30-godišnja veza odlazi u plamenu.
Hideo Kojima svjetski je poznat dizajner videoigara, famozni i u neku ruku misteriozni kreator Metal Gear franšize koja je finansirana od strane nekoć respektabilne firme Konami. Svoju karijeru počeo je u Konamiju 1986. godine i pod njihovim okriljem radio na desetinama naslova, počevši od Snatchera, Policenautsa, Zone of the Endersa, Boktai, Castlevanie te, naravno, svog djeteta Metal Geara. Kojimin odlazak iz Konamija označio je kraj njihove tri decenije duge suradnje, zaključno s 2015. godinom.
Po svim zakonima logike, njihov razilazak se trebao završiti s poštovanjem i na visokoj noti. Ali, nažalost, njihov razilazak je bio sve, samo to ne. Od brisanja imena s njegovog čeda do ukidanja interneta i veze sa svijetom, do zaključno sa stavljanjem ključa u bravu Kojima Productionsa.
Ali da prevrtimo malo traku…
Skromni počeci
Kao mladić s izraženim afinitetima prema filmskoj industriji, Hideo Kojima je uvijek sanjao da jednog dana bude filmski režiser i pisac. Od malena je ispoljavao iznimnu maštu, međutim nakon gubitka oca sa svojih 13 godina taj potresni događaj mu je teško pao na srce. Često se, odrastajući, morao brinuti sam za sebe i rijetke su bile prilike kada nije bio izoliran i u samoći, često ističući da ga to pogađa i danas.
“Kad god bih putovao i ostajao u hotelu, upalio bih TV čim uđem u sobu, samo da se lakše sukobim s osamljenošću.”
Inicijalno je počeo pisati kratke priče i slao ih u nadi da će ih objaviti poznate japanske izdavačke kuće, ali, nažalost, pokušaj je bio jalov. Često ističe da su njegove priče bile i po 400 stranica dugačke, dok je većina izdavačkih kuća iziskivala ne više od stotinjak. Vremenom je fokus okrenuo na kreiranje filmova s prijateljem koji je posjedovao 8mm kameru.
Prilikom studiranja na respektabilnom japanskom univerzitetu, često je svoje slobodno vrijeme provodio igrajući igre na Famicomu te je na četvrtoj godini studija iznenadio svoje kolege izjavom da ima želju da se pridruži igraćoj industriji usprkos prvobitnim željama da postane filmski režiser. Većina prijatelja ga je odgovarala od te ideje, pružajući tvrdnje da taj novi medij nije finansijski stabilan i isplativ, no njegova majka bila mu je velika potpora u ostvarenju njegovih snova.
U životu, međutim, ništa ne ide lako. Njegove dizajnerske ideje bivale su odbijene sve dok se 1986. godine nije pridružio Konamijevoj MSX diviziji kao dizajner i planner. Inicijalno je bio razočaran tim potezom, često prouzrokovano njegovim lošim znanjem programiranja te odbacivanjem svake gameplay ideje koja je izlazila iz standardnih normi run&gun igara koje su u to vrijeme preplavljivale tržište. Prva igra na kojoj je ostvario uspjeh bila je Penguin Adventure koju je u ulozi pomoćnog režisera značajno unaprijedio dodavanjem RPG elemenata i različitih krajeva. Trenutno je ovjekovječena kao jedna od najboljih igara na MSX platformi, hvaljena zbog iznimne dubine, raznolikosti, igrivosti i bogate pseudo 3D grafike.
Penguin Adventure
Očigledno je napokon to bilo dovoljno da preuzme režisersku stolicu za svoj novi projekt…
Metal Gear
Ne brinite, ne planiram vas voditi kroz historiju Metal Gear serijala. Donosim samo mali sinopsis za totalne strance ove franšize. MSX2 je Hideova platforma, a Metal Gear njegova igra s kojom se napokon probio kao dizajner s inovativnim i neviđenim idejama u oblasti videoigara.
Heroj Metal Gear igre je operativac imena Solid Snake, koji je 1995. godine poslan na misiju da zaustavi ultimativno nuklearno oružje, ogromnu mehaničku kreaciju s mogućnošću ispaljivanja nuklearke na bilo koje mjesto na Zemlji. Od tada, Kojima i Konami su napravili 10 canon dijelova Metal Gear franšize, koja je eksplodirala popularnošću 1998. debitovanjem PlayStation ekskluzive Metal Gear Solid, postavljajući nedostižne granice sa svojom filmičnošću, glasovnom glumom, upečatljivim likovima i jednom od najboljih priča kreiranih u igrama s ogromnom količinom ekspozicije koja će postati Kojimin trademark.
https://www.youtube.com/watch?v=VOUeR1v5uZ4
Fast forward u 2014. godinu, Kojima i njegov Kojima Productions tim donose nam Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, prednastavak i svojevrsni demo kreiran na ultimativnom Fox Engineu, godinama dizajniranom i napokon spremnom za prikazivanje malog dijela onoga što će kulminirati s Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (pročitajte FFA recenziju).
“S Fox Engineom možete napraviti first person shooter, avanturu poput Uncharteda, nogomet… čak i Silent Hill. Samo vaša mašta je granica. Iznimno je prilagodljiv za sve konzole i osobna računala.”
Da, čak i Silent Hill – ljubljena franšiza koja je već godinama počela pokazivati znakove umora i težine svog imena, pogotovo nakon raspuštanja Team Silenta. Sve je bilo bajno. S jedne strane obožavatelji Kojiminih igara trebaju dobiti novi Metal Gear, dok s druge strane Kojima ima vraćenu vatru u kreaciju. Čak je osnovan poseban studio imena Kojima Productions lociran u Los Angelesu. Činilo se da je samo nebo granica. To jest, nebo ili Konami. No da ne žurimo previše…
Igrivi teaser
Gamescom, august 2014. godine, Sony prezentira na svojoj konferenciji misteriozni i čudnovati demo ekskluzivno za PlayStation 4 platformu. I ne samo to, već istog trenutka od objave demo je dostupan na PlayStation Storeu.
P.T., dizajniran od strane nepoznatog 7780s studija, zaintrigirao je javnost, međutim unutar samo par sati, sve je otkriveno nakon što je velika mašinerija zvana internet otključala tajnu: P.T. predstavlja igrivi teaser za novu Silent Hill igru iza koje stoji nitko drugi doli legendarni dizajner Hideo Kojima, u suradnji s filmskim režiserom Guillermom del Torom, popraćeni poznatim glumcem iz AMC-ove The Walking Dead franšize, Normanom Reedusom. Kojima je opisao Silent Hills kao igru koja će vas natjerati da “userete gaće”.
No da se vratimo na Metal Gear. Početkom marta 2015. godine, Konami je službeno objavio datum izlaska Metal Gear Solida V: The Phantom Pain za 1. septembar 2015. U isto vrijeme, Kojima je u razgovoru s IGN-om izjavio da Metal Gear i Metal Gear 2: Solid Snake, pet brojčanih naslova te Peace Walker čine jedinstvenu Metal Gear sagu.
Kojima je dodao da s The Phantom Painom napokon zatvara krug i potvrdio da je TPP, bez obzira na moguće daljnje nastavke u serijalu, njegova zadnja igra (sad definitivno). Te iste sedmice Konami je objavio čitavu korporacijsku reorganizaciju zajedno s izmjenom pozicija zaposlenika koja će stupiti na snagu polovinom marta. Nigdje se nije spominjao Kojima, koji je u to vrijeme izvršavao dužnost direktora Kojima Productions studija. Nešto zlokobno se spremalo i nije nam trebalo dugo da saznamo razlog.
Kojima vs Konami
Ako ste uspjeli povezati ove dvije korporativne objave – a koliko se čini nitko nije u to vrijeme – mogli ste čitati između redova i zaključiti da je Konami pokušavao zakopati Kojimu. Ali to je bio samo početak…
Polovinom marta, Konami je tiho uklonio sve poveznice Kojima Productions imena i “A Hideo Kojima Game” natpisa sa službenih Metal Gear stranica i promotivnih materijala za The Phantom Pain. Kojima Productions Los Angeles je također preimenovan u Konami Los Angeles studio.
Prije i poslije micanja Kojiminog imena
Prvobitna reakcija interneta bila je da to mora da je još jedna od bezbrojnih Kojiminih smicalica, a možda i greška. Sve samo ne ono najgore.
Tog istog dana Gamespot je potvrdio raspad između Kojime i Konamija. Kao razlog se naveo “sukob snaga” zbog čega je Konami zaposlenima u Kojima Productionsu ograničio sve veze s internetom, elektroničku poštu i telefonske razgovore. Izvještaj je dodao da Kojima i ostali seniori sada rade pod ugovorom te da će se Kojima Productions tim “po svoj prilici” raspustiti kada se jednom završi The Phantom Pain.
Sljedećeg dana oglasio se i Kojima sa sljedećom izjavom: “Želim da uvjerim sve fanove da sam 100% predan završavanju Metal Gear Solida V: The Phantom Pain.” U isto vrijeme Konami je u sporednoj objavi na svojoj službenoj stranici izjavio kako traga za zaposlenicima za novi Metal Gear, odnosno drugim riječima, post Kojima Metal Gear igru.
Kvragu! A šta je sa Silent Hills?
Mjesec dana kasnije, Konami je objavio uklanjanje P.T.-a s PlayStationovih digitalnih trgovina. Jedina igra u historiji koja će biti uklonjena. Konami se nije udostojio komentirati položaj Silent Hillsa (sjetite se, Kojima Productions je također radio na toj igri pored Phantom Paina), ali je izdavač odlučio ukloniti logo s njihovih službenih stranica.
U narednim sedmicama, režiser Guillermo del Toro je izjavio da se igra neće dogoditi, čiju je tvrdnju potvrdio i glumac Norman Reedus. Određen izvor informirao je Polygon da je Silent Hills efektivno otkazan, što je Konami potvrdio narednog dana. Trenutno je nemoguće ponovno skinuti i igrati P.T. osim ako ga već imate na PlayStationu 4. Ako ste ga izbrisali, ne možete ga ponovno skinuti s PlayStation Storea. U razgovoru s IGN-om u maju, del Toro je rekao kako ga je iznenadila Konamijeva žustra reakcija koja nije bila nimalo nježna.
P.T.
Ali zašto bi Konami išao do ovih drastičnih mjera? To je pitanje koje je svaki čovjek upoznat s njihovim proizvodima sebi postavio i dolazi u srž činjenice koliko se samo Konami kao kompanija promijenio proteklih godinu dana.
Hideki Hayakawa, čovjek koji je postao predsjednik Konamija nakon reorganizacije firme u aprilu, donio je ideju “mobilnog pristupa” izdavču. To je, naravno, prouzorkovalo crveni alarm među obožavateljima Konamijevih najpopularnijih franšiza te se stvorio strah da se prestaje s proizvodnjom visokobudžetnih igara. U razgovoru s japanskom novinarskom agencijom Nikkei, Hayakawa je izjavio da mobilni pristup ne znači da Konami odustaje od konzola i da su Metal Gear, Castelvania i Silent Hill franšize iznimno bitne Konamiju.
Ali košta puno novca da se proizvede AAA igra, sa često neizvjesnim rezultatima i dugogodišnjim čekanjima na profit. Čisti primjer je razvoj The Phantom Paina, čiji je budžet težak visokih 80 miliona dolara (gdje je dosta tog novca otišlo na razvoj Fox Enginea) i izdavačima je sve teže i teže bilo opravdati količinu potrošenog novca. Iz tog pogleda, razvijanje mobilnih igara je mnogo jeftinije i isplativije. Tužno, zar ne? Nažalost, ima još…
Sjećate se kada je Konami uklonio Kojima Productions logo i frazu “A Hideo Kojima Game” s Metal Gear stranice? U julu je otkriveno da se isto odnosi i na konačnu naslovnicu retail kutije The Phantom Paina.
Sve je kulminiralo izvještajem kako se radno okruženje pretvorilo u pravo mučenje, gdje su se respektabilni i dugogodišnji radnici premještali kao čistači ako bi se u Konamijevim očima pokazali “nepotrebnim”; postavljajući kamere da prate kretanje uposlenika i zapošljavanje nadzornika koji su javno sramotili radnike ukoliko bi se zatekli duže od predviđenog vremena na pauzi.
Povrh svega, Kojima Productions ime je ukinuto te mu je dato suhoparno ime “Number 8 Production Department”. Svaka međusobna komunikacija između zaposlenika je ukinuta te je zabranjen pristup internetu. Nečuveno! Nevjerovatno da se to dešava u 2015. godini.
A šta je bilo s Kojimom, pitate se? Službeni Konamijev stav je da se i dalje nastavlja rad na The Phantom Painu i da je pod ugovorom do završetka igre. New Yorker je 9. oktobra objavio članak označavajući oproštajnu zabavu u Kojima Productions studiju koju je jedan zaposlenik okarakterizirao kao “sretan, ali emotivan oproštaj”.
Nakon upita poslanog Kojimi i trenutnom statusu, Kojima je izjavio da se nalazi pod ugovorom koji ističe u decembru. Konami je poništio tu tvrdnju, tvrdoglavo izjavljujući da je Kojima i dalje zaposlenik njihove firme i da on i Metal Gear Solid V tim samo uzimaju “malo vrijeme za odmor”.
Konami je u novembru objavio da zatvara Los Angeles studio, bivše poznat pod imenom Kojima Productions LA.
The Game Awards
Ono što slijedi predstavlja vjerojatno najveću pljusku upućenu Kojimi. 3. decembra trebao je da prisustvuje na Geoff Keighleyevoj dodjeli nagrada lociranoj u Los Angelesu. Čak je i naveden kao jedan od bitnih savjetnika nagrada. Keighly i Kojima inače imaju dugotrajan odnos koji datira još od Metal Gear Solida 2: Sons of Liberty.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain je nominovan za pet kategorija, od kojih ima dvije osvojene, uključujući i onu za najbolju akciju/avanturu. Kiefer Sutherland, koji daje glas Venom Snakeu u igri, prihvata nagradu u ime Kojime i razvojnog tima. Ne uspijevajući se suzdržati, Keighly neplanski izjavljuje da su Konamijevi advokati Kojimi zabranili da prisustvuje ceremoniji.
https://www.youtube.com/watch?v=PKl5rYdwM6c
Kojima Productions
15. decembra 2015. godine Sony Computer Entertainment objavljuje kako ulazi u suradnju s Kojimom i njegovim novoosnovanim studiom sa (u trenutku pisanja) samo četiri zaposlenika.
“Ovo označava novi početak za mene”, izjavio je Kojima na Twitteru, potvrđujući odlazak iz Konamija. “Moja uloga na ovom svijetu je da nastavim da pravim igre dok god sam u mogućnosti. To je misija koja mi je data u životu.”
U trenutku pisanja ovog teksta, slušajući kompilaciju Metal Gear soundtracka, u pozadini je pred kraj teksta nasumično počela svirati Debriefing tema i suza je kanula. Sretno Kojima, hvala ti na svemu, na nezaboravnim trenutcima, na briljantnim pričama, na šaljivim i inovativnim idejama u igraćoj industriji i možemo samo sretni biti što imamo takvog veterana među našim redovima.
We salute you, those who play.
Čitaj dalje