Recenzija | Mass Effect Legendary Edition

Kada smo se urednik i ja dogovarali kako odraditi ovo što ćete vi čitati, dogovorili smo se da to više bude osvrt na Legendary Edition, a manje recenzija jer su one napisane odavno. Smatram(o) da nema potrebe secirati svaku igru u tančine jer bismo recenzijom prešli 20 000 riječi. Tko bi to čitao? Stoga ću vama, koji niste nikada igrali Mass Effect, pokušati objasniti da je ova trilogija jedan od najvažnijih serijala ikada napravljenih, dok ćemo veteranima serijala objasniti što to novoga donosi Mass Effect Legendary Edition.

N7

Glavna misao koja mi prolazi kroz glavu dok ovo pišem je kako nekom klincu, kojem su Warzone, Fortnite i Tik-Tok sve u životu, objasniti i dočarati kultni status ovoga serijala? Kako i vama starijima objasniti, koji nikad niste igrali Mass Effect, zašto biste ga morali odigrati? Ipak, trebat ćete izdvojiti više 100+ sati ako želite iskusiti Mass Effect na pravi način. Način na koji to igra zaslužuje – da upijete svaki razgovor i upoznate sve likove u igri. Da doživite stvari koje možete samo u Mass Effectu doživjeti.

Rekao bih da se misao koju tražim nalazi u riječi – nasljeđe. Upravo je nasljeđe, koje je iza sebe ostavio Mass Effect, ogromno, a možda i nedostižno. Priznat ću da sam sad tek 14 godina kasnije shvatio koliko je Mass Effect bio velik i bitan za industriju igara. BioWare iz toga doba nema veze sa sadašnjim. Tadašnji BioWare mogao je stvoriti svjetove i priče koje nije mogla prikazati ni filmska industrija.

Mass Effect trilogija je vrlo rijedak primjer savršene kohezije priče, likova, svijeta, borbe i glazbe. Mass Effect je savršena 2001: Odiseja u svemiru i Kubrick gaming industrije. Zamislite da igrate film koji su zajedno na vrhuncu radili Kubrick, Nolan, Tarantino i Spielberg. Možete li zamisliti predivne svemirske pejzaže, epsko napisane likove i njihove dijaloge, duboke političke i društvene različitosti među rasama i povrh toga – možete li zamisliti da ste u centru svega vi i da vaše odluke koje ćete donijeti odlučuju o sudbinama ne jednog života, nego čitavih rasa i planeta?

Mass Effect ne nudi samo jednog nezaboravnog lika. Nudi ih na desetke. Iako je Shepard, kao glavni lik, jedan od najbolje okarakteriziranih likova u igrama uopće, povezat ćete se i sa svojom posadom koju vodite na nezaboravno putovanje. Nasljeđu koje je iza sebe ostavila ova trilogija upravo možemo pripisati pozornost na svaki detalj koji je BioWare pažljivo kreirao – od svakog dijaloga u igri do karakterizacije likova koje vodite te volite i mrzite u istom trenutku. Kompletan Mass Effect serijal zapravo je oda ljudskosti i nesavršenosti koja nas čini ljudima. To je serijal koji će pred vas baciti tako teške odluke da ćete o njima razmišljati satima poslije. To je serijal uz kojeg ćete konstantno doživljavati epske trenutke koje druge igre ne nude. I naposljetku – to je serijal koji će vam se učiniti tako prirodnim, ljudskim, grešnim i u isto vrijeme očaravajućim da je to teško opisati.

Jednom kada vas Mass Effect uvuče u svoj svijet, van nećete izaći idućih sto, dvjesto, a možda čak ni tristo sati. Ovaj naš stvarni svijet činit će vam se tako običnim i dosadnim i sve što ćete poželjeti je upaliti svoju konzolu ili PC i biti Shepard. Jer biti Shepard znači da na vama leži spas ili propast čitave galaksije. Ne ljudskog roda. Čitave galaksije koja uključuje na stotine rasa, planeta, bića, stvari i pojava. Znate što je najbolje? Što će vam Mass Effect svo vaše vrijeme vratiti stostruko, a osjećaj zadovoljstva, koji ćete dobiti igranjem igre, gotovo je nemjerljiv kada pričamo o svijetu igara.

Potpuno ću biti iskren i reći da vama, koji ćete po prvi puta igrati igru, iskreno zavidim jer znam koliko ćete sreće, tuge, suza i radosti doživjeti igrajući kompletnu trilogiju. Što je najbolje od svega, ne morate čekati godinama na nastavak kao što smo mi originalni igrači morali. Kompletna povijest gaming industrije, što Mass Effect svakako jest, čeka vas na jednom disku i samo par klikova dalje. To je nevjerojatna privilegija.

Sve je počelo sada već davne 2007. godine!

Sjećam se kao danas. Xbox 360 konzola, moja mala sobica i ja. I mojih 500kn koje sam trebao imati cijeli mjesec. Bio sam student, love nije bilo na bacanje. Znao sam da 16. 11. izlazi Mass Effect i znao sam već tada da će igra biti nešto posebno. A znao sam da mi moja majka Nada slijepo vjeruje pa sam joj slagao da mi treba još 500kn za knjigu iz Kontrolinga. Jasno da je moja majka na trenutak posumnjala da lažem, ali sam je uvjerio da mi treba. Mama je uplatila 500kn (nadamo se svi da ne čita FFA), a ja sam otišao u Sophos i kupio Mass Effect. Imao sam taman za bus do Rijeke i nazad, pojeo sam burger i ostalo mi je 449kn za igru.

Vi danas za iste te ili slične novce možete kupiti kompletnu Mass Effect trilogiju koja se sastoji od sve tri igre i gotovo svog DLC-a. Vrijednost ove trilogije je ogromna i mišljenja sam da za svoj novac kupujete možda najvrjedniju trilogiju u povijesti igara u svakom mogućem smislu – od zabave do trajanja.

MASS EFFECT (LEGENDARY EDITION)

Kako smo već rekli – sve je počelo prije 14 godina. U mjesecu studenom izašao je Mass Effect koji nas je stavio u uloga Johna Sheparda – kapetana legendarnog svemirskog broda Normandy i prvog ljudskog Spectrea. Shepard u jednom trenutku ima viziju u kojoj dolazi do uništenja čitave galaksije i povratka davno izumrle drevne izvanzemaljske rase – Reapera. Na nezaboravnom putu prepunom intrige, političkih priča pa i rasne diskrinacije, proganjat ćete Sarena i doživjeti ono što najmanje očekujete. Originalni Mass Effect poslužit će kao idealna pozornica za upoznavanje svijeta i rasa s kojima ćete ratovati/surađivati/voditi ljubav u idućih nekoliko stotina sati igranja trilogije. Prvi Mass Effect daleko najviše ostavlja dojam old-school RPG-a koji je više okrenut priči i izgradnji svijeta, nego što je to borbi ili osobnoj priči jednog lika. Upravo u upoznavanju Mass Effect univezuma leži ljepota originala. Nemojte misliti da ovo „upoznavanje univerzuma” znači da je igra dosadna ili jednolična. Baš naprotiv.

Što ako ste igrali originalnu igru? Što je novo? Prvo što ćete primjetiti su poboljšani vizuali. Nemojte očekivati nikakvu revoluciju, no u odnosu na 2007. godinu, poboljšane su teksture i rezolucija. Likovi i okoliš izgledaju detaljnije i s puno više boja i općenito vizualnog balansa. Igra radi u 60FPS-a na PC-ju i next-gen konzolama što znači da je pucanje i samo kretanje sada puno, puno ugodnije nego ranije. Kad već spominjemo pucnjavu – sama mehanika je poboljšana. Osjećaj je puno bolje dočaran, a i ciljanje je puno prirodnije. Također, maknute su restrikcije koje se tiču klasa i odabira oružja. Sada bilo koja klasa može koristiti sva dostupna oružja. I dalje je za moderno vrijeme pucnjava dosta jednostavna, a odlazak u zaklon nepotrebno kompliciran i neprecizan. Itekako se vide godine na originalnoj igri, no bilo bi nepošteno reći da je u pitanju samo mala vizualna nadogradnja. Zapamtite da ovo nije remake. Ovo je remaster i malo više od toga. Mi igru igramo na PS5 konzoli i možemo potvrditi da su i učitavanja puno kraća, a dodan je i HDR koji nije bio u originalu. Primjetit ćete da su i pokazivači na ekranu prilagođeni te da se specijalni napadi puno brže pune nego u originalnoj verziji. Naš omiljeni te ujedno i omraženi svemirski tenk za istraživanje planeta – Mako – poboljšan je u Legendary izdanju, no i dalje je prilično nezgrapan za upravljanje. Istraživanje planeta, koje uključuje Mako, još je uvijek pomalo dosadno i zamorno, no ako to ne želite raditi, ne morate. Ako ćemo napraviti mini zaključak za originalni Mass Effect, rekli bismo da su vizuali i gameplay dobili sasvim pristojnu nadogradnju i da dan danas originalni Mass Effect ima ponajbolju priču, likove i kompletan world building na jednoj zavidnoj razini. Na takvoj razini da velika većina današnjih igara ne može stati u istu rečenicu s igrom na kojoj se ipak osjeti breme vremena.

Nakon završetka jedinice, uslijedilo je čekanje na nastavak. Ono je trajalo više od tri godine. Mass Effect 2 izašao je kod nas 28. 1. 2010. godine.

Vrhunac RPG žanra

Nije nitko očekivao da će Mass Effect 2 biti toliko bolja igra od prethodne jer je već jedinica bila odlična igra. Mnogi igrači i dan danas tvrde da je Mass Effect 2 najbolja RPG igra ikada izašla. Ja osobno nisam siguran da to isto mogu reći, ne zbog toga što mislim da to igra nije zaslužila, nego što nisam siguran koliko je Mass Effect 2 bio RPG, a koliko je bio pucačina iz trećeg lica. Ja bih osobno rekao da je više pucačina s RPG elementima, nego što je RPG s pucačkim elementima.

MASS EFFECT 2 LEGENDARY EDITION

Mass Effect 2 je, bez obzira u koji žanr ga svrstali, najbolja Mass Effect igra. Za razliku od prvog dijela igre, ovdje je priča puno osobnija. Ne samo za vas kao Sheparda, nego i ekipu koju ćete okupiti kao svoj tim. Kompletna atmosfera je mračnija i intimnija. Glavne misije su još impresivnije i to ne samo u tehničkom smislu. Kompletan dizajn svijeta je puno kompleksniji i smisleniji. Vrhunac svih poteza i odluka koje ste donijeli u jedinici ovdje će kulminirati u jednom trenutku koji vam nećemo spojlati ako niste nikada igrali dvojku. Mass Effect 2 je uvelike unaprijedio borbu u odnosu na prethodnika. Borba je puno fluidnija, odlazak u zaklon puno bezbolniji i precizniji, lik se brže kreće te nema pregrijavanja oružja. Borba i kompletna mehanike iste su ogromno unaprijeđenje u odnosu na original. Iz igre je izbačen Mako koji je većini bio naporan.

Na prvu je možda teško primjetiti značajnije promjene koje je donio Legendary Edition u odnosu na original iz 2010., ali nakon sat-dva igranja itekako ćete primjetiti da su i ovdje teksture poboljšane, a lica likova puno detaljnija. Neki od likova su na sebi dobili manje zahvate pa sad izgledaju puno prirodnije nego prije. Boje u igri su pogotovo puno življe i realističnije, a ne može se ne primjetiti da kompletan svijet izgleda detaljnije. Promjene su manje vidljive nego na originalu, ali to je zato što je original ipak bio puno starija igra. Ne zaboravite da Legendary Edition uključuje sav DLC za dvojku i zaista donosi dodatnu vrijednost u samu igru. Ako vam se svidio originalni Mass Effect, niste svjesni koliko ćete još više uživati u nastavku. Mass Effect 2 je posebna igra, a nema onoga tko se neće naježiti na onu (ažuriranu) uvodnu scenu.

Možda će vam trebati neko vrijeme dok probavite sve ono što ste doživjeli, osjetili i na posljetku odlučili igrajući Mass Effect 2. Nekima će od vas trebati sati dok svi dojmovi ne sjednu na svoje mjesto. Nekima će trebati i dani, a mnogi od vas će odmah pokrenuti Mass Effect 3. Jesam rekao da vam zavidim? Znam da jesam.

I kraj jedne ere…

6. 6. 2012. godine. Dok je većina mojih vršnjaka sanjala more, cure i alkohol, ja sam čekao ovaj dan. Bio je to izlazak (nisam to tada znao) posljednjeg dijela trilogije i kraj jedne čitave ere. Ne samo za Mass Effect trilogiju, nego i za BioWare. Bio je to početak pada studija koji se još uvijek traži i kojemu zaista čvrsto držimo fige da ne uprska novi Mass Effect i Dragon Age. Posljednju poštenu Mass Effect igru odigrali smo te 2012. godine i zato ovu kolekciju još više cijenimo. Ona predstavlja neizbrisiv trag igraće povijesti.

A Mass Effect 3 je igra koja je, kao rijetko koja do tada, podjelila i posvađala mnoge igrače.

MASS EFFECT 3 LEGENDARY EDITION

Ovo je bila posebna igra i posebno vrijeme u kojemu smo živjeli. Neću nikada zaboraviti raspravu koja se krenula voditi nekoliko tjedana nakon izlaska igre, kada su mnogi igrači završili igru. Ne zaboravite vi koji ćete tek sad krenuti igrati, da smo mi čekali punih pet godina na finale trilogije. Zaljubili smo se u likove i svijet koji je BioWare kreirao. Zaljubili smo se u N7 znakovlje, Sheparda i sve što je na sebi imalo Mass Effect. On je bio puno više od same igre. I dalje je to. No… Došao je kraj igre, kraj jedne ere i igrači su pukli. Dobili smo možda najlošiji, ili ako hoćete najkontroverzniji, kraj ikada u povijesti igara. Kraj je bio toliko nedorečen da su igrači natjerali BioWare da izbaci besplatni DLC koji nudi puno bolje objašnjenje i ima više logike. Ni takav kraj nije zadovoljio mnoge igrače, ali je ipak smirio mnogobrojne duhove. Mass Effect 3 je još više akcijski orijentirana igra u odnosu na drugi dio i za trojku stvarno možemo reći da je akcijska pucačina iz trećeg lica s elementima RPG-a. Igra je također imala puno mračniji i osobniji ton jer je zapravo pričala priču o ratu i preživljavanju čitave galaksije. Odnosi među rasama su vidno bilo narušeni, sam Shepard je poprimio puno mračniji ton i kompletna igra činila se kao jedna velika ratna drama. Sjećam se najava iz 2011. godine i BioWare nije lagao kad je rekao da će ME3 biti drugačija igra.

Borba u igri bila je najbolja do tada, Shepard je bio puno agilniji lik i kompletno iskustvo napucavanja bilo je odlično. Toliko odlično da je Mass Effect 3 imao i multiplayer koji je bio prilično dobar, a koji nažalost nije dio Legendary Editiona. Prava je šteta što je izbačen iz kolecije, no postoji mala šansa da ga BioWare naknadno doda. S druge strane, BioWare je žrtvovao dijaloge u igri, odnosno, izbor istih bio je puno manji nego u prethodnicima. Kompletna igra bila je podosta otvorenija, a dizajn misija čisti spektakl. Također, Mass Effect 3 sadrži neke od najnezaboravnijih trenutaka ne samo trilogije, već kompletne gaming industrije.

Kada pričamo o promjenama koje donosi Legendary Edition, teško je reći da ima nekih značajnih. Kako smo rekli, multiplayer je izbačen, no tu je sada sav DLC. Grafički igra izgleda najbolje, što ima smisla kad znamo da je i izašla zadnja. Zaista nije bilo potrebe da BioWare mijenja likove ili teksture jer su one i sada već pristojne.

Ja vama nisam toliko toga rekao što je sve Mass Effect. Teško je to i dočarati. Nisam spomenuo da možete igrati kao zločesti ili dobar Shepard. Nisam vam rekao da ćete se zaljubiti i voditi ljubav u igri s kim god (Mirandom) želite. Nisam vam toliko toga otkrio!

Nisam vam toliko toga rekao…

U 2021. smo godini svi skupa puno razmaženiji nego što smo bili ranije. Gotovo nam ništa nije dobro i u svemu tražimo manu. Sve nam smeta i traži se najmanja dlaka u jajetu. Sukladno tome, ja moram reći da je Mass Effect Legendary Edition mogao biti i bolji. Mogao je donijeti veće grafičke promjene i općenita poboljšanja, a na čast igri ne služi ni što je izbačen multiplayer iz trojke. Je li BioWare mogao izdati još bolju kolekciju? Je.

No s druge strane, ogromna je privilegija biti u mogućnosti odigrati dio igraće baštine i povijesti u jednom dahu. Ne morate čekati nekoliko godina da biste doživjeli emocije i ushićenje koje će vam ponuditi Mass Effect univerzum. Kao paket, ovo je možda najvrjednija trilogija u svijetu igara koju trenutno možete zaigrati. Ako se susrećete prvi put sa svemirom Mass Effecta – uživajte i upijajte svaki trenutak igre.

Inače nemam običaj završiti recenziju, ili u ovom slučaju više osvrt, videom, ali ostavit ću ovaj najavni teaser za idući Mass Effect kao nadu da će BioWare opet isporučiti čudo. Nadajmo se jer svijet zaslužuje ponovno igrati vrhunsku Mass Effect igru.

Možda sam ipak trebao napraviti recenziju od 10 000 riječi? Možda, ali samo možda bih tada mogao napisati što sve je Mass Effect. Ali, čemu? Jedino ispravno je da sami zaigrate trilogiju i uživate. Zaslužili ste se počastiti.

Mass Effect Legendary Edition recenzija

85

Za veterane serijala ocjena 85, a svi novi igrači povećajte ocjenu za 10. Mass Effect je dio igraće baštine, a ova kolekcija je jedna od najvrjednijih koju možete odigrati u današnje vrijeme.