Hogwarts Legacy je golemi hit, jedan od najvećih na ovoj generaciji konzola. Samo dan nakon službenog izlaska igre, to je apsolutno svima jasno. Igraju ga milijuni igrača, odjek na društvenim mrežama je velik, ocjene na Metacriticu su izuzetno pozitivne, međutim, nije moglo proći bez kontroverze.
Osim što je kroz knjige stvorila temelje univerzuma, kreatorica Harry Pottera ni na koji način nije vezana uz igru. Razvijajući Hogwarts Legacy, developeri se nisu konzultirali s JK Rowling. Međutim, mnogi su odlučili bojkotirati igru zbog spisateljičinih kontroverznih stajališta o transrodnim osobama.
Kroz 2020. na društvenim mrežama i svojem webu propitivala je porast broja mladih žena u Škotskoj koje žele napraviti “tranziciju” te istovremeno rastući broj onih koji se žele “vratiti na staro”. Potom se usprotivila tome da transrodne žene imaju pristup ženskim svlačionicama, kupaonicama, zatvorima…
Zbilja treba diskutirati o tome, međutim, mnogi su Rowling zamjerili što se direktno ili indirektno svrstava na stranu kontroverznijih aktera društvene i političke scene, onih koji šire mržnju prema trans osobama. Istovremeno, pisala je i knjigu kojoj je u fokusu trans serijski ubojica, što je samo dodalo ulje na vatru.
Je li propitivanje trans prava pogonjeno nekom većom mržnjom, nikad nećemo 100% znati. JK Rowling čitavo vrijeme tvrdi da nije, ali istovremeno pruža povod onoj drugoj strani da smatra drugačije. Ta druga strana sada je prilično vokalna na internetu uoči i nakon izlaska Hogwarts Legacyja.
Sramotna recenzija
Na čiju god stranu se svrstali, vjerojatno ćete se složiti da je recenzija Hogwarts Legacyja američkog magazina Wired sramotna. Autorica je udijelila ocjenu 1 od 10. Kaže da su vizuali “nekoliko godina zastarjeli”, kritizira likove koji nemaju dubinu, tvrdi da je svijet jako loše izveden “bez magije i duše”, a uspjela je nekako i centralnu priču o goblinima izjednačiti sa Židovima.
Recenzija je pogonjena prijezirom ka JK Rowling, to je svima jasno. Unatoč tome što ona, ponavljam, s igrom nema nikakve veze. Ok, to nije potpuno istina, autorica recenzije je u pravu kada kaže da će JK Rowling na račun intelektualnih prava dobiti određeni postotak od prodaje. Međutim, je li to zbilja povod za marginalizaciju autorske objektivnosti?
Kako je itko mogao odobriti takvu recenziju? Kao autor ovog teksta još nisam zaigrao Hogwarts Legacy, ali ni ne moram da znam koliko Wiredova recenzija nema veze sa zbiljom. Ne mora nitko odigrati. Samo bacite pogled na Twitch, gdje Hogwarts Legacy obara rekorde gledanosti na toj platformi.
Obrnuti The Last of Us
Kontroverza se nije zaustavila samo na recenziji inače respektabilnog medija. Grupa onih koji se nazivaju borcima za ljudska prava organizirala se u lupanju negativnih recenzija te dijeljenju spoilera po internetu. Uključujući i kraj. Nažalost, istraživajući za ovaj tekst i sam sam postao žrtva. Slažem se, zaplet nije nešto, čak ni za standard videoigara, premda nije ni za 1 od 100.
Zapravo, događa se novi The Last of Us. Vojska internet ratnika pogonjena društvenim kontroverzama udara minuse po internetu. Na drugoj strani spektra, njegova predvodnica recenziju na Wiredu zaključuje s tvrdnjom da na Hogwarts Legacyju nisu radili queer ljudi, za razliku od svih drugih dobrih igara. Možda bismo trebali prestati privatizirati igre? I sve ostalo? Je li bitno je li na nekom naslovu radio gay, trans ili hetero?