Recenzija | Beyond a Steel Sky

Prije nego krenemo, volio bih s vama podijeliti nekoliko misli vezanih za romantiku. Ne onu ljubavnu, dakako, nego davno izgubljenu – gaming romantiku. Nije nikakva tajna da živimo u kapitalističkom društvu gdje je profit iznad svega. Možda ovo zvuči kao floskula, ali to je tako. Uslijed beskrupuloznog ganjanja brojki i ciljeva koja postavljaju nekoliko ljudi u odijelima, izgubila se romantika. Životna. Igrača. Ljudska.

Revolution Software

Većina developera voli reći da su krenuli iz garaže i pljesnivih podruma, no razlika je u tome što britanski Revolution Software zaista i jest krenuo iz smrdljive zgrade sivog i tmurnog Yorka. 1989., ekipa prijatelja, vizionara i prije svega, igraćih entuzijasta predvođena Charles Cecilom, Tony Warrinerom, David Skyesom i Noirin Carmodyjem osnovala je studio Revolution Software.

Legendarni logo…

38 godina poslije jezgra ekipe je i dalje tu. U međuvremenu se studio ipak preselio u bolje prostore izvan tmurnog Yorka, ali jednu stvar nisu nikad izgubili – onu kemiju koju imaju od prvog dana kao prijatelji.

Revolution Software nam je podario neke od najboljih Point & Click avantura na čelu s legendarnim Broken Sword serijalom koji je i dan danas poseban. Uz Broken Sword, najpoznatije igre Revolution Softwarea svakako su In Cold Blood (ako ovo niste igrali na PS2, propustili ste vrhunsku avanturu) i Beneath a Steel Sky.

Beneath a Steel Sky izašao je 1994. i postao jedna od najboljih igara godine s prosjekom ocjena od 91%. Nitko nije mogao pretpostaviti da ćemo na nastavak čekati punih 26 godina. Treba uzeti u obzir da p’n’c’ avanture i nisu najunosnije tržištu, pa je trebalo proći dosta vremena i nekoliko drugih projekata da bi se ekipa iz Yorka odlučila na izradu nastavka. Ovaj put u potpunom 3D okruženju.

Union “3D” City

Beyond a Steel Sky izašao je originalno 2020. godine na PC i Apple Arcade. Revolution Software, kako su sami priznali, nisu imali dovoljno novca za simultano izdanje igre na više platformi, pa smo konzolašku verzije čekali duže od godinu dana. PlayStation 5 verziju koju smo dobili na recenziju izvodi se u 4K rezoluciji i 60 sličica u sekundi. Na starim konzolama očekujte 30 sličica u sekundi i nešto nižu rezoluciju, a nadogradnja za novu generaciju je besplatna, što svakako pozdravljamo.

U 4K rezoluciji Union City izgleda vrlo lijepo

Radnja je smještena 10 godina poslije završetka prvog dijela i ponovno nas stavlja u ulogu karizmatičnog Roberta Fostera. Naš Robert se u međuvremenu odlučio odmaknuti od svjetala velikog, distopijsko-utopijskog cyberpunkovskog grada, a za svoj životni put odabrao je pustinju koja okružuje Union City.

Nažalost, kako to obično biva, životnu idilu (ako tako možemo nazvati život u pustinji), prekida iznenadni napad na njegovo selo i otmica dječaka Miloa. Našeg junaka tako stižu duhovi prošlosti i ništa mu drugo ne preostaje nego se zaputiti u potragu za nestalim dječakom. Pogađate, potraga ga vraća u Union City koji se nakon 10 godina pretvorio u utopiju čije ulice kriju mnogobrojne mračne tajne. Predivan, ručno crtani uvod potpisuje ni manje ni više nego Dave Gibbons (Watchmen serijal).

Igra kreće ispred Union Cityja gdje vas upoznaje s mehanikama i stilom zagonetki. Ovdje posebno treba pohvaliti sučelje inventara (uh, kako čudno zvuči na našem jeziku) koje je pregledno i ne zahtjeva ulazak u posebne menije, već je riječ o jednom neprekidnom (streamlined) iskustvu. Cjelokupan dizajn UI-ja je nenametljiv i ugodan sa zaobljenim oblačićima i smirujućim neutralnim bojama. Ako vam se čini da je sučelje nekoliko koplja iznad onoga u Broken Swordu 5, to je zato što i je.

Iza šarenog grada krije se mračna priča.

P’N’C igranje u 3D slobodi

Većinu ljubitelja avantura zanima kako su odrađene zagonetke, pa mi je zadovoljstvo reći da je Revolution Software implementirao tzv. hot spot sustav, što bi značilo da ne morate nabadati bezveze po ekranu, već svaki item u inventoriju upotrebljavate na jasnom hot spotu. Ako to baš želite i dalje možete stvari iz inventorija random klikati po ekranu, a kad nekoliko puta promašite, Robert neće zaboraviti baciti sarkastičan komentar kojih u rukavu ima desetine. Budući da je Beyond a Steel Sky 3D igra, kamera radi perfektno i bez ikakvih problema.

U ranoj fazi igre, dobit ćemo i mehanizam za hakiranje koji je ključan, budući da se zagonetke baziraju na hakiranju raznih strojeva i mašina, što kasnije zna postati zamorno i jednolično. Većinu vremena zagonetke nisu teške, zanimljive su, no ima i napornih i bespotrebno dugačkih koje će vas propisno naživcirati. Ako negdje zapnete i neda vam se mozgati, od početka tu je hint sustav koji će za vas riješiti sve probleme. U ovakvim igrama ne želite koristiti hintove, ali ako baš morate, pomoć je pri ruci. Vjerujem da ćete većinu zagonetki riješiti bez puno većih problema. Većina riješenja jesu logična i nameću se sama po sebi. Ipak, ostaje žal što se previše toga vrti oko vašeg prijenosnog stroja za hakiranje.

Pričam ti priču…

Revolution Software je studio koji je ranije nebrojeno puno puta dokazao kako zna napisati i prezentirati dobru priču, a Beyond a Steel Sky nije iznimka. Priča se od početno sporijeg uvoda ubrzo grana u misteriozno sci-fi djelo prepuno intriga i zavjera koje će vas uvesti u prilično moralno izopačeni svijet Union Cityja. Jako brzo ćete shvatiti da se iza šarene kulise grada odvija puno veća priča od obične otmice dječaka. Tko je Graham Grundy i zašto je on toliko bitan? Je li slučajnost da ste upravo njegov čip preuzeli kako biste ušli u Union City? Ili možda, ništa nije slučajno?

Nakon nekoliko sati igranja shvatit ćete koliko je društvo Union Cityja ludo i izopačeno, korumpirano i lažljivo. Stoga mi se čini da je Revolution Software odlično okaraterizirao našeg glavnog lika i savršeno ga uklopio u cjelokupnu priču i atmosferu. Ne, Foster nije korumpiran, ali karakterizra ga odličan britanski humor i britkost koja je potrebna da biste preživjeli Union City. Dijaloge u igri općenito često krase mračne i surove linije teksta uz uvijek prisutnu dozu crnog humora.

Dok su dijalozi na jednoj visokoj razini, isto nažalost ne mogu reći za glasovnu glumu koja je previše nekonzistentna i varira od srednje do jako loše kvalitete. Nemojte me pogrešno shvatiti, glavni lik i većina ostalih bitnijih likova isporučuje sasvim pristojnu glasovnu glumu, no ostatak likova jednostavno nije na zadovoljavajućoj razini.

Možda griješim, no nekako sam siguran da je razlog tome ipak ograničeni budget kod razvoja igre jer znamo da vrhunski glumci zahtijevaju i puno više novca. Ako je studio odlučio uštedjeti koju funtu angažmanom jeftinijih glumaca, drago mi je reći kako je glazbena kulisa i više nego odlična. Skladatelj Alistair Kerley ponovno je odradio fantastičan posao.

Prosječan prelazak (bez upotrebe hintova) traje otprilike 10 do 12 sati.

Nekoliko puta spomenuo sam Union City. Atmosfera vjerno oslikava distopijsku budućnost, no odlaskom u 3D vode Beyond a Steel Sky izgubio je dio šarma i pozornosti ka detaljima koji su krasili prvi dio. Union City se prezentira kao ogroman grad, međutim, u igri je često isprazan. Bezdušan. Upravo se na primjeru grada ocrtava relativno mali budžet, shodno tomu ostaje dojam kako je Beyond a Steel Sky mogao biti bolji naslov u 2D ili 2.5D okruženju.

A sad Broken Sword 6?

Prema informacija koje imam, a koje stižu od samih developera, Beyond a Steel Sky je u konačnici ostvario komercijalan uspjeh te je uspio osigurati sredstva za narednih nekoliko godina rada. Poznato je da ekipa radi na novom naslovu, a svi mi koji volimo avanture nadamo se da je u pitanju Broken Sword 6. Po mogućnosti, u 2D okruženju.

Beyond a Steel Sky sve odrađuje školski i korektno. Zamjetna je količina strasti, međutim, nešto nedostaje da bismo mogli zaključiti kako je ovo najbolja igra Revolution Softwarea dosad. Prelazak na 3D okruženje reduciralo je imerziju u odnosu na original, a ni repetitivne zagonetke s hakiranjem nikako nisu pridonijele ukupnom dojmu. Ipak, potpis Revolution Softwarea je tu, pa će Beyond a Steel Sky cijeniti ljubitelji avantura, a napose ljubitelji originala s brojnim referencama na isti.

Beyond a Steel Sky recenzija

74

Igra u kojoj će najviše uživati ljubitelji originala, ali isto tako će je cijeniti svi koji vole avanture. Veselimo se idućem, projektu u nadamo se, ipak, klasičnom 2D point and click okruženju.