69 milijardi dolara kasnije: Xbox u najdubljoj krizi ikad

U posljednje vrijeme gotovo je nemoguće izvještavati o Xboxu, a da to nije u negativnom smislu. Ne zato jer to želimo, nego zato što jednostavno već jako dugo nije bilo ničeg pozitivnog za ispratiti. Ovaj članak neće biti drukčiji jer je Xbox u nikad većoj krizi, a čini se da je nekako sve krenulo nizbrdo od akvizicije Activion Blizzard Kinga.

Kad je Microsoft 2023. zatvorio akviziciju Activision Blizzarda vrijednu 69 milijardi dolara, mnogi su je nazvali “najvećom pobjedom u povijesti Xboxa”. No dvije godine kasnije čini se da je ta pobjeda došla uz cijenu koju Xbox platforma još uvijek pokušava amortizirati.

Danas je dojam među igračima sasvim drugačiji: umjesto stabilnosti i procvata ekskluziva, Xbox se nalazi u najčudnijoj fazi svog postojanja – uz masovna otpuštanja, gašenje studija, poskupljenja servisa i izlazak najvećih Xbox igara na PlayStation. Pitanje se samo nameće: je li kupnja Activision Blizzarda bila dobra odluka?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Umjesto procvata — racionalizacija

Microsoft je za Activision Blizzard platio iznos kakav gaming industrija još nije vidjela. Nakon tako nevjerojatne investicije, logično je da se od Xbox odjela očekuju brži i veći rezultati. No to je također značilo i agresivnu racionalizaciju: rezanje troškova, gašenje studija koji nisu donosili brzi povrat i otkazivanje projekata bez jasne profitne linije.

Problem je što se očekivani poticaj – rast Game Passa – jednostavno nije dogodio.

Ulazak Call of Dutyja i drugih Activision/Blizzard igara na Game Pass, čak i kao day one naslovi, nije rezultirao nikakvim “eksplozivnim” rastom baze pretplatnika kakav je Microsoft priželjkivao. Interno se navodno očekivalo da će CoD sam povući milijune novih korisnika, ali stvarnost je bila sasvim drugačija — broj pretplatnika stagnira, a na konzoli čak i pada.

Razlozi su jasni:

Drugim riječima: čak ni cijeli Activision Blizzard katalog, uključujući najprodavaniji gaming brand na svijetu, nije uspio “pokrenuti” Game Pass onako kako je Microsoft zamišljao.

Ironično, baš ta franšiza koja je trebala opravdati cijelu akviziciju, ove je godine podbacila. Black Ops 7 nije ispunio prodajna očekivanja, a reakcije igrača su mlake. Dok su se prijašnji CoD naslovi prodavali “samim postojanjem”, ovogodišnji izlazak najnovijeg nastavka je najslabiji u modernoj eri serijala.

Podbacio i Call of Duty

Nakon godina u kojima Call of Duty nije imao konkurenciju, Battlefield 6 im je ove jeseni oteo pozornost i to na način koji se već dugo nije dogodio. Battlefield 6 obara rekorde, dominira na Steamu i vraća franšizu u sam vrh, što dodatno naglašava pad interesa za ovogodišnji CoD. Za Xbox, koji je CoD-u dao ogroman strateški značaj, to je vrlo loš tajming.

Unatoč očekivanjima, ABK se nije pokazao kao partner koji će lako “upasti” u Xboxov ekosustav. To je vrlo rigidna korporacija s duboko ukorijenjenim procesima i Microsoft je preuzeo kolosa koji teško mijenja smjer.

No najveća posljedica akvizicije za Xbox nisu bili ABK-ovi unutarnji problemi nego način na koji je akvizicija poslužila kao katalizator za rezanje troškova. U samo godinu i pol Xbox je zatvorio više studija nego u prethodnom desetljeću. Tango Gameworks, Arkane Austin, Alpha Dog, Roundhouse – sve su to bili studiji koji su mogli doprinijeti raznolikosti platforme, a sada ih nema.

Financijski, Microsoft kao korporacija ima koristi od akvizicije:
• King (Candy Crush) donosi golemi mobilni prihod
• Call of Duty je i dalje jedna od najprofitabilnijih franšiza u industriji
• Blizzardov katalog ojačava ponudu

No Xbox kao platforma, kreativni dom i brend — gubi jasnoću. Ekipa koja je godinama kupovala Xbox zbog ekskluziva sada ih može igrati na PlayStationu. Strategija se mijenja iz godine u godinu, a identitet platforme nikad nije bio mutniji.

Što dalje?

Je li akvizicija bila loša? Ne nužno. Ali za Xbox je svakak ubrzala krizu. Microsoft će dugoročno profitirati, ali Xbox se nakon akvizicije našao u procijepu: pokušava biti profitabilan, pokušava opravdati investiciju i pokušava zadržati publiku unatoč strategiji koja je razvodnila svrhu kupovine njihove konzole.

A s obzirom na to da je ove godine čak i Call of Duty zabilježio slabije rezultate, uz Battlefield 6 koji im ozbiljno konkureira, postaje jasno – najveći projekt Xboxa nije im (zasad) donio stabilnost koju su očekivali.

Hoće li se situacija popraviti? To će ovisiti o tome može li Xbox konačno izgraditi jasnu strategiju… i hoće li Call of Duty uspjeti ostati stup koji nosi cijelu priču.