Recenzija | The Outer Worlds 2

Obsidian Entertainment ponovno pokazuje zašto ih igrači već desetljećima smatraju majstorima RPG žanra. Nakon uspjeha prvog The Outer Worlds i eksperimentiranja s manjim projektima, studio se vratio s ambicioznijim nastavkom koji podiže gotovo sve aspekte originala na višu razinu.

The Outer Worlds 2 za PlayStation 5 (verzija koju sam testirao) nije samo veći i ljepši, već pametniji, dublji i tehnički stabilniji RPG koji u isto vrijeme ismijava kapitalizam, propituje moralnost znanosti i podsjeća nas zašto volimo igre koje nude pravu slobodu izbora.

Nova galaksija, stare dileme

Radnja se odvija u svemirskom sustavu Arcadia, novom prostoru punom planeta, kolonija i frakcija koje se bore za kontrolu nad resursima i utjecajem. Igrač, u ulozi kapetana novog broda, ponovno se nalazi usred ideoloških i političkih sukoba između korporacija, buntovnika, religioznih kultova i oportunista koji preživljavaju kako znaju i umiju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od prvih trenutaka jasno je da je Obsidian zadržao svoj prepoznatljiv ton satire i sarkazma. Svaka reklama, svaki propagandni plakat i gotovo svaki NPC ima repliku koja udara po sustavu, bilo da ismijava marketing, birokraciju ili slijepu vjeru u tehnologiju. Iako je igra duhovita, ispod te komične fasade kriju se ozbiljne teme poput eksploatacije radnika, gubitka identiteta u korporativnim strukturama, transhumanizma i cijene napretka.

Priča se širi kroz više glavnih poglavlja, ali ono što ju čini posebnom jest način na koji reagira na vaše odluke. Nije stvar samo u grananju dijaloga, već u kontekstu — svaka odluka utječe na odnose između frakcija i likova, a njihova percepcija vas mijenja kako priča napreduje. Možete postati heroj kolonista, simbol pobune ili nemilosrdni oportunist koji prodaje svoje usluge najvišoj ponudi. Igra vam nikad ne kaže što je ispravno, a to je upravo ono što čini naraciju živom i relevantnom.

Likovi i moralni ton

Likovi su ponovno srce igre. Posada okupljena na brodu Unreliable II (ironično, još uvijek pomalo nepouzdanom) čini šaroliku skupinu osebujnjaka. Tu su idealistična znanstvenica koja pokušava dokazati da se etika i znanost mogu spojiti, bivši vojnik s traumama i dubokom skepsom prema autoritetima, sarkastični robot s identitetskom krizom i karizmatična trgovkinja koja vjeruje da svaka ideja ima svoju cijenu.

Dinamika među njima fantastično je napisana. Međusobni razgovori na brodu često su duhovitiji i sadržajniji od mnogih glavnih misija. Obsidian i dalje briljira u stvaranju dijaloga koji imaju smisao, ritam i toplinu. Iako igra obiluje humorom, neki trenutci iznenađuju svojom emocionalnom težinom. Kada vam lik koji inače sve rješava sarkazmom prvi put ozbiljno kaže da se boji umrijeti u zaboravu, igra uspije ono što rijetko tko može — učini vas da zastanete i razmislite.

RPG sustav je dublji, kompleksniji, ali i pristupačniji

Jedna od najvećih promjena u odnosu na prvi dio je novi sustav vještina i napredovanja. Obsidian je uveo tri glavne kategorije sposobnosti: fizičke, društvene i tehničke, a svaka se dalje dijeli na više podvještina poput oružja, eksploziva, medicine, diplomacije, inženjerstva ili znanosti. Igrač na početku određuje osnovne predispozicije svog lika, ali prava prilagodba dolazi tek kasnije, kada počnete kombinirati perkove i osobine.

Sustav osobina (Flaws) vraća se u boljem obliku nego ikad. Igra tijekom avanture nudi mogućnost da prihvatite trajnu manu u zamjenu za dodatni perk. Primjerice, ako često gubite borbe protiv robota, možete dobiti Mechofobiju, što smanjuje vašu preciznost protiv njih, ali otvara dodatne bonuse negdje drugdje. To stvara zanimljivu dinamiku i osjećaj rizika koji većini modernih RPG-ova nedostaje.

Ono što The Outer Worlds 2 posebno uspijeva jest balans između dubine i pristupačnosti. Statistike su složene, ali sučelje je intuitivno, a učinci svake odluke odmah su jasni. Igra vas potiče na eksperimentiranje, a svaki build, bilo da ste tihi saboter, karizmatični pregovarač ili obični nasilnik, otvara potpuno drugačiji ton dijaloga i strukturu misija. Odluke se ne svode samo na dobar ili loš izbor, nego na to kako se želite predstaviti svijetu.

Borba je taktička, zabavna i zadovoljavajuća

Borba u nastavku je možda najveće iznenađenje. Dok je u originalu ponekad djelovala pomalo drveno, sada je fluidna, precizna i iznimno prilagodljiva. Osjećaj oružja je impresivan. Svaka puška, mač ili bacač plazme ima svoju težinu, povratnu silu i taktilni osjećaj koji se zahvaljujući DualSense kontroleru prenosi ravno u dlanove.

Borba se oslanja na kombinaciju pucanja iz prvog lica i taktičkih sposobnosti. Možete, primjerice, zaustaviti vrijeme, zapaliti neprijatelje uljnim oružjem, zatim prebaciti na plazma snajper i završiti ih jednim preciznim pogotkom. Zadržan je poznati TTD (Tactical Time Dilation) koji usporava vrijeme i omogućuje precizno ciljanje ranjivih točaka. No sada tu imamo i dodatne funkcionalnosti, poput taktičkih bonusa koji se otključavaju ovisno o skupu vještina.

Neprijatelji su znatno raznovrsniji nego prije. Osim standardnih ljudskih frakcija, igra uvodi bioinženjerske mutante, robotske lovce i agresivne kolonijalne životinje koje reagiraju na buku, svjetlost i miris. Na višim težinama preživljavanje zahtijeva promišljanje i dobru pripremu gdje borba više nije samo pitanje oružja, već i opreme, potrošnih resursa i taktike.

U kasnijim fazama igre, određeni protivnici mogu djelovati previše izdržljivo, što dovodi do osjećaja da borbe traju dulje nego što bi trebale. Također, povremeno dolazi do blagih problema s detekcijom pogodaka i kolizijom, iako ti propusti rijetko ozbiljno narušavaju doživljaj.

Posebno je zanimljivo što mnoge borbene situacije uopće ne morate rješavati nasiljem. Ako ste dovoljno vješti u dijalogu ili hakiranju, možete sabotirati sigurnosne sustave, podmititi zapovjednika ili jednostavno uvjeriti protivnike da se povuku. To ne samo da proširuje mogućnosti igranja, već daje stvarnu težinu vašem odabiru. Primjerice, ako ste uložili bodove u govor i inteligenciju, igra vas nagrađuje pametnim rješenjima.

Svemir koji diše

Obsidianov svemir u The Outer Worlds 2 možda nije potpuno otvoren kao u primjerice Starfieldu, ali zato je gušći, smisleniji i bogatiji detaljima. Svaki svijet ima jasnu vizualnu i tematsku osobnost. Jedan je planet prekriven crvenom prašinom i radioaktivnim olujama, drugi lebdi u ruševinama industrijske civilizacije, dok treći pruža paradoksalni spoj korporativnog luksuza i siromaštva radničkih zona. Takav kontrast čini svemir Arcadie vjerodostojnim, unatoč njegovoj satiričnoj osnovi.

Istraživanje je pažljivo dozirano između linearnih zadataka i slobodnog lutanja. Svaki planet skriva sporedne misije, skrivene lokacije i male priče koje obogaćuju širu sliku kolonije. Šetnja kroz puste rudnike, slušanje radnika kako pjevaju dok strojevi ispuštaju dim, ili nailazak na napuštenu bazu u kojoj su ostale bilješke o neuspjelom eksperimentu — sve to čini istraživanje živim i smislenim.

Jedna od najvećih pohvala zaslužuje način na koji igra koristi okoliš za pripovijedanje. Često nije potrebno čitati dnevnik ili razgovarati s NPC-evima da bi se shvatilo što se dogodilo — prostorni dizajn sam prenosi priču. Na primjer, ruševine tvornice prekrivene sloganima “Produktivnost je sloboda” dovoljno govore o korporativnom sustavu bez potrebe za eksplicitnim dijalogom.

Frakcije i zadaci

Jedan od najprepoznatljivijih aspekata Obsidianovih igara oduvijek su bile frakcije, i ovdje su ponovno u punom sjaju. Frakcije u The Outer Worlds 2 čine temelj političke i društvene strukture Arcadie, gdje se stari obrasci korporativne kontrole sukobljavaju s novim ideologijama i oblicima otpora. Umjesto površnog sustava izbora tko je dobar, a tko loš, Obsidian je ponovno razvio složen i međusobno povezan ekosustav moći u kojem svaka skupina ima vlastite motive, interne podjele i moralne sive zone.

Središnju ulogu ima Auntie’s Choice, konglomerat koji nastavlja tradiciju korporativne satiričnosti iz prvog dijela. Njihova ideologija temelji se na iluziji slobode, odnosno poticanju izbora potrošača dok se istovremeno sve kontrolira kroz opskrbne lance i reklame. Auntie’s Choice u igri predstavlja naizgled benignu, ali manipulativnu silu, čiji utjecaj dopire do svakog kutka Arcadie. Njihovi gradovi blistaju u neonskim bojama, ali iza kulisa vladaju birokracija, cenzura i stroga korporativna disciplina.

Nasuprot njima stoji The Protectorate, militarizirana frakcija koja vjeruje da je red jedini način da se održi stabilnost u sustavu koji se raspada. Oni su disciplinirani, hijerarhijski organizirani i duboko uvjereni da žrtva pojedinca služi višem cilju. Njihovi vojnici patroliraju kolonijama, dok njihovi zapovjednici često ulaze u sukobe s korporacijama koje smatraju nemoralnima. No granica između njihove zaštite i okupacije često je nejasna — što igrač može iskusiti izravno, ovisno o vlastitim odlukama i reputaciji.

Sustav reputacije s frakcijama u The Outer Worlds 2 nadograđen je i dinamičniji nego prije. Odnos s pojedinom frakcijom ne ovisi samo o izravnim odlukama, nego i o posrednim posljedicama vaših postupaka. Ovakav sustav stvara uvjerljivu mrežu interesa u kojoj nijedna odluka nije izolirana. Ponekad i sitna gesta poput spašavanja pojedinog znanstvenika ili odbijanja ugovora može potaknuti šire posljedice koje se osjećaju kroz čitav svemir. Time Obsidian uspijeva prenijeti osjećaj političke težine i složenosti kakav rijetko koji moderni RPG postiže.

Posebno zanimljivo je što se mnoge frakcije ne ponašaju statično. Njihove unutarnje frakcijske borbe, promjene vodstva i ideološki sukobi mijenjaju način na koji reagiraju na igračeve odluke tijekom igre. Na primjer, moguće je da The Protectorate u ranim fazama igre djeluje kao saveznik, ali kasnije postane represivna sila ako igrač odbije njihove uvjete suradnje. Ovakva dinamika daje svijetu Arcadie osjećaj života — frakcije nisu samo pozadinski elementi, već ključni akteri čije odluke, savezi i izdaje tvore političku mrežu koja se razvija paralelno s igračevom pričom. Njihov prikaz nije jednostavan moralni okvir, nego odraz osnovne teme igre: koliko daleko je društvo spremno ići u ime napretka, stabilnosti ili profita.

Tehnička izvedba i produkcijska vrijednost

Na PlayStationu 5, The Outer Worlds 2 djeluje znatno uglađenije nego što smo navikli od Obsidiana. Dva načina prikaza — Performance (60 FPS) i Quality (4K, 30 FPS) — omogućuju odabir između fluidnosti i vizualne raskoši. Performance mod je stabilan i ugodan, a samo povremeni pad sličica primijetit ćete u gusto naseljenim gradovima.

Grafički stil ostaje vjeran retrofuturističkoj estetici. Puno boja, neonskih svjetala i industrijskih pejzaža koji podsjećaju na mješavinu Fallouta i Bioshocka. Teksture su detaljnije, osvjetljenje dramatičnije, a animacije lica konačno izražajnije. Na trenutke igra izgleda spektakularno, posebno u interijerima kolonija gdje se refleksije svjetla igraju s metalnim površinama i staklenim kupolama.

Zvuk i glazba dodatno pojačavaju atmosferu. Orkestralne teme prate epske trenutke, dok synth podloge stvaraju osjećaj tjeskobe u napuštenim postajama. Glasovna gluma je iznimna — likovi imaju jasne osobnosti, a čak i sporedni NPC-ovi zvuče autentično. Efekti oružja, šuštanje svemirskih odijela i šum komunikacijskih uređaja odlično se prenose kroz 3D audio, osobito uz kvalitetne slušalice.

S tehničke strane, igra je stabilna. Bugova ima, ali znatno manje nego u prvom dijelu. Povremeno se dogodi clipping ili krivo učitavanje tekstura, no ništa što bi pokvarilo doživljaj. Tehnički, The Outer Worlds 2 nije najnapredniji RPG na tržištu, ali u estetskom smislu predstavlja logičan korak naprijed — ispoliraniji, kohezivniji i ugodniji za igru.

Zaključak

The Outer Worlds 2 nije igra koja pokušava biti najveća, već ona koja želi biti najpametnija. U svijetu gdje RPG-ovi često idu za kvantitetom, Obsidian nudi kvalitetu — svijet koji živi, dijaloge koji se pamte i mehanike koje vas tjeraju da razmišljate.

Iako tehnički ne doseže spektakl najvećih blockbustera, The Outer Worlds 2 osvaja osobnošću. Njegov humor, moralne dileme i bogati RPG sustav čine ga jednim od posebnijih naslova godine. A za igrače, to je dokaz da pravi RPG-ovi još uvijek postoje i da ne trebaju otvoreni svemir da bi pružili nezaboravnu avanturu.

The Outer Worlds 2 recenzija

86

Ako tražite RPG s dušom, koji vas tjera na razmišljanje, smijeh i pokoji moralni grč, The Outer Worlds 2 zaslužuje svoje mjesto u vašoj kolekciji.

Kako ocjenjujemo?