Recenzija | FIFA 21

Čudna je ova 2020. godina. Ja sam jedan od starijih članova naše redakcije i kad ste rođeni 1985. godine, možete slobodno reći da ste prošli i preživjeli svašta. Černobilska radijacija osjetila se i u našim krajevima pa se čudim da je moja generacija koliko-toliko normalna. Onda su nastupili nemili događaji na Balkanu u koje nećemo ulaziti. Prošao sam i preživio i to pa sam pomislio da ćemo konačno krenuti naprijed.

Na putu do sazrijevanja zavolio sam igre toliko da sam prestao igrati pravi nogomet. Mnogi su rekli da sam bio talentiran, no što mi sad to vrijedi kad sam jedan od stotinu tisuća dječaka koji nije niti neće uspjeti zaigrati na velikoj nogometnoj sceni. Zato sam bio dobar u igranju FIFA-e i PES-a do 7 ujutro ispred svoje kuće. Ne šalim se, stvarno smo jednom prijatelji i ja igrali na terasi ispred kuće do 7 ujutro. Ljudi su odlazili na posao, pekar je u trgovinu dovozio peciva, a mi…mi smo još igrali. Jedino mi je mama prekinula san da ćemo igrati 48 sati kad je povikala: „Pa Filipe, jesam rekla da pokosiš dvorište, pa jesi li ti normalan – razbit ću i tebe i PlayStation.“ Nije mene mama razbila, kao ni moj PlayStation jer znala je ona da volim igre. Vidi me sad mama, pišem recenziju za FIFA-u 21. Baš sam daleko dogurao. Kao Ilija Sivonjić.

A onda je došla ova 2020. godina. Možda najčudnija godina ikada što možemo zahvaliti pandemiji koronavirusa. Biste li vjerovali nekome da vam je rekao prije nekoliko mjeseci da će jedna videoigra dočarati bolje atmosferu nogometne utakmice nego prava utakmica? Naravno da ne biste vjerovali. Koronavirus izbrisao je publiku s nogometnih stadiona i tek sad shvaćamo koliko je nogomet bez publike često dosadan. Tribine u pravom životu su prazne. Tribine na FIFA-i 21 su pune i odišu životom, pjesmama i bojama klubova koji igraju. Nije li to pomalo čudno ili nas više ništa ne treba, niti smije, iznenaditi?

FIFA 21 je FIFA u dobru i zlu!

Moram priznati da sam čitao naše FIFA recenzije zadnjih nekoliko godina i mogao bih vam odmah reći da su one i dan danas mjerodavne i ispravne. Pa sam pomislio ima li smisla ponovno secirati svaki dio igre kad realno FIFA 21 možda donosi i najmanje novina u posljednjih nekoliko godina? Često volimo reći da je svaka nova FIFA ista ili slična prethodnoj i da nije ništa novo. Često se i prevarimo jer nije da EA ne pokušava inovirati serijal. Ove godine pak možemo stvarno reći da nema puno novina ili će one možda biti rezervirane za next-gen konzole. Iz Electronic Artsa su odmah rekli da će next-gen verzija FIFA-e 21 donijeti veće promjene u odnosu na ovu trenutnu verziju koju igramo. Dobra vijest je da svi vi koji ste kupili FIFA-u 21 za PS4 i Xbox One, imate pravo besplatno nadograditi igru na PS5 i XSX/XSS izdanje. PC igrači neće vidjeti značajniju nadgradnju, a najlošije su prošli Switch igrači koji zapravo već dvije godine za redom igraju FIFA-u 19. Ozbiljni smo. Sam EA je potvrdio da FIFA 21 za Switch ne donosi ništa novo i stvarno je užasna odluka verziju za Switch naplatiti po punoj cijeni.

Sve vas zanima kakva je FIFA 21. Je li to ista igra kao prošla verzija? Pa, jako slična. Znači li to da je FIFA 21 onda loša igra? Ne. Znači li to da je onda FIFA 21 najbolja simulacija nogometa? Ne. Dobro, što to onda znači? Jednostavno rečeno – FIFA 21 je FIFA. Ja bih rekao da je FIFA 21 najbolji nogometni paket na tržištu i povukao bih čak paralelu s brakom – kad svojoj ženi/mužu kažete „DA“, vi ste se obvezali voljeti ga/nju u dobru i zlu, a FIFA-u 21 volite i mrzite u istom trenutku. Kao svoju ženu ili muža. Rijetke su igre koje vam mogu pružiti osjećaj zadovoljstva i mržnje u svega nekoliko minuta. FIFA je oduvijek takva igra, jedino što FIFA često nadilazi granice obične igre.

Iza imena FIFA stoji ogromna marketinška mašinerija koja uvijek odradi svoj posao. FIFA je daleko najprodavanija sportska igra bez obzira na kvalitetu i konkurenciju. FIFA-u reklamiraju najveće svjetske nogometne zvijezde kao i najveći svjetski klubovi jer FIFA je kao što sam rekao – najbolji nogometni paket koji nudi autentične TV grafike, klubove, stadione, lige, igrače, dresove i trenere. Vi, kad kupite FIFA-u, dobijete autentične prijenose i iskustva najvećih svjetskih liga i natjecanja. Dobijete i vrhunske komentatore te vrhunsku atmosferu. Za mnoge od vas to je sasvim dovoljno jer ne igrate ostale igre, nego uglavnom FIFA-u. Naviknuli ste na igru i ne tražite ništa više od onoga što ona i nudi. I to je sasvim u redu. Ne treba vam naša recenzija jer ste igru možda već i kupili i već znate i sami što ćete dobiti zauzvrat.

Budimo iskreni – FIFA 21 (kao i sve druge FIFA-e) nudi jako puno sadržaja i modova za igranje. Daleko najviše. Sve što čini nogometnu igru – FIFA serijal to ima. Želite li biti samo manager kluba i ne igrati igru? Možete. Želite li biti potpuni nogometni anonimus i graditi karijeru veću od Ronalda i Messija? Možete. Želite li igrati s društvom offline i online? Možete. Želite li skupljati novčiće, otvarati paketiće i graditi idealnu ekipu svojih snova? I to se može. A možete igrati i ulični VOLTA nogomet bez da se približite travnatim površinama. FIFA sve to ima i u sadržajnom smislu nema konkurenciju.

Ako ste jedan od igrača koji ne secira igru do najsitnijih detalja, vas možda niti ne zanima što to svaka FIFA novo donosi jer je to svejedno igra koju ste unaprijed odabrali i ništa vam neće promijeniti mišljenje. Tko sam ja onda da vam kažem da je FIFA 21 „samo dobra“ igra i ništa više od toga? Možda sam i ja licemjer jer sam jutros do 4 sata zaglavio igrajući karijeru s Mansfieldom, a par dana prije sam na forumu napisao da mi se ne da igrati ništa. Kako je onda moguće da me jedna FIFA 21 zadržala toliko dugo pred ekranom? To vam je ta magije igre, sadržaja i „bračnog“ odnosa koji imate s igrom. Tko sam ja da kažem svom prijatelju Alenu da postoje bolje igre od FIFA-e 21 i da ga propitkujem zašto samo igra FIFA-u?

Čovjek to voli i kupio je konzolu zbog nogometa i igranja s društvom. Postoji ta jedna prijateljska „FIFA kultura“ gdje se navečer rastanete s ekipom i danima poslije se podje*avate koliko ste loši ili dobri bili tu večer. To je zdravo prijateljsko podbadanje u kojem nema zle krvi. Nije li ti smisao igara da nas povezuju s drugima? Ako FIFA-u igrate najviše zbog zabave i to vam je primarna igra, kupite FIFA-u 21 – volite je i mrzite baš kao i svaku FIFA-u u posljednjih nekoliko godina. Znate i sami što ćete dobiti.

Nije kafana moja sudbina… FIFA je!

Drugu stranu ove priče i recenzije čine okorjeli igrači koji će jedini vidjeti promjene koje zapravo ova FIFA 21 donosi. Promjene nisu velike, a podosta njih čak i nisu pozitivne. Ja bih rekao da mi FIFA 21 ostavlja još arkadniji osjećaj nego ranije, iako sam gameplay nije nikada bio ovoliko fluidan i prirodan. Posebno želim pohvaliti sustav kolizije igrača na terenu koji je sada puno logičniji i prirodniji. Ima i dalje blesavih situacija, posebno kod uklizavanja, kad pokosite nekoliko igrača koji se ponašaju kao čunjevi na kuglani, ali na svu sreću – takvih situacija sve je manje. Baš me zanima kakva će fizika igrača biti na next-gen konzolama, ali ovaj sustav kolizije je veliki korak naprijed za serijal.

Koliko god neke stvari bile olakšane, i dalje nije lako igrati obranu te ćete morati imati puno utakmica u nogama kako biste uspjeli savršeno razumjeti mehaniku i principe obrane. Često vam igra neće prebaciti kontrolu na onog igrača na kojeg ste htjeli, često ćete se pogubiti u tom mijenjanju ili će vam se igrač ukopati u mjestu nakon što prebacite kontrolu na njega, što može stvoriti veliku prednost napadačkoj ekipi. Razumijevanje obrane od vas će zahtijevati ipak nešto više uloženog vremena pa ako ste novi igrač, vjerojatno vas očekuju sati i sati nerviranja.

Jedna od ključnih razlika u odnosu na lanjsko izdanje jesu ubačaji i golovi glavom. Prošle ih je godine bilo gotovo nemoguće zabiti, ali sada će pravovremeni centaršut pravom igraču gotovo pa garantirati pogodak, dok ćete češće svjedočiti i zgoditcima nakon udaraca iz kuta. Glavni razlog zašto je tome tako jest da vratari puno manje izlaze sa svoje linije, što su EA-u napravili s dobrom namjerom, ali ponekad to izgleda smiješno do te mjere da ćete misliti da vam je na golu konstantno Chelseajev Kepa Arrizabalaga.

Bitno je istaknuti da je olakšano i izvođenje jedanaesteraca – princip je isti, i dalje je tu ona meta koja će vam pokazati gdje ciljate, ali svi koji su FIFA-u igrali u društvu protiv svojih prijatelja znaju da je neizvedivo postizati golove iz kaznenih udaraca dok protivnik gleda u isti ekran kao i vi te vidi gdje ćete pucati. Stoga je ove godine gljiva znatno manje osjetljiva nego prošle godine, tako da nećete pogoditi korner zastavicu ako samo malo usmjerite gljivu u stranu. Napad je posebna priča ove verzije jer ne znam jesam li to samo ja, ali pass igra je olakšana i točna dodavanja je puno lakše napraviti nego ranije.

EA je uveo novu mehaniku koja je često genijalna, no u istom trenutku zna biti i nepoštena jer se teško braniti protiv činjenice da desnom gljivom sada možete utrčati s igračem u prazan prostor i točnim dodavanjem zaobići čitavu obranu. Kada izvedete takvo dodavanje, moram reći da je osjećaj odličan. Barem kada ste u napadu jer onaj tko igra obranu, definitivno će se preznojiti da vas zaustavi. Isto vrijedi i za vas kada igrate obranu. Nemojte misliti da je ova mehanika mana igre jer nije. Konačno vidimo znakove inteligencije naših igrača koji se ponašaju baš kao njihove prave verzije s velikih terena.

Osjeti se kako je EA stavio fokus na napadački nogomet jer prije svega, dojam je da je postizanje golova olakšano, tj. da su udarci razorniji i precizniji nego što je to bio slučaj prošle godine. Jasno ćete osjetiti razliku pucate li s Harryjem Kaneom ili pak Jessejem Lingardom.

Iako je pace (brzina) i dalje najvažnija karakteristika kod svakog igrača te ujedno i ona koja radi najveću razliku na terenu, uočit ćete da će se upravo igrači poput Kanea na terenu kretati mnogo pametnije, tako da su i nešto sporiji igrači ove godine postali upotrebljivi. Čini mi se da se Krunoslav Jurčić itekako zamjerio EA-u ove godine jer igra nema velike ljubavi prema “kontroliranom” nogometu. Kad u obzir uzmemo činjenicu da je AI napadača puno pametniji (puno više paze na offside, pametnije se otkrivaju i utrčavaju) te u formulu ubacimo puno preciznija dodavanja, jasno je će utakmice često završiti s puno previše pogodaka što ipak ostavlja dojam određene neozbiljnosti i arkade.

Još treba naglasiti da je u igru implementirano pravilo da vaši igrači mogu ući u šesnaesterac pri izvođenju gol-auta, što se naizgled čini kao nebitna promjena, ali omogućuje znatno lakše izvođenje tih prekida te se nećete morati brinuti da će vam protivnik presjeći loptu dok ju vratarom dodajete stoperu.

PROMJENE U MODOVIMA NISU VELIKE, ALI KARIJERA STVARA OVISNOST

FUT (FIFA ULTIMATE TEAM) – Daleko najpopularniji FIFA mod nije doživio velika poboljšanja jer – budimo realni – svejedno ćete ga igrati. Ima nešto u slaganju ekipe iz snova i otvaranju paketića, ali molim vas da pripazite koliko pravog novca zaista želite potrošiti. FUT je i dalje, nažalost, miktrotransakcijska meka i najveći izvor prihoda za EA. Doslovno milijuni igrača kupuju paketiće pravim novcem i ako imate osjećaj da je Fifa Ultimate Team često pay to win, to je zato što i je. Što je novo ove godine? Kao prvo, u potpunosti su maknute one dosadne i umarajuće fitness kartice. Konačno ih više nema. Stadione sad možete u potpunosti uređivati – od navijačkih dekoracija, natpisa do navijačkih pjesmi. Baš imate osjećaj da stvarate svoju neosvojivu tvrđavu. Barem dok ne dođe igrač koji je potrošio tisuće dolara na paketiće. He-he! Druga novost vrijedna spomena je FUT co-op što znači da „Division Rivals“ i „Squad Battles“ možete doživjeti i proživjeti s prijateljom.

Ilija, ljepota Balkana! Čovjek koji je uveo Mansfield u Premiership!

VOLTA – Nažalost, ovaj ulični nogomet (mod) i dalje je isti kao prošle godine i ne može se zvati legitimnim nasljednikom FIFA-e Street. VOLTA i dalje ima iste mane kao prošla verzija, pa se nadamo da će EA shvatiti da nije dovoljno samo prekopirati mehanike velikog nogometa (uz olakšano driblanje) na ulični nogomet. Novina je da je i VOLTA dobila online co-op mode što znači da možemo igrati s prijateljima, a EA je ubacio i “The Debut” mode što je zapravo naziv za kratku (dva do tri sata) i prepunu klišeja kampanju.

CAREER MODE (karijera) –Iiskreno, karijera je mod koji sam najviše igrao i koji i dalje igram. To je ujedno i mod koji je dobio najveće promjene. Nisu možda revolucionarne, ali su dovoljno dobre da vas drže budnima dugo u noć. Karijera u velikoj mjeri podsjeća i kopira Football Manager. Jasno da nema niti blizu takvu dubinu, ali sad možete voditi meč na način da u svakom trenutku u bilo kojoj minuti možete s interaktivnog prikaza uskočiti u meč. Nisam to puno koristio jer mi je to pomalo varanje, ali je stvarno zgodna opcija. Najviše sam ipak gledao interaktivni 2D prikaz gdje se „žetončići“, odnosno igrači, miču. Ovakav prikaz i vođenje utakmice neodoljivo podsjeća na FM i budi nostalgiju. Ne treba govoriti koliko brže možete voditi ekipu i proći kroz sezonu, a u istom trenutku imate sve potrebne informacije za vođenje ekipe. Druga velika novost FIFA 21 karijere je razvoj igrača i trening igrača. Naime, sve igrače možete istrenirati za poziciju koju želite i koja vam treba. Trenirajući igrače podižete sharpness i trenirate atribute koje želite. Ako vam to dosadi, treninge možete simulirati, iako je puno efikasniji način da vi kao trener i odrađujete treninge. Možda je pomalo nerealno da od napadača radite obrambene igrače i obrnuto – moram priznati da je zabavno.

Ostali modovi su zaista manje-više slični prošlogodišnjima i nema previše smisla da ih sve opisujem. Ako volite igrati Pro Clubs mod, možda će vam biti zanimljivo da se sad može kompletna ekipa uređivati.

FIFA FIFA-i grizi rep!

Kako sad ocijeniti igru koja je godinama slična, a koja opet svake godine privlači milijune igrača? Niste ovce ako se želite samo zabaviti i naživcirati jer nas i vas nitko ne tjera da kupimo igru koja je svake godina ista. S druge strane imate pravo u potpunosti biti ljuti na sebe što svake godine kupujete jednu te istu igru. Možete biti ljuti i na EA što nam svake godine servira slično iskustvo, no prodajni rezultati govore da rade dobar posao.

Tko je onda u pravu i tko je u krivu? Svi i nitko. Mi igrači smo poznati po tome da volimo kupovati remastere, remakeove i jedne te iste igre. Što tek reći za mikrotransakcije koje svi mrzimo, a većina ne može prestati kupovati Ultimate Team paketiće? Đavolji je to posao. Katkad se morate samo prepustiti emocijama – FIFA 21 će od vas izvući sve ono najgore i najbolje što nosite u sebi.

Jedino što mogu s velikom sigurnošću reći – FIFA i PES moraju donijeti veće inovacije na next-gen konzolama. To zaslužuju svi odani igrači obje franšize. A koja je bolja igra? PES ili FIFA? Bolja je ona koju ste vi odlučili kupiti i za koju ste vi odlučili odvojiti vrijeme.

Često volimo reći da je FIFA arkada, a onda se opet sjetimo da je nedavno Villa pobjedila Liverpool 7:2. Cadiz je dobio Real Madrid, a Getafe nakon 8 godina Barcelonu. Što je sad tu realno, a što nije?

FIFA 21 recenzija

73

Najkompletniji nogometni paket na tržištu, što ne znači ujedno da je i najbolja simulacija nogometa. FIFA 21 je opet FIFA uz sve vrline i mane koje serijal godinama nosi sa sobom.