Recenzija | FIFA 22

Da vas netko pita što vam je najteže u životu, što biste mu odgovorili? Moj odgovor bi glasio: „Najteže mi je započeti nešto novo i izaći iz zone komfora.„ Tamo se svi osjećamo sigurno i udobno. Osjećamo se zaštićeno. Što kada nas život natjera i kada smo prinuđeni pronaći novi posao, preseliti se u drugu zemlju ili pronaći novu ljubav? Postanemo nesigurni, pomalo anksiozni i preplašeni.

Je li vam poznat taj osjećaj neizvjesnosti koji u vama budi strah? Naravno da je. Znate li nekoga tko nema takvih problema? Ja znam.

Zove se FIFA

Možda bi vam recenzija mogla biti čudna, ali idemo biti iskreni – ima li smisla da ja u detalje iznosim kolika je FIFA 22 slična FIFA-i 21? Budite pošteni prema sebi, svejedno ćete kupiti FIFA-u 22 i nemojte se zbog toga osjećati loše. Što drugo očekivati od FIFA-e kad sam nogomet više nije igra, nego je primjer kapitalizma u njegovom najgorem mogućem obliku?

Kad su 1869. godine Rutgers i Princeton odigrali prvu službenu nogometnu utakmicu, nisu mislili da će nogomet postati globalni fenomen. Nije to znao ni EA 1993. godine kada je na tržište izbacio prvu FIFA-u. Godinama kasnije, EA je prepoznao da u svojim rukama ima zlatnu koku koja će poslužiti kao tvornica novca. Drago mi je da vam mogu reći kako je FIFA 22 do sada najbolja i najuspješnija tvornica novca ikada. U trenutku pisanja teksta, EA je otkrio kako je FIFA 22 imala najuspješniji launch ikada u povijesti serijala.

Kako je moguće da svake godine kupujem jednu te istu igru?

Niste glupi, ne brinite. Za svoj novac možete kupiti što želite. Niste vi krivi što volite nogomet i što želite s ekipom baciti koju partiju FIFA-e. Nije da imate previše izbora. Posebno ne ove godine kada je Konami odlučio izbaciti sramotu zvanu eFootball. Osim što je konkurencija zakopala sama sebe, EA ima jednu veliku prednost nad drugima. Novac. Uz njega se usko veže pojam marketinga koji je u današnje vrijeme presudan za prodaju.

Marketinška mašinerija koja gura FIFA-u odavno je izašla iz okvira svijeta igara. Ona je sama za sebe kompanija u kompaniji. Gotovo da ne postoji osoba koja nije čula za EA i FIFA-u. Nikada prije nisam dobio toliko mailova od toliko različitih kompanija, a sve redom mi govore: „Ej, Filipe, pa FIFA 22 je u prodaji (ili dolazi u prodaju).” Od EA-a, PlayStationa, Xboxa, Real Madrida, NK Save Svilaj do lokalne trgovine za koju nisam znao da uopće postoji. Nije istina svuda oko nas, već je FIFA.

Što je najzanimljivije, mailovi i dalje stižu i pričaju mi priču o FIFA-i i njenim paketićima. Kompletan marketing je čista vizualna poslastica. EA ne prodaje igru već spektakl koji godinama donosi sve više i više novaca.

FIFA = spektakl

Svi mi volimo glamurozne stvari. Volimo blještavilo i lijepo upakirane stvari. One možda jesu iz godine u godinu iste, ali paket je drugačiji. Ljepši je, bolje miriši i, što je najbitnije, bolje nam zvuči. Da, FIFA 22 zaista je spektakularna igra. Pokazat će vam to uvod koji je sigurno koštao pokoji milijun.

Beckham, Mbappe, Cantona, Hamilton, Anthony Joshua i Thierry Henry poželjet će vam dobrodošlicu u igru. Prvi dojam ipak je najvažniji, zar ne? Odmah ćete se osjećati spektakularno i ekskluzivno. Iz vaših zvučnika orit će se pjesma navijača PSG-a, a Park Prinčeva ponudit će vizualni spektakl. Spektakl koji nudi nogomet, novac i kapitalizam. Spektakl koji mi običan puk volimo.

Vašoj sreći neće biti kraja kad vidite kako savršeno izgledaju Messi, Neymar i Mbappe. Trojac čarobnjaka dočaran do najsitnijih detalja. Od znojnih čela do tetovaža, sve je tu. Identično i spektakularno. Baš kako treba biti. Par sekundi kasnije, otvara vam se izbornik koji vrti glazbene hitove poznatih umjetnika koje slušate i gledate na MTV-u. Sve je podređeno užitku i uživanju. To je FIFA. Više od nogometa.

Vaše oduševljene tu nikako ne prestaje. FIFA 22 zaista je igra koja nudi pravo bogatstvo modova i ne postoji niti jedna igra koja u navedenom segmentu može parirati FIFA-i. Gotovo sve što poželite je tu: Liga prvaka, hrpa nacionalnih liga, karijera, ulični nogomet, Pro Clubs, Ultimate Team. Čak su naši Hajduk i Dinamo u igri. Nakon toliko godina imamo dva kluba u najspektakularnijoj igri današnjice. Zamislite samo koliko je to dobra promocija za naš nogomet.

Doduše, niti jedan od naših klubova nema svoj stadion, što je razumljivo, i većinom igrači ne liče na sebe, no to je manje bitno. Bitno je da su oni tu i da s njima možete pobijediti licencirane klubove na njihovim licenciranim stadionima. FIFA 22 zaista po pitanju sadržaja zaslužuje maksimalne ocjene i pohvale.

FIFA = spektakl?

„Vidi ovog što recenzira igru! Stavio je dva puta isti naslov!” Jesam li? Možda. Ovaj upitnik na kraju naslova sugerira da FIFA 22 možda i nije takav spektakl ako mislite igrati igru na PS4, Xbox One, PC-u i Switchu. Posebno je jadna Switch verzija za koju EA i dalje traži punu cijenu. Naime, verzija FIFA-e 22 istovjetna je FIFA-i 21. FIFA 21 istovjetna je FIFA-i 20. Ako imate Switch ne postoji opravdan razlog za kupnje FIFA-e 22.

Iskreno, ako FIFA-u 22 mislite igrati na PS4, Xbox One i PC-ju, također biste dobro trebali razmisliti želite li dati novac za igru. FIFA 22 na spomenutim platformama ne donosi toliku hvaljenu i „revolucionarnu” Hyper Motion tehnologiju koja je rezervirana samo za next-gen verzije igre. Na starim konzolama i PC-ju čeka vas isti onaj gameplay kao i prošle godine. Razumijem ako ste igru kupili jer kako drugačije igrati s Hajdukom i Dinamom? Nemojte samo biti tužni što se Mbappeu ne vidi svaki grašak znoja na čelu i što Messijeva kosa nije zasebno animirana. Naposljetku, gameplay je kralj, zar ne? Zbog njega kupujete igru.

Spektakl = gameplay?

O gameplayu nećemo previše pisati jer da vam je on najbitniji, ne biste igrali FIFA-u. Šalu na stranu, ako ste sretnik koji posjeduje PS5 i/ili XSX/XSS najveća novina ovogodišnje FIFA-e zove se Hyper Motion. Marketing EA-a nazvao je ovu tehnologiju revolucionarnom, pa ćemo objasniti što ona znači. EA je, prije FIFA-e 22, motion capture tehnologiju koristio samo na nekolicini igrača. Dobivene podatke (tonu njih), EA je pretvarao u animacije na terenu (kretnje, ponašanje u napadu i obranu i sl.). Ove godina, EA je snimao kompletan meč s 22 igara u polju i na temelju toga dobio je puno više povratnih informacija koje su onda pretočene u igru.

Ovakva prilično komplicirana i skupa motion capture seansa, rezultirala je puno većim brojem animacija u samoj igri. I zaista možemo reći da FIFA 22 donosi do sada najrealističnije animirane igrače. Kretnje su puno prirodnije, kao i samo ponašanje igrača. Igra ima puno manje smiješnih scena međusobnih sudaranja i općenito više animacija na terenu stvara realističnije stanje na terenu. Golmani su možda najviše profitirali implementacijom Hyper Motion tehnologije jer sada puno bolje reagiraju i brane. Nekada i previše dobro.

Najiskrenije rečeno, Hyper Motion donosi poboljšanja, ali nije riječ ni o kakvoj revoluciji. Možda u budućnosti i bude, ali u ovoj fazi nije. Kao i sve druge promjene u igri, najviše će ih prepoznati okorjeli fanovi, dok će drugi teško primijetiti razliku. Druga po meni najveća promjena tiče se fizike lopte. Dodavanja i let lopte su realističnija što rezultira sasvim novim scenarijima na terenu. Katkad će te se ugodno iznenaditi ishodima „ničijih lopti” ili blokiranih udaraca.

Ostale promjene su zaista sve manje i ne zaslužuju da ih posebno obradim. Većinu njih (ponovno naglašavam) primijetit će samo najveći fanovi igre. Prilično je nezahvalan posao opisivati gameplay FIFA-e kada EA redovno izbaci patch koji onda uvelike promijeni sve. Upravo smo takav scenarij doživjeli jučer kada je EA ubacio neke prilično velike promjene u gameplay.

Svake je godine s FIFA-om ista priča. Neki se kunu da je svaka nova FIFA nikad bolja, dok drugi govore da je sve isto. U svakom slučaju, obje strane imaju jednu zajedničku poveznicu – kupnju igre. Je li onda zaista bitno u koji tabor spadate? Nije. E da, postoji i treća strana medalje, a to su takozvani nakon patcha igrači koji se kunu u svoje svekoliko FIFA znanje i govore da je EA namjerno uništio igru.

Zovite me Limeni

Prije nego što se bacimo na sam zaključak recenzije i damo igri formalnu ocjenu koja neće utjecati na vašu odluku oko kupnje igre, htio bih izdvojiti Career mode kao najveći plus nove FIFA-e. Barem za mene. Konačno je EA omogućio da karijeru započnemo onako kako mi to želimo – s vlastitim klubom. Dakle, sada je konačno moguće napraviti svoj klub, svoj grb i odabrati ligu u kojoj želimo započeti našu priču. Čak je moguće do jedne mjere urediti i stadion.

Pohvalio bih i mogućnost izmjene ocjena igračima s kojima startamo našu karijeru. Nostalgično me podsjetilo na nekadašnji ISS i Master League. Ako odaberete karijeru samo menadžera, preporučio bih da krenete iz zadnje Njemačke ili Engleske lige jer ćete tako na najbolji način proživjeti put od seoskih utakmica do osvajanja Lige prvaka.

S druge strane, karijera igrača je dobila pozitivne promjene. Prvo ćete puno realističnije doživjeti svoj vlastiti napredak – ranije je bilo moguće u samo par utakmica doći od igrača s klupe do glavne zvijezde kluba. U FIFA-i 22 trener će vas polagano ubacivati u svaku utakmicu i ovisno o tome kako igrate, tako i karijera napreduje.

Odbačen je i dosadašnji sustav napredovanja. U osnovi je to bio podugačak popis stvari koji morate odraditi da biste napredovali. Previše je bilo nelogičnosti i često ste imali osjećaj da nemate kontrolu. Nova karijera donosi iskustvene bodove koje zarađujete puno logičnijim putem. Konačno je moguće uživati u utakmici, a ne kao do sada, brinuti o tome jeste li u zaleđu ili ne daj Bože izvan svoje zamišljene idealne pozicije. Bodove koje ste skupili onda ulažete u skupinu atributa koje želite poboljšati kod vašeg igrača. Postoji nekoliko različitih skupina vještina i samo je na vama kakvog igrača želite stvoriti, a tu su i dodatni perkovi s kojim usmjeravate vašeg igrača prema željenom cilju.

Ovakav način razvoja igrača je odličan i podsjeća pomalo na puno bolji The Journey mod koji nikada nije ispunio svoj potencijal. Karijera je svakako veliki plus FIFA-e 22.

Ultimativna tvornica novca

Jedan od najčešćih razloga kupnje neke FIFA igre je FUT – FIFA Ultimate Team. Iza ovog moda stoje veliki snovi nas malih igrača koji sanjamo stvoriti svoju ekipu iz snova. Nažalost, snovi su jedno, realnost je nešto sasvim drugo. Realnost je takva da je FUT zapravo Las Vegas FIFA-e. Koliko god bili dobar igrač, bez trošenja pravog novca, ne možete ništa. FUT je i dalje ogledni primjer kockanja u svijetu igara.

Poboljšanja jesu napravljena jer EA sad čak dopušta da napravite preview paketića kojeg otvarate, ali uz jedan veliki trik. Ako vam se ne svidi sadržaj paketića i ne kupite ga, morate čekati 24 sata da biste mogli pogledati drugi. Ako se ipak odlučite na kupnju takvog niškorisnog paketića, EA će vam velikodušno omogućiti da pogledate što se nalazi i u idućem paketiću. Sve dok kupite je dobro, ali jednom kad kažete da ne želite takav us*ani paketić – čekaj 24 sata. Bravo EA!

No, možda nije sve tako crno jer sada postoji više načina nego ikada kako možete doći do FUT Coinsa, ali ruku na srce, količina novčića je često smiješna i jasno je kako će EA učiniti sve da potrošite što više pravog novca. Upravo zato FIFA 22 ima više vrsta kartica u odnosu na bilo koju drugu FIFA-u. Vesele, šarene i predivne kartice mame vas iz svakog kuta interneta. Ne igre, nego interneta i marketinga koji EA vodi.

Nije to ništa problem ako niste ovisni o FUT-u. Ako jeste, nažalost, velika je šansa da ćete u jednom trenutku posegnuti za pravim novcem ne biste li u paketiću dobili igrača kojeg želite. EA dobro zna da je navukao milijune na FUT formulu i itekako su svjesni ovisnika koje su sami kreirali. Sve dok je to tako, nema smisla da vam opisujem pozitivne promjene koje je EA predstavio ove godine u svoj daleko najpopularniji mod. Same su promjene strukturalne prirode, no puno su poštenije nego ranije. Ali što to vrijedi kad je sve zaključano iza vrlo kompleksnih mikrotransakcija i posebnih trgovina FUT novčićima koje su priča za sebe!?

Nikad lakša odluka…!

FIFA realno nikada nije imala konkurenciju. Niti onda kad je konkurencija postojala, a posebno je nema otkako je Konami odlučio „ubiti” PES. Priča i scenarij poznati su mjesecima unaprijed. EA iz godine u godine pokazuje koliko je sposoban prodati igračima manje-više jednu te istu igru.

To je postala gotovo sado-mazo simbioza u kojoj svi uživaju. Uz nezaobilaznu dozu kuknjave i pljuvanja igre, ali s ishodom u kojem svi dobiju ono što žele i zaslužuju. Da to nije tako, FIFA 22 ne bi bila najprodavanija igra u serijalu, što će zasigurno biti.

Stoga samo mogu reći da je ovo najbesmislenija recenzija koja postoji i da će od mene FIFA 22 dobiti 100/100 jer jednostavno nikoga nije briga. Ako niste fan FIFA-e, a eFootball vam je loš, tračak nade ispak postoji u konkurenciji koja dolazi iduće godine. Do tada ćemo se držati one poznate o psima i karavanama koje prolaze.

FIFA 22 recenzija

100

FIFA serijal je prava sado-mazo simbioza u kojoj svi uživaju. Uz nezaobilaznu dozu kuknjave i pljuvanja igre, ali s ishodom u kojem svi dobiju ono što žele i zaslužuju. Ocjenu upišete sami. Ja sam dao 100 jer tko još čita recenzije?