Recenzija | Contraband Police

Kada biste ljude na ulici pitali koje zanimanje na svijetu je najuzbudljivije, malo tko će spomenuti posao graničara. Dapače, prve asocijacije većini ljudi za taj posao su monotonija i dosada. Unatoč takvoj percepciji, napravljeno je mnogo djela u različitim medijima gdje je zanimanje graničara fokus ili značajna komponenta.

U svijetu video igara, ovu temu je popularizirao kultni indie hit Papers, Please, koji će ove godine proslaviti 10. rođendan. Nakon njegovog izlaska, nije izašao značajniji naslov koji pokriva ovu tematiku (iako je bilo igara sa sličnim gameplay mehanikama). Poljski studio Crazy Rocks i izdavač PlayWay, poznat po brojnim simulacijama (Car Mechanic Simulator, Thief Simulator, House Flipper i dr.), točno detektirali nestašicu i odlučili dati svoj obol.

Vaše novo radno mjesto u svoj svojoj raskoši.

Život na granici

Contraband Police je igra iz prvog lica u kojoj preuzimate ulogu neimenovanog mladog inspektora u Acaristanu, fiktivnoj slavenskoj socijalističkoj državi, početkom 80-ih godina dvadesetog stoljeća. Država vas šalje u Karikatku, pograničnu planinsku regiju, kao novog voditelja graničnog prijelaza jer je vaš prethodnik uhićen zbog protudržavnih aktivnosti.

Ubrzo shvatite da vaš novi posao nije nimalo lak jer u regiji djeluju dvije neprijateljske frakcije: banda Obernakov, kriminalna organizacija krijumčara i Blood Fist (a.k.a Krvava Šaka), pro-demokratska grupa koja revolucijom želi smijeniti trenutnu vladu. Tako vaša zadaća postaje zaštita Države od vanjskih i unutarnjih neprijatelja.

Dobro došli u zemlju blagostanja i sreće.

Temeljna gameplay petlja Contraband Policea se sastoji od granične kontrole putnika koji ulaze u Acaristan. Ljude puštate jedan po jedan, oni vam predaju svoje dokumente te čekaju vaše odobrenje ili odbijanje za ulazak u zemlju. Tijekom pregleda dokumenata, morate paziti na ispravnost različitih dokumenata te diskrepancije između njih.

Kako igra odmiče, uvodi se sve više i više dokumenata koje morate provjeriti i regulacija kojih se morate držati. Da bi vam kontrole bile lakše, imate priručnik koji sadrži definicije različitih pojmova i stvari koje će te sresti te tzv. metar svjesnosti pomoću kojeg možete brzo usporediti podatke i zapisati greške. Valja napomenuti da je svjesnost ograničeni resurs te morate sami odlučiti kada ga iskoristiti. Bitno je svesti greške prilikom provjere na nulu jer vaša efikasnost određuje vašu plaću i napredak kroz činove koji donose veću plaću i druge pogodnosti.

Primjer dokumentacije koje morate provjeriti.

U idealnim slučajevima lako ćete odobriti ulazak u Acaristan, ali zabrana nije rijetka pojava. Slučajevi gdje ćete uskratiti prolaz se mogu podijeliti u dvije kategorije. Prva se odnosi na putnike s neispravnom dokumentacijom ili izričitom zabranom zbog aktivnih regulativa. Povremeno ćete dobiti molbu od njih da vas puste zbog hitnih slučajeva privatne ili poslovne naravi. Ako im odobrite, smatrat će vas živućim svecem, dok ste u suprotnom najveće smeće od čovjeka.

Druga kategorija se odnosi na krijumčare. Ako sumnjate da je osoba pred vama švercer, možete ju zamoliti da izađe iz svog vozila te obaviti detaljan pregled istog. Kako bi ste potvrdili svoje sumnje, imate UV lampu koja otkriva skriveni znak bande Obernakova, zmiju. Ako ju nađete na nekom dijelu automobila, primijeniti ćete razne alate kako bi ste došli do kontrabanda. Npr. nožem ćete rasparat sjedala, gume i vreće dok pajser služi za branike i druge dijelove karoserije. Kada ste gotovi s pregledom, pronađenu robu ćete spremiti a krijumčara zatvoriti u granični pritvor… ili uzeti njegovo mito te ga pustiti dalje.

Pritvor gdje zatvorenici čekaju transport,

Graničarska posla

Iako je granična inspekcija temelj igre, ona nije njena jedina komponenta. Nakon odrađene smjene, otvara se Karikatka te ste slobodni lutati do iduće smjene. Kako bi ste istražili mapu, na raspolaganju imate tri različita vozila iz policijskog voznog parka. Svatko od njih ima primarnu svrhu, prednosti i mane te je na vama koje vozilo koristiti u kojem trenutku.

Acaristan je socijalistička zemlja, ali stjecanje i upravljanje kapitalom je bitna stavka igre. Kao nadležni za granični prijelaz, dužni ste upravljati i njegovim financijama. Održavanje zgrada, osoblja i vozila košta, ali postoje alternativni, legalni načini zarade. Novac možete zaraditi transportom kriminalaca iz svog pritvora u lokalni radni logor i kontrabanda u najbližu policijsku stanicu te preprodajom predmeta na samom prijelazu. Osim toga, možete sudjelovati u raznim intervencijama, bilo racijama ili potjerama, te skupljati tajne dokumente i tražiti skrivene zalihe krijumčarske bande.

Izuzev troškova održavanja prijelaza, novac koristite za različite nadogradnje. Možete unaprijediti vlastiti stan (više zdravlja i svjesnosti), pritvor (povećani kapacitet za zatvorenike), skladište (više mjesta za skladištenje različitih predmeta), vozni park (kupovina novih vozila i njihovo dorađivanje) i unajmiti dodatno osoblje te ga bolje opremiti. Uz to, postoji dućan gdje možete kupovati alate, vatrena oružja i municiju.

Potjera za odbjeglom “Peglicom”.

Prisustvo oružja implicira FPS element koji dolazi do izražaja na raznim intervencijama, zasjedama kada vozite po mapi, noćnim napadima na granični prijelaz te posebnim misijama koje morate obaviti kako bi ste napredovali kroz radnju. Misije variraju od poglavlja do poglavlja te predstavljaju različite scenarije poput istrage ubojstva, čuvanja transporta zatvorenika, spašavanja doušnika, itd. Svaki scenarij kulminira odlukom koja predstavlja naklonost vašeg lika jednoj od dviju frakcija (Vlada ili Krvava Šaka) te na taj način određujete daljnji tijek priče.

Umjetničko-tehnička strana

Nakon gameplayja, nakratko ću se osvrnuti na umjetničko-tehničku stranu igre. Sa stajališta art directiona, igra koristi realistični izgled te dobro emulira socijalističku modu, dizajn i arhitekturu 80-ih. Modeli i teksture su dobro napravljeni, a najviše pažnje su dobila vozila. Contraband Police nije zadnji krik grafike, ali također ne bode oči. Igra se vrti stabilno te sam se sreo sa samo dva jednokratna buga: prebacivanje kontrabanda tijekom pregleda sa skrivenih dijelova vozila na njihov krov te zapinjanje između dva objekta u okolišu.

Mučki napad bande na granični prijelaz.

Auditivna strana stoji malo lošije u odnosu na grafiku. Soundtrack se sastoji od dramatičnih skladbi tijekom akcijskih scena i nekoliko folk/pop skladbi na radiju, ali ništa upečatljivo. Zvukovi iz okoline, poput zujanja insekata i buke motora, su bolje odrađeni te mi je glasovna gluma u redu. Nisam mogao odrediti radi li se o poljskom ili ruskom jeziku, pa sam na kraju saznao da su tvorci igre izmislili novi jezik za igru. Svaka čast Crazy Rocksu na kreativnosti i trudu

Doviđenja i sretan put

Nakon svega navedenog, valja navesti par primjedbi. FPS komponenta i vozni model u igri su osnovni, AI neprijatelja je loš te imate samo jedan save slot koji koristi autosave te se briše nakon prolaska igre. Uz to, premda priča izrodi neke zanimljive situacije, ona više liči na labavo povezane scenarije nego na koherentnu radnju.

Unatoč tome, Contraband Police je iznenađujuće zarazan naslov, što možda neće predstavljati toliko iznenađenje već postojećim fanovima izdavača, a ponajviše to ide za inspekcijski dio. Iako smatram da bi on mogao sam nositi igru, korištenje FPS i voznih segmenata je pametan i dobrodošao način za razbijanje rutine.

Je li Contraband Police predstavlja duboki komentar na komunizam i totalitarizam? Ne, igra samu sebe ne doživljava toliko ozbiljno, ali ni ne treba.

Hoće li osvajati nagrade za igru godine? Vjerojatno ne.

Je li gušt porazbijati auto krijumčaru u potrazi za skrivenim cigaretama? Apsolutno.