Recenzija | Ghost of Tsushima Director’s Cut

Dragi Samuraji, dobro došli natrag u Tsushimu! Po glasinama kakve su nas zasipale prethodnih godinu dana, očekivali smo da Sucker Punch već punom parom radi na nastavku Ghost of Tsushime. Nadali smo se i next-gen izvedbi za PS5, međutim, Sucker Punch nas je zajedno sa Sonyjem iznenadio ekspanzijom, a paket je nazvan Director’s Cut. Ispod će vam kolega Hideo Kojima objasniti o kakvom rezu se radi.

Director’s Cut za određeni film je dodatna verzija toga filma na onu skraćenu koja je izdana zato što režiser nije imao pravo uređivanja te verzije ili zbog vremena trajanja filma koje je trebalo biti skraćeno. Director’s Cut za igru je dodatak prvobitnoj iteraciji igre, a ne ono što je izrezano.

Hideo Kojima

Od kuda krenuti?

Ovaj prvi dio će nam poslužiti kao mali uvod u neke od osnovnih karakteristika igre. Uputit ćemo vas kako doći do ekspanzije i kako nastaviti tamo gdje se stali. Također, nužno je navesti da je ova recenzija napravljena na temelju karakteristika i mogućnosti koje nam pruža PS5 konzola. Director’s Cut dolazi i na PS4, međutim, neke mogućnosti poput haptičkog podražaja i bolje rezolucije rezervirane su samo za PS5.

Možete prenijeti napredak s PS4 i nastaviti gdje ste stali na PS5.

Kada pokrenete Ghost of Tsushima Director’s Cut prvo što ćete osjetiti je haptički podražaj na samom prikazu naslova PlayStationovih studija. Zatim slijede klasične postavke igre za ekran i zvuk. Težinu igre možete mijenjati u bilo kojem trenutku, ali trebam naglasiti kako je ekspanzija Ghost of Ikishima napravljena s ciljem da vam pruži veći izazov u odnosu na baznu igru. Potrebno je savladati različite stilove borbe, a ekspanzija će vas natjerati i na korištenje svih dostupnih dodataka. Na lethal težini umirete već od jednog udarca.

Naposljetku, preostalo je odabrati kako želite iskusiti igru. Mogućnosti su: engleski dijalog bez titlova, engleski dijalog s titlovima, japanski dijalog s engleskim titlovima, te Kurosawa mode inspiriran legendarnim filmovima Akire Kurosawe – crno bijelim filterom s japanskim dijalogom i engleskim titlovima. Odlična vijest je da se i u Director’s Cutu može odabrati hrvatski jezik u titlovima, pa je tako u potpunosti prevedena i ekspanzija na otoku Ikishimi.

Igra zatim kreće sa strašno dobrim početkom kojeg svi ljubitelji ovog naslova već dobro znaju. Definitivno preporučujem da ga iskusite još jednom na nextgen konzolama iako zapravo ne morate ako ste već odigrali igru na PS4. Kada po prvi puta dobijete kontrolu nad Jinom, pritiskom na options možete se vratiti u glavni meni i odabrati mogućnost ubacivanja PS4 sejva u PS5 verziju igre. Nastavljate s istom opremom, opremom i pričom gdje ste stali na PS4.

Tek kada ste došli do akta broj dva, igra će vam ponuditi igranje ekspanzije. Uzmite u obzir da će vam za prelaženje prvog akta trebati nekih petnaestak sati. Nakon što uđete u igru, iskočit će vam obavijest da je dostupna nova priča koju zatim možete pronaći na mapi.

Kada dođete do drugog akta pojavit će se nova misija nakon koje odlazite na Ikishimu.

Nova misija će vas odmah suočiti s novim neprijateljima. Moćni shamani sa svojim glasom i mumljanjem u nebo štite svoje ratnike i tako vam doista otežavaju borbu budući da protivnici dobivaju nekakvu čudesnu zaštitu (u obliku prozirnog mjehura) koju ne možete probiti katanom, a zaštita nestaje tek kada eliminirate shamana. Da borba bude zanimljivija, u gomili protivnika, shamana je ponekad teško pronaći. Čujete njegovo pjevušenje, ali unatoč odlično izvedenom 3D audiju uslijed kaosa nekad nećete moći razaznati odakle dopire. Eh, šta taj sake čini od ljudi!

Kompletiranjem uvodne misije otputovat ćete na otok Ikishimu, na što će vas upozoriti i sama igra.

Igra će vas upozoriti prije odlaska na Ikishimu u ekspanziju.

Prednosti next-gen konzole

Ne moram ni pisati da je PlayStation 5 čudo od konzole, to znate i sami, međutim, u to se možete uvjeriti samo kada sami zaigrate. Ghost of Tsushima u Director’s Cut izvedbi je igra koja je dosad najvjernije dočarala mogućnosti PS5 i predočila što možemo očekivati u budućnosti.

Ne, nisam napisao da prethodne ekskluzive nisu iskorištavale potpune mogućnosti PS5, želim reći da ih je Ghost of Tsushima najviše implementirao. Haptički podražaj je sveprisutan. Vjetar u Ghost of Tsushimi ima veliku ulogu u navigiranju igrača, a sada ga možete i osjetiti na DualSense kontroleru. Osjetit ćete svaki Jinov korak i galop konja.

Sviranje flaute je zgodna mini igra, svirate uz pomicanje kontrolera gdje glavnu ulogu ima žirkoskop. Što bolje svirate, mačić će vam se približavati, a na kraju će mu se pridružiti i ostatak krznenog društva koje morate uslikati.

Kod korištenja dalekometnog oružja, posebno luka i strijele, na kontroleru se osjeća napinjanje, a popratni zvučni efekt iz kontrolera produbljuje imerziju. Kroz ekspanziju ćete češće koristiti i kuku koja jako dobro demonstrira adaptivne triggere na R2 i L2.

Predaleko vam je za jahati? U redu, na PlayStationu 5 sada možete putovati između lokacija brže nego ikada. Vrijeme učitavanja nakon putovanja, smrti ili bilo koje druge animacije iznosi samo 3 do 4 sekunde.

Da zaključimo o prednostima next-gen verzije, navest ću da je ovo grafički najljepša i najatraktivnija igra koju sam igrao od izlaska PlayStationa 5. A odigrao sam sve najveće. Ghost of Tsushimu na PS5 možete igrati u dva načina – prioritizirajući rezoluciju (dinamični 4K) ili fluidnost (1080p i 60 FPS-a) s tim da ovaj drugi nije bitan PS5 igračima budući da konzola nema problema s izvođenjem igre u većoj rezoluciji i na 60 FPS-a. Razina detalja i oštrina slike čine ovu iteraciju igre najboljom mogućom za PlayStation igrače.

Ghost of Ikishima ekspanzija – priča, dodatan sadržaj i nove kul stvarčice

Na samom početku Iki Island ekspanzije vi i vaš konj upadate nevolju. On nestaje, a vi ga morate pronaći. Nalazite ga u nevolji okruženog neprijateljski nastrojenim Mongolima, ali ubrzo shvaćate kako je vaš konj u ekspanziji sposobniji nego ranije. Konj je sada sposoban pobiti hrpu Mongola jednim galopom, dobio je vlastito stablo s nadogradnjama, a tipkom L1 pozivate ga u juriš na neprijatelje koje može oboriti, razbiti im štitove, a neke čak i eliminirati.

Prizor dolaska na Tsushimu odlična je reklama za kasnije još i ljepše prizore i pejzaže.

U misiji uoči dolaska na otok Ikishimu borili smo se s prvim ratnicima plemena zvanog Orao. Njihov vođa (ko’ bi rekao, zove se Orao) nalazi se na otoku i priprema napad na Tsushimu koji bi trebalo spriječiti. Po dolasku doživljavamo nesreću, ostajemo bez ičega i kao prvi zadatak nameće se oslobađanje utvrde koju je nekad davno sagradio Jinov otac. Oslobađanje ne završava dobro, nakon čega se Jin suočava s čitavim nizom emocija, pojavljuju se vizije, općenito gubi doticaj sa stvarnošću, te se, možemo to reći, pronalazi u situaciji u kakvoj nije bio ni na Tshushimi, naizgled bezizlaznoj.

Što tada čini jedan Samuraj u takvoj situaciji? Odlazi u krajnost i udružuje se s ostatkom domaćih ljudi koji se bore za Ikishimu. Jin i saveznik mu Tenzo zajedničkim snagama pokušavaju pružiti otpor plemenu Orlova i potjerati ih s otoka.

Duljine otprilike 5 sati, glavna kampanja ekspanzije od početka do kraja nabijena je akcijom, borbom i emocijama.

Što ima od dodatnog sadržaja?

Osim glavne priče, kao i u baznoj igri Ghost of Ikishima ponudio je još pregršt dodatnog sadržaja. Ovog puta on je ponešto drugačiji, ali opet jako sličan i imat ćete dojam da ste sve već vidjeli. Moramo potencirati priču vezanu uz Jinovog oca Kazumasu koja je izdvojena iz kampanje. Vraćamo se u prošlost u cipele mladog Jina (usporedbe s Unchartedom su neizbježne) koji rame uz rame s ocem svjedoči napadu samuraja na Ikishimu.

Vraćamo se u prošlost i svjedočimo samurajskom napadu na Ikishimu.

Kao jedan od najzanimljivijih dodataka u ekspanziji izdvojit ćemo utočišta za životinje. Postoje tri tipa utočišta s tri tipa životinja – majmunima, mačkama i jelenima. Svako od utočišta otvara priču koja Jina povezuje za određeni dio njegovog života, majku ili oca. A dozivanje i privlačenje životinja slađe je od prolaska katane kroz Mongole.

Svidjeli su mi se i streljački izazovi. Njih na Ikishimi ima ukupno 8, gađaju se mete na različitim udaljenostima, a zaraditi zlato poseban je izazov budući da je potrebno pogoditi 6 ili 7 meta u roku od 7 sekunda.

Najviše sam se zabavio u borbenom ringu gdje su me ugostila 4 različita ratnika, svaki od njih s različitim stilovima borbe. Zza savladati ih potrebno je isplanirati taktiku i koncentrirati se više nego inače.

Što se vraća? Vraća se oslobađanje utvrda kojih je u ovoj ekspanziji ukupno šest. Sa svakom oslobođenom utvrdom otkriva se dio mape s dodatnim sadržajem. Vraća se i klasično rezanje bambusa zajedno sa svjetionicima i svetištima. Tu je i pisanje haikua, kao i nezaboravna Jinova stražnjica prilikom ulaska u parnu kupelj. Vraća se i status Legende koji na novom otoku ponovno treba izboriti igranjem glavnih i sporednih misija skupljajući XP bodove. Svaka aktivnost ima mogućnost ponovnog prolaženja.

Ok, a što ne valja?

Nova ekspanzija na otoku Ikishima je prepuna emotivnih događaja za Jina, ali glavni glumac i dalje ne prikazuje emocije. Neuvjerljivu prezentaciju Jina koju smo zamjerili i prošle godine donekle spašava dobra glumačka izvedba saveznika mu Tenzoa, ali ukupni dojam je i dalje mlak. Od PlayStation produkcije naviknuli smo se na više, bolje i kvalitetnije. Izrazi lica, pokreti i geste većinom su blijedi, prozirni i bez ikakvog umjetničkog duha.

Zaprimanje sporednih misija je postalo nekako generično i bez naznake da se tu možda radi o nekoj bitnoj priči. A kada smo kod sporednih misija, ne mogu se oteti dojmu da je većina njih nabacana umjetno kako bi ekspanzija dobila na duljini. Tako se često događa to da vas misije šalju s jednog kraja otoka na suprotni bez ikakve velike logike i iole svrhovitog cilja. I to se ponavlja. Sporednom sadržaju zamjeram i to što je jako sličan onom u baznoj igri. Nađe se poneka izmjena, ali većina aktivnosti su iste i ponavljaju se. Nove vještine dobio je samo konj, a ostale dvije dodatne vještine odnose se samo na istraživanje Ikishime.

Mapa je velika, ali ima dosta praznog hoda od lokacije do lokacije. Prepuna je predivnog pejzaža, no tu je dosta planina, livada, a premalo koliba, neprijatelja i konkretnog dodatnog sadržaja. Kada smo već kod pejzaža, Tsushima i u ekspanziji često od igrača zahtjeva pentranje poput onog u Uncharted igrama, a ne pruža dovoljno dobar sustav izvođenja istog. Ponekad će biti potrebna kirurška preciznost da se negdje popnete i često ćete padati bez objašnjenja, što je zamjerka koja je ostala i iz bazne igre. Jedan od boljih primjera je korištenje kuke gdje vam se često ne pojavi R2 znak da se zakačite za uže ili stijenu, pa se igra često svodi na puko nagađanje.

Director’s Cut – uspjeh ili promašaj?

Privođenjem ove recenzije kraju, još uvijek u glavi nisam iznjedrio konačnu ocjenu. Smatram da Director’s Cut izdanje ne treba promatrati samo kao na ekspanziju, već kao cjelokupni paket sa svim novim poboljšanjima, prvenstveno tehničkim i grafičkim. Ghost of Tsushima je još prošle godine po izlasku bio predivan naslov na PS4, ali igrati ga i doživjeti na PS5 je ipak jedno drugačije, još bolje iskustvo. Kvalitetnije. Na razini primjerenijoj jednoj igri kakva je Ghost of Tsushima.

Priča u ekspanziji je bila u redu, ali prekratka. Smetala su me česta prekidanja usred glavnih misija, a dodatan sadržaj je nakon određenog vremena postao repetitivan i pomalo dosadan. Dodatno me smeta me što nismo dobili nikakve konkretnije promjene u borbi, kao ni dodatne vještine za naučiti. Sve je ostalo isto kao u glavnoj igri. Grafički i tehnički Ghost of Tsushima na PS5 izgleda savršeno, bolje nego na PS4 i bez značajnijih problema tijekom igranja, bugova i sličnog.

Kupiti ili ne?

Ako nikada niste igrali Ghost of Tsushimu i posjedujete PS5, definitivno preporučujemo kupnju Director’s Cuta za traženu cijenu od otprilike 600 kuna. Dobit ćete jedan od grafički najatraktivnijih naslova današnjice, pregršt sadržaja uključujući veliku glavnu kampanju na Tsushimi i ekspanziju na Ikishimi te tehnički fantastično next-gen iskustvo uključujući i dosad najbolje korištenje posebnih mogućnosti DualSense kontrolera.

Ako ste već odigrali i posjedujete verziju Ghost of Tsushime za PS4, ako vam je Tushima jedna od najboljih igara prošle generacije i želite ponoviti to iskustvo ispočetka na PS5, bolja grafika, bolje izvođenje i mogućnosti DualSense kontrolera za vas možda vrijede 30 eura. A ako vas interesira samo ekspanzija i dodatna Jinova priča koju ona donosi, preporučili bismo vam da nadogradnju kupite na nekom od budućih sniženja.

Pozitivne straneNegativne strane
Konstantnih 60fpsa i grafički
predivna igra prepuna detalja