Retrospektiva | Shadow Hearts duologija

Tanka je granica između stvarnosti i fikcije.

Zamišljen kao spiritualni nastavak PS1 klasika Koudelka, Shadow Hearts je spoj krajnje neobičnih i, za žanr, nesvakidašnjih elemenata. Kombinirajući elemente horora, fantastike i alternativne povijesti on nas uvodi u svoj pomno osmišljen svijet prepun tajni i misterija.

Inicijalno zamišljen kao PS1 igra, Shadow Hearts biva prisilno prebačen na PS2 konzolu. Takva je odluka donijela bezbroj negativnih kritika na račun grafičkog prikaza i u potpunosti zasjenila fantastičnu atmosferu i priču koju je igra nudila. Tri godine kasnije pravda ipak biva zadovoljena izlaskom nastavka po imenu Covenant, koji je ispravio sve pogreške originala i pokazao silnu kreativnu mašineriju koja se skriva u umu Matsuzoa Machide.

Demonologija

Smješten u 1913. godinu, prvi Shadow Hearts priča uzbudljivu priču o borbi dobra i zla, pritom koristeći povijesne činjenice kao temelj za svoje pripovijedanje. Preuzimamo ulogu Yurija, sina japanskog časnika, koji baš poput svog oca, posjeduje jedinstvenu sposobnost preobrazbe. Harmonixer, kako joj je ime, jest sposobnost preobrazbe u razne demone koji su se ugnijezdili unutar Yurijeve duše.

Početna scena stavlja nas u jureći vlak na Transsibirskoj pruzi u kojem se igrom slučaja našao i naš junak. Kada začuje glas koji ga poziva da spasi Alice Elliot, kći nedavno ubijenog svećenika, Yuri bez razmišljanja kreće na putovanje koje će mu iz korijena izmijeniti život. Dopustivši Alice da mu se približi, Yuri će shvatiti kako se iza njihovog odnosa skriva nešto puno veće, no što je mogao zamisliti. Uskoro bivaju uvučeni u političku borbu za vlast, dok 1. svjetski rat kuca na vrata. U beskrupuloznoj potjeri za demonima koji nastoje uništiti svijet, Yuri je stavljen pred gotov čin suočiti se s drevnim silama zla, tjerajući ga da se suoči sa sobom samim i napokon pobjedi strahove koje gaji prema svojim moćima.

Yuri glavom i bradom… i krilima.

Drugi nastavak, zvan Covenant, nastavlja se direktno na prvi. 1. svjetski rat već bijesni cijelim svijetom te svaka strana broji gotovo nestvaran broj stradalih. Priču započinjemo u ulozi Karin Koeing , mlade časnice Njemačke vojske koja s Nicolasom Conradom, vatikanskim inkvizitorom, biva poslana u maleni francuski gradić Domremy istražiti misterij nestanka velikog broja Njemačkih vojnika. U gotovo praznom selu nailazi na tajanstvenog demona koji pred njezinim očima poubija cijeli konvoj vojnika. Nakon što Nicolas uspije probosti demonovo srce posebnim oružjem, on polako počinje gubiti svoju moć pretvarajući se natrag u čovjeka. Ipak, s Karin u rukama, uspijeva pobjeći. Napokon, upoznajemo glavnog junaka priče – naš dragi Yuri, glavom i bradom.

Ubrzo Karin shvaća kako iza Yurijevih djela stoji pravda te se udružuje s njim kako bi stala na kraj prijetnji koja se nadvila nad svijetom. Rat koji bjesni iza kulisa vode demoni iz mračnih dubina pakla, gledajući na čovjeka kao alat za ostvarenje svojih ciljeva. Yuri će se naći pred gotovo nemogućim zadatkom spašavanja svijeta, dok rat doseže svoj crescendo u simfoniji užasa, tragedije i boli.

Zavidna karakterizacija likova nadopunjena britkom pričom

Shadow Hearts je svojom prezentacijom veliki odmak od velikog broja naslova u žanru. Kombinirajući gotovo nespojive žanrove u jedan unikatan spoj on uspijeva ispričati izuzetno mračnu priču o borbi između svjetla i tame. Koristeći povijesne činjenice, igra ih na kvalitetan način izvrće u nešto sasvim posebno. Na gotovo bizaran način će ispričati glavne događaje u razdoblju 1. svjetskog rata, konstantno postavljajući pitanje: “Što bi bilo, kad bi bilo?”. Često odgovor na ovo pitanje biva krajnje bizaran, ali zahvaljujući gotovo beskrajnoj mašti, predivno ispričan.

Naoružana cijelom lepezom živopisnih likova, igra na sebi svojstven način oplemenjuje priču vrsnim zapletima. Koristeći povijest kao izvor ideja i stavljajući je u sasvim novi, alternativni svijet, možemo vidjeti stvari u sasvim novom ruhu. Tako će priču krasiti povijesne ličnosti koje će se razlikovati od princeze Anastasije, kćeri ruskog cara Nikole II koja će nam pomoći pri rasvjetljavanju bizarnih slučajeva na ruskome dvoru, pa sve do Grigorija Rasputina, koji će se služiti svakojakim mračnim silama kako bi se dokopao trona. Našu skupinu još krase Alice, kći svećenika koja posjeduje misterioznu čarobnu energiju ili pak Margarette, svjetski poznata špijunka koja je usprkos poslu koji obavlja itekako nespretna. Drugi nastavak nudi sasvim novu paletu likova a neki od njih su i Gepetto, čovjek koji nakon obiteljske tragedije nastoji kreirati savršenu lutku kao zamjenu za preminulu kći. Blanca, veličanstveni vuk koji svojom inteligencijom nadilazi nekolicinu likova koje srećemo tijekom igre, 400 godina stari vampir Joachim koji uživa u hrvanju. No ovdje bogatstvo karakterizacije ne staje jer igra nudi neke od najupečatljivijih negativaca koje smo imali priliku vidjeti. Često ćemo se pitati tko je zapravo negativac, mi ili oni protiv kojih se borimo. Razlog tome je činjenica da ispod svih elemenata fantastike i horora kojima je igra krcata, ovo ipak priča o čovjeku. O čovjeku koji je vođen svojim srcem, oruđem koje se nebrojeno puta pokazalo moćnije od bilo koje oštrice.

Ipak, priča uspijeva balansirati između ozbiljnosti i komičnosti, i to radi prilično britko i inteligentno. Iako ćemo se ponekad pitati kako tako glatko odlazi iz jedne krajnosti u drugu, s vremenom ćemo se ipak naviknuti. Covenant ipak pokazuje znatno veću dozu neozbiljnosti od svog prethodnika, često nas tjerajući na smijeh svojim pomno smišljenim ali prilično bizarnim side questovima, za koje ćemo se ponekad pitati je li im je tamo stvarno mjesto.

No, ovo nije samo priča o klasičnoj borbi protiv zla. Ovo je priča o borbi s nama samima, s našim strahovima i nastojanjima da promijenimo stvari izvan našeg dosega. Taj zid koji priča tako pomno gradi možemo srušiti samo čvrstom voljom da prihvatimo, ne samo ono što se događa oko nas, već i ono što se događa u nama samima; u našem srcu, našoj duši. Priča je to o ljubavi, tragediji i boli koju ona donosi. O naizgled nebitnim stvarima na koje suviše često odmahujemo rukom, smatrajući ih nebitnima. Upravo ovdje Shadow Hearts pokazuje svoje pravo lice. Onu dječačku zaigranost, znatiželju i hrabrost da učinimo stvari za koje nam naš razum govori da su krive.

Harmonixer u akciji

Prvi Shadow Hearts doživio je brojne kritike na račun svoje vizualne prezentacije zbog zastarjele grafike i naprosto ružnih modela likova. Razlog tome je prilično jednostavan, u želji da slijede trendove izdavači su prisili developere da igru prebace na novu, PS2 konzolu. Rezultat je bio razočaravajući, budući da je igra zadržala sve elemente PS1 igre, što je na samome početku i bila. Coventant, koje je potom uslijedio, ispravio je apsolutno sve greške originala dajući nam jednu od, tada, najljepših igara na konzoli. Obogaćen kvalitetnom glasovnom glumom, kvalitetnim facijalnim ekspresijama i predivnim vizualima, Covenant se istaknuo kao pravi pokazatelj snage PS2 konzole.

Blanca će na svom putovanju prema vrhu susresti mnogo različitih vukova – od britanskih lordova do raspadajućih zombija… Ah ti JRPG-ovi.

Borba, Judgment Ring, čarolije, demoni…

Prvi nastavak pruža uvid u jedinstveni borbeni sustav. Glavni element borbe je “Judgment Ring”, odnosno prsten koji nam sustavom pokušaja i pogreške omogućava da izvršimo akciju. Kada pokrenemo napad, pojavit će se prsten kojim će jurnuti kazaljka, na nama je da pravovremenim pritiskom na tipku omogućimo što bolji učinak napada. Snaga napada može se razlikovati ovisno o točnom mjestu na kojem smo pritisnuli tipku. Polja za napad označena su žutom, dok ona za kritični udarac crvenom bojom.

Covenant donosi mnogo promjena u borbeni sustav. On nam omogućujemo da opremamo prsten na način koji želimo. Ovisno o karakteristikama svakog lika moguće je nadograditi broj napadačkih polja do pozamašnih pet. Također, nude se posebne vrste prstena; Practice za početnike, Normal odnosno standardni, Technical prilagođen za veterane i one spretne ruke te Auto Ring koji kreće i aktivira se samostalno. Prstene proširujemo pronalaskom duše prstena, koja će se pojaviti na nesvakidašnjim mjestima i požaliti se na svoju suprugu koja ga čeka kod kuće (jedna od gore spomenutih bizarnosti).

Uvedene su i Crest čarolije koje mogu nositi određene elementarne parametre. Čarolije mogu koristi svi osim Yurija. Ovakvim pristupom dobivamo na strateškoj vrijednosti jer možemo opremiti razne likove sasvim drugačijim čarolijama te tako manevrirati na koji ćemo način savladati neprijatelje. Svaka je Crest čarolija povezana s određenim demonom, što nas dovodi do sakupljanja Crestova i stavljanja na određena mjesta u meniju kako bismo dobili jednu smislenu priču. Taj side quest otvara put sasvim novom te se konstantnim nadopunjavanjem otvara niz drugih mogućnosti. Uz brojne side questove, obje igre u ovoj duologiji nude mini igru lutrije. Koristeći gore spomenuti Judgment Ring moramo vješto paziti na kojem ćemo mjestu zaustaviti kazaljku kako bismo osvojili nagradu. Za lutriju nam je potrebna određena karta koju dobivamo pronalaskom ili pobjedom nad određenim neprijateljima. Prisutni su i brojni shopovi iz kojih možemo kupiti oružja, opremu ili predmete. Oružja možemo dobiti i obavljanjem questova ili pak uspješno završenom mini igrom.

Neprijatelji nisu vidljivi na mapi te borbe počinju nasumično. Borba se odvija na zasebnom terenu te je klasični turn base. Uz prikaz HP-a (health points), MP-a (magic points) dolazi i jedan novi parametar – SP (sanity points) koji, baš kako mu ime govori, utječe na naš razum. Pa tako, ako ih potrošimo, naš će lik “poludjeti” i nasumično napadati i naše likove i neprijatelje. Kako bi se to spriječilo, igra nudi razne predmete za obnavljanje SP-a. Uz predmete za liječenje postoje i predmeti za pojačavanje napada ili proširivanje mogućnosti prstena. Razvoj likova uvjetuje klasični level up sustav. Covenant produbljuje borbu pa se tako naši likovi kreću terenom te je moguće pametnim manevriranjem jednim udarcem oštetiti nekoliko neprijatelja. Također, uvedeni su različiti oblici udaraca čijim ćemo pametnim slaganjem biti u mogućnosti zadati mnogo štete. Kako bismo to ostvarili, prisutan je Combo sustav za čiju je aktivaciju potrebno pravovremeno stisnuti prikazanu tipku. Kada naše likove povežemo u skupinu, moramo promisliti o sljedećem potezu kako bismo Combo sustav iskoristili u cijelosti.

Demone u koje se Yuri može pretvoriti dobivamo pobjedom u borbi s njima samima. Yuri će prethodno morati zaviriti u svoju dušu te “izmamiti” demona van. Budući da se borbe s njima događaju unutar samog Yurija, on će se morati boriti sam što uvelike otežava bitke. Demoni će nositi određene posebnosti u obliku elementarnih sposobnosti ili statusnih karakteristika. Prvi Shadow Hearts donosi Malice, odnosno bijes neprijatelja koje smo usmrtili. Malice se nakuplja u Yurijevoj duši te ga oslobađamo pobjedom nad njegovoj fizičkom inkarnacijom. Što je postotak Malice veći, neprijatelj je snažniji. Tako ćemo svako toliko biti primorani odlaziti u odaje Yurijeve duše i raspuštati Malice. Ako on dosegne kritičnu masu, pojavljuje se utjelovljenje Yurijeve najgore noćne more protiv koje gotovo nikad nećemo imati šanse. Drugi nastavak je to ispravio te nakupljen Malice koristimo kako bismo oslobodili demone unutar naše duše.

https://www.youtube.com/watch?v=NXjaKhGLkXw

Za glazbu su odgovorni Yoshitaka Hirota i Yasunori Mitsuda, dolaskom Covenanta dobivaju pojačanje od strane Kenji Itoa. Soundtrack je eksperimentalan, pa tako često kombinira neke od standardnih instrumenata kao što su akustična gitara ili neki od klasičnih instrumenata. Melodijski je jako raznovrstan te njeguje nekoliko različitih stilova, od world musica, preko orkestralne, pa sve do ambijentalne glazbe. Mnogo je vokalnih skladbi koje značajno pridonose stvaranju jedinstvene atmosfere i emocije.

Epilog

Na kraju možemo reći kako je Shadow Hearts ispunio sva očekivanja. Prvi je nastavak označio stvaranje jednog serijala dok ga je drugi usavršio i povukao ga u gotovo nedostižne visine. Nažalost, nikad nije dostigao svoj puni potencijal te je nezasluženo ostao u sjeni tada izuzetno popularnog desetog nastavka Final Fantasy serijala. Usprkos tome, SH je ipak uspio pridobiti šačicu vjernih obožavatelja koji su u njemu uživali.

Alternativna je povijest oduvijek plijenila mnogo pozornosti. Mnogi su se uhvatili u koštac s njom i obradili razne teme izvrćući činjenice na sebi svojstvene načine, često joj udišući sasvim novo ruho. Ona, u rukama majstora, može postati pravo remek djelo kombinirajući dva sasvim različita svijeta – stvarni svijet i svijet fikcije. Na autoru je da nađe sredinu, onu točku koja će mu omogućiti kreiranje i implementiranje sasvim novih ideja u jedno smisleno štivo, štivo koje će zauvijek ostati urezano u sjećanja onih koji će ga iskusiti. A to je nešto u čemu je Shadow Hearts itekako uspio.