Analiza: Monstruozni SSD PlayStationa 5 će raditi razliku u odnosu na Xbox SEX

Nakon jučerašnjeg poprilično dosadnog izlaganja hardverskih specifikacija PlayStationa 5 i objave svih detalja, fanovima je ostao gorak okus u ustima. PlayStation 5 je po specifikacijama slabija konzola od Xbox Series X. No je li doista to tako?

Prava istina je: Sony i Microsoft su krenuli u različitim smjerovima i nakon poprilično izjednačene generacije s PS4 i XONE sada ćemo ponovno uživati u različitosti konzola.

Microsoft se kod XSEX-a fokusirao na čistu snagu. Procesor i grafika su nevjerojatno nabrijani, dok će uvođenje SSD-a odigrati jako veliku ulogu, a posebice će se to osjetiti u open world igrama. Vremenska učitavanja mapa sada će biti minimalna i to je nešto što ćemo svi s oduševljenjem dočekati. Xbox Series X je po svemu sudeći fantastično posložen stroj.

Od prelaska na SSD diskove u konzolama profitirati će i PC igrači jer upravo konzole postavljaju standarde u industriji. Igrači na računalima već godinama pokreću igre sa SSD diskova, ali one su još uvijek optimizirane za klasične tvrde i spore diskove i tek stiže vrijeme kad će se osjetiti razlika razvijajući igre upravo za tu vrstu hardvera.

Dok uvođenje SSD-a kod Xbox Series X (banalizirat ćemo za potrebe usporedbe) izgleda kao nekakva formalnost koja će sama po sebi dovesti značajan iskorak, Sony je s PlayStationom 5 tu odlučio otići na razinu iznad. Sve dosad nabrojane specifikacije na obje konzole već neko vrijeme su standard višeg segmenta PC tržišta te same po sebi ne donose ništa novo, ali SSD disk u PlayStationu 5 i njegove performanse dosad su neviđene u industriji. Tek u narednim godinama diskovi takvih performansi dolazit će u viši (skuplji) segment PC tržišta.

Čemu toliki fokus na SSD?

Performanse SSD diska u PlayStationu 5 su više nego dvostruko bolje od Xbox Series X, a preko 100 puta bolje od PlayStationa 4. Idemo usporediti.

PlayStation 5Xbox Series XPlayStation 4
Propusnost 5.5GB/s 2.4GB/s 50-100MB/s

Dok se ranije propusnost podataka mjerila u megabajtima, sada su u pitanju gigabajti. Napredak u propusnosti podataka novog Xboxa u odnosu na prošlu generaciju je nevjerojatna. 25 do 50 puta je veća i to će igrati veliku ulogu u razvoju novih igara.

Ovaj nevjerojatni napredak omogućit će developerima znatno lakši razvoj igara. Dosad su developeri gubili enormne količine vremena kako bi optimizirali učitavanje asseta iz memorije. Rezultat toga su svjetovi u kojima, primjerice, teksture drveća, grmlja i trave izgledaju identično, teksture su mutne na udaljenostima, manje bitni NPC-jevi izgledaju neuvjerljivo, a geometrije objekata često se iscrtavaju u nekakvim 2D oblicima. Ukratko, trik je u učitavanju detaljnih tekstura u fokus igrača, dok se na okolini štedi. Dakle, developeri su primorani birati koje objekte i u kolikoj kvaliteti će ih učitavati u određenom trenutku na ekranu.

Čak i kod takvog pristupa, već na aktualnoj generaciji konzola imamo fantastične prikaze koji ostavljaju bez daha. Primjerice, na Spideyevom odjelu golim okom vidimo naborine i svaku poru na tekstilu. Driveclub iz 2014. još je uvijek impresivan po količini detalja u kokpitu. Kod Alloy možemo uočiti svaku vlas kose u nevjerojatnim detaljima, a teško se ne zaljubiti u Kait Diaz iz Gearsa 5 koja čak i na Xboxu One S izgleda neodoljivo (iako muškobanjastog izgleda).

Količina detalja na Drakeu na baznom PS4 je nevjerojatna i danas. SSD će omogućiti učitavanje objekata s tolikim detaljima svugdje oko nas. Ne samo na glavnom liku i na objektima u strogom fokusu našeg oka.

Velike brzine SSD-ova omogućit će developerima luksuz utoliko da ne trebaju birati koje objekte će iscrtavati u kojoj kvaliteti i u kojem trenutku. Dakle, da karikiramo, umjesto impresivne jedne Alloy na ekranu moći će se icrtavati istovremeno 10 impresivnih Alloy. Ona kanta smeća preko puta bit će u istim detaljima kao i ova metar od nas, a šume u daljini bit će kristalno čiste i raznolike, različitih tekstura krošnji i grmova. U GTA V neće biti mutnih nebodera 50 metara od nas, a neće biti ni fejkanih tekstura na obzoru. Ukratko, okolina igrača, kako u zatvorenim tako i otvorenim svjetovima biti će neusporedivo detaljnija nego što smo to dosad navikli. I to je najveći pomak koji će donijeti nova generacija konzola od kojih će nam otpadati vilice. Uz dužno poštovanje rezolucijama i FPS-ovima.

I sada kad smo to sve zaključili o novoj generaciji konzola, vratimo se na SSD u PlayStationu 5. Taj ogroman napredak koji donosi nova generacija konzola PlayStation 5 će, ugrubo gledano, donositi u duplo većem omjeru od konkurenta mu Xbox Series X. Svjetovi na PS5 bit će detaljniji i prirodniji (iako će i XSEX to podići na jednu novu razinu), a to ćemo najviše osjetiti u Sonyjevim ekskluzivama i open world igrama.

Grand Theft Auto VI će biti bolja igra na PlayStationu 5

I sada stižemo na GTA VI o kojem se već godinama priča u nama još uvijek nepojmljivim gabaritima. Florida, Miami, Srednja Amerika, Bolivija, Kolumbija… Sve na jednoj mapi. Iako još nema službene potvrde iz Rockstara, s obzirom na količinu glasina i njihovih izvora okvirne lokacije smatramo gotovo potvrđenima.

I sada nam je apsolutno jasno zašto se radi o projektu za nove generacije konzola i kakva će to revolucija biti. Sjetite se Red Dead Redemptiona 2 i kakav bombončić je to bio. Sada zamislite sve to u većoj rezoluciji, s još detaljnijom okolinom i gušćim rasporedom objekata. Arthur nije slučajno bio (pre)trom, a jahanja (pre)duga. Tu se, između ostalog, radilo i o triku developera kojeg smo objasnili ranije, a koji je omogućio učitavanje toliko detaljnog svijeta.

Na konzolama nove generacije u GTA VI sjest ćete u avion u Miamiju nesvjesni iskustva koje vas čeka u narednim minutama. Preljetajući prašume Perua i Bolovije nećete golim okom vidjeti iscrtavanje guste šume u daljini. Sve će se učitavati u djeliću sekunde. Momentalno. Prašume će biti ogromna prostranstva, a iznad njih će se letjeti većim brzinama. Jednom kada se na obzoru pojavi kolumbijski Medelin i njegova siromašna predgrađa, oronule zgrade neće biti zamaskirane iza mutnih tekstura. Imerzija će biti nevjerojatna. Developeri neće imati potrebe ograničiti nijedan aspekt tog iskustva.

Veliki skok na novoj generaciji konzola. I još veći na PlayStationu 5

I cijelo to fantastično iskustvo u GTA VI, zahvaljujući više nego dvostrukoj veći propusnosti podataka na SSD-u PlayStationa 5, bit će bolje upravo na toj konzoli.

Detaljniji svjetovi su karta na koju se odlučio Sony, a veće rezolucije i bolje izvođenje smjer je koji je odabrao Microsoft. Prema našem mišljenju, Sony se s ovim potezom, odstupajući od konvencionalnog pristupa odlučio na nešto veći rizik, a koji bi u konačnici, ako tu ideju prihvate third party developeri, mogao pružiti bogatije igraće iskustvo.

Način, odnosno pristup koji je Sony jučer odabrao kako bi predstavio arhitekturu PlayStationa 5 nevjerojatno je loš. Većina igrača (pa ni mi) ne razumiju 90% toga o čemu je Mark Cerny jučer pričao. Ukratko, radi se o debaklu kojeg treba što prije zaboraviti i vjerujte nam, prvi tech prikazi koji će uslijediti jako brzo će nas oboriti s nogu i tek onda ćemo u potpunosti shvatiti koliko je u biti moćan SSD PlayStationa 5 i koju razliku će, uz pravi pristup developera, raditi u igrama.

Stoga ne očekujte nižu cijenu PlayStationa 5 u odnosu na Xbox Series X. Po svemu sudeći, iako po ostalim specifikacijama slabiji, PlayStation 5 donosi SSD ispred svog vremena čijem cijena čak i u proizvodnji iznosi jako puno. Dovoljno da se po troškovima proizvodnje u najmanju ruku izjednači s konkurencijom. Gledajući hardver, cijena od 500 eura za obje konzole bila bi premija.

Hoće li Sony ispuniti potencijal enormnih propusnih brzina vlastitog SSD-a? Definitivno hoće u first party igrama. Hoće li ga iskoristiti third party developeri? Nadamo se.