FFA Focus

Zaboravite na Red Dead Redemption 2, GTA: San Andreas je Rockstarova najambicioznija igra

Opseg i razmjer GTA: San Andreasa bio je nevjerojatan. Prije 15-ak godina, dok su forumi bili tek u začetku na ovim prostorima, pisali smo, odnosno maštali o tome kako bi Los Angeles mogao biti grad u novoj GTA igri. Čeljusti su doslovno otpale kad smo saznali da će nova igra donijeti čak TRI GRADA! I golemu prirodu, sela, planine i pustinje između njih. Bilo je to nešto neviđeno u igrama do tad, toliko nevjerojatno da smo iskreno sumnjali da će PlayStation 2 biti u stanju to pogoniti. Tekst PC Gamera i autora Andya Kellya vratio nas je u te dane, pa smo ga odlučili kompletno prevesti za vas.

GTA San Andreas u GTA V može stati i nekoliko puta, međutim, San Andreas ipak nekako izgleda veći. To je najveći utisak koji je na mene ostavio povratak u San Andreas, Rockstarov hit smješten u bandama okupiran 90-e, a koji se prodao u preko 21 milijun komada.

U ranim 2000-im godinama na tržištu je vladala poplava GTA klonova. True Crime, The Getaway, Scarface: The World is Yours, Saints Row… Sve ove igre bile su većinom smještene u jedan veći grad, pa je Rockstar, kako bi se odvojio, iskoristio svoje neprikosnovene financijske mogućnosti, odveo stvari na jedan veći nivo, pa predstavio cijelu jednu državu. San Andreas kao Kalifornija donio je ogromne prirodne površine, planine, rijeke, pustinje, ali i tri velika grada: Los Santos, San Fierro i Las Venturas.

Prvih 15-ak sati San Andreasa odvija se u Los Santosu, Rockstarovoj satiričnoj rekreaciji Lost Angelesa iz 90-ih. Ovo nije LA kakav je bio, već njegova pretjerana verzija gledana kroz prizmu filmova kao što su Boyz N The Hood i Menace II Society, te kroz glazbu Snoop Dogga i NWA. Lowrideri, narančasti zalasci sunca, policijski helikopteri koji pretražuju ulice s reflektorima, bande koje bezbrižno mašu oružjem na svakom koraku…

Prvi ulazak u avion i povratak u San Andreas bilo je nešto neopisivo. Kao i sve ostalo u San Andreasu.

Protagonist Carl ‘CJ’ Johnson, bivši gangster, vraća se iz Liberty Cityja kući u Los Santos kako bi pokopao vlastitu majku, ali ubrzo se upliće u mafijaško nasilje koje se toliko trudio ostaviti iza sebe.

Kako bi vas spriječilo da od samog početka krenete istraživati cijeli San Andreas, korumpirani murjak Frank Tenpenny (kojeg je fantastično odglumio Samuel L Jackson) upozorava CJ-a ako pokuša napustiti grad, da će ga napasti čitava policija. Naravno, uvijek ste mogli pokušati napustiti Los Santos. Prvi put kad sam igrao San Andreas odmah sam pokušao doći do San Fierra, igrine verzije San Francisca. Ali čim napustite granice Los Santosa, dobijete 5 zvjezdica wanted levela kojeg je iznimno teško izgubiti. Danas open world igre rijetko pokušavaju “zatočiti” igrača na jednom dijelu mape, a čak ako to i pokušaju, to neće biti dugo razdoblje kao u San Andreasu. Smatram da je za igru takve veličine to bila dobra ideja.

Tranzicija iz napućenog Los Santosa na selo

Kad konačno završite prvi dio igre, imate osjećaj kako ste u Los Santosu bili toliko vremena koliko traje jedna prosječna GTA igra. Što trenutak kad nas Tenpenny napuca negdje bogu iza nogu, na neko selo, čini još uzbudljivijim. Nema više ulica zakrčenih prometom i nepreglednog niza nebodera. Odjednom ste okruženi šumom, planinama, rijekama… Čak su automobili i NPC-evi promijenjeni oslikavajući novu okolinu, a zamijenili su ih šleperi i seljaci.

Jedna od omiljenih društvenih aktivnosti na SA:MP serverima: Skakanje s MT Chilliada.

Rockstar ponovno izvodi isti trik, zadržavajući vas na selu dok ne dovršite niz misija za ludu pljačkašicu banaka Catalinu i paranoidnog hipija The Trutha. Ono što volim u ovom dijelu igre je to što ponekad pogledom možete u daljini uhvatiti obrise San Fierra na kojem se najviše ističe Gant Bridge (Rockstarova verzija Golden Gate mosta) i Big Pointy zgrada, parodije na Transameričku piramidu. U tim trenutcima San Andreas se čini nevjerojatno velik.

Kako je stvoren privid još masivnijeg svijeta

Igrajući San Andreas danas, postoji osjećaj kako je Rockstar zagrizao više nego što može progutati. Iscrtavanje objekata u daljinu je jako kratko s prisutnim velikim količinama pop-ina, što je očito bio jedini način da tako veliku igru smjeste na hardver iz toga vremena.

Tu je i primjetni pad u detaljima jednom kad napustite Los Santos, sa San Fierrom, a posebice Las Venturasom koji izgledaju pomalo beživotno u odnosu na gradove iz prethodnih GTA igara.

Ali igra se i danas čini masivnom, za što mislim da je zaslužna kombinacija kratkog draw distancea koji smanjuje vidljivost i puno praznog prostora na mapi. Selo i pustinja u San Andreasu izgledaju zaista prazno i zabačeno, dok to nije slučaj u GTA V, gdje prostor izvan grada nikad ne izgleda toliko izolirano. Dok se vozite pustinjom zapadno od Las Venturasa, ili brdovitim Red Countyjem, osjećate se totalno odspojeno od civilizacije, što definitivno pridodaje osjećaju veličine svijeta.

I danas nepresušan izvor memova.

San Andreas je pogodan za modove i moguće je masivno proširiti daljinu iscrtavanja u PC verziji. Što je nešto što ipak umanjuje iluziju veličine, posebno kad s neke više točke možete vidjeti sva tri grada. Ako želite istražiti mapu s još više detalja, postoji mod koji prebacuje cijeli San Andreas u GTA IV, iako sudar modernog osvijetljenja i starinske geometrije tekstura bode u oči.

Kad CJ konačno stigne u San Fierro, dojam i ton igre se dramatično mijenjaju. Toplinsko isparavanje Los Santosa sad je zamijenjen za hladne tonove novog grada i plavkastom paletom boja, kišom i maglom, dok je CJ sad upetljan u Triad mafiju, ulično utrkivanje i kupovanje nekretnina. Raznolikost je jedan od aduta San Andreasa, iako se intenzitet priče zato ponekad gubi. Rockstar je u principu dobar u pričanju dugih, uvjerljivih priča koje svoje mjesto pronalaze na velikim mapama, ali naracija San Andreas u više od nekoliko na gubi značaj.

Međutim, kad CJ konačno dođe do Las Venturasa, stvari se prebacuju u veću brzinu gdje San Andreas izgleda više kao neka James Bond igra. Od one prve vožnje biciklom kroz predgrađe Los Santosa, pa sve do iskakanja iz kasina i pljačkanja kasina, klasična GTA “od propalice do bogataša” priča ovdje je dodatno pojačana apsurdom. Kad se s GTA IV izabrala nekakva podčinjenija i prizemljenija priča, dobar dio fanova je žalilo za “over-the-top” akcijski nabrijanim San Andreasom, čije su želje ispunjene s odličnim Ballad of Gay Tony DLC-om.

Tko nije CJ-a donio do šećerne bolesti, taj nije ni živio.

Priča se zaokružuje kad se CJ vrati u Los Santos kako bi izravnao račune s podmuklim nekadašnjim suradnicima, sad naoružan moćnim arsenalom oružja i velikom količinom novca. Zabavno je bilo gledati razvoj CJ-a od siromašnog neuhranjenog dečka iz kvarta, pa sve do istetoviranog, nabildanog i nakitom natovarenog mafijaškog bossa.

Naravno, CJ-ov izgled u potpunosti ovisi o igraču. Poznam ljude koji su završili San Andreas, a da nikad nisu CJ-u promijenili odjeću ili frizuru. Osim kad ih je to tražila misija. Dok sam ja osobno potrošio barem 10-ak sati uređujući svog CJ-a.

Frustrirajuće težak za današnje pojmove

San Andreas je teško igrati danas. Svijet je i dalje zanimljiv za istraživanje, ali misije i struktura igre nisu dobro ostarile. Napucavanje je nezgrapno, vožnja nema težinu i neke misije su frustrirajuće teške, a posebice se to tiče zadnje. I što manje kažem o RC (helikopter na daljinsko upravljanje) misijama u San Fierru to bolje. Iskreno, ako ikad osjetite potrebu da se vratite u San Andreas, radije pronađite save file s dovršenom igrom negdje na internetu i uživajte u istraživanju mape bez muke.

Mislim da danas čak ni Rockstar ne može napraviti nešto na ovakvoj skali. S detaljima koji se očekuju od moderne igre. Otvoreni svijet s tri velika različita grada bio bi veliki zalogaj. Svijet Red Dead Redemptiona 2 je najveći dosad, međutim, u korist tom svijetu ide činjenica što je dobar dio SAD-a u ono vrijeme bio nenaseljen. Što čini San Andreas nečim neponovljivim. Sredstvo kojim je ambiciozni Rockstar pokorio konkurenciju, konkurenciju koja je onda aspirirala tituli koju je Rockstar držao s GTA III i Vice Cityjem, te im pokazao tko je gazda.

Vice City je bio možda i bolja, napučenija igra, ali San Andreas je završno poglavlje GTA-ovog pokoravanja jedne PlayStation ere. Ujedno, to je bio jedan od prvih svijetova koji je bio toliko velik da je generirao neku vlastitu mitologiju, unutar i izvan igre. Bili to bigfooti, NLO-i, nevidljivi automobili, ubojice s motornim pilama, nastala je cijela jedna zajednica posvećena otkrivanju bolesnih stvari koje je Rcokstar sakrio u svojem svijetu. Ja osobno sam vidio NLO u San Andreasu. Nalazio se iznad mosta negdje na selu, a zatim je nestao kad sam mu se pokušao približiti. Ne znam, možda je u pitanju bio nekakav glitch, ali ipak želim vjerovati…

Igra