U prošlu generaciju konzola Sony je s PlayStationom 3 ušao katastrofalno. Lažni marketing, kasni izlazak, preskupa konzola, komplicirani hardver za developere, bahatost… Sve to samo su neki od razloga zašto je Microsoft s Xbox 360 konzolom imao značajnu prednost kroz duže vrijeme prošle generacije.
Zatim je Sony napravio zaokret u poslovanju, a s uvođenjem PlayStation Plusa i preokret u borbi dviju konzola, da bi na kraju odveo pobjedu u prodaji. Sjetit ćete se, Sony je onda svaki mjesec poklanjao dvije velike besplatne igre koje su, prilagođeno vremenu, bile znatno bolje po kvaliteti po onome što dobivamo danas. Također ćete se sjetiti kako je pretplata bila opcionalna, a kako biste igrali online PlayStation Plus nije bio potreban.
U to vrijeme nikome nije bilo jasno kako Sony uspijeva za takvu malu cijenu igračima pružati takve igretine i koliko zapravo kompanija gubi po svakoj igri. Međutim, cilj je ostvaren, Sony je privukao mase, a uoči izlaska PlayStationa 4 servis je već imao 15-ak milijuna pretplatnika.
Preokret PS3 ostvaren na krilima PlayStation Plusa
Kritična masa je stvorena, dodatni milijuni igrača su motivirani odličnom pretplatom postali PS3 igrači, preokret je napravljen i sasvim logično, s PlayStationom 4 je stiglo vrijeme da se krene naplaćivati i online igranje. U tom trenutku je postalo jasno pitanje postavljeno u početku teksta, zašto je Sony pristao gubiti novac?
Danas je u svijetu oko 35 milijuna PlayStation Plus pretplatnika koji Sonyju godišnje donose oko 1,4 milijardi dolara. Uz preko 100 milijuna prodanih PlayStation 4 konzola.
Preslika PlayStation Plus strategije danas se događa u drugom taboru. Xbox Game Pass trenutno je najisplativiji gamerski servis na svijetu koji svojim pretplatnicima donosi apsolutno svaku novu Xbox igru na dan izlaska, sve stare i čitav niz third party igara koje u pretplatu stižu tek par mjeseci nakon izlaska. Tako za 10 dolara mjesečno možete igrati oko 300-ak igara uključujući najveću Xbox ekskluzivu Gears 5 koja je izašla tek prije 2 tjedna. U pretplati se nalazi i čitav niz najpopularnijih igara današnjice, a sve ih možete pogledati ovdje.
Games Pass tankirao prodaju najveće ovogodišnje ekskluzive
Ponovno se postavlja pitanje, ovaj put u promijenjenim ulogama – kako se to isplati Microsoftu? Ne isplati se.
Primjerice, Gearsi 5 unatoč fantastičnim ocjenama bilježe i do nekoliko puta slabiju prodaju od ionako lošeg Gearsa 4. Microsoft je svjesno tankirao prodaju svoje najpopularnije igre ove godine.
Međutim, pretplata bi po popularnim cijenama trebala privući (i privlači) čitav niz novih igrača – vlasnika Xboxa. S njezinom masovnošću, a posebice to vrijedi za razdoblje nakon izlaska novog Xboxa, poslovni model bio bi jednak Netflixovom, koji je danas nesumnjivo najisplativiji servis za streamanje serija i filmova koji, unatoč nadolazećoj i sve snažnijoj konkurenciji, iz godine u godinu nezaustavljivo raste.
Sad se postavlja pitanje isplati li se Sonyju kreirati sličan servis koji bi konkurirao Microsoftu, ali i Electronic Artsu i Ubisoftu koji se polako probijaju sa svojim vlastitim proizvodima.
Sony definitivno ima katalog vlastitih igara koje bi mogao uključiti u servis. To su sve igre koje redovito osvajaju različite nagrade gaming industrije i činjenica je – Sony posjeduje masovniju i kvalitetniju postavu ekskluziva, što posebice vrijedi za aktualnu generaciju konzola. Uz to, PlayStation ekskluzive zahvaljujući velikim ulaganjima bilježe i veliku prodaju, pa se primjerice prošlogodišnji Spider-Man prodao u 13 milijuna kopija, Uncharted 4 u preko 15 milijuna, God of War i Horizon Zero Dawn (obje proglašene najboljim igrama u godinama izlaska) u preko 10 milijuna… Isplati li se Sonyju tankirati impresivne prodajne rezultate nauštrb Netflixovom stilu pretplate kojem teži čitava zabavna industrija?
Radi se o brojkama o kojima Microsoft zasad može samo sanjati, međutim, ekipa iz Redmonda to je shvatila (nebitno je s kolikim zakašnjenjem), pa je kupovinom novih studija osigurala sličan priljev kvalitetnih igara za iduću generaciju konzola.
Biste li vi plaćali PlayStation Game Pass
Bez obzira na budućnost i neminovan priljev brojnijih i kvalitetnijih Xbox ekskluziva, činjenica je da u ovom trenutku na račun pretplatničkog servisa poput Xbox Game Passa Microsoft potencijalno gubi znatno manje nego što bi to gubio Sony. Kao što bi Microsoft gubio znatno više od Sonyja da je pokrenuo PlayStation plus u vrijeme kad je to Sony napravio u prošloj generaciji.
Dakle, da sumiram vlastito razmišljanje koje ne mora nužno biti točno i poklapati se s vašim – servisi poput Xbox Game Passa i Netflixa po sadašnjim popularnim cijenama mogu uspjeti isključivo s masovnošću korisnika, koje će pak privlačiti kvalitetan, ali i brojan sadržaj.
Pa vam, dragi moji, postavljam pitanje. Biste li se pretplatili na Sonyjev PlayStation Game Pass koji bi unutar cijene od otprilike 70 kuna mjesečno (840kn godišnje) ponudio sve svoje sadašnje i buduće ekskluzive (na prvi dan izlaska) uz još pokoju igru trećih izdavača poput Square Enixa i hitova poput PUBG-a, Rocket Leaguea, Ark: Survival Evolveda, Fallouta 4…?