Apple mora dopustiti developerima naplate zaobilaznim putem, ali Fortnite se ipak ne vraća na iOS

Megaparnica koju je Epic Games pokrenuo protiv Applea nije razočarala. Otkriven je čitavi niz pikanterija kolatelarnih žrtava Microsofta i Sonyja, a ono za što su mnogi predviđali da će biti tek dobar PR za Epic pretvorilo se u…

Pa… dobar PR, to svakako. Ali sud je Epicu priznao samo jednu od 10 točaka. Ta jedna možda je i najvažnija od svih, ali svi se ipak slažu kako su gubitnici jedni i drugi. A dobitnici su svi ostali.

Apple će od 9. 12. na iOS-u trebati dozvoliti developerima da naplaćuju in-game/app stvari direktno sa svojih servisa za plaćanje. Čime mogu zaobići Apple koji je dosad uzimao 30% od svake transakcije, što u prijevodu za njih znači milijarde dolara gubitaka godišnje.

Epic treba vratiti novac, a Apple će izgubiti milijarde

S druge strane, sav prihod koji je Epic stekao dosad neovlaštenim zaobilaženjem Applea trebat će se vratiti. Radi se o iznosu oko 4-5 milijuna dolara koji bi mogao i narasti ovisno o tome koliko i jesu li igrači zaobilazili Appleove restrikcije.

Međutim, to sve ne znači da se Fortnite vraća na iPhoneove i iPadove. Među točkama u kojima je pobijedio Apple stoji kako Apple nije dužan developerima omogućiti instalaciju aplikacija s vanjskih trgovina. Što u prijevodu znači – Apple i dalje ostaje zatvoreni sistem. Dakle, instalacija aplikacija moguća je isključivo kroz App Store.

U ovom trenutku to znači da iOS korisnici i dalje ne mogu igrati Fortnite. Međutim, iako više ne treba plaćati Appleu njegovih 30%, Epic i dalje nije zadovoljan. Sud nije dovoljno jasan u tome kako i na koji način će developeri moći provoditi mikrotransakcije, stoga je za očekivati da će se sistem zakomplicirati koliko je to moguće.

Koliko će Apple zakomplicirati sistem vanjske naplate?

Što i dalje ne odgovara Epicu, jer ako korisnik za kupovinu skina bude trebao obavljati nekoliko koraka u browseru izvan same igre, postotak konverzija bit će znatno snižen. Stoga je CEO Epic Gamesa Tim Sweeney već najavio žalbu na presudu, a Apple pod Epicovim uvjetima još neko vrijeme neće dopustiti povratak Fortnitea.

Kako bi mogao izgledati novi sistem plaćanja mikrotransakcija na primjeru Fortnitea?

  1. Korisnik odabere skin
  2. Korisnik pritisne na plaćanje
  3. Korisniku se otvori web browser Epic Gamesa
  4. Korisnik se treba ulogirati na Epic Games u web browseru s posebnim računom
  5. Korisnik unosi podatke za plaćanje
  6. Epic Games provodi transakciju na vlastitoj stranici i preusmjerava natrag u Fortnite
  7. Korisnik dobije skin

Kako je funkcioniralo dosad?

  1. Korisnik odabere skin
  2. Korisnik pritisne na plaćanje
  3. Apple provede plaćanje s već unesenim podacima u skočnom prozorčiću
  4. Korisnik dobije skin

U međuvremenu i Južna Koreja je naredila Googleu i Appleu otvaranje sustava provedbi naplata, a jedni i drugi prijete kako će to poskupiti cijene njihovih ostalih nameta. Ekosustavi se trebaju iz nečega financirati, kažu. Licenciranje Androida proizvođačima moglo bi poskupjeti što bi se prenijelo na same cijene uređaja, a sličnim putem mogao bi krenuti i Apple.

Ipak, još uvijek je nejasno kada će developeri moći zaobići Appleov sustav plaćanja i u Europi. Vjerojatno to neće biti slučaj još neko vrijeme budući da je presuda donešena u SAD-u, a Europska komisija još uvijek razmatra Epicovu pritužbu za zaštitu tržišnog natjecanja.