Google dobio astronomsku kaznu od EU u visini gotovo 3 milijarde dolara

Završilo je maratonsko suđenje softverskom gigantu Googleu koje je nakon duže istrage napokon 2015. pokrenula Europska komisija, i to s izrazito nepovoljnim ishodom za Google.

Kazna za Googleovo nepošteno uplitanje i utjecanje na rezultate pretraživanja u korist vlastitih proizvoda je ni manje ni više nego 2,72 milijarde dolara. To je ujedno i najveća kazna koju je Europska komisija ikad donijela, te čak nadmašuje dosad rekordnu kaznu za Intel od 1,06 milijardi iz 2014. godine (prethodne godine je recimo i Microsoft kažnjen s 731 milijun dolara).

U izjavi za javnost članica komisije Margrethe Vestager je izjavila: „Google je osmislio mnogo proizvoda i usluga koje su promijenile naše živote na bolje. Ali Googleova strategija kod pružanja servisa za usporedbu cijena nije imala samo za cilj privlačenje kupaca sa proizvodima koji su atraktivniji i bolji od konkurencije. Umjesto toga Google je pribjegao praksi nepoštene tržišne dominacije kroz algoritme pretraživanja koji su favorizirali njihove včastite proizvode i usluge, dok je konkurencija bila namjerno potiskivana na marginu.

To je ilegalno po zakonima EU, jer je onemogućilo drugim kompanijama da se natječu pod jednakim uvjetima i inoviraju, te ono najvažnije, osporilo je pravo kupcima iz EU da imaju istinski izbor servisa i usluga, kao i pune mogućnosti iskorištavanja inovacija“.

Komisija je otkrila da su uz pomoć preinake u Google Shopping linkovima konkurentski siteovi poput Kelkooa i Twenge pali u trgovačkom prometu čak 80% u Francuskoj, dok je taj postotak iznosio čak 85% u Ujedinjenom Kraljevstvu, pa sve do 92% u Njemačkoj.

„Ovakvi iznenadni padovi ne mogu biti objašnjeni nikakvim drugim faktorima“, istaknuli su u komisiji. Neki konkurenti su se prilagodili situaciji, ali prethodni promet prije Googleovih preinaka nikad nije dosegnut.

Google je dakako najavio žalbu, dok je tvrtki trenutno isporučen navedeni basnoslovni račun od gotovo 3 milijarde dolara, koji moraju platiti u roku od 90 dana. U suprotnom slijede nove EU sankcije poput dodatnih novčanih kazni i oduzimanje od dnevnog svjetskog utrška Googlea.

Nadalje, EU će se uz ovaj slučaj dodatno posevtiti i krši li Google zakone u slučaju davanja povlastica proizvođačima Android telefona u zauzvrat za promociju aplikacija i servisa.

Drugi mogući sudski slučaj odnosi se na Googleovo potencijalno sprječavanje reklama i iskorištavanje povlaštenog položaja u slučaju Adsensea.

Naravno, ne treba odbaciti ni prostor za privatne tužbe pojedinih članica EU, koji se otvorio s trenutno pravno važećom i obvezujućom presudom Googleu.

Teško vrijeme za Google na području EU.