Recenzija | Star Wars Battlefront II

Jednom davno u dalekoj galaksiji, EA je uveo mikrotransakcije i zaključao Lukea Skywalkera iza zida neprekidnog grinda.

Prošlo je dvije godine od EA-ovog rebootanja Battlefront serijala, a sada nam čak tri studija donose drugi nastavak kojeg su mnogi željno iščekivali. DICE, Motive i Criterion oduševili su nas na E3-u kada su najavili sve planove za novu igru. Mnogo toga se i ostvarilo, no kako smo se bližili službenom izlasku igre puno toga smo saznali i za sam live service plan i monetizaciju igre koji je pošteno uzdrmao gaming scenu. Igru smo isprobali na PlayStation 4 Pro na live serverima nakon izlaska, kao i na PC-u preko Origin Accessa te vam donosimo detaljan pogled na sve komponente EA-ove najveće ovogodišnje igre.

Multiplayer i ovoga puta radi svima nam dobro poznati DICE, a sada smo dobili i potpuno novu kampanju čiji je nedostatak mnogima bio jedan od najvećih minusa prošle igre. Criterion je nakon VR misije za prvu igru dobio priliku u potpunosti preraditi vozila u igri kao i čitav Starfighter Assault mod koji je možda i najveće iznenađenje ove igre.

Inferno Squad

Počnimo od kampanje koju nam donosi novi EA-ov Motive studio. Igra se vrti oko Iden Versio – vođe Inferno Squada, elitne imperijalističke jedinice. Konačno smo dobili priliku igrati se negativaca i moram reći da je uvod u kampanju zaista odličan. Jedan od pisaca na ovom naslovu je Walt Williams koji je bio zadužen za mračnu priču Spec Ops: The Linea pa sam dosta i očekivao od ove kampanje. Sama kampanja je sve u svemu dobra, no zbog kratkog trajanja od kojih 4-5 sati i dosta nepotrebnih filler misija ne dostiže puni potencijal.

sw reca 1

“First in, last out!”

Iden Versio i njezina ekipa dobro su predstavljeni i poseban je gušt bio igrati na strani Imperija u početku igre. Misija na Endoru je pogotovo zanimljiva budući da pruža dosta otvorene lokacije u predivnoj šumi iz Return of The Jedi filma, a i sam gameplay je dosta razrađen. Ovdje je gameplay dosta otvoren pa naša Iden može birati i posebne loadoute koje kako napredujete kroz igru punite sa sposobnostima i oružjem što je i dobro zagrijavanje za multiplayer. Gluma je na vrhunskoj razini, kao i same animacije koje zbog moćnog Frostbite pokretača izgledaju spektakularno. Sve od face capturea pa do glazbe je sjajno odrađeno.

Janina Gavankar je u ulozi Iden Versio odradila uvjerljivo najbolji posao, no ima tu i dobre glume od strane agenata Meekoa i Haska. Nažalost, sama priča je dosta predljiva i zbrzana zbog čega sama kampanja pati. Iako je EA-ov marketing za ovu igru predstavljao da ćemo konačno dobiti pravu perspektivu mračne strane, u samoj igri se dogodi baš predvidljivi plot twist. To čak ni nije toliko problem, već način kako je sve izvedeno. Ne mogu reći previše zbog samih spojlera no točno ćete znati o čemu pričam nakon svega par misija kada se ta scena dogodi.  Tu nastaju i najveći problemi kampanje. Kako sam i rekao, veliki problem radi i trajanje kampanje. Naime, pored Iden imamo i nekoliko drugih poznatih heroja iz filmova koji će se ugurati u kampanju. Vjerujem da će nekima biti zanimljivo upravljati s ovim likovima, no meni je ovo djelovalo dosta zbrzano i više kao filler sadržaj kako bi se igračima pružio klasični power trip zbog sposobnosti tih istih likova. Svaki put kad se vratimo na Iden tu igra ponovno postaje zanimljiva i ovo je najbolji dokaz da su pisci još više trebali iskoristiti ovu priliku i pružiti originalno iskustvo. Osjeti se da je kampanja dizajnirana da se ugura između 6. i 7. epizode filmova i zasigurno ima tu još poveznica koje ćemo otkriti nakon novog filma i novih dodataka za kampanju koji nam stižu uskoro s ciljem dodatne razrade kraja.

sw reca 3

Frostbite razvaljuje.

Upravo je kraj kampanje dosta snažan kao i početak te u samom epilogu vidimo neke mračnije stvari koje sam očekivao od Williamsa. Motive nam priprema još nekoliko misija koji će biti dostupni besplatno prije izlaska novog filma, a upravo bi ovaj sadržaj mogao proširiti zanimljiv kraj i dodatno razraditi povezanost s novom trilogijom filmova. Kampanja je sve u svemu sasvim OK, no pripremite se na ekspresno završavanje i sredinu igre koja je bitno slabija. Ima tu zanimljivih scena i dosta dobrog humora, a tu je i fenomenalna audio-vizualna prezentacija i nekoliko otvorenijih levela te odličnih space fighter dionica koje vrijedi odigrati.

Tehnička strana

Battlefront II je tehnički predivna igra. Pravi audio-vizualni spektakl koji će vas stalno oduševljavati. DICE-ov moćni Frostbite pokretač radi punom parom, a zbog sjajnog osvjetljenja, PBR sustava i fotogrametrije svaka mapa i lik jednostavno blistaju. Igra je dodatno optimizirana nakon bete i odlično se vrti na svim konzolama pogotovo na novijim poput Pro verzije PlayStationa 4. PC verzija je isto tako optimizirana zbog čega je moja konfiguracija još bolje vrtila završni kod bez ikakvih problema.

sw reca 12

Jedan od otvorenijih levela koji pruža slobodu.

Developeri su ubacili mogućnost isključivanja film graina koji je mnogima smetao u beti, kao i prilagodbu post-process efekata poput chromatic abberationa što će mnogi cijeniti kojima taj efekt smeta. Ovo je sve dostupno i na konzolama. Moram opet spomenuti zvuk koji će vas na dobrom setupu ili slušalicama oduševiti. Svaki blaster i brod imaju specifičan zvuk koji je vjerno prebačen iz baze LucasFilma i genijalno zvuči budući da je izuzetno visoke kvalitete baš kako DICE radi u svim svojim igrama.

Veza i netcode su na početku bili dosta dobri, no zadnjih dana su se počeli javljati igrači koji su imali problemi sa lagom na pojedinim serverima i mogu potvrditi da sam i sam ovo iskusio. Većinom se igra na dobrim serverima, no izgleda da i na ovom području treba još rada kako bi se sredili mrežni problemi.

Multiplayer kroz tri ere

Mrežno napucavanje je najvažniji dio ove igre i tu imamo hrpu dobrih promjena, ali i najveći problem. Počnimo od dobrih stvari. EA i DICE su poslušali fanove i dodatno proširili gameplay. Najveći problem Battlefronta iz 2015. je bio nedostatak sadržaja po izlasku. DICE i njihova LA podružnica su nakon izlaska uveli hrpu promjena i dodataka kroz plaćeni i besplatni DLC te bitno poboljšali ponudu. Ovoga puta od samog starta imamo impresivnu količinu sadržaja. Igra ima impresivnih 18 lokacija kroz sve modove koji pokrivaju sve tri ere Star Wars filmova. To znači da za najveći mod za 40 igrača – Galactic Assault – imamo čak 11 ogromnih mapa odmah po izlasku, a nova lokacija stiže prije novog filma. Usporedbe radi, Battlefield 1 je po izlasku ponudio tek 9 velikih mapa pa je ovo korak dalje za DICE nakon kritika za prvu igru koja je ponudila tek 4 velike mape.

sw reca 5

Hoth se vraća. Bez brige, tauntauni su u igri.

Ovo je još impresivnije budući da dosta mapa ima i po dvije time-of-day varijante. Tako jednom možete zaigrati impresivnu Kashyyyk mapu po danu, a iduću rundu igrati po noći koja zbog predivnog osvjetljenja i bezbroj hitaca blastera izgleda spektakularno. BF1 je 2015. bio među najljepšim igrama na tržištu, a DICE po običaju i ovoga puta ide korak dalje. Frostbite je zaista jedan od najmoćnijh pokretača u gamingu, pogotovo kad ga DICE koristi (pozdrav Andromedi), i opet su pokazali svima kako se to radi. Mape ne samo da su odlično prezentirane, već su zaista i dobro dizajnirane. Ima tu nekoliko slabijih, no većina je na top razini.

Glavni dio multiplayera je novi Galactic Assault koji je zamjenio Walker Assault i Supremacy kao mod za 40 igarača. Ovaj mod je za svaku mapu drugačiji pa ćete imati svaki put nešto drugačije ciljeve. Recimo, na snježnom Hothu ćete među prvim zadacima imati cilj uništiti walkera, dok ćete na Mos Eislyeu morati zauzeti prostorije u klasičnom control stilu. Svaka era je dobro predstavljena, a posebno su mi bile zanimljive mape iz prequela kojeg mnogi fanovi filmova ne vole. U igri ove predivne lokacije blistaju, pa je poseban gušt bio zaigrati na Kaminou i Kashyyyku. Svaka era ima posebne frakcije i uniforme i opet se pazi na svaki detalj što je za svaku pohvalu.

sw reca 7

Kashyyyk u daytime varijanti.

Klase su velika novost i potpuno mijenjaju način na koji igramo igru. Svaka klasa je zanimljiva i potiče na timski rad, a Developeri su se potrudili da svaka klasa u svakoj eri ima posebno početno oružje koje se mijenja s obzirom na frakciju s kojom igrate. Tu je hrpa novih vještina i oružja koja konačno pružaju dubinu koji su mnogi tražili. Sam gameplay je još uvijek više nastrojen casual igračima, no zbog sitnih promjena u napucavanju i dodatno ispoliranim animacijama poput combat rolla sada imamo gameplay u koji se lako može uskočiti i uživati. Developeri su izbacili hrpu manjih modova koji su bili dostupni u prvoj igri pa tako pored Galactic Assaulta imamo još svega četiri moda. Blast je klasični team deathmatch, a Strike je prava stvar za one koji žele nešto manji mod od Galactic Assaulta koji se isto fokusira na zadatke za 16 igrača. Heroes vs Villains se vraća i sada nam nudi 14 heroja kroz sve tri ere. Ovaj mod mi se nije nešto posebno svidio, no vjerujem da će mnogi iskoristiti priliku i uletiti u borbu između Darth Maula i Yode.

Starfighter Assault je prava zvijezda ove igre. Criterion je nakon VR misije za prvi Battlefront u potpunosti promjenio vozni model za brodove i sada je pravi je užitak letjeti. Ovo je nešto što me posebno smetalo u jedinici i moram pohvaliti Criterion za ovako velik skok u samoj kvaliteti. Vozni model je toliko dobar da i hrpa misija u kampanji koristi ove mehanike. Sam Starfighter Assault će vam ponuditi epske bitke kroz tri klase brodova i hrpu heroja (da, i u svemiru) s redizjaniram modom koji se baš fokusira na zadatke kroz više faza. Pun pogodak za Criterion.

sw reca 8

Criterion je preokrenuo Starfighter Assault i napravio fantastičan mod.

Novi sustav battlepointa je također veliki pogodak. Developeri su izbacili tokene koji su bili nasumično razbacani po bojištu kako bi pokupili heroja ili vozilo. Sada vas igra potiče na zajedničko igranje koje će vas nagraditi sa više battlepointova koje možete iskoristiti direkno u spawn screenu i uskočiti u borbu kao heroj ili baš ono vozilo koje želite. Jetpackovi su sada dostupni isključivo za jače jump trooper jedinice pa tako nećete kao u jedinici stalno gledati igrače kako iskorištavaju jetpackove kako bi pobjegli od respawn screena.

Dok čitate ovo sigurno ste pomislili da ovo super zvuči. To i je problem: multiplayer je dobar – često i sjajan, no zbog katastrofalnog sustava napredovanja, sve pada u vodu.

Free DLC? It’s a trap!

Vjerujem da ste dosta toga čuli oko lootboxova, pay-to-wina i randomiziranog sustava napredovanja. Nakon što sam iskusio igru na dvije platforme i isprobao kako sve to radi moram reći da je ovo sramotan progression sustav za jednu ovakvu igru. Ovakve napadne mikrotransakcije i lootboxovi nemaju što tražiti u naslovu po punoj cijeni. EA-ov fokus na live servis i ovakvu monetizaciju je itekako naštetio igri. Igrači s pravom mogu biti ogorčeni budući da je samo osjećaj napredovanja i otključavanja užasan. Više sam imao dojam da igram neku besplatnu mobilnu igru nego premium Star Wars multiplayer iskustvo. Ova igra je zaslužila bolje.

sw reca 9

Što bi Star Wars bio bez Endora?

Nakon početnog oduševljena i isprobavanja svih modova i mapa dolazite do toga da jednostavno ne možete planirati što ćete dalje raditi, u tome je i problem. Čitav progression sustav je zapravo kockanje i otvaranje lootboxova koji će vam nasumice podjeliti star karte i ostale stvari. EA je nakon bete i reakcije fanova promijenio način kako rade ove star karte i uveo promjenu da se epic karte mogu dobiti samo kroz gameplay. Problem je ovo što ni približno nije dosta i sam sustav se ne može ignorirati. EA je uoči izlaska igre privremeno isključio mikrotransakcije, no smatram da ovo nije nikakvo rješenje i zapravo još više naglašava koliko je progression sustav loš i uvreda igračima koji nimalo ne poštuje njihovo vrijeme. Sve je toliko usporeno i randomizirano da uopće ne možete igrati igru kako želite i otključavati opremu na normalan način. Igra vam svaki dan podjeli dnevnu loot kutiju, no sadržaj creditsa i crafting dijelova (da, igra ima tri valute) je nikakav i treba vam dosta vremena da craftate čak i osnovne karte koristeći crafting parts koje možete dobiti u lootcrateovima ili završavajući milestone zadatke.

Sam sustav je toliko zbunjujuć da čak ni pojedine klase troopera nemaju poseban level već morate dizati svaku klasu samo ako sakupite što vrednije karte koje boostaju vaše sposobnosti. Igrači su tijekom trodnevnog early accessa mogli kupovati mikrotransakcije i direktno kupovati lootboxove kroz kristale i naletio sam na hrpu igrača koji su dominirali nad drugim igračima odmah po izlasku s rare i epic star kartama, pogotovo kad bi igrali s herojima ili vozilima koji su sami po sebi dosta problematični za balansiranje. Čak i nakon isključivanja mikrotransakcija opet nema nikakvog balansa, a sam sustav napredovanja je užasno spor budući da je igra dizajnirana da se krediti osvajaju neovisno o skillu igrača i scoreu, već osvojeni iznos ovisi samo o tome koliko je dugo trajao meč. Neki igrači su čak isprogramirali i robote kako bi farmali kredite. Neovisno o tome jeste li prvi na ljestivci i MVP ili samo stajali na mjestu opet ćete dobiti bijednih tristotinjak kredita, a za otvaranje jedne kutije treba vam visokih 4000 kredita.

sw reca 6

Pripremite se za puno grindanja. Šteta, jer su klase baš dobro pogođene.

Dodajte na to i da najbolji heroji, poput Darth Vadera i Skywalkera, koštaju po 15000 kredita i to vam najbolje govori da EA uopće ne poštuje vrijeme igrača. Da stvari budu još gore, ovi heroji su prije ove promjene koštali po 60000 kredita što je oko 40 sati igranja i to samo ako se fokusirate na otključavanje tek jednog lika bez da trošite kredite na ostale itekako potrebne stvari. Ne trebam vam ni spominjati Deluxe nadogradu koja je još uvijek dostupna za kupovinu po cijeni od visokih 150,00 kn koja vam daje direktan pristup za epic star kartu i posebno oružje s attachmentom za svaku klasu što vam daje instantnu prednost nad drugim igračima.

Arcade mod se isto vraća, a EA je i tu uspio ugurati mehanike kakve viđamo u mobilnim igrama. Naime, dnevno postoji određen broj kredita koji možete osvojiti nakon čega će vam zaključati mogućnost zarađivanja dodatnih kredita kako ne biste sakupili previše novaca za otključavanje heroja. Sam Arcade će vam ponuditi stvaranje custom borbi i odigravanje preko dvadesetak kratkih scenarija s herojima. Tu je moguće u igranje u splitcreenu, no developeri su izbacili skrimish opciju za offline igranje multiplayer mečeva s botovima koju smo imali u originalu.

sw reca 10

Mos Eisley je prepun NPC-eva.

EAmpire strikes back

Ovaj sustav progressiona će mnogima biti dealbreaker i u potpunosti razumijem takav stav. Nije dovoljno da EA isključi mikrotransakcije i pod izgovorom da sluša fanove vrati sličan sustav nakon što se situacija smiri. DICE treba u potpunosti izbaciti pay-to-win elemente i redizajnirati progression sustav koji će nagrađivati igrače kako povećavaju svoj level na pošten i zadovoljavajući način u razumnom vremenu igranja.

Zanimljivo je to da je EA već imao dobar sustav u prošloj igri i čudi me da nisu ubacili nešto slično tome i u ovoj igri. Hutt Contracts su bili zgodan način za ubacivanje besplatnog sadržaja i dobar progression sustav sa izazovima koji su kroz zanimljive zadatke otključavali brojnu opremu. Tu su bili i brojni dnevni izazovi i sustav koji je prebacivao rezultat igrača direktno u kredite koji su igrači odmah mogli koristiti. Tako nešto treba ubaciti i u igru. Isto tako treba vratiti i kustomizaciju iz prošle igre koja je imala hrpu preseta lica i frizura za Pobunjenike, kao i skinove za Stormtroopera. Ako se već moraju vratiti mikrotransakcije, ovo je dobar način budući da se radi isključivo o kozmetičkim stvarima koje uopće ne utječu na sam gameplay.

Star Wars Battlefront II je u svojoj srži dobra Battlefront igra koja je nažalost sabotirana od strane EA-a zbog čega je ne mogu preporučiti u ovom stanju. Ostaje za vidjeti kako će EA I DICE odgovoriti i hoće li promjeniti i kompletno preraditi sustav napredovanja. Pravo je pitanje zna li uopće EA kako više to učiniti?