Recenzija | Marvel’s Guardians of the Galaxy

Već nekoliko dana razmišljam kako započeti Marvel’s Guardians of the Galaxy recenziju. Prokletstvo je to koje započne onoga trenutka kada pokrenem igru. I tako biva uvijek. Smatram da su recenzije vrh posla kojeg radimo jer imamo dužnost prema čitatelju iskreno prenijeti emocije koje smo doživjeli igranjem. To uopće nije lagan zadatak s obzirom na društvo u kojemu svi sve znaju, dok generaliziranje postaje svakodnevnica. Smeće je postala univerzalna etiketa kojoj videoigre nisu pobjegle.

Nekada smo i mi, igrači, puno više cijenili trud iza svakog piksela. Najgore od svega je što sve volimo trpati u isti koš i rugati se naslovima koji su imali hrabrosti biti drugačiji. Uzmite za primjer Deathloop i Returnal, fantastične naslove koje mnogi od vas nikada neće zaigrati jer su – smeće.

Uz gore spomenute igre, meni je iznimno drago što sam dobio i treći naslov po kojem ću pamtiti ovu godinu. Marvel’s Guardians of the Galaxy nije najbolja igra na svijetu, ali je projekt prepun sitnica i ljubavi čiju toplinu osjetite od njegove prve pa sve do zadnje sekunde.

Od blata do zlata

Nije lagano nositi titulu Čuvara galaksije. Osim velike odgovornosti koju ona nosi, gotovo je neizbježno da ćete biti osuđeni na predrasude koje su dodatno potaknute lošim marketingom i drugom igrom koja nosi ime Marvel’s Avengers. Jako je bitno razlučiti da osim izdavača, Marvel’s Avengers i Marvel’s Guardians of the Galaxy nemaju veze jedna s drugom – nemaju istog developera, pa čak niti ne spadaju u isti žanr.

Čuvari galaksije prava su single player avantura bez mikrotransakcija i Game as a Service gluposti. Prava je šteta što marketing za igru nije bio fokusiran na njene istinske vrijednosti. Umjesto toga, dobili smo generične trailere koji u fokus stavljaju borbu, a ne likove koji su apsolutna snaga ovog naslova.

Tijekom putovanja, susrest ćete mnoga poznata lica…

Marvel’s Guardians of the Galaxy me u puno stvari podsjetio na Uncharted. Igra ostavlja osjećaj posebne topline i radosti oko srca. Poput onoga kada kao dijete po prvi puta putujete na ekskurziju prema moru s društvom. Ajde, vi s mora to ne shvaćate, ali mi jadni Slavonci znamo kakav je to predivan osjećaj. Posebno kad još u busu zbarite najpopularniju curu u školi.

Kada bih morao povući paralelu s filmovima, rekao bih da me Čuvari galaksije ispunjavaju srećom kao kad sam prvi put gledao Gooniese. Možda se čini čudnim izborom, ali razlog je vrlo jednostavan.

Neviđena kemija

Kemija je ključna riječ ovog naslova. Mislim da još uvijek ne postoji igra koja od prve sekunde na ovako briljantan način gradi odnos između likova koji iz sata u sat postaje sve kompleksniji i vama bliži srcu. Možda je razlog tome što su Drax, Gamora, Rocket, Groot i Star Lord likovi puni mana i ljudskosti. Izvana svaki od njih projicira veliku svojeglavost, taštinu i sebičnost, no ubrzo shvatite koliko među njima ima ljubavi i poštovanja. Od početka do kraja, Čuvari galaksije ne prestaju pričati.

Ovdje se najbolje vidi s koliko je ljubavi ekipa Eidos-Montréala pristupila razvoju. Velika količina truda uložena je u karakterizaciju likova i konstantne dijaloge koji niti u jednom trenutku nisu dosadni. Prepuni su dobrog humora koji će vam često izmamiti osmijeh na lice i ispuniti vas velikom radošću. Tamo gdje su mnogi developeri zabrljali, Eidos-Montréal je podigao ljestvicu. Čuvari galaksije se ne čine kao likovi iz igre, već kao prave osobe. Jako mi je čudno to napisati za nekoga tko izgleda kao rakun ili drvo, ali je istina. Likovi nisu samo statične i unaprijed skriptirane figure na ekranu, već dinamično reagiraju na događaje u okolini i na vas kao glavnog lika igre.

Star Lord, kao vođa ove vesele i često savršeno disfunkcionalne obitelji, konstantno ima mogućnost izbora tijekom razgovora i važnijih događaja u igri. Riječ je o mikro izborima kojih ima hrpetina, a koji utječu na dinamiku i ton razgovora koji se mogu razvući na nekoliko poglavlja igre. Ovdje likovi ne zaboravljaju na odluke koje ste prethodno donijeli. Iako kontroliramo samo Star Lorda, ni u jednom trenutku nisam imao dojam da je to mana igre.

Glasovna gluma glavnih, ali i sporednih likova zaista je na jednoj zavidnoj razini. Ne znam tko je bio zadužen za casting glumaca, no odrađen je fantastičan i jako inteligentan posao. S obzirom na neviđenu količinu razgovora koji je savršeno integriran u gameplay, mogu samo skinuti kapu developerima Deus Exa i poželjeti da ovakvu sinergiju i kemiju između likova vidimo u što više igara.

Svaki od likova je poseban. Čak i apsurdno blesava ljama za koju se nadam da ćete ju spasiti. Znam da zvuči kao najveći klišej, ali ovdje to zaista vrijedi u punom smislu rečenice. Hoće li vam najdraži biti često čangrizavi Rocket, simpatični Groot ili britka Gamora? Teško mi je reći. Meni je osobno najdraži Drax koji ima savršeno suh i britak humor. U nekoliko sam se situacija smijao kao luđak. Ne sjećam se kad se to zadnji puta dogodilo.

Soundtrack je nenadmašan.

Od početnog mi je ekrana bilo jasno da me čeka posebno iskustvo. Ne morate biti fan Marvela, pogledati sve filmove ili pročitati sve stripove kako biste osjetili kemiju koju je Eidos-Montréal uspio dočarati i prenijeti. Veliku zaslugu u čitavoj priči ima glazba. Teško da postoji igra s ovakvim soundtrackom kojeg čine najveći mogući hitovi 80-ih godina. Vidjet ćete koliko je lijepo pustiti si omiljenu pjesmu u Milanu (vašem svemirskom brodu) i razmijeniti nekoliko riječi sa svojom posadom.

Htio bih samo jasno naglasiti da se ne plašite razgovora u ovoj igri. Ovo nije Fallout ili Skyrim da ćete morati skrolati kroz tone i tone teksta. Razgovor je integriran u samu igru i toliko je prirodno izveden da nikada nećete imati dojam da ga je previše ili da je bezveze isforsiran. Bit će vam drago konačno čuti likove koji nisu inferiorniji vama i koji se ponašaju i dišu kao prave osobe (isprika Rocketu i Grootu). Pogledao sam oba Guardians of the Galaxy filma, ali bez imalo zadrške moram reći da su mi likovi iz igre puno više prirasli srcu. Ako vam je to jako bitno, treba reći da glumci iz filmova nisu dali glasove likovima iz igre, ali vjerujte mi na riječ, to nije uopće mana. Dapače, ekipa je odradila fantastičan posao.

Epska avantura dostojna PlayStation single player ekskluziva

Znate već svi da se kvaliteta ovakvog tipa igara često mjeri s kvalitetom koju donose single player PlayStation ekskluzive. Mene su Čuvari galaksije često podsjetili na već spomenuti Uncharted pa u jednoj mjeri i na God of War, ali treba biti pošten i reći da Čuvari imaju svoj đir i štih.

Priča igre jako je zanimljiva i zbog savršeno dočaranih likova, vuče na igranje. Sve krene s jednostavnom i tipičnom-za-Čuvare-galaksije premisom. Već ste shvatili kako su naši junaci nesavršeni i nestašni pa je logično da dugujete lovu gotovo svima u galaksiji. Upravo s dugovanjem počinje naša priča, da bi kasnije čitava igra dobila puno osobniju notu. Ne samo za Star Lorda, već i za sve druge likove koji su prošli svoj put patnje i pokajanja.

Ubrzo ćete shvatiti da je u čitavoj galaksiji vaš dug najmanji problem. Puno veći problem predstavlja kult vjerskih fanatika koji želi zavladati galaksijom i asimilirati sva živa bića. Zvuči poznato? Priča će vas usmjeriti na pravo epsko putovanje prožeto kroz 18 poglavlja i oko 16-20 sati priče, ovisno o tome koliko ćete istraživati razine. Meni je osobno trebalo 19 sati za završetak igre na normalnoj težini, s time da sam dio vremena proveo istraživajući.

Ne brinite, Marvel’s Guardians of the Galaxy nije open world igra. Riječ o više-manje linearnoj igri koja ostavlja malo prostora za istraživanje kao i slične igre istog žanra (Uncharted, Star Wars Jedi: Fallen Order). Istraživanjem skupljate dodatne kostime za likove koji ne donose specijalne bonuse, već se radi samo o kozmetičkim dodacima. Osim kostima, istraživanjem skupljate resurse pomoću kojih otključavate perkove u igri.

Vaša ekipa Čuvara nije samo korisna samo za brbljanje i borbu, već svaki od njih ima i specijalnost pomoću kojih ćete riješavati određene prepreke iz okoline. Groot, primjerice, može svojim krošnjama napraviti most, Drax svojom snagom može prenositi ogromne platforme i predmete, a maleni i za*ebani Rocket zavući će se u sitne prostore gdje drugi ne mogu proći.

Lokacije koje ćete posjetiti na putovanju prilično su raznolike i, kao ostatak igre, odišu detaljima. Od gradova koji vrve ljudima, do planeta u kojima prevladavaju po život opasne vremenske nepogode. Definitivno je dočaran dojam putovanja kroz jednu čitavu galaksiju. Na PS5 grafički igra izgleda jako lijepo s predivnim bojama i osvjetljenjem. Možda jedina zamjerka ide na samu kompleksnost razina koje jesu prelijepe i jako detaljne, ali su često suvišno pravocrtne i jednostavne.

Ako volite ovakav tip igara, onda je jasno da veliki dio igre osim priče, likova i lokacije čine borba i zagonetke. Ako ste ljubitelji zagonetki, onda ćete se razočarati što ih Čuvari galaksije imaju svega nekoliko i svaka od njih je na istu foru. Zagonetke nisu nešto što će vam ostati u pamćenju.

Bez ekipe niti u borbu!

Oko combata igre vodile su se velike rasprave jer neki tvrde da je odličan, dok neki misle da je borba dosadna i jednostavna. Moje mišljenje je negdje u sredini. Pred kraj igre borba postaje pomalo monotona, ali nikad u tolikoj mjeri bi mi se zamjerila. Najveća zamjerka mi ide na Star Lorda koji ima samo svoje blastere koji i nisu previše jaki. Na početku možete samo pucati lasere, a kasnije ćete otključati specijalne elemente kao što su led, vatra, struja… Problem koji imam ovdje tiče se samog osjećaja pucanja. Niti u jednom trenutku nisam imao dojam da pucam lasere, nego ćorke. Sam efekt pucanja je jako slab, čak i na DualSenseu koji pokušava dočarati nešto više, ali ne uspijeva.

Star Lord bez Draxa, Gamore, Rocketa i Groota ne može ništa. Svaki od naših prijatelja i junaka ima svoje specijalne napade. Na početku imate po jedan specijalan napad za svakog od njih, a kasnije ćete otključati dodatna tri, što je sasvim respektabilna brojka. U borbi i dalje igramo samo sa Star Lordom, no možemo birati specijalne napade za svakog od likova. Sve „specijalke” imaju određen period hlađenja prije nego što ih možemo opet iskoristiti. Kompletan sustav borbe temelji se na tome da prepoznate na koje su napade neprijatelji ranjivi i onda koristite samo te specijalke.

Borba je zanimljivija nego što zvuči iz razloga što AI likovi konačno nisu marionete i spužve za upijanje metaka, nego imaju vlastiti mozak i znaju što trebaju raditi, uz nezaobilazne popratne komentare. Pohvalio bih i prilično dobru diverzifikaciju neprijatelja. Dolaze u svim mogućim oblicima, rasama i vrstama. Posebno su impresivne boss borbe koje variraju od malih neprijatelja do pravih grdosija koje će vam prekriti ekrane. Na prvi dojam, borba djeluje malo komplicirano, ali zaista nije. Shvatit ćete sve vrlo brzo. Jedina je šteta što imamo toliko različitih specijalnih napada, a na kraju ćete ih koristiti svega nekoliko. Barem ja nisam imao potrebe jer na normalnoj težini igranja, igra i nije previše teška.

Sve napade otključat ćete do kraja igre. Za svaku interakciju (sukob) s neprijateljima skupljate XP bodove pomoću kojih kasnije otključavate „specijalke.

Likove i neprijatelje koje ćete susreti diljem galaksije, u najmanju bih ruku opisao osebujnima. Posebno mi je srcu prirastao jedan ruski astronaut koji je zapravo pas. Sporedni su likovi, također, dobili veliku pažnju u igri prepunoj easter eggova. Zanimljivo je bilo otkriti što ekipa Čuvara galaksije misli o Avengersima. OK, naša družina ima o svemu mišljenje, ali fascinantna je ta posevećenost detaljima koje možete doživjeti samo u najvećim PlayStation ekskluzivama. Nisam siguran koliko je Eidos-Montréal imao novaca na raspologanju za igru, no treba priznati da su u produkcijskom smislu odradili fascinantan posao.

Čuvari galaksije 2?

Zbog svih navedenih problema koje sam spomenuo u uvodu, Marvel’s Guardians of the Galaxy je igra koja je dočekana s jako malo hajpa. Čak bih rekao da su ju igrači sasvim neopravdano osudili na propast prije reda. Kao igraču, a ne svjeckom recenzentu, moram biti iskren i reći da mi nije jasna sumnja koja i dalje prati ovaj naslov. Igrači su spremniji dati novac za jedne te iste igre koje će kasnije popljuvati, nego pružiti priliku jednom svježem naslovu.

S tehničke strane, nemam velikih zamjerki. Na PS5 igra izgleda i igra se jako dobro. Mi smo kod za recenziju dobili nešto kasnije pa nisam naišao na niti jedan game breaking bug. DualSense i nije previše iskorišten, a nisam osobno ni čuo neke posebnosti 3D zvuka.

Čuvari galaksije nisu revolucionarna igra za žanr. Igrali smo već slične igre, no s druge strane, treba odati priznanje developerima koji su u doba mikrotransakcija i battle royalea izdali ovakvu hrabru i snažnu igru. Teško je pronaći igru s boljom i pametnijom kemijom među likovima. Nadam se da smo dobili sasvim novu franšizu u nastajanju. Star Lord, Drax, Gamora, Groot i Rocket to zaslužuju.

Marvel's Guardians of the Galaxy recenzija

89

Odlična single player avantura za sve ljubitelje žanra, bez obzira bili ili ne ljubitelji Marvel univerzuma. Dugo nismo imali ovako posebnu ekipu na našim ekranima.