FFA Focus

Croteam: “Trenutno smo u potpunosti okupirani razvojem Serious Sama 4”

Povodom nedavnog izlaska igre The Talos Principle za PlayStation 4 uspjeli smo nakratko porazgovarati s članovima Croteama, a ako nešto želite saznati iz prve ruke, moći ćete ih uživo pitati na Reboot infoGameru 2015.

FFA: Igra The Talos Principle postigla je uspjeh prošle godine, kao i pozitivne kritike. Što je utjecalo na odluku da igru izdate i za PlayStation 4? Koliko je problema bilo s prebacivanjem na novu platformu? Što je s Xbox One verzijom?

Odluka da izdamo igru za PlayStation bila je sukladna našim planovima da prilikom same izrade PC verzije uložimo više truda u optimizaciju kako bi samim time bili u mogućnosti izlaska na više platformskih sustava (iOS, Mac, Android itd). Zbog relativno kratkog vremena potrebnog za konverziju na PlayStation 4 i same činjenice da trenutno na tržistu PlayStation 4 igara nema puno igri sličnog žanra kao što je Talos, odluka je lako pala. Što se tiče Xbox One verzije, tu je nesporazum sa strane Microsofta jer su nam kasnili Xbox development kitovi. U međuvremenu smo dogovorili ekskluzivu za PlayStation 4, tako da je do daljnjeg Xbox verzija “on hold”.
– Ivan Mika, Lead environment artist i level designer

FFA: Kako je došlo do suradnje s Bandai Namcom, izdavacem igre na PS4?

Naš izdavač (Devolver Digital) je stupio u kontakt s Namcom i demonstrirao im igru dok je još bila u razvoju. Čelnim ljudima se jako svidjela i smatrali su da je format igre idealan za konzole te su nam ponudili distribuciju za Europu i Australiju.
– Ivan Mika, Lead environment artist i level designer

FFA: Prve veće uspjehe i popularnost Croteam je postigao serijalom Serious Sam. Kako je došlo do odluke o promjeni žanra? Što vas je inspiriralo da napravite ovakvu igru?

Usred razvoja SS4 htjeli smo zamijeniti standardni problem “plava vrata – plavi ključ” nekim puno zanimljivijim rješenjem, te su se neke od novih mehanika koje smo isprobavali pokazale iznimno zabavnima, pa smo posvetili određeno vrijeme razvijajući ih i isprobavajući što se sve s njima može učiniti. Kada smo shvatili da sve to ima poprilično potencijala, odlučili smo pokrenuti potpuno novi projekt, koji nas je u potpunosti okupirao, pa smo izlazak SS4 odgodili i snage usmjerili na razvoj The Talos Principlea.
– Ivan Mika, Lead environment artist i level designer

FFA: Planirate li istraživati nove žanrove?

Nošeni dobrim recenzijama i sveopće prihvaćenim Talosom uvidjeli smo da hrabro možemo kročiti u druge žanrove… Naravno da razmišljamo proširiti svoje obzore, trenutno smo u potpunosti okupirani razvojem SS4, tako da svoju kreativnost usmjerujemo u tom pravcu.
– Ivan Mika, Lead environment artist i level designer   

FFA: Mogu li se video igre nazvati umjetnošću? Kako na to gledaju oni koji od toga žive?

Ovo je jedno od čestih pitanja koje kreće iz pretpostavke da nešto nije umjetnost ako sa sobom ne nosi nekakvu poruku. Ako bacimo pogled na rječnike, umjetnost se definira kao raznolik raspon ljudskih aktivnosti i proizvoda tih aktivnosti, koji obično uključuju maštovite i tehničke vještine. Vrlo opuštena definicija kao što vidimo. Ja, kao netko tko živi umjetnost i živi od umjetnosti, volim razmišljati o umjetnosti kao bilo kakvom iskustvu koje su ljudi dizajnirali jedni za druge, tako da za mene dilema o tome jesu li igre umjetnost nije uopće upitna; naravno da jesu. A čak i oni koji smatraju da nešto nije umjetnost ako nema neku vrstu poruke, ne bi trebali moći smatrati Talos upitnim po tom pitanju. Čak i da zaboravimo na kompletno audio-vizualno iskustvo igre i gameplay, narativ Talosa je neupitno na razini bilo koje moderne literature, za što mozemo zahvaliti iskusnim piscima, Tomu i Jonasu (Tom Jubert i Jonas Kyratzes, op. a.).

Mislim da ne postoji igrač kojeg filozofski aspekt Talosa nije barem malo potaknuo na razmišljanje, i malo onih koji nisu iz svijeta Talosa izvukli nikakve poruke i zaključke. Ja sam osobno postao velik fan Toma i Jonasa, te odlučio odigrati nekoliko igara čije su priče oni napisali.
– Mario Kotlar, 3D artist i level dizajner

https://www.youtube.com/watch?v=ZOfZT9-5ZwU

FFA: Što se promijenilo u Croteamu u odnosu na početke? Kako vidite tržište igara u Hrvatskoj tada i sada? Kako developer igara preživljava danas u Hrvatskoj?

Svašta se promijenilo u Croteamu u odnosu na početke, ali i mnogo toga je ostalo isto. Većina onih koji su radili na prvom Serious Samu i dan danas su ovdje. Općenito, s obzirom da Croteam u nekom svom obliku postoji već preko 20 godina, i nije previše ljudi prošlo kroz tim, možda tek pedesetak. Ljude pažljivo biramo kako po stručnim, tako i po ljudskim kriterijima pa se većina novih ljudi dobro uklopi te dugo ostaju sa nama. Mi smo praktički mala familija, pa i nakon posla dobri prijatelji, kumovi i još štošta. 🙂

Što se tiče tržišta, dolazak digitalnih servisa prodaje (poput Steama) je dobro došao svim developerima. Igre se od popularizacije Steam servisa danas uglavnom prodaju digitalnom distribucijom, a tržište je cijeli svijet, tj. svatko tko ima računalo, priključak na internet i strast za igranjem igara. Tako većina naše prodaje dolazi iz raznih zemalja svijeta gdje Hrvatska čini zanemariv udio i to se neće skoro promijeniti zbog same veličine i standarda zemlje. Ali ono što se promijenilo u odnosu na naše početke je da ljudi danas čak i kod nas u manjoj mjeri piratiziraju igre. Za to je prije svega zaslužna lakša dostupnost igara putem digitalne distribucije, veliki diskonti na cijene igara koje ta digitalna distribucija omogućuje, ali i svijest igrača da će samo uz njihovu podršku developeri raditi nove i bolje naslove.
– Davor Tomičić, Game & Gameplay dizajner

FFA: Kad možemo očekivati četvrti nastavak Serious Sama? Hoće li biti kakvih drastičnih promjena? Za koje platforme namjeravate izdati igru?

Kao sto smo već objavili prije, Jonas i Verena Kyratzes su već počeli raditi na priči za Serious Sama 4. Trenutno još ne možemo točno definirati vrijeme izlaska, dat ćemo sve od sebe da to bude čim prije.

što se tiče izmjena u odnosu na prošle nastavke Serious Sama, bit će raznih novosti koje će znatno pridonijeti gameplayu, no za sada ne možemo reći ništa konkretnije o tome.

Ono što znamo sigurno jest da će Serious Sam 4 izaći na Steamu, a za ostale platforme ćemo imati informacije nešto kasnije.
– Denis Ivanković, 3D artist i level dizajner

Igra

Povezano