Recenzija | Deathloop

Jednu od najboljih dosadašnjih PlayStation 5 (konzolaških) ekskluziva napravio je Microsoftov first-party studio? Kakav zaplet u već zapetljanoj vremenskoj petlji!

Život ponekada zaista piše čudne priče. Sve je počelo prošle godine kada je Microsoft kupio ZeniMax, a samim time postao je i vlasnik Bethesde. S druge strane, u vlasništvu Bethesde je i Arkane što znači da je ekipa iz Lyona postala dio Microsofta. Na sreću svih PlayStation 5 igrača, Microsoft je morao ispoštovati od ranije sklopljene ugovore između ZeniMaxa i Sonyja pa je tako Deathloop završio na PlayStationu 5 i PC-u, ali ne i na Xboxu. Barem ne za sada.

Granična (ne)korisnost

U ekonomiji postoji jedan izraz koji se zove granična korisnost koji nam pojednostavljeno rečeno kaže da granična korisnost dobra opada dok se količina potrošenog dobra povećava. To bi značilo da kad ste jako žedni, prva čaša vode ima najveću vrijednost, dok svaka iduća donosi manje zadovoljstvo. Ili ako vam se silno jede sladoled, prva kuglica donosi najveću sreću, dok peta već donese dizenteriju. Deathloop je, nažalost, možda najbolji primjer granične (ne)korisnosti u svijetu igara. Nakon prvog prikaza imao sam osjećaj da će igra biti hit i znao sam da je želim igrati. Par dana uoči izlaska igre, zanimanje mi se drastično smanjilo jer mi je bilo previše igre iako je nisam ni zaigrao.

Sony je jednostavno pretjerao forsiranjem trailera, zasebnim prezentacijama koje nisu ništa pametno pokazale, a igru je ubacio i u lokalni stočarski sajam u Budrovcu. Shvatili ste da je igra iskakala iz paštete i ljudima je iste bilo previše. Štoviše, prevelika količina trailera i mini prikaza ohladila je puno igrača čime sam Sony nije napravio nikakvu uslugu igri. Na sreću svih nas, Arkane ponovno nije razočarao i isporučio je pomalo unikatno i svježe iskustvo igranja koje svijetli kao maleni sjajni biser u moru jednih te istih igara i remastera.

Kada bi Dishonored, 007 i Nolan imali dijete – zvalo bi se Deathloop

Deathloop zasigurno nije stvorio novi žanr jer u suštini riječ je o FPS avanturi, samo što ova FPS avantura ima – mozak! Od vrhunske glazbe, atmosfere, likova, settinga, priče i osjećaja napredovanja, Deathloop je baš igra s mozgom koja ima jedan veliki twist kao šlag na tortu koju iskusite jednom ili nikada u životu. Pogađate da je spomenuti twist zapravo vremenska petlja, što znači da ćete se vraćati svaki dan na početak. Znam da vam ovo zvuči jako naporno i dosadno, no vjerujte mi – nije.

Svako jutro se budite na plaži. Ne znate zašto ste tamo. Ne znate tko ste. Ne znate što radite i nemate pojma što se događa. Ubrzo postanete svjesni da je jedina stvar koju znate ta da ništa ne znate. I tu se krije ljepota Deathloopa koji će vam, u maniri najboljih detektivskih/triler filmova, otkrivati komadić po komadić dokaza koji će u jednom trenutku savršeno sjesti na svoje mjesto i stvoriti jedno pravo malo remekdjelo čiji glavni lik ste baš vi. Ljepota interaktivnosti videoigara se očituje upravo u Deathloopu koji nam dopušta da budemo u centru zbivanja jedne genijalne priče koju su sposobni napisati, naslikati ili otpjevati samo vrhunski umjetnici.

Ako videoigre volimo nazivati umjetnošću, onda nam je Arkane ponudio najkvalitetnije boje, platno i kistove, te je nama prepustio da sami kreiramo svojih ruku djelo. Pri tome smo dobili slobodu kakvu rijetko viđamo u ovakvom tipu igara. Rekao bih točnije – dobili smo umjetničku slobodu jer jednom kada posložite slagalice velikog mozaika, pred vama se nalazi remekdjelo kojeg ste kreirali zajedno s Arkaneom.

Deathloop će pred vas stalno bacati plutajuće i sublimirajuće poruke koje će vas još više zainteresirati za samu priču i likove. Iako takav vid komunikacije prema igraču nije nov i neviđen, sve poruke su napisane genijalno s ciljem da vam pobude zanimanje i da vas natjeraju da se zapitate: „Koji se vrag se ovdje događa?” Ubrzo nakon buđenja na plaži, saznat ćete da se zovete Colt i da vas proganja misteriozna žena zvana Julianna. Ista ta žena će vam se često javljati preko mikrofona DualSensea i s njom ćete stvoriti jedan poseban odnos. No i tu postoji jedna kvaka. Iako ćete se s njom smijati i proživjeti svašta – Julianna je lik koji vas proganja i koji vas želi ubiti. I ubit će vas nekoliko stotina puta (ne vas/nas kao igrača) budući da na otoku zahvaljujući vremenskoj petlji postoji nekoliko desetaka ili stotina Coltova. Znam da vam nije ništa jasno, pa ću objasniti kako vremenska petlja funkcionira.

Što sam dalje igrao, sve više mi se činilo da je Deathloop miks Dishonoreda, BioShocka, 007 filmova i serije Lost.

Igra je podjeljena na četiri različita doba dana – jutro, podne, predvečerje i noć. Svaki dan, odnosno loop počinje s jutrom, a završava s noći. Kada završite noć sve se resetira – ponovno se budite na plaži i idete ispočetka. S jednom velikom i najvećom razlikom – sve dokaze koje prikupite u jednom danu ne gubite. Sa svakim novim danom dolazite do novih dokaza koji će vas polako i sigurno dovesti do cilja. Cilj je eliminirati svih 8 Vizionara u jednom danu. Da biste to napravili, morate ih upoznati i naučiti njihove navike. Gdje se kreću, što rade i na koji način uopće doći do njih.

Možda vam zvuči monotono, ali nije tako. Mjesto radnje je otok Blackreef i pravi je primjer genijalnog dizajna. Otok je podijeljen na četiri područja: The Complex, Fristad Rock, Karl’s Bay i, meni najdraži, Updaam. Svako od četiri spomenuta područja mijenjaju se ovisno o dobu dana. Primjerice, trag priče će vas odvesti do sefa, a da biste ga otvorli, trebate saznati šifru. Shvatit ćete da je sef dostupan u samo jednom dobu dana, vlasnik šifre dolazi navečer u disko koji radi samo navečer, a u podne mu dostavljaju kombinaciju sefa. Vi ćete u jednom danu naučiti sve što trebate i idući dan ćete samo sve naučeno primijeniti. Dokaz po dokaz Deathloop će vas sve više uvlačiti u svoj svijet i jednostavno nećete moći prestati igrati. Sve što radite ima smisla, ništa ne radite bezveze. Sve što saznate bit će korisnou narednom danu.

Ne brinite, iako možda zvuči komplicirano, nakon sat-dva sve će vam sjesti na mjesto. Igra vas navodi što trebate raditi i kuda ići u koje doba dana. Što je najbolje, nikada nije dosadno jer svaki novi dan nudi nove spoznaje, otkrića, dokaze i nova područja za istraživanje. Blackreef je jedan živi svijet koji se mijenja ovisno o dobu dana (primjerice, disko radi samo u noći, a tvornica samo prijepodne…). Vi ćete sami odabrati koji trag želite slijediti i kojeg Vizionara želite ubiti.

Sve ima smisla i na kraju sve sjedne na svoje mjesto. Osjećaj otkrivanja i napretka u Deathloopu je fantastično dočaran i jako je teško prestati igrati. „E samo da vidim što će sad biti kad znam ovo ili ono”, uhvatit ćete sami sebe dok si mrmljate u bradu, a onda ćete otključati novu supermoć i shvatiti da je u stvarnom životu tri sata iza ponoći.

Roguelite, roguelike? Ma ne!

Osim zanimljive priče i premise vremenske petlje, Deathloop ne bi bio fantastična igra bez nekoliko stvari. Prva od njih je dizajn svijeta i sloboda koju je Arkane dao igračima. Deathloop na svu sreću nije open world igra, no igrači imaju ogromnu slobodu kako igrati i na koji način doći do cilja. Svako područje donosi na stotine malih prolaza, otvorenih prozora, skrivenih prostorija. Sve je povezano. Arkane je kreirao poligon za igranje, a na igraču je da odabere na koji način će igrati. Hoćete li ubiti sve, ili ćete možda prijeći razinu da vas ne vidi nitko? Apsolutno je na vama. Ako ste igrali Dishonored naslove, otprilike znate što vas očekuje.

Svaki novi dan je prilika za nadogradnju i isprobavanje različitih kombinacija oružja, moći i nadogradnji.

Stoga bih vam iskreno preporučio da svaki run istražite razinu koju igrate, jer ćete možda ujutro saznati ključne stvari za idući dan (novi ciklus) ili možda za noć istog tog dana. Svaka od razina prepuna je sitnih tajni, šifri i dokaza koje će biti vrijedno zapisati i na papir. Nakon 25 sati igranja još uvijek otkrivam nove načine kako odigrati misije.

Osim vrhunskog dizajna i ogromne slobode, grijeh bi bio ne pohvaliti vrhunske glazbene i zvučne dionice. Posebno je napeto kad vam uleti Julianna i poželi vas ubiti. Glazbene dionice tada stvaraju vrhunac napetosti koju možete doživjeti samo igrajući igre. Dlanovi se znoje i pere vas adrenalin.

Kompletna atmosfera je čisti vrhunac zbog glazbe, dizajna, ali i toliko spomenutih malih detalja koji zaokružuju čitavu priču. I sve se mijenja ovisno o dobu dana. Svaki nivo zasebno priča jednu priču u jutarnjim satima, a sasvim neku novu u večernjim satima. Usprkos tome što ćete ponavljati razine, igra mi nikada nije postajala naporna ili monotona. Poput, recimo u Returnalu. Pa čak ni onda kad sam ispadao najveći debil na svijetu.

A debil sam ispao nakon 20+ sati igranja kada sam konačno stigao do tog runa u kojem sam shvatio što sve moram napraviti kako bih kompletirao igru. Nakon što sam pobio sve Vizionare i ostvario sve ciljeve, umjesto da idem na novu lokaciju gdje me šalje igra, ja sam otišao tamo gdje sam i ranije završavao loopove i tako napravio veliku grešku. Dan se završio, a ja nisam prešao igru. Trebalo je ponovno sve ispočetka.

Neka vas ne obeshrabre prvi sati koji služe kao svojevrsni tutorial, jer Deathloop se nakon početka jako otvara. Pravo malo čudo. Sami birate hoćete li u jednom trenutku pratiti trag (misije) za jednog Vizionara ili ćete rješavati više njih. Igra vas ni na što ne tjera niti vam daje nekakav vremenski tajmer. Bitno je samo da ste svjesni da run traje 24 sata i da je dan podijeljen na četiri vremenska razdoblja. Koliko sati ćete provesti u pojedinom dobu dana ovisi samo o vama i o tome koliko želite istraživati.

Ja sam Colt, odnosno 007 Star Wars James “Motherfuc*er Bond!

Vrhunski dizajn, atmosfera, glazba pa i priča, ne bi ništa značili da nema vrhunskih likova i, možda najbitnije, igrivosti. Džabe svega, ako vas igra ne vuče na još. Ako ne miriši na još. A Deathloop miriši na još, još i još gotovo od samog početka. Kažem gotovo jer prava ludnica zapravo počinje nakon već spomenutih sat do dva nakon kojih upoznajete tzv. Infusion sistem. Infusion omogućava da sve što skupite tijekom dana prenesete u drugi dan. Podsjetit ću vas da se svakim jutrom sve osim dokaza resetira, pa je Infusion sustav vaš najbolji prijatelj. I tek tada kreće party jer nakon reseta ostaju vam supermoći oružja i tzv. Trinketi koji su nadogradnje lika i oružja.

Istražite Blackreef. Nemojte samo slijepo slijediti glavne misije. Očekuju vas velika iznenađenja, tajne, mini igre i jako dobre nagrade. Nema klasičnih sporednih misija, ali ima tona sadržaja koji nije vezan za priču.

Colt odjednom može nositi 3 različita oružja i imati dvije opremljene supermoći. Oružja imaju 3 slota, a moći po dva slota za nadogradnju. Oružja variraju od sivih koja su obična do zlatnih koja su najbolja. Trinketi variraju od sivih do onih najboljih ljubičastih.

Postoji nekoliko vrsta oružja: pištolji, sačme, SMG-ovi, snajperi, strojnice, pa čak i pištolji koji pucaju čavle. Trinketa ima hrpetina, i tu ponovno stižemo do pojma kojeg smo toliko spominjali – slobode. Deathloop vam pruža totalnu slobodu u kreaciji kombinacija oružja, nadogradnji i supermoći. Ako želite igrati stealth načinom, onda ćete uzeti nečujna oružja i supermoći koja omogućavaju nevidljivost. Za drugu supermoć uzet ćete sposobnost vezivanja četiri neprijatelja mentalnim putem. Pogodite jednog, i znate što se zatim dogodi? Svi su mrtvi

Ako ne želite stealth – onda ćete uzeti strojnicu, sačmaricu i SMG u sprezi sa dvije supermoći koje vam omogućavaju da podižete neprijatelja i zakucate ih u tlo. Ili ćete uključiti supermoć koja vam na nekoliko sekundi daje svojevrsni rage mode i nanosite ogromnu štetu, a vama ne mogu ništa. Svaki pristup je zabavan na svoj način.

Arkane je ponudio poligon za zabavu, a na nama je da izaberemo kako ćemo igrati. Nakon nekoliko sati skupit ćete pravi arsenal supermoći i oružja, pa ćete imati dojam da igrate sasvim novu igru. Ponovno bih želio spomenuti da i ovdje možete odlučiti kojim tempom ćete igrati. Želite li prvo iz dana u dana ubijati sve Vizionare i pokupiti sve supermoći i nadogradnje ili ćete pronaći vama dvije najdraže supermoći, a druge niti pogledati – vi odlučujete. Ako ne želite igrati sa supermoćima, ni to ne morate, ali sumnjam da bi itko bio toliko blesav da si namjerno uništava zabavu.

Kako god odlučili igrati, siguran sam da će vam Colt kao glavni lik biti odličan. Glasovna prezentacija je odlična, toliko da će se u jednom trenutku vaša i njegova osobnost skroz promijeniti kada od lovine postanete lovac.

JULIANNA I VIZIONARI

Željeli to ili ne, Julianna će vam se podvući pod kožu. Ako to do sada niste shvatili, Julianna je glavni negativac i osoba s kojom ćete stalno pričati. Na početku će biti naporna, a kasnije ćete ju psovati, smijati se s njom i onda je ponovno psovati. Nikada ne znate kada će vam upasti u igru. Što je za vas super jer kad je ubijete, od nje često možete uzeti i po dvije supermoći. Ponekad će Julianna imati supermoć koju baš želite ili pak, ako već imate tu supermoć, a želite je nadograditi, možda vam Julianna dropa upravo što tražite. Naravno da Julianna i vas može ubiti, posebno kad istu kontrolira drugi igrač.

Baš kao u Souls igrama, ako to omogućite, drugi igrači mogu ući u igru kao Julianna. Meni se to dogodilo dvaput, s tim da me jedan ubio baš kad sam igrao noćni dio dana, što znači da mi je čitavi dan otišao u nepovrat. S druge strane, dok ju ne kontrolira drugi igrač, Julianna je uvijek poželjan gost. Na isti način i vi možete upadati drugim igračima, što je svojevrstan multiplayer mode. Ako igrate kao Julianna cilj je ubiti drugog igrača i skupiti bodove pomoću kojih dižete Hunter rank s kojim otključavate bolja oružja i Trinkete.

Osim Julianne, ostali Vizionari su priča za sebe. Svi su detaljno opisani i okarakterizirani. Saznat ćete hrpu stvari o njima putem audio zapisa, dokaza i shvatiti da je većina njih genijalna i poremećena na svoj način. I ovdje je ekipa Arkanea posvetila veliku pažnju karakterizaciji likova koji se savršeno uklapaju u kompletnu priču, atmosferu i sam setting.

Budući da je ovo “FPS avantura s mozgom” (novi žanr), pucnjava je sasvim korektno odrađena, iako se osjećaj oduševljenja manifestira tek kombiniranjem supermoći i pucnjave. Opet bih podsjetio na Dishonored serijal od kojeg je Deathloop vidno posudio neke elemente. Osim što je Deathloop na razini više u gotovo svakom mogućem smislu.

A mane i tehnikalije?

Mi smo igru igrali na PS5 konzoli koja je spojena na 4K HDR TV. Deathloop nudi tri različita grafička načina. Jedan je 4K, 30 FPS-a uz ray-tracing. Drugi nudi dinamičnu 4K rezoluciju bez ray-tracinga i prilično stabilnih 60 FPS-a, dok posljednji način također daje dinamičnu 4K rezoluciju, zakucanih 60 FPS-a i fokus na performanse, a manje na grafiku. Na PS5 su podržani DualSense featurei, ali volio bih da su haptički podražaj i osjećaj pucnjave preko triggera ipak malo bolje dočarani.

S druge strane, 3D audio preko 3D Pulse slušalica je izvrstan. Grafički Deathloop izgleda jako lijepo, ali ništa više od toga. Ipak, igra nije ružna, dapače. Sve lokacije su pune detalja i svaka je drugačija od druge. Učitavanja su jako brza i općenito nisam imao tehničkih problema. Osim jednog smrzavanja, no na sreću, kada sam upalio opet PS5 igra me vratila tamo gdje sam i stao. Nije me resetirala na jutro.

Vjerujem da je jasno kako sam itekako uživao igrajući Deathloop, pa bih kao jedinu objektivnu manu mogao istaknuti neprijateljski AI koji je jako nekonzistentan. Nekada ne skuže mrtvog (ne)prijatelja 2 metra pored njih, a nekada me ganjaju preko cijelog područja. AI je mogao biti bolji. Nekome će konstantno vraćanje na iste lokacije biti monotono, ali to je baš subjektivan dojam. Meni osobno nije smetalo.

Deathloop

Moram biti iskren i reći da nisam očekivao ovako dobru, ili bolje rečeno, inteligentnu igru. Sve je tako fino posloženo u jednu odličnu cjelinu. Pametna priča i osjećaj napredovanja vas instantno uvlače u savršeno slobodan i dočaran svijet koji čine predivno dočarani i živopisni likovi smješteni u atmosferično vremensko razdoblje.

Ako volite igre i slobodu koju one nude, nemojte si dopustiti da ne odigrate Deathloop. Šarmirat će vas, oduševiti i zabaviti kao rijetko koja igra do sada. Iskreno, niti ova recenzija neće učiniti pravdu igri. Jednostavno je morate zaigrati da biste osjetili i doživjeli sve čari vremenske petlje i hedonističkog raja otoka Blackreef.

Deathloop recenzija

92

Pravo osvježenje u moru istih i sličnih igara. Deathloop je zaista fantastična i jedinstvena FPS avantura na tržištu. Pametna od prvog do zadnjeg trenutka, jednostavno će vas uvući u svoj ludi svijet.