Recenzija | Mass Effect: Andromeda

Novi počeci.

Tko nije čuo za Mass Effect?

Za Mass Effect trilogiju je vjerojatno čuo svaki gamer. Ako je danas Witcher 3 polazišna točka za fantastičan RPG, prije nekoliko godina je to bio Mass Effect. Skoro sve što je moglo, u tom serijalu se savršeno poklopilo. Za početak, već dugo nije bilo SF RPG-a (naročito ne kvalitetnog). Moguće da su se mnogi zasitili klasičnog fantasy gameplaya, tako da je ovo bila dobrodošla promjena. No to ne bi ništa značilo da nismo dobili odličnog protagonista u epskoj borbi s misterioznim i nezaustavljivim neprijateljima. Osim samog protagonista i nekoliko antagonista, u svakom smo nastavku imali i briljantno napisane suborce s nekim od najboljih questova ikada. Sami questovi su, zahvaljujući opipljivim posljedicama, pružili neviđenu težinu pri donošenju odluka, što je uz, do tada, najnaprednije romanse među likovima davalo veliku mogućnost ponovnog igranja (replayability), a sve kako bi se iskusile sve mogućnosti, svi ishodi, sve posljedice. Nemojmo zaboraviti da je cijeli taj paket bio popraćen jednom od najboljih glazbenih pozadina ikada, s melodijama koje su savršeno naglašavale atmosferu.

mass 1

Tipična Mass Effect suradnja triju različitih rasa.

Obožavatelji bez premca

Rijetko koja igra je mogla izazvati takve emocije i takvu strast te je upravo zato stekla izuzetno strastvene fanove. Zato i nije bilo čudo kakvu je reakciju izazvao taj sporni, šareni završetak u posljednjoj igri. Budući da su se emotivno unijeli u igru i povezali s likovima, ljudi su se osjećali povrijeđeno i razočarano kada su vidjeli da je kraj skoro uvijek isti, bez obzira na bezbroj odluka koje su prije toga donijeli. BioWare je nakon toga i reagirao izmijenivši kraj igre te su tako napravili presedan u gaming industriji. Vrlo lako je moguće da su ti događaji, barem donekle, razlog ovoga što se u posljednjih mjesec dana događalo s novim nastavkom (nekad) omiljenog serijala.

mass 2

Pravi prijatelji.

Povijest Andromede

Iako je službena najava Andromede došla u vidu odličnog foršpana na pretprošlom E3 sajmu (2015. za one koji ovo čitaju u budućnosti), razvoj igre je počeo još prije pet godina. Kreativni tim od preko 200 ljudi predvodio je Mac Walters, glavni pisac drugog i trećeg dijela trilogije. Nažalost (kako stvari stoje), glavni BioWare tim iz Edmontona se prebacio na sasvim novi IP, a razvoj je preuzeo novi tim iz Montreala. BioWare kaže da su tamo zaposlili nove ljude koji su bili ljubitelji prve trilogije, tako da je s tog aspekta trebala biti pokrivena strast prema materiji.

BioWare je od početka za Andromedu obećao da je s prvom trilogijom završeno. Ono što je Shepard prošao u svojoj muci ostaje tamo, dok ćemo ovdje imati nove početke, nove rase, nove heroje, nove planete, a sve u sasvim novoj galaksiji čije ime nosi i sama igra. Doduše, budući da se radi o istom svemiru, istoj franšizi, nekih dodirnih točaka će biti.

mass 3

Bogati codex sadržaj.

Problemi pred izlazak

Još jedna sporna, potencijalno kobna, odluka BioWarea je bila pružiti igračima igranje prvih deset sati igre tjedan dana prije izlaska ako koriste uslugu njihove matične kompanije (EA) koja za relativno jeftinu mjesečnu pretplatu pruža potpuno besplatno (u redu, nije sasvim besplatno, plaća se ta pretplata) igranje mnogih igara. Nije pomoglo ni odgađanje službenih novinarskih recenzija do pred sami izlazak igre.

Naime, u tim je prvim danima kombinacija navedenih elemenata dovela do bezbroj YouTube videa koji prikazuju loše facijalne animacije, poneki karikaturalni hod i trčanje, vrlo slab i nezgrapan sistem izrade likova i svi ostali elementi igre su pali u zaborav. Predbilježbe su se gasile, igra je bila blaćena i pljuvana do krajnjih granica. Igra koja je trebala biti potencijalno najveći hit ove godine, a s obzirom na pedigre serijala, i mogući kandidat za igru godine, postala je predmet sprdnje, da bi dolaskom drugih hitova (Persona 5) i vrlo brzo pala u zaborav…

No da vidimo je li igra zaista toliko loša?

mass 4

Ovakvih slika, ali s drugačijim likovima je pred izlazak igre bilo pregršt.

Priča, zaplet, radnja

Krajem 22. stoljeća, četiri poznate rase iz prve trilogije (ljudi, Asari, Turiani i Salariani) odlučiše napraviti ogromne kolonizacijske brodove (arke), zamrznuti po 20.000 pripadnika svake rase i uputiti ih na 600 godina daleko putovanje prema potencijalnom novom domu. Uz te četiri arke koje imaju pripadnike u vijeću Citadele, napravljena je i peta arka, većinom napučena Quariancima, ali i ostalim manje zastupljenim rasama (Elcor!) Svaki brod ima svog kapetana, ali i još jednu bitniju osobu koja je zadužena za kolonizaciju – Pathfindera.

Nakon dolaska u Andromedu, sve arke bi se trebale sastati na centralnom mjestu nazvanom Nexus, koji uvelike podsjeća na Citadelu iz prve trilogije te od tamo krenuti s naseljavanjem. Igra nas stavlja na ljudsku arku, taman u trenutku dolaska u novu galaksiju. Naravno da neće sve biti kako treba, jer prilikom dolaska u novu galaksiju i buđenja nabasamo na prijeteći svemirski fenomen – Scourge. Zbog njega, planet koji je trebao biti potencijalni dom za ljudsku arku – Habitat 7 nije ni približno ispalo kako je planirano, a nije niti sami centralni brod (Nexus). Ovo je ukratko početak igre, ali naravno da će u igri biti još mnogo toga.

Kao što smo rekli, Commander Shepard je gotov, nema mu mjesta u Andromedi. Ovdje pratimo u potpunosti nove likove – brata i sestru Ryder. Odabirete s kojim ćete članom obitelji igrati, ali zbog imerzije i kontrole, vizualno je moguće podešavati oba lika.

mass 5

Dolazak u Andromedu i grubi susret sa Scourge fenomenom.

Problemi…

Da krenemo odmah s najgorim stvarima! Glavni razlog niske (za ovaj serijal) ocjene su raznorazni bugovi, glitchevi i nedosljednosti… Što je najbolje, u prvih 35 sati nismo iskusili ni jedan problem! Ali, budući da se ovakva igra ne prolazi na horuk, već se mora istražiti (kako zbog osobnog iskustva, tako i zbog kvalitetnijeg osvrta) uzduž i poprijeko. Napomenimo za početak da nam je za cijeli prolazak trebalo 92 sata. Istraženost je na 99%, a vjerojatno bi bila na 100% da smo mogli završiti nekoliko questova koje su bugovi onemogućili. Koliko se vidi po pričama na internetu, igra se može završiti i za 20-ak sati, ako se ide samo na glavne misije. Znači, prvih 35 sati je proteklo savršeno glatko, da bi nakon toga iz nekog razloga krenuli razni problemi.

• Iritantni, ali ne toliko problematični – neprijatelji koji nepomično stoje u zraku, neprijatelji zarobljeni u zemlji ili zgradi, škrinjice koje mapa prikazuje, ali se ne mogu otvoriti
  • Nervirajući jer utječu na imerziju – NPC-ovi koji pričaju o događaju koji se još nije dogodio, NPC-ovi koji samo pobjegnu s ekrana negdje u stranu
  • Vrlo problematični – trajna smrt člana družine koji konstantno leži mrtav, ne pružajući mogućnost oživljavanja, da bi tren kasnije i dalje pričao, iako leži mrtav (ne pomaže ništa osim ponovnog učitavanja pozicije), trajno zamrzavanje u određenoj radnji – Ryder se spušta da podigne nešto, ali ne može, već zapne u toj radnji kao da radi ultra brze čučnjeve, zbugirani questovi koji se do kraja igre ne mogu riješiti
  • Naravno, treba spomenuti i povremeno padanje FPS-a s inače stabilnih 60 na samo 5-6 frejmova u sekundi

mass 6

Peebee, diži se!

Art/dizajn

Andromeda je izgrađena na popularnom i dokazanom Frostbite 3 engineu koji je sposoban za velika dostignuća u vizualnom prikazu što se ovdje zorno vidi. Igra izgleda apsolutno prekrasno. Naravno, za to nije zaslužan samo odličan engine već i grafički dizajneri jer je umjetnička direkcija igre predivna. Nova galaksija pruža praktički sve svemirske fenomene koje znamo, sve tipove zvijezda, crnih rupa, maglica, zviježđa, kometa, planeta i njihovih prstena, kao i ovaj neviđeni fenomen – Scourge. Sveukupno ima nekih 50-ak planeta, dok se na njih 6 može i sletjeti te istraživati.

Planeti su priča za sebe, svaki je različit, od snježnih, preko bogatih florom i faunom do pustih pješčanih, da bi na kraju bio i jedan sasvim različit, nalik našem mjesecu. Osim što prekrasno izgledaju, planeti su puno veće nego prije, a i skoro u potpunosti su open world karaktera, tako da možete sjesti u vozilo i istraživati, što i preporučujemo jer ne samo što ćete uživati, mogli biste naletjeti na neke zanimljive stvari, dijaloge i questove.

mass 7

Opasno, a privlačno.

Osim eksterijera, treba spomenuti i zanimljivo dizajnirane nove rase te njihove nastambe i brodove. Kad smo kod transporta, odlično su realizirane i zamjene za kultni Normandy i Mako. Tempest i Nomad su spoj odličnog dizajna i funkcionalnosti koja je kod potonjeg naglašena budući da se njime vozimo po planetima. Nomad je puno okretniji od starog Makoa i njime je moguće doći na sasvim nepristupačna mjesta, naročito kada je opremljen kasnijim nadogradnjama. Uz funkcionalne dodatke, Nomadu je moguće mijenjati i boje (ipak i NFS koristi isti engine), pa je tako moguće imati i kromirano, blještavo vozilo!

Koliko igra fantastično izgleda svjedoči broj snimljenih screenshota za vrijeme igranja – 566!

mass 8

Zgodan detalj – na snježnom planetu se za oklop hvata snijeg, na ostalima kiša ili pijesak.

Zvuk/muzika

Glazbena podloga ima određenu manjkavost. Na prvu ruku djeluje mlačno i bezlično, nema onaj epski karakter poput prve trilogije. Kasnije smo shvatili da to nije u potpunosti točno. Naime, kada se sluša sami soundtrack (probajte pronaći na YouTube), zvuči fantastično. Na momente asocira na stari Mass Effect, ali je dovoljno nov da bude zasebna cjelina. Ali ono u čemu je zaista dobar, je da pruža savršeno prikladnu atmosferu samoj igri. Daje naglasak na ono na što ću se kasnije dodatno osvrnuti, a to je osjećaj istraživanja, osjećaj upoznavanja, možda čak i buđenja. Ono što je pravi problem nije nedostatak karaktera, već je pretih! Probajte smanjiti zvuk ostalih stvari u igri, a soundtrack ostaviti na maksimum, pa ćete vidjeti (čuti…) o čemu pričamo.

Zvuk je odličan, bilo da je u pitanju Tempest, Nomad, skakanje, pucanje ili korištenje comboa sa svojim moćima pa kad nastanu oni fantastični zvukovi eksplozije ili pucanja leda… Posebno mi je ugodan bio jedan kratak zvučni efekt koji nastaje svaki puta kada se „skače“ s planeta na planet. Nije dosadio ni nakon sto puta…

mass 9

Nasumično odabran jedan od mnogobrojnih screenova raznih planeta.

Glasovi u igri nisu na razini prošle trilogije, ne toliko zamjetno da bi se tome išle pripisati neke konkretne zamjerke. Jednostavno je Jennifer Hale briljirala kao Femshep, dok Fryda Wolff nema toliko karizmu kao Sara Ryder (Femryd?). Nismo naletjeli na loše primjerke lip synca kako neki pričaju, iako na neke neobične poglede i kolutanja očima definitivno jesmo.

Elementi igre

Bioware je u Andromedi odlučio iskombinirati sve najbolje elemente iz prve trilogije i na najbolji način ih uklopiti u jednu igru. Ovo je još jedno područje nakon arta gdje igra briljira. Bilo da je u pitanju pokretljivost, pucanje, korištenje skillova, craftanje ili istraživanje.

Još u prvoj trilogiji, tehnički elementi su napredovali iz igre u igru te je borba u trećem dijelu bila daleko kvalitetnija od one u prvoj. Ovdje su zadržali većinu dobrih stvari iz posljednje igre, a dodali novu dozu igrivosti u vidu, sada izrazito popularnog, jetpacka čime je gameplay dobio novu dimenziju igrivosti, kako dinamički, tako i taktički. Uz jetpack, dobili smo i brzi dodge te jump shot koji će izuzetno koristiti snajperima, budući da drugi elementi povećavaju damage u takvom položaju.

Od skillova je sada moguće koristiti samo tri odjednom, ali se vrlo lako mogu snimiti tzv. favoriti (do 4 njih), čime je dobiveno na fleksibilnosti i mogućnosti eksperimentiranja. Više niste ni ograničeni na jednu klasu, već su sve tri grane (combat, tech i biotic) dostupne svima. Kombiniranjem svih skillova i spomenutih favorita, mogućnosti su ogromne pa će svaki igrač moći lako testirati i pronaći idealnu kombinaciju.

mass 10

Sve klase dostupne, ali infiltrator nam je ljubav još od prvog Mass Effecta.

Craftanje opreme je na prvi pogled kompleksno, čemu doprinosi komplicirano sučelje, ali zapravo je pristupačno i korisno, no ujedno i opcionalno. Ako vam se na zamara time, ne morate ništa ni craftati, budući da će dosta kvalitetne opreme biti dostupno i od trgovaca u igri. Ako se ipak odlučite na craftanje, bit ćete nagrađeni jer tako možete već postojeću opremu poboljšati raznim modovima. Da bi craftali komad opreme, potrebno je prvo nabaviti recept koji možete dobiti na dva načina – igranjem igre, odnosno skupljanjem iz škrinja, ili kupnjom za određene reputacijske bodove koje zarađujete.

Oružja su podijeljena u pet glavnih skupina – jurišne puške (assault rifle), pištolji (pistol), puške (shotgun), snajperi (sniper) i oružja na blizinu (melee). Uz nova, neobična i do sad neviđena oružja, igra nudi pregršt starih i poznatih modela iz prethodnih igara, tako da će svatko moći pronaći model koji mu odgovara. Osim što su oružja sama po sebi dosta različita, možete ih nadograditi posebnom municijom i time dobiti još više mogućnosti. Oklop također kombinira stare iskušane modele s novima, a nositi možete i kultno N7 odijelo koje će izazvati i pokoji komentar NPC-a u igri. Bonusi koje različiti modeli oklopa daju su raznoliki, pa ćete moći odabrati želite li više iskustva iz borbe, više zdravlja i štita ili bi najradije radili čim veću štetu.

mass 11

Jedan od zanimljivih novih oklopa.

Osjećaj napucavanja je zaista odličan, a kako su modeli dosta različiti, neće vam dosaditi ni nakon 100 sati igranja. Ne znamo što je bolje, spori, izuzetno jaki snajperi (naročito kad ih opalite skriveni iz skoka) ili kombiniranje brzih pištolja s razornim biotičkim moćima. Ipak, posebno bismo napomenuli širok izbor melee oružja te izuzetno zadovoljavajući osjećaj korištenja asari mača ili kroganskog malja nad jadnim neprijateljima.

Questova ima raznih vrsta. Kao što smo rekli, ako se prati samo glavna misija, igra će biti relativno kratka, tako da predlažemo rješavanje većine ostalih questova (iako pravim fanovima to vjerojatno ni ne treba savjetovati, igru će preći uzduž i poprijeko). U svakom slučaju, savjetujemo rješavanje loyalty misija budući da su zaista raznolike. Vjerojatno najbolja, zabavnija i posebnija je Liamova, ali najbolje da ništa ne otkrivamo. Osobni savjet je da se riješi i osobna misija gdje otkrivate tajne obitelji Ryder. Ma koga zavaravamo, najbolje da riješite sve questove! Iako postoji i dosta varijanti klasičnih fetch questova, nisu zamorni jer ćete potrebne elemente ionako pronaći rješavajući glavne misije ili pak istražujući planete. Na taj se način može doći do zaista slatkih i zadovoljavajućih iskustava koja se ponekad u manjim dijelovima odnose i na prvu trilogiju.

mass 12

Duboko pod zemljom put osvjetljavaju misteriozni kristali.

Veliki naglasak u Andromedi je i na istraživanju. Bilo da se radi o galaxy mapi i skeniranju planeta sondama ili pak osobnom istraživanju na samim planetima. Nomad je odlično vozilo sa dva moda vožnje (kasnije i tri), koje će vas vrlo lako odvesti na bilo koju lokaciju. Planeti su ogromni, s mnogo materijala za pregledati i istražiti, a ukoliko vam vozikanje ipak dosadi, postoje i brojne teleport lokacije za uštedu vremena.

Za sve željne ljubavnih trenutaka i zavođenja, samo ćemo ukratko spomenuti da i ovdje postoje sve homo i heteroseksualne kombinacije, ali i da su scene ovaj puta malo slobodnije. Unatoč brojnim opcijama, mnoge su skupine i dalje izuzetno nezadovoljne. Moguće da je to jedan od Biowareovih problema – previše nastoje ugoditi svima…

mass 13

Nakon teške misije smo zaslužili i odmor.

Novi element igre je i istraživanje nove misteriozne rase i njihovih podzemnih riznica koje imaju mogućnost teraformiranja planeta. Osim samog istraživanja, ti podzemni hramovi nude i brojne puzzleove koji su varijacija popularne Sudoku igre. Budući da volimo Sudoku, ovo nam je bilo izuzetno zabavno, ali čitajući neke tekstove na webu, primjećujemo da nisu svi bili jednakog dojma.

Nije zgorega spomenuti i vrlo zarazan multiplayer koji je mnogim igračima ostao u odličnom sjećanju. Ovdje se nije previše izmijenio. I dalje je u pitanju kooperativno preživljavanje valova neprijatelja, ali naravno da u početku ima puno manje mapa no što je pred kraj imao Mass Effect 3. Zahvaljujući već spomenutoj, odlično dizajniranoj borbi, multiplayer je izuzetno zabavan. Vrlo lako se možemo vidjeti kako ovo igramo još u mnogim nadolazećim mjesecima.

mass 14

Ne sluti na dobro.

Epilog

Je li ova igra dobra ili ne? Odgovor, nažalost, nije jednoznačan. Ono što se nakon 90 sati igre ponajprije može zaključiti je da je ogroman, ali zaista ogroman trud uložen u izradu ove igre. Teksta ima vjerojatno za ispisati cijelu knjigu. Postoji tona questova, hrpa datapadova i audio logova koji govore o raznim događajima. Za sve željne dodatnih informacija postoji i kodeks koji je i ovaj put prepun teksta. Likovi konstantno međusobno razgovaraju ili se zadirkuju i na taj način dodatno produbljuju imerziju. Art je fantastičan, detaljan i kreativan, s prekrasnim pejzažima, planetima, zvijezdama ili pak brojnim cut scenama koje i osnovne stvari poput slijetanja i uzletanja čine zabavnijim od gledanja u običan loading screen. Ionako dobra borba je ovdje, zahvaljujući jetpacku i dodgeu, dodatno dobila na dinamici, a da ne spominjemo i odlična oružja i skillove. Općenito, postoji pregršt sitnica u kojima se vidi ljubav prema serijalu, npr. u privatnoj sobi na Tempestu postoji jukebox u kojem možete uključiti i poznatu galaxy map temu iz prve trilogije.

mass 15

Primjećujete li koje poznato ime u tekstu?

Možda najbolja stvar, koja će nekima biti minus, je što je Bioware držao riječ i ostavio prvu trilogiju na miru te ovdje napravio sasvim novu priču, nove likove, ali ponajprije i sasvim drugačiju atmosferu od one u prvoj trilogiji. Upravo to je ono što ovu igru čini posebnom. Prije smo bili kod kuće i borili se za opstanak protiv najgoreg neprijatelja koje je čovječanstvo srelo. Ovdje smo pioniri, istraživači, kolonisti koji tek trebaju postaviti svoje temelje. Upravo taj istraživački osjećaj je ono što se vidi u svakoj pori ove igre, bilo od inicijalnog zapleta, susretanja novih rasa, političkih igara ili tehničkih elemenata poput glazbe, lokacija ili atmosfere općenito.

mass 16

Jedan od brojnih primjera nove arhitekture.

S druge strane, prvenstveni minus je tehničke prirode. Igra je i nakon zakrpe prepuna bugova. Animacije i naročito lip sync čak i nisu toliko loši koliko se pričalo, ali je izrada likova dosta loša. Inicijalni predlošci su većinom vrlo loši, a dodatno podešavanje nije preintuitivno, tako da ste osuđeni na možda dva prihvatljiva modela. Drugi minus bi mnogima mogao biti taj koji smo spomenuli kao plus – sasvim drugačija atmosfera u igri. Iako je osnovni neprijatelj dosta misteriozan i okrutan, jednostavno ne nosi tu epsku težinu koju se predstavljali neprijatelji u prvoj trilogiji. Doduše, treba imati na umu da je ovo ipak prva igra kojoj je zadatak bio postaviti čvrste temelje, a iako je ova priča vrlo dobro zaokružena i funkcionira kao cjelina, potencijala za nastavak i razvoj daljnjih problema i tegoba u novoj galaksiji itekako ima.

mass 17

Hoćemo li se još koji puta sresti s ovom ekipom vjerojatno ovisi o prodaji Andromede.

Igra u ovom stadiju sigurno ne može dobiti jednako visoku ocjenu kao što su imali drugi i treći dio, ali i dalje je izuzetno zadovoljavajuće iskustvo. Pretpostavljamo da će s vremenom (a pod tim ne mislimo samo na nove zakrpe, već na osjećaj koji nesvjesno ostaje) biti još i bolja. Ako ste voljeli prvu trilogiju, savjet da je zanemarite Metacritic ocjene tipa 2 i 3 od 10 te sami isprobate i prosudite.

Mass Effect: Andromeda recenzija

82

Ako ste voljeli prvu trilogiju, savjet je da zanemarite Metacritic ocjene tipa 2 i 3 od 10 te sami isprobate i prosudite.