sony 2000-ih godina obećavao čuda.

E pa, dame i gospodo, sa zadovoljstvom mogu potvrditi da je Sony nekih 20 godina kasnije ispunio svoje obećanje jer niste svjesni kakva vas vizualna i tehnička poslastica čeka.

Ratchet & Clank: Pixar Apart

Nije naš običaj recenziju prvo početi pričom o vizualima, ali ovdje to moramo. Ja sam čovjek od svojih 36 godina i vidio sam sve što se tiče igara. U svojih 30 godina koliko igram igre, odigrao sam na tisuće naslove na nekoliko generacija konzola i istina je da vas rijetko nešto može ostaviti bez daha jer mislite da ste vidjeli sve. Onda na hrvatskom jeziku pokrenete novog Ratcheta i oprostite mi na izrazu – zinete kao som jer ne vjerujete da je san postao stvarnost.

U sekundi si izvrtite film i sjećanje na PS1 kada ste prvi put kao klinac pokrenuli Spyro The Dragona i čudili se kako igra izgleda predivno. Jednostavno od sreće niste mogli skinuti smiješak s lica. Dvadeset i nešto godina kasnije, sada već jako odrasli čovjek ne može skinuti smiješak s lica jer se san konačno ispunio. Pa ljudi moji, meni u boravku živi Pixar! Ja igram Pixarovu igru!

Znam da smo i mi, ali i mnogi drugi mediji te igrači pisali da su Ratchet & Clank iz 2016. godine već na razini Pixarovih crtića, ali nismo valjda bili svjesni koliko igre mogu bolje izgledati. Shvatit ćete to u prvim minutama kad pokrenete Ratchet & Clank: Rift Apart.

Niti jedan trailer, niti jedna slika ovdje u recenziji ne može vam dočarati kako ova igra izgleda. Fraze kao što su „predivno”, „fantastično” i „neviđeno” jednostavno nisu dovoljne jer su već toliko izlizane. Možda smo takve epitete ipak trebali čuvati za ovakve igre koje ne možete igrati i doživjeti svaki dan.

Ne živi svjetovi, nego svijet koji je živ i živi

Teško je riječima opisati vizualni orgazam koji ćete doživjeti kad u jednom trenutku surfate po rampama predivnog metropolisa, a u istom trenutku vas proganja ogromni svemirski brod. Oko vas leti doslovno na stotine manjih letjelica, a u pozadini vidite grad koji živi svoj život. Ekran jednostavno pršti predivnim detaljima i vizualima koje smo do sada mogli gledati samo u crtanim filmovima najveće produkcije. Razlika je samo što sada isti taj crtani film mi igramo i proživljavamo. U prvih će vam nekoliko minuta biti jasno da igrate igru koju nije moguće napraviti na PS4 konzoli.

PS5 SPECIFIČNOSTI

Sigurno možete pogoditi da je Insomniac ubacio u igru hrpu PS5 karakterističnih featurea. DualSense je u potpunosti iskorišten, pa ćete tako osjetiti otpor kod triggera na svakom oružju, haptičku vibraciju ovisno o tome gdje se krećete i kojim oružjem pucate, a Insomniac je čak iskoristio i zvučnik kontrolera koji će oponašiti zvukove koji dolaze iz oružja. Sve to zajedno djeluje kao jako zanimljiv dodatak gameplayu. Preporuka je također da ako možete, igru igrate s Pulse 3D slušalicama ili bilo kojim poštenim headsetom jer je 3D zvuk u igri prilično impresivan.
Insomniac je također ponudio svim igračima da si odaberu kako žele igrati igru. Osnovni grafički prikaz naziva se „Vjernost slike”. On nudi 4K rezoluciju uz ray-tracing, poboljšano osvjetljenje, dodatne specijalne efekte, povećanu gustoću prizora i 30 sličica u sekundi. Drugi mod je „Performance RT” koji nudi 60 sličica u sekundi uz ray-tracing. Ovdje su smanjeni rezolucija i efekti. Treći prikaz se samo zove „Izvedba”, a on nudi 60 sličica u sekundi i veću rezoluciju te bolje efekte bez ray-tracinga. Dakle, izbor je ogroman kao i u slučaju opcija za igrače koji možda slabije vide, čuju ili imaju nekakav drugi problem koji im ne dozvoljava da igraju igru bez pomoći. Accessibility mogućnosti su ogromne i jedino je The Last of Us Part II ponudio nešto slično na PlayStationu.

Tehničko savršenstvo igre ne treba gledati samo kroz prizmu grafike i broju piksela. Za kompletan dojam zaslužni su iznimno detaljno dočarani likovi, perfektno živopisne boje koje će oživjeti na pravom HDR panelu i dizajn svjetova koji su priča za sebe. Planeti na koje ćete kasnije doći posebno odišu životom i toliko su živi, a sve možemo pripisati sitnijim detaljima koji život znače. Svaki nivo, svaki planet je živući ekosustav prepun uvrnutih likova, humora i zabave koja vas očekuje. Ratchet & Clank je serijal koji je oduvijek imao šarenu i pozitivnu atmosferu, a Rift Apart je otišao nekoliko koraka dalje.

Čim zgrabite DualSense i pokrenete igru, osjetit ćete veselje i pozitivu koju donose Ratchet, Clank i Rivet. Ovo je igra za sve uzraste i igra koja nam treba u ovako turobnim vremenima. Osim pixarovske grafike, odlične atmosfere i živih planeta, spomenuo bih i odličnu glasovnu glumu svih likova. Rezultat svega maloprije nabrojanog su likovi koji se nikad nisu činili stvarnijima, zabavnijima i življima nego danas. Toliko su zabavni i odlično okarakterizirani da ćete željeti iščupati ih iz ekrana i prisvojiti ih kao svoje prijatelje.

Moja žena koja ne igra igre, mislila je da gledam Pixarov novi crtić, a susjedovi klinci su ispackali cijeli ekran TV-a jer su željeli dodirnuti Ratcheta i Rivet koliko detaljno izgledaju.

Ne želim vas više daviti tehnikalijama, no moram reći da učitavanja u igri gotovo i nema. Jedino ćete pričekati koju sekundu dok odletite do drugog planeta, ali to je sve. Jednom kad pokrenete razinu, sve radi savršeno glatko bez prekidanja i ometanja. Nismo prije možda ni shvaćali koliko nepostojanje učitavanja podiže imerziju igranja jer se sve čini toliko prirodnim. Zamislite si samo poeziju na ekranu kad na otvorenijim planetima ispred sebe vidite na stotine metara udaljene lokacije, i znate da do njih možete doći bez jedne sekunde zastoja, a da pritom sve izgleda tako predivno i prepuno detalja. Ako nekome želite pokazati kako igre danas mogu izgledati, samo pokrenite Rift Apart i uživajte u reakcijama.

Dok nas vremenski procjep ne rastavi

Uz Neo Cortexa iz Crash Bandicoota, Dr. Nefarious jedan je od najsimpatičnijih zlikovaca koje možete sresti u igrama. U svakom nastavku Dr. Nefarious želi postati vladar svemira i nikad mu to ne uspije. Neće mu ni sada jer ćete ga vi spriječiti i pri tome se vrhunski zabaviti, no ovaj puta Dr. Nefarious ima pomoćnika koji će vam zagorčati život. Koji je to pomoćnik? Saznat ćete sami kroz igru. Reći ću samo da je pomoćnik jako sličan njemu i da teško možete pronaći zanimljiviji duo.

Osim pomoćnika, Dr. Nefarious došao je u posjed iznimno moćnog oružja koje stvara vremenske anomalije i procjepe koji mogu destabilizirati i uništiti čitavu galaksiju. Iako priča nije revolucionarna niti će vas nešto pretjerano šokirati, jako je zanimljiva zbog činjenice da ćete ponovno vidjeti svoje stare prijatelje (Captain Quark primjerice) i upoznati nova lica u koja ćete se potencijalno zaljubiti. Također, neću vam puno toga otkriti u recenziji zbog spojlera, no shvatili ste da manipulacija vremenom i dimenzijama može dovesti do zanimljivih događaja i raspleta. Pa čak i likova.

RIVET

Ratchet više nije jedini Lombax na svijetu. Insomniac je u ovome nastavku vrlo uspješno predstavio gaming svijetu novu junakinju – Rivet. Svi smo već naviknuli na Ratcheta, no Rivet će vam se odmah na prvu svidjeti. Doslovno je ženski Ratchet. Jako je lijepo dočaran, simpatičan i okarakteriziran lik s kojim ćete također igrati. Ona i Ratchet čine zaista simpatičan duo posebne kemije. Nije baš čest slučaj da developeri tako uspješno ubace novog lika, stoga se nadam da ćemo Rivet vidjeti u potencijalnim nastavcima igre. Jedinu zamjerku koju imam je što i ona i Ratchet imaju iste poteze i oružja. Ne možete birati s kime ćete igrati, već se to atuomatski odredi ovisno o tome gdje se nalazite u igri. Zanimljivo je što Rivet & Clank fantastično funkcioniraju kao duo kad znamo da Clanka uvijek vežemo isključivo uz Ratcheta.

Priča vjerojatno nije glavni razlog zašto nećete moći baciti DualSense iz ruku jednom kada krenete igrati igru, no definitivno je zanimljiva i jako simpatična zbog svih divno okarakteriziranih likova i lokacija koje ćete posjetiti, a koje će likovi obogatiti humorom. Upravo je humor jedan od zaštitnih faktora serijala, a ni ovdje nije izostao. Nisu samo likovi (posebno negativci) smiješni, nego ćete se nasmijati i na dijaloge koji su često jako simpatični i opuštajući.

Sve je poznato, ali toliko dobro i adiktivno!

Gameplay će veteranima serijala biti itekako poznat. I dalje je riječ o akcijskom platformeru koji veliki fokus stavlja na oružja i pucnjavu uz miks skakutanja, surfanja po rampama, lebdenju i zagonetkama koje rješavamo u ulozi Clanka. Formula je već godinama poznata i to je možda najveća zamjerka ovoj igri. S druge strane, ona već godinama funkcionira i prokleto je zabavna. Ratchet & Clank: Rift Apart niti u jednom trenutku nije dosadna igra niti upada u monotoniju što možemo pripisati već spomenutom dizajnu svjetova koji pred vas stalno baca nešto svježe svojim uvrnutim oružjima i vremenskim rascjepima koji otvaraju sasvim nova područja unutar nivoa.

ORUŽJA

Ono po čemu je ekipa iz Insomniaca poznata, ali i kompletan Racthet & Clank serijal, definitivno su uvrnuta oružja. Rift Apart nikako nije iznimka pa će vam igra tako ponuditi više od 17 oružja koja su sasvim drugačija od drugih. Svako je oružje jedinstveno dizajnirano i svako se ponaša drukčije. Svako od njih možete nadograditi do 5. razine u osnovnoj igri. Što više igrate jednim oružjem i ubijate neprijatelje, tako dižete levele za svako od njih i otključavate nadogradnje. Neka oružja kao što su „Veliki negatronski sudarač”, „Wreckochet”, „Rukavica apokalipse” rade čisti damage. Druga oružja kao što su „Mr. Fungi”, „Prskalica” ili „Val hladnoće” rade AOE damage” odnosno služe za smirivanja masa. Jedno od oružja zove se „Bušilica” i – pazite sad – ispaljuje psa i dva štenca bušilice koji kopaju put prema neprijatelju. I što još? Pa, eksplodiraju! Zanimljivo je što gotovo za svako oružje postoje dva načina pucanja. Ako držite R2 do pola, aktivirate jednu vrstu metaka, a ako R2 stisnete do kraja, aktivira se drugi način pucanja. Niti jedno od oružja (osim možda početnog pištolja) nije dosadno za koristiti i sasvim je sigurno da ćete si pronaći mnoge favorite. Najbolje od svega je što ne morate birati koje oružje želite nositi jer, po dobrom, starom običaju igre, jednom kada ih otključate, uvijek su vam dostupna. Nećete se moći zasititi pucnjave i oružja jer Insomniac definitivno zna svoj posao. Ako ste ikada zaigrali Sunset Ovedrive onda znate što sve Insomniac zna kreirati.

Posebno su zgodne takozvane „džepne galaksije” koje se nalaze na svakom planetu i koje predstavljaju razinu unutar razine. Svaka džepna galaksija nagradit će vas komadom oklopa koji donosi različite bonuse za vašeg lika. Skupljanje oklopa je potpuno opcionalno, no preporučio bih vam da ipak završite svaku džepnu galaksiju. Osim što setovi oklopa izgledaju jako lijepo, isti donose različite bonuse za likove. Također, na svakom planetu (razini) možete skupiti po nekoliko zlatnih vijaka koji donose sa sobom kozmetičke bonuse, a nikako nemojte propustiti skupiti sve male robotiće koji su dobro skriveni na mapi ili su pak vezani za određene side misije kojih i nema previše. Jednom kada skupite sve male robote, otključat ćete jednu specijalnu stvarčicu. Ništa u igri što radite izvan same kampanje nije naporno, a za sve ćete biti lijepo nagrađeni. Iako postoje planeti koji su otvoreni, igra nije open world već je linearnije iskustvo koje nudi dozu istraživanja.

CLANK, HAKIRANJE I ARENA

Odmor od pucačkih dionica (kao da nam treba kad je pucnjava tako dobra) pružit će vam dionice s Clankom. Clank je oduvijek bio mozak ekipe, stoga je on zadužen za zagonetke. Rift Apart nije iznimka pa ćete tako s Clankom rješavati dionice koje zahtijevaju da hrpu malih robotića prevedete od točke A do točke B, pri tome manipulirajući njihovom brzinom, skokovima, kretnjama i putanjom. Ovi dijelovi igre nisu toliko česti, a još manje su zahtjevni. Traže određeno promišljanje, no nije ništa što nećete moći riješiti blagom upotrebom moždanih vijuga.

Druga mini-igra koju ćete igrati je uništavanje računalnih virusa pomoću malenog nanobota. Njega ubacite u sustav i čistite od virusa. Ovdje nema zagonetki, nego morate samo shvatiti kojim putem doći do virusa. Vaš maleni nanobot može pucati i uništavati viruse i to je to. Ova mini-igra nije posebno uzbudljiva, no ako želite skupiti sve, morat ćete ju odigrati. Na svu sreću, ovo čišćenje virusa ne traje dugo i dionice su jako kratke.

Ako poželite skupiti još više vijaka i drugih nagrada, unutar jednog planeta pronaći ćete Arena mod. Ovdje ćete kroz 15 nivoa i 3 razine težine pokušati poraziti sve neprijatelje i odraditi zadatke koji se od vas traže. Većinom su to zadaci koji uključuju uništavanje nekoliko valova neprijatelja. Ako igrate na normalnoj težini, nećete imati većih problema u završavanju svih zadataka.

Kada smo hvalili grafiku, pucnjavu smo namjerno htjeli odvojiti jer je napucavanje u igri zaista genijalno i nikada naporno. Za to su zaslužna gore spomenuta odlična oružja, ali i luda akcija koja se odvija na ekranu. Naime, kad ubijete neprijatelja on se raspadne na stotinu komadića, odnosno vijaka. Sad samo zamislite kad u jednoj sceni ubijete na desetke neprijatelja, a prema vama leti na stotine ili tisuće sitnih vijaka, meci od živih neprijatelja i krhotine kutija koje su ti isti meci uništili. Na ekranu vlada živi kaos, no teško je riječima opisati koliko to sve predivno izgleda. Particle efekti u ovoj igri su apsolutno čudo i tu tek vidite što PS5 može.

U trenucima apsolutnog ludila koje se događa na ekranu, igra u svakom mogućem smislu briljira. Od vizuala, akcije do predivnih animacija likova. Sve radi apsolutno glatko bez trunke trzanja, a jedino tko se mora smiriti ste vi jer nema šanse da vas u jednom trenutku ne opali prilična doza adrenalina. Phantom Dash je novi potez koji su Ratchet i Rivet naučili, a služit će vam za izbjegavanje kiše metaka koje će neprijatelji polučiti prema vama. Ne samo to, nego će Phantom Dash poslužiti kao dio jedne savršeno izvedene animacije koja ponekada zahtjeva od vas da izvedete nekoliko poteza u nizu – Phantom Dash + skok + lebdenje + nešto + nešto što ćete sami otkriti. Poezija u pokretu.

Hoćemo još!

Nakon 15-18 sati (ovisno o tome hoćete li ganjati sve stvari za skupljanje u igri), završit ćete igru i siguran sam da ćete poželjeti još. Ako je to tako, dobra vijest je da će vam se otključati Challenge mode što znači da sve nadogradnje, oružja i stvari koje ste skupili ostaju u vašem posjedu. No to nikako nije sve. Naime, otključat ćete čak i neka nova oružja, ali i Omega verzije starih oružja. To znači da većinu oružja možete nadograditi na level 10 što je duplo više nego u osnovnoj kampanji. Također, možete nadograditi svog lika na duplo veću razinu i time si povećati zdravlje. Jako je zabavno igrati s duplo jačim i nadograđenim oružjima, a ako hvatate platinum trofej, koji nije težak za uhvatiti, Challenge mode će vam biti prilično zabavan i njime ćete si produžiti trajanje igre.

Igra nema nikakav oblik multiplayera, a ovdje nećete pronaći niti bilo kakav oblik mikrotransakcija. Od možebitnih problema, istaknuo bih da mi se igra par puta srušila tijekom igranja, a na tri mjesta sam morao restartati checkpoint jer mi se nisu svi neprijatelji respawnali, pa nisam mogao nastaviti dalje. Ostatak igre radio je perfektno od početka do kraja.

O Insomniače, spasitelju!

Ako pogledate launch PlayStationa, Insomniac je studio koji je napravio čudo. Prvo su izbacili Miles Moralesa koji je oduševio sve igrače na PS4 i PS5, a samo nekoliko mjeseci kasnije izbacili su svoju prvu pravu PlayStation 5 ekskluzivu. U oba slučaja niti jednom nisu podbacili, s time da je mene osobno puno više oduševio Rift Apart.

Ruku na srce, igra ne donosi veliku revoluciju u serijalu. Vremenski procjepi su jako zgodna stvar i pokazatelj onoga što PS5 SSD može, no ne predstavljaju odmak od već dobro poznate formule. Sad se postavlja pitanje treba li uopće mijenjati nešto što već generacijama funkcionira? Kada kupite Ratchet & Clank igru, znate što očekivati, s naglaskom da je Rift Apart meni do sada najbolji dio u franšizi. Jednostavno je igra jako, jako zabavna i nemoguće je prestati igrati. Inovacije možda nisu velike, ali kao cjelina igra stvarno funkcionira – bilo da skakučete i istražujete predivnu okolinu, pucate i sređujete neprijatelje ludim oružjima ili samo uživate u novom odličnom liku što Rivet svakako jest. Vjerujem da ćete puno vremena provesti i u Photo modeu koji je dostupan u igri od prvog dana.

Ja veću zamjerku igri nisam pronašao, osim one što sam nekoliko puta spomenuo, a tiče se inovacija, odnosno manjka istih. Svejedno, zabavio sam se jako dobro i uživao u svemu što igra nudi. Toliko da mi nedostaju samo dva trofeja za platinu, a ja osobno trofeje uopće ne skupljam. Namjerno sam uhvatio slike sa samo dva planeta jer ono što vas čeka na vašem putovanje je svakom idućom razinom sve ljepše i ljepše. I ne, ova igra nije samo za klince. Uživat ćete u njoj imali vi 7 ili 77 godina.

Za kraj jedan mali bonus u vidu moja dva najdraža oružja. Jedno od njih ispaljuje smrtonosnu zraku, a drugo respawna hrpu malih miniona koji će jednostavno pregaziti sve pred sobom. Uživajte u igri.

Ratchet & Clank: Rift Apart recenzija

88