Recenzija | Anthem

Napisao sam mnogo recenzija, ali ova je jedina koja me uzbudila.

Kad mi je urednik rekao da ću ja recenzirati Anthem bio sam počašćen. Anthem je za mene bila uz The Division 2 jedna od najočekivanijih igara godine. Par dana poslije izlaska igra kad su krenule recenzije, a forumi proključali, požalio sam što sam dobio čast biti recenzent za ovu igru. BioWare u srcima igrača ima posebno mjesto. Kompanija je to koja nam je dala neke od najboljih igara svih vremena, ali i kompanija koja se mijenja i stari baš kao mi.

Ne volim piti vino, ali kaže ona stara narodna: „Što starije to bolje.“ Ovu poslovicu nažalost ne možemo primijeniti na BioWare koji s godinama gubi svoju čaroliju i kreativnost. Mass Effect: Andromeda razočarala je mnoge, a Anthem je od nekoć omiljenog studija pretvorio BioWare u najvećeg negativca.

Najava Anthema slomila je mnogima srca jer su svi očekivali pravi RPG. Nitko nije od prvog dana želio Anthem i njegov looter shooter smjer. Zar je jedan Bioware „propao“ toliko da radi „glupe“ looter shooter igre? Nakon negativnih recenzija i inicijalno slabije početne prodaje, mnogi igrači likuju nad sudbinom studija i Anthema kao igre. Potencijalna propast Anthema veseli mnoge, ali ne i mene.

Anthem 20190228040922

Pa da ih Flipper_FFA_HR mora stalno “kerijati.” Možda izgledam šareno, ali moj Colossus jednostavno razvaljuje

Svaki FFA recenzent ima svoj stil pisanja i razmišljanja, a ako ćete nastaviti putovanje sa mnom u mojoj recenziji, znajte da vas očekuje pošten pristup prema igri. Bez emocija prema onome što je BioWare nekad bio i što bih ja želio da bude. Također, želio bih naglasiti da na recenziju, moja razmišljanja i ono manje bitno – ocjenu – ni u kojem slučaju ne utječe ovaj negativizam koji okružuje igru. Slobodnog duha i lišen bilo kakvih emocija i plakanja o „nekoć velikom studiju“, ovo je moje viđenje Anthema.

Pričam ti priču

Odmah na početku moramo razjasniti jednu stvar. Možda vaše čitanje recenzije završi već ovdje, ali ako ne volite looter shooter velika je šansa da Anthem nije nikako za vas. Anthem nije dubokoumna RPG saga s nekoliko različitih završetaka i jakim likovima. Anthem nema priču o kojoj ćemo godinama pričati. Ponavljam, ovo je looter shooter gdje su grind i želja za boljom opremom glavni motiv igranja. Da, zvuči jednostavno i niti malo „biowareski“. Zvuči možda za većinu razočaravajuće, ali je tako.

Priča Anthema je zapravo vrlo solidna. Miljama bolja od jednog The Divisiona, a puno logičnija i od Destinyja od kojeg Anthem u nekim segmentima vuče inspiraciju. Zamislite da je Anthem božanstvo i Bog koji je stvorio svijet igre. Uvijek postoji netko tko misli da može kontrolirati Boga i postati sam Bog, a mi smo ti koji u taj kaos donose balans.

Anthem Demo 20190126191314

Moj Storm se priprema zapržiti neprijatelje. Tko kaže da je Anthem ružna igra?

Ne bojte se, za razliku od Andromede ovdje vas ne čekaju „oči koje idu u križ“ već su animacije lica odrađene vrhunski, a i većina glasova je na zavidnoj razini. Moram pohvaliti glazbu koja je vrhunska (kad radi) i tu BioWare nije izgubio čaroliju. Ne očekujte nikakvu revoluciju u priči, ali s par zgodnih obrata koje nećete predvidjeti sasvim je solidna za ovaj žanr i po meni bolja od konkurencije.

O grafici ne želim puno trošiti riječi. Ne, nije ni blizu onog najavnog trailera, ali nije ni ružna. Neki dijelovi mape su zaista prosječni, a onda nakon par sekundi leta šasiju vašeg Javelina obasja Sunce i jednostavno se divite ljepoti igre. Posebice briljira po noći i ispod površine gdje pojedini dungeoni zaista izgledaju predivno. Grafika je možda i slika cijelog Anthema. Na momente genijalna, a onda opet tako prosječna.

Colossus, Interceptor, Storm i Ranger

Ovo u naslovu su glavni likovi ove igre. Niste to vi kao pilot, nego su to Javelini. Anthem vam kao niti jedna igra do sad pruža mogućnost da uđete u odjelo Tony Starka i budete Ironman. Samo što vi ovdje možete biti četiri Ironmana, odnosno 4 klase Ironmana. Svaki Javelin je različit i ponaša se drugačije od drugog. Colossus je debel i spor, ali ima daleko najbolji arsenal oružja.

Interceptor je Ivica Olić Javelina – brz, okretan, mršav i sjecka neprijatelje kao Gordon Ramsey luk. Ako je Colossus tank, Interceptor je onaj melee borac bez kojeg ne možete i koji će unatoč nikakvom shieldu donijeti prevagu na terenu. Storm je doslovno Luka Modrić ili čarobnjak. On će raditi elementarnu štetu i svojim čarobnim napadama stvoriti spektakularnu sliku koju nekad Anthem pruža.

Anthem Demo 20190203151350

Iako mi je na početku bio najmanje drag, ne mogu se odvojiti od Colossusa koji je trom i spor, ali je tako jak da gazi sve pred sobom

Četvrta klasa je onaj univerzalac kojeg ima svaka momčad. Onaj polivalentni igrač koji igra i pokriva sve pozicije. To vam je Ranger koji od svake klase nudi po nešto. Nekima je on upravo zato najbolji izbor, ali mnogima i najlošiji jer je toliko univerzalan da podsjeća na Ivu Josipovića.

Javelini su zvijezde i razlog zbog kojeg ćete se eventualno zadržati uz igru. Jednostavno je predivno upravljati njima i letjeti. BioWareu se ovdje mora odati počast. Kontrole su jednostavne, a nakon kratkog privikavanja bit će vam teško vratiti se na ove druge igre gdje niste Ironmani već obični ljudi. Uz Javeline se veže druga jako dobra stvar u ovoj igri, a to je naravno borba koja jednostavno u sebi ima „mesa“ i vuče na još.

Nije savršena, ali na to ćemo doći kad budemo pričali o manama ove igre kojih ona zaista ima. No, ako me išta vuklo da završim Anthem onda su to Javelini i borba. Jednom kad se pojačate, shvatite kako rade combo potezi u ovoj igri, Anthem će vam se činiti kao pjesma. Nema ništa ljepše nego kad se pojave ona žuta slova na ekranu s natpisom combo, combo, combo, combo i opet combo. Zato igramo ovakve igre, da izdominiramo neprijatelje.

Anthem Demo 20190126211003

Combo, combo, combooooo! Pazite kad slažete opremu da obavezno imate jedan specijalni potez koji je aktivator (ima krug nacrtan kraj sebe), a drugi napad mora biti detonator (ima kao romb oko sebe). Primjerice, led inicira combo a vatra ga aktivira. I onda imate ovo – kabum!

Zato skupljamo loot i bolju opremu da možemo biti nadmoćni i jaki. Ova vam igra to definitivno pruža. U sprezi s letenjem i osjećajem da ste Ironman rijetke su igre gdje možete doživjeti slično iskustvo. Ima nešto mazohističko u tome kad vidite one brojke na ekranu koje kažu da igrate dobro i topite neprijatelje kao čvarke. Riječi ne mogu na pravi način opisati niti dočarati kako je combat Anthema zarazan,

Ponovno se vraćam na premisu da je ovo looter shooter. Pohvalio sam kontrole i Javeline, a pohvalio sam i borbu. Ako vam je to dvoje najbitnije u ovakvom tipu igara, Anthem je možda igra za vas. Možda vam samo ovo dvoje opravda kupnju i možda se navučete na igru, ali Anthem nažalost ima i puno problema o kojima ćemo više u nastavku teksta.

Anthem je priča o nesretnoj ljubavi

Cijelo ovo vrijeme kad sam igrao Anthem samo jedna misao mi prolazi kroz glavu: “Kakva je ovo igra mogla biti?“ I kakva je ovo igra trebala biti jer Anthem ima ogroman potencijal. Jer kako si drugačije objasniti činjenicu da vas igra vuče na igranje i želite još i još, a toliko je nesavršena da sam gamepad polomio zbog svih mana? Anthem je baš nekad kao žena ili cura iz mladih dana koja vas izluđuje i jedan tren je volite, a drugi mrzite.

Anthem je priča o neuzvraćenoj ljubavi mene kao igrača i BioWarea kao proizvođača jer nam je darovao nedovršen proizvod. Nije mi jasno što su radili 5 ili 6 godina da smo dobili nedovršenu igru?! Iskreno, teško mi je i nabrojati sve probleme koje ova igra ima, ali krenut ćemo od nekih tehničkih stvari.

Anthem 20190226141301

Ovo su Anthem mikrotransakcije. Cijene za novčiće jesu velike, ali ne morate plaćati shardove pravim novcem jer sve je kozmetika u pitanju

Igru sam igrao s instaliranim patchem i svejedno sam doživio često velike frustracije. Nekoliko desetaka puta se dogodilo da igra jednostavno crasha na početku ekran i da puknu serveri. Nekoliko puta sam morao ponavljati misije jer igra često zna izgubiti vezu sa serverima taman kad se učitava ekran nakon završene misije ili ekspedicije. Izgubio sam nekoliko puta loot koji sam zaradio. Često sam morao izaći iz igre, pa ponovno ući da bi mi igra priznala i vratila nazad moj loot.

Zvuk je znao sam od sebe nestati baš kao i neprijatelji koji su bili ispred mene i odjednom magično nestali. Ne možemo pričati o tehničkim manama ili problemima, a da ne spomenemo famozna učitavanja koja su popravljena first day zakrpom. Čak nije problem dužina učitavanja, već učestalost istih.

Anthem nije jedan veliki povezan svijet kao što je to BioWare pričao. Evo jedan primjer količine učitavanja koja nije uvijek jednaka, ali je česta. Prije ulaska u misiju ili freeplay idete u matchmaking gdje, naravno, igra traži partnere za igranje, a ako igrate s ekipom isto čekate da se učita igra. Tu nije ništa sporno. Učitavanje traje standardno kao i kod većine drugih igara.

Anthem 20190228040806

Vidite ovo šareno na podu? To vam je loot. A vidite li ovo zlatno? Eee, too vam je najbolji loot koji želite. Kad vidite ovu zlatnu boju sreći nema kraja

Problemi se javljaju kad krene igra. Ako ste slučajno zaostali daleko igra će vas teleportirati do suigrača. To je jedan loading. Ako su ti suigrači u međuvremenu otišli daleko odmah vas čeka još jedan loading. Ako vas kojim slučajem misija vodi u svojevrsne Anthem dungeone, to je novo učitavanje. Kad izlazite iz njih to je još jedno učitavanje.

Kad završite misiju, naravno, ide učitavanje i ekran s nagradama, a kad želite uzeti svoj zarađeni loot idete u Forge, a to je još jedno učitavanje. Naviknete se nakon nekog vremena, ali da, nije smjelo biti tako. Igra ima još uvijek zavidan broj bugova koje BioWare sve više pegla.

Osnovne stvari

U Anthemu još uvijek ne možete recimo „mjutati“ random igrače kojima pišti mikrofon. Ne možete staviti oznaku, odnosno marker, na mapu da znate gdje idete. U igri ne možete loot uzeti i koristiti ga odmah kad ga dobijete već morate ići u Forge za opremanje vaših Javelina. Ne možete uzeti više misija ili zadataka odjednom pa ih izvršiti, već svaki put kad završite misiju MORATE ići u Fort Tarsis, Forge ili naknadno sklepani društveni hub. Ovo su neke osnovne stvari koje Anthem na launchu nema! Zašto?

Anthem Demo 20190203190006

Ovakve scene možete doživjeti samo u ovoj igri. Nije LOTR već Anthem. Ovisno s kojim Javelinom igrate, puno borbi ćete odraditi iz zraka. Colossus je najbolji na tlu, Storm i Ranger u zraku, a Interceptor mora biti dolje jer je on sjeckalica i baletan koji svojim potezima pleše ples smrti i elegancije

Ako poginete na mjestima gdje se ne možete respawnati često se događa da vas nitko ne diže po par minuta. Kad želite prekinuti agoniju i otići od takve random ekipe ne možete ući u menu i izaći van, nego morate ugasiti igru. Igra također nema još uvijek spectate sutav nego kad ste mrtvi samo gledate crveni ekran i molite Boga da vas netko podigne. Ima toga još, ali mislim da vam je jasno da igra pati od nekih zaista dječjih bolesti.

Izaberite iz izloga broj 3

Već smo na preko 1800 riječi ove recenzije, a ja vama nisam spomenuo možda najbitniju stvar u svim looter shooterima. To je naravno sadržaj i što igra nudi jednom kad završimo kampanju. Ne smijem vam zaboraviti reći da Anthem trenutno nema PvP komponentu već je samo PvE igra. Meni to osobno nije mana, ali čisto da znate vi koji ste kompetitivni igrači.

Sadržaj je još jedna stvar za koju moram reći da BioWare nije napravio najbolji posao. Priča i radnja Anthema imaju zaista jak početak koji vas usisa u svoj svijet, ali negdje na pola puta kampanje kao da je BioWare izgubio ideju što i kako dalje. Kao što je slučaj u svim igrama, kako rješavate misije i zadatke, tako raste vaš nivo, a s njim otključavate nove Javeline i nove slotove za opremanje svojih limenih ljubimaca. Postajete sve jači i jači i to vas jednostavno vuče dalje.

A onda vas BioWare i igra sasjeku totalno glupom misijom usred kampanje u kojoj kako biste napredovali morate sa strane grindati 3 sata ne biste li otključali uvjete za pristup grobnicama. Kampanja se u trenu pretvori u žestoki grindfest koji jednostavno ubija čitavu imerziju oko priče. Takve stvari se ne stavljaju usred kampanje jer je to zaista jeftin trik kako istu produžiti.

Anthem 20190228002502

Tek Masterwork oružja vrijede nešto. Pogledajte samo ovu unique specijalnost. Legendary loot još uvijek nisam uspio dobiti. Ne vole me RNG “bogovi”

Nakon što ste to odradili (ako niste u međuvremenu odustali) cilj vam je doći do levela 30. Nećete doći do njega kad završite kampanju nego vas čeka još grinda. Ja sam osobno odigrao uz kampanju hrpu side misija i aktivnosti, pa sam bio level 21 kad sam završio priču. Zadnja 2 dana sam grindao do levela 30 jer je tek tada trebala početi prava zabava.

Game over ili end game?

Što onda Anthem nudi, osim kampanje? U igri postoje 3 saveza ili frakcije, a svaka od njih će vam davati zadatke ili osobne misije. Osim toga, tu je freeplay i tu je glavna end game aktivnost – utvrde. odnosno Fortressi. Kad dođete do 30. levela otključavaju vam se i tri dodatne težine. Ja sam čitavu igru prelazio na hard, a kasnije sam igrao na Grandmaster težinama koje su zaista teške, ali daju najbolji loot.

Tu su dnevni, tjedni i mjesečni izazovi koje možete riješavati ako želite dodatne novčiće ili reputaciju kod frakcija. Novčiće trošite na kupovanje raznih kozmetičkih stvari ili za kupovanje resursa koji su vam potrebni za craftanje. I znate što mi još nije jasno? Pola stvari koje trebate raditi nisu nigdje objašnjene i ne znate zapravo što treba. BioWare je tu odradio užasan posao jer pola ljudi neće shvatit koliko je bitno riješiti misije koje daju frakcije. Zašto? Zbog toga što kad dođete do određene razine odanosti kod svake od 3 frakcije,  otključavaju vam se razni blueprintovi koji život znače.

Anthem 20190226204857

Iako nemam smisla za estetiku, proveo sam sate u Forgu na ukrašavanje Javelina. Mogućnosti slaganja boja i kombinacija je za svaku fashion pohvalu

Anthem je pun kodeksa koja većina igrača neće čitati. Da biste shvatili što morate raditi ili kuda ići, upoznajte se što prije s ružno dizajniranim sučeljem igre i čitajte kodekse. Veliki dio igre čine razni izazovi koje možete ispunjavati i dobiti nagrade, ali ponovno sve sami morate otkriti čitajući kodekse.

Ako vam se end game koji čine 3 tvrđave, Legendarni contracti i 3 nove razine ne čini kao nešto što možete dugoročno igrati, onda nemojte nikako kupovati Anthem jer je end game zasad zaista mršav. Jednostavno nije dovoljno. Dosadi riješavati jedne te iste stvari koje smo radili tokom kampanje. To i jest problem jer manje-više stalno radimo iste stvari. OK, ovo je looter shooter i to je takav tip igara, ali nedostaje sadržaja. Nedostaje više raznolikosti u samom svijetu igre koji nije popunjen i ispunjen potencijalom koji je imao.

Posebice je trebao biti bolji freeplay u koji ćete morat ići u kasnijoj fazi igre ako želite skupiti resurse i ako želite riješiti ponovno grindfest zadatke koji uključuju primjerice riješavanje 100 live evenata. Da biste to uspjeli zaista treba proći jako puno vremena. Šteta je što sve to BioWare nije pametnije upakirao. Tvrđave su baš dobar izazov, ali kud ih je samo tri zasad, jedna od njih je doslovno izrezana zadnja misija u igri. Valjda je BioWare negdje žurio.

Anthem 20190225194749

Facijalne animacije su vrhunske. Posebice mi je drag onaj debeljko u pozadini koji ne nekoć kao ja bio najbolji Freelancer, a sad je stari dida

BioWare je nakon izlaska izbacio zaista ambiciozan plan i hodogram stvari koje dolaze u skoroj budućnosti, ali opet ne mogu a ne postaviti pitanje: Hoćete li se do tada uopće zadržati uz igru? Recenzija je već premašila broj napisanih slova, a dužan sam vam ostao reći još koju riječ o Javelinima, lootu buildovima.

Nije sve tako crno?!

Što reći o lootu? Do levela 30 je prilično generičan i standardan. A loot je razlog zašto ja usprkos svim manama još uvijek igram Anthem. Negdje oko levela 30 loot pool dolazi Masterwork ili Legendary loot. Tek tad stvar postanu zanimljive jer kada konačno vidite onaj mali zlatni znakić da je pao od neprijatelja, osmijeh na licu je ogroman. To znači da ste dobili jackpot odnosno najjače oružje ili opremu u igri. Svaki od Javelina ima nekoliko slotova u koje slažete loot. Jači loot znači da svako oružje ili oprema ima više dodatnih atributa uz osnovne značajke.

Master i Legendary stvari su zaista jedinstvene i kad ih imate nekoliko na vašem Javelinu, osjećate se kao Ironman verzija 150. Sjećate se da sam rekao da je borba fantastična, ali ima manu? Da, oružja su gotovo beznačajna i dosadna u ovoj igri. Barem dok se u igru ne ubace Masterwork i Legendary oružja. Tad se priča mijenja jer takva oružja imaju svoje specijalnosti. Iako, uvijek će zvijezde borbe biti Javelini i njihove jedinstvene moći koje su odlične.

D0jbuxdWkAE6nlP

Primjetite gore desno gear score od 425! Konačno moj Javelin postaje sve jači. Grind se i dalje nastavlja jer želim prijeći Grandmaster III Stronghold

Buildovi nemaju dubinu kao jedan The Division, ali daleko su bolji od jednog Destinyja. Možete složiti Javeline prilično raznoliko, a sve je to začinjeno spomenutim Master i Legendary lootom. O neprijateljima nisam puno pričao jer ni po čemu Anthem nije lošiji ili bolji od konkurencije. Ponavljaju se, spužve su za upijanje metaka i nisu pametni. Variraju od ljudi, ogromnih kreatura do velikih Titana s kojim ćete se na većim težinama prilično mučiti.

Jedni od najjačih su “prokleti” mageovi koji imaju priličnu količinu štita, i ako ih prve ne ubijete oni će vas svojim range napadima iz daljine pregaziti.

Ako ćemo zbog toga kazniti Anthem onda možemo većinu ovakvih igara. Da, moglo ih je biti više vrsta. Da, mogli su biti pametniji, ali za koju igru ovakvog tipa ne možemo reći isto? Žao mi je samo što BioWare nije više vremena uložio u stvaranje sadržaja općenito jer opet se teško ne zapitati na što su otišle godine razvoja?

Antheme, volim te i mrzim te

Više nisam siguran jesam li vam sve rekao, ali mislim da jesam. OK, moram spomenuti Fort Tarsis koji služi kao glavni hub igre. On je prilično mrtav i tih. Iako se kako napredujete kroz priču puni ljudima, još uvijek nedostaje živosti. Ako vam je do pričanja, pun je likova s kojima možete pričati. Ako želite saznati više o Anthemu i likovima pričajte s njima. Velika je šansa da nećete imati volje nakon određenog vremena razgovarati ni s kim, nego ćete samo htjeti izaći van u svijet Anthema.

Anthem nemojte sami igrati jer nije nimalo zanimljiv. To vam govori i BioWare koji ne želi da igrate sami. Igranjem s društvom skupljate ekstra novčiće i reputaciju. Kad ste u Fort Tarsisu budite sami jer budete li s ekipom postoji šansa da ćete morat čekati prijatelje dok oni pričaju s random likovima.

Vrijeme je da mi ovu recenziju privedemo kraju. Hvala ako ste još uvijek tu. Shvatili ste da je Anthem pun mana i da ima više negativnih strana nego pozitivnih. Svejedno, mene osobno vuče na igranje i ima ono nešto čarobno u sebi što samo BioWare može pružiti. Zanima me kakva je budućnost ove igre jer, prema najavama, u igru dolazi puno lijepih stvari. Možda će biti kasno, možda neće.

BioWare neće propasti ako Anthem propadne. Bitno je da nauči lekciju i izvuče pouke. Nakon toliko godina razvoja nije u redu prema igračima izbaciti poludovršenu igra koja ima potencijala, ali zasad je neuzvraćena ljubav i kao takvu je ne mogu preporučiti svima. Pričekajte s kupnjom jer vrijeme će pokazati može li Anthem postati Ironman ili će biti samo limena kanta za gutanje WD-40 spreja.

Anthem recenzija

68

Anthem ćemo trenutno suditi po koricama, no za budućnost ostavljamo priču prepunu potencijala i nade koju ovaj naslov neosporno sadrži.