Recenzije

Recenzija | Project Wingman

Arcade Flight Combat žanr ne broji baš spektakularni broj igara, a dobrih je još manje što ujedno stvara manju dozu frustracije među ljubiteljima žanra. Project Wingman je nastao iz kombinacije te frustracije i strasti. Što je Sector D2 koji se sastoji samo od 3 osobe napravio s ovom igrom je ništa više niti manje nego legendarno. Svaki detalj, misija i momenat kroz cijelu igru je ljubavno pismo žanru koje će primijetiti svaki fan dok leti kroz oblake, a oni koji su uvijek gledali žanr sa strane saznat će što ga čini tako spektakularnim.

Gameplay & AI

Da odmah započnemo s onim važnim, osjećaj brzine u igri je idealno pogođen zajedno s letenjem svih 24 dostupna aviona. Svaki avion je posebno balansiran za jedinstveno iskustvo u letu. U svakom od njih opremljeni ste sa skoro 200 raketa plus 2-3 moguća “posebna” oružja koja ubrajaju protubrodske rakete, protuzračne rakete i rakete specijalizirane za čišćenje meta na tlu. Pronać se mogu još semi-aktivne rakete (čitaj – drži metu unutar kruga and it go BOOM) i dodatni Gatling topovi različitih kalibara. Izučavanje svakog dostupnog oružja potrebno je za izvući maksimalnu korist. Lansiranje 8 protuzračnih raketa u nadi da će jedan pogoditi uglavnom završi s time da svaka promaši svoju metu, a isto vrijedi za svako drugo oružje u Project Wingmanu.

Dostupnost “posebnih” oružja ovisi o avionu koji ste izabrali za misiju, no ako si pronađete omiljenog ljubimca komotno s njim možete igru proći od početka do kraja. Pa bio on i startni T-21 (aka Ne-MiG-21). Moja preporuka za nove igrače žanra je uštedjeti za F/C-16 (aka Ne-F-16C). Kada smo već kod razlika među avionima, oni su svrstani u 3 kategorije: Fighter, Interceptor i Striker.

Fighters su jack-of-all-trades master-of-none tip aviona, s njima možete ući u svaku misiju bez pretjerane brige dali se susrećete sa zračnim metama ili onima na tlu. Interceptors su kraljevi neba i sa sobom nose više nego potrebnog naoružanja da skinu s neba svaku eskadrilu koja im se nađe na putu. Strikers imaju samo jednu misiju, da svijet vide u vatri i eksplozijama, idealni kad treba počistiti svaku metu na tlu bez pretjeranog razmišljanja

Treba napomenuti da Project Wingman ima svoju verziju nad-upravljivosti (High-G manevar), u Project Wingmanu imenovan Angle of Attack (AoA), modul dostupan suženoj količini aviona i traže od igrača da žrtvuje proturaketne baklje. Koristan modul koji, kada se nauči na njega, pomaže protiv AI-a koji ne popušta ni na normalnoj težini.

AI aktivno izbjegava rakete dok ima potrebnu energiju i pokušat će vam doći iza leđa ako primijeti da ste na afterburneru duže vrijeme. Ili će se praviti kao mamac kako bi omogućio kolegama da vam dođu na rep. Cijelo vrijeme morate pratiti njihove manevre da im ostanete na repu, dok istovremeno držite oko na druge avione, okolni teren, te vam u uši zuji konstantno upozorenje zbog ispaljenih rakata u vašem pravcu.

Podosta puta ćete se naći u situaciji da se više oslanjate na vašeg 20 mm prijatelja, nego rakete. Na vašu sreću prijateljski AI također je koristan te sudjeluje aktivno u bici, skida suparnike gdje stigne i uklanja prijetnje koje vam se prišuljaju s leđa. Nažalost nije ugrađen sistem direktnih zapovjedi, te ponekad, kad baš zaglibi, AI radi nešto svoje umjesto da prepozna da vam je potrebna pomoć, no to je rijetkost.

Prijetnje (i mete) u zraku će vam činiti uglavnom suparnički avioni različitih modela. Ponekad dođu uz pratnju Airshipova, velike zračne tvrđave napunjene do krajnjih granica naoružanjem svakakvog tipa te od vas zahtjevaju poseban pristup kako biste ih srušili.

U određenim misijama imat ćete priliku susresti se protiv ACE eskadrila. Njihova beefed up verzija umjetne inteligencije čini ih popriličnim izazovom, a koordinacija među njima je na nivou kakav do sad nisam vidio u žarnu. Svaki susret s njima napustit ćete kao da ste upravo završili maraton od 15km – iscrpljeni, puni adrenalina i brzinom otkucaja srca dovoljnom da pola Zagreba opskrbi strujom. Nažalost to je jedino po čemu ćete pamtiti takve susrete jer voicework i sama karakterizacija pojedinačnih eskadrila je odrađena ispodprosječno.

Na tlu i moru je nešto šarenije. Standardni AA (anti-aircraft) i SAM (surface-to-air-missile) su prisutni, no kasnije dođu u ažuriranoj varijanti te čine prilazak tlu poprilično opasnim. Najzabavnije oružje protiv kojeg će te se susresti u Project Wingmanu je Railgun, koji kad se pojave u većoj količini pretvaraju igru u pravi mali bullet hell, apravi gušt ih je izbjegavati.

Vremenske okolnosti su prisutne, no njihov utjecaj na gameplay je najviše psihološki. Ulazak u oblake će vas oslijepiti, turbulencija dok ste u njima će vam sitno otežati kontrole, no nećete imati neke pretjerane penale. najgore što se može dogoditi je frustracija jer u zadanom trenutku ne obraćate pozornost na altimetar i zakucate se punom brzinom u tlo. Ostale sitnice poput vjetra ili grmljavine su čisti window dressing što je pomalo razočaravajuće.

Misije uglavnom traju 20 do 30 minuta s poprilično jednostavnim zadacima. Oodi, digni sve u zrak i vrati se čitav doma. Što ne znači da će vam Project Wingman dosaditi na pola puta kroz priču, naprotiv. Svi ranije navedeni detalji kreiraju savršen koktel konstantnog užitka i zabave, koktel s čijom je miksturom developer Sector D2 oprezno eksperimentirao.

Story & Setting

Priča je smještena na Zemlji, točnije u alternativnoj dimenziji gdje se desio geotermalni događaj nazvan Calamity čija posljedica je tektonska katastrofa koja je opustošila planet. Civilizacija se pronašla u razorenom stanju, a događaj se smatra krajem jedne ere. 150 godina poslije je krenula nova, takozvana “After Calamity” era iliti AC (hehe, get it, wink wink). Tijekom Calamitya, brojne sile su u potpunosti nestale i iz njihovih pepela nastale su nove. Jedna od njih je Pacifička Federacija, glavni antagonist priče.

Priča Project Wingmana kreće 2032. godine. Preuzimate ulogu pilota za plaćeničku organizaciju Sicario. Kroz priču pomažete državi Cascadia kako bi se odcjepila od Pacifičke Federacije. Priča je to ispričana tisuću puta i ne uvodi ništa inovativno u formulu. Dok priču tretirate tek kao alat koji vas vodi prema sljedećoj eksploziji, bit ćete zadovoljni story modeom.

Izgradnja univerzuma Project Wingmana dosta je dobro odrađena. Poprilično pažnje se posvetilo detaljima u okruženju, pojedinačnim državama, geopolitičkoj situaciji između njih… Sviđa mi se potencijal univerzuma i nadam se kako će nas Sector D2 počastiti s DLC-om koji će dodatno obogatiti lore.

Grafika, prezentacija i performanse

Project Wingman se izvodi u Unreal Engine 4 grafičkom pokretaču. Kad upalite igru dočekat će vas meni s prvim jutarnjim zrakama sunca, detaljnim avionima, airshipovima koji lete pozadini, a sve se izvodi u realnom vremenu. Od prve do zadnje misije možete očekivati konstantnu kvalitetu, uz predivne eksplozije aviona, brodova i ostalih meta na tlu. Tlo je također detaljno odrađeno i prepuno je boja, a mali detalji poput tragova kapljica kako kližu niz staklo aviona su šečer na kraju.

Shading je odrađen u tipičnom EU4 stilu dok je ipak na osvjetljenju bilo dorada s očitim pojačanjem u bloom odjelu (ništa pretjerano da dobijete PTSP od pre-2009. dana). Razlog za bloom postaje očit kako prolazite igru. Kroz većinu mapa prevladava jedan topli ton koji zbog blooma čini svaki okršaj atmosferičnim, a kako su misije uglavnom smještene u rano jutarnjim ili predvečernjim satima toga ćete se nagledati. No neće vam nikada dosaditi. Tu i tamo se nađe koja večernja misija ili jedna smještena u turbulentnim vremenskim uvjetima čisto za odmoriti oči.

Impresioniran sam koliko je jedan tim od 3 osobe uspio utrpati detalja u modele aviona i njihove teksture. Sva 24 aviona odrađena su predivno i savršenu prezentiraju svoje stvarne verzije, Savršeno koliko mogu bez plaćanja licence za njih. Isto vrijedi za kokpite prepune detalja, međutim, osim upotrebljive mape, niti jedan drugi mjerač nije funkcionalan. Razočaravajuće, buduće da je Project Wingman u potpunosti igriv u VR-u.

Igra ne traži previše hardverskih resursa za izvođenje na high/very high postavkama a u 60 FPS-a. Svaka solidna konfiguracija unazad 4-5 godina će to postići bez problema, ali uz uvjet da se poigrate s postavkama jer Project Wingman nije baš najbolje optimiziran, odnosno, ne nudi u startu najbolje moguće prilagođene postavke. Više puta sam gledao temperature koje idu u stupnjeve do kojih nisu dolazili u grafički intenzivnijim igrama, a da ne spomenemo nagli pad FPS za 20 do30 kad se približite tlu, za što prema osobnom istraživanju je najviše zaslužna shadows postavka.

Audio, glasovna gluma i soundtrack

Audio dio je odrađen po propisima, iako ipak malo tiši nego druge igre u žanru. Eksplozije su zadovoljavajuće, metci kako pogađaju krilo suparnika intenzivni (osobito kad vas pune olovom), avion koji pokraj probija zvučni zid će vas trznuti, a upozorenja na nadolazeću raketu će će vam brzo postati naporna i ignorirat ćete ih.

Zamjerka ide na užasno loši feedback kad vas pogodi raketa. Osim boje na ekranu nema nikakvog drugog pokazatelja da ste pogođeni. Za igru u kojoj je to apsolutno najgora moguća stvar koja vam se može dogoditi, nedopustivo je da pogodak ne manifestira nikakav zvuk. Osjećaj je kao da je komad prašine upravo palo na friško opranu odjeću.

Jedan dio gdje još bi se moglo proraditi je zvuk turbulencije. Koji decibel više bi puno pomogao pri doživljaju. A nešto na čemu ne treba poraditi je soundtrack koji je pravo zlato i skidam kapu kompozitoru Joséu Pavli. Svaki track je gem i obogaćuje atmosferu. Izabrani lajtmotiv fantastično karakterizira Monarch i Hitman eskadrilu, te njegova implementacija kroz cijeli OST je odrađena savršeno. Nikad ne ostaje na jednom stilu, a konstantna kombinacija moderne elektronike i klasičnih instrumenata čini svaki track jedinstvenim.

Voice acting je… Prolazan. Sve važne face imaju svoj trenutak da sjaje kroz priču, ali tek u kasnijim fazama igre dobit ćete dojam da su postali ugodni s dobivenim ulogama. Početak je, s iznimkom par solidnih primjera, jako grub. Jedan dodatni retake definitivno bi pomogao. Tokom borbi, protivnici i saveznici konstantno pričaju o svom statusu što nakon nekog vremena dosadi jer se ponavljaju jedne te iste linije.

Dužina i dodatan sadržaj

Od Project Wingmana možete očekivati minimalno tri prelaza. Prvi, dodatni prelaz na Mercenary težini zbog ekstra easter eggova i još jedan da čujete sve što WSO “President” ima za reći. Sveukupno oko 21 sat. Project Wingman ne nudi nikakav multiplayer, no zato je tu Conquest mode. A što je to? Drago mi je da ste pitali.

Conquest mode je zapravo glavno jelo. Sve ranije što ste čitali je predjelo. Pred vas stavlja zadatak da osvojite 43 teritorija države Cascadia. Svi koji su ikad igrali bilo koju rogue like igru vrlo brzo će prepoznati sistem.

Na početku Conquesta imate mogućnost prilagoditi brojne modifikatore za začiniti igru, težinu, te brzinu rasta vašeg Alert statusa. Alert status je opasnost koju predstavljate protivnicima, tu je kao balans i raste sa svakom uništenom metom. Od prvog levela gdje uglavnom susrećete spore borce, pa sve do 30. levela gdje će na vas biti slane eskadrile airshipova. Alert status nije moguće sniziti, no zato sa svakim osvojenim teritorijem nagrađeni ste novcem s kojim možete slagati vlastitu mega-flotilu aviona i airshipova. Zarada ovisi o količini meta koje ste uništili, a osim novca tu su i Prestige bodovi kojima možete kupovati nove avione.

Pri svakoj smrti, kompletni napredak se briše, no ostaju vam zarađeni Prestige bodovi i avioni koje ste dosad kupili. Što duželetite, to je situacija opasnija; samo jedna greška može značiti početak iz nule. A vjerujte mi, ponavljat ćete i vraćati će se jer loop je zarazan. Taj jedan ekstra teritorij, prestige point za dodatni avion ili samo želja da dogurate do sljedećeg wanted levela će vas motivirati na ponavljanje, te ako ste fanr žanra, držat će vas u igri i do 100 sati dok ne otključate sve te konačno osvojite i taj posljednji 43. teritorij.

Zaključak

Je li Project Wingman vrijedan 25 eura? Ako ste fan žanra: zašto još čitate? Idi, kupi i podrži Sector D2! Ekipa je i više nego zaslužila koliko su ljubavi utrpali u igru. Ako ste ipak novi žanru, topla preporuka! Project Wingman, uz sve svoje manje probleme, je i dalje ljubavno pismo žanru. Idealna prva igra za nove pilote koja će svakog ostaviti gladnim za još.

Project Wingman

Matej Čelar - 81%

81%

.

Obavezno štivo i ljubavno pismo svim fanovima žanra, te idealna prva igra za sve početnike.

Oznake
Back to top button
Close
Close