Evolucija PlayStation kontrolera kroz 25 godina

1995. godine PlayStation je promijenio sve. Inovacija 3D grafike zauvijek je promijenila način na koji se igramo te je praktički definirala narednih 25 godina u gaming industriji.

Kontroler s druge strane nije donio baš toliku inovaciju. Napredak da, ali bila je to tek evolucija SNES kontrolera. S čime ne želimo umanjiti ulogu sad već kultnog SCPH-1010 modela.

Povodom predstavljanja DualSensea, revolucionarnog novog kontrolera za PlayStation 5 prisjetili smo se evolucije PlayStation kontrolera kroz njegovih prvih 25 godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi PlayStation kontroler: SCPH-1010

Tipke krug i iks predstavljale su negaciju. Odnosno da ili ne. Krugom bismo trebali nešto potvrditi, a iksom negirati. To se u praksi promijenilo i iks je postao potvrdna tipka, a krugom prekidamo radnje. Ipak, Japan je s godinama ostao vjeran početnoj viziji Kena Kutaragija i Teiyu Gotoa, pa u igrama lokaliziranim za njihovo tržište krug i iks tipke imaju zamijenjene uloge u usporedbi s našim.

Trokut je imao značenje pogleda prema naprijed, prema cilju. Dok kvadrat predstavlja komad papira, a inicijalna uloga mu je bila otvaranje menija.

Simboli su s godinama izgubili svoje inicijalno značenje, ali su se zadržali i do danas te predstavljaju jedan dio Sonyevog identiteta. I bake i djedovi danas znaju “čiji su” krug, iks, trokut i kvadrat.

Osim ergonomski, evoluciju u odnosu na Super Nintendo kontrolere napravio je dodatan par “gornjih” R2 i L2 tipaka za koje ipak ne možemo reći da su se naročito koristile u prvim PlayStation igrama.

Prva nadogradnja: Dual Analog kontroler

Ova nadogradnja PlayStation kontrolera je čak i starijim igračima manje poznata, jer radilo se tek o prelaznom kontroleru. U Europu je stigao na ljeto 1997., ali brzo je obustavljen.

U 3D igrama i smjerom kretanja od 360° d-pad direkcionalne tipke pokazale su se nepreciznima, pa je prva nadogradnja kontrolera sa sobom donijela preciznije analogne tipke L3 i R3 s udubljenjima na stickovima. Pritiskom na analog tipku između stickova način upravljanja prebacio bi se s d-pada na palice.

Dual Analog kontroler je u svojem originalnom obliku imao i vibracijske motore, ali u takvoj izvedbi prodavao se samo u Japanu. U Europi i SAD-u prodavan je bez vibracije poradi “poteškoća u proizvodnji” (čitaj uštede).

Manjak vibracije na zapadnom tržištu i realno previsoke analogne tipke za ugodno igranje značile su brzi kraj za ovu izvedbu kontrolera. Međutim, činjenica je kako je upravo Dual Analog postavio standard koji se održao i do danas.

Druga nadogradnja: DualShock kontroler

Plastične i previsoke stickove Dual Analoga krajem 1997. godine zamijenili su udobniji niži stickovi s gumenom površinskom teksturom. Lijeva i desna drška duže su i kontroler u cjelini je ugodniji za držanje tokom višesatnih igraćih seansi.

Prvi DualShock kontroler dizajnom i imenom postaje standard koji će se zadržati sve do PlayStationa 5.

DualShock 2 – PS2

S dolaskom PlayStationa 2 2001. stiže i novi kontroler koji ipak ne donosi iskorak kakav je napravila nova moćna konzola. Izgledom su originalni DualShock i novi Dual Shock 2 identični, dok je jedinu promjenu doživjela boja.

Kod tehničkih funkcija novost u odnosu na prethodnika je transformacija većine tipki u analogne. To je omogućilo da se tipka ponaša drugačije ovisno o jačini pritiska. Primjerice, što je jače pritisnut “iks” to je papučica gasa bliža podu u Gran Turismo 3.

Osim zadane crne boje koja je postala zaštitna boja PlayStationa 2, Sony je kroz tu generaciju konzola započeo prodavati kontrolere u različitim bojama. Prozirnim i neprozirnim, kričavim i manje kričavim… Ako ste kod kuće imali onaj tamnoplavi prozirni kontroler onda ste bili glavni baja u kvartu.

Sixaxis i DualShock 3 – PS3

Sony je u periodu lansiranja PlayStationa 3 krajem 2006. vodio pravnu bitku s ljudima koji su patentirali vibracijske motore u kontrolerima, pa je Sixaxis bio lišen vibracije. Kao posljedica toga kontroler je bio neobično lagan. Bilo je jako čudno igrati bez vibracije.

Sixaxis je uklonio vibraciju ali i kablove. Bio je to Sonyjev prvi bežični kontroler. Ali i prvi kontroler s motion kontrolama koji je to postao implementacijom žiroskopa.

Raspored tipaka ostao je isti. U zori eksplozije popularnosti pucačina poput Call of Dutyja R2 i L2 tipke dobile su dubinu. Novost je PS tipka putem koje su se uključivali kontroler i konzola, a tokom igranja se “vraćalo” u operativni sustav PlayStationa 3.

Tokom 2007. pravna bitka vezana uz vibracijske motore je završena, pa krajem 2007. stiže DualShock 3. Identičan kontoler Sixaxisu uz dodanu vibraciju.

U direktnoj usporedbi s Xbox 360 kontrolerom DualShock 3 je ergonomski bio znatno neudobniji, što su igrači počeli zapaženije primjećivati tokom generacije, pa kontroler PlayStationa 3 pamtimo kao relativno slabu točku čitavog ekosistema te generacije konzola.

DualShock 4 – PS4

PlayStation kontroleri praktički od 1997. godine nisu napravili značajniji iskorak po pitanju ergonomije. Punih 16 godina. DualShock 4 je to promijenio i uveo najveće promjene u povijesti PlayStation kontrolera.

DS4 je zaobljeniji, veći i ugodniji za držanje, pa će se velika većina igrača složiti da se radi o najboljem Sonyjevom kontroleru do danas. Kako s ergonomske, tako i s funkcionalne strane.

Velike promjenu još jednom su doživjele L2 i R2 tipke koje imaju nešto veći hod s površinom zaobljenom prema gore. L3 i R3 palice su udobnije i preciznije, što vrijedi i za d-pad. Select i Start tipke odlaze u povijest. Zamijenila ih je Options tipka, a s lijeve strane na mjestu Selecta sada se nalazi Share tipka za snimanje i dijeljenje sadržaja.

Žiroskop i motion kontrole su ostale. Velika novina je središnji touchpad koji ispod svoje lijeve i desne strane skriva dvije tipke, a sve to kao cijelina kroz čitavu generaciju (kao i motion kontrole) nije dovoljno iskorišteno. Zato je korišten 3,55mm audio konektor za kojeg bismo u sutonu generacije rekli da je najbolji dodatak ovom PlayStation kontroleru.

Za kraj ćemo ostaviti dvije iritantne stvari. Zvučnik koji tek i tamo ambiciozno iskoristi neka first party ekskluziva za pozadinski zvučni efekt, te veliko LED svijetlo na poleđini kojeg ćemo, nažalost, pamtiti tek kao ubojicu baterije. Iako je njegova uloga značajna kod PlayStation VR-a kako bi igre odredile položaj igrača u prostoru.

DualSense – PS5

I sada smo konačno stigli do razloga zbog kojeg je autor ovo preduskršnje subotnje jutro odlučio posvetiti PlayStation kontrolerima. DualSense kontroler kojim bismo trebali upravljati nadolazećim PlayStationom 5.

Baš kao što je 1997. godine vibracija predstavljala revoluciju po kojoj su nazvane naredne 3 generacije kontrolera, tako je nova tehnologija vibracije zaslužna za potpuno novo ime. Jer radi se o revoluciji dostojna novog imena.

Haptička vibracija mijenja dosadašnja dva velika motora koja mogu reproducirati tek nekoliko razina vibracije, s novom tehnologijom koja će omogućiti čitav spektar razina vibracija koje će se manifestirati na način da praktički možete osjetiti igru. Primjerice, putem naprednije vibracije osjetit ćete krećete li se kroz blato, vodu ili travu.

Kao primjer istaknut ćemo članak Wireda iz prošle godine, gdje je novinar imao priliku igrati Gran Turismo 5 na PlayStationu 5. Prelazeći preko zemlje jednim djelom automobila novinar je osjetio s jedne strane kontrolera glatki asfalt, a s druge strane zemljanu podlogu. Nešto što vibracija DS4 kontrolera ni približno ne može predočiti. Dok je Peter Hines iz Bethesde izjavio da kad jednom to osjetite u praksi, teško je vratiti se natrag.

Haptičku vibraciju i klasičnu vibraciju s ranijih kontrolera, odnosno njihov odnos najlakše bismo mogli usporediti kao klavir sa samo 2 tipke i klavir sa svih 88 tipki. Dvije tipke reproducirat će… nešto, a 88 tipki odsvirat će Bethovenovu Mjesečevu sonatu.

Share tipku zamijenit će Create o čijim novim mogućnostima tek trebamo saznati više. Touchpad ostaje, a LED svijetlo gubi svoju veliku površinu na pozadini i seli uz rubove touchpada. Audio konektor ostaje, zvučnik je unaprijeđen, a dodan je mikrofon za bazičnu komunikaciju i glasovne kontrole.

HONORABLE MENTIONS

Boomerang – PS3

Ovo je zaista trebao biti Sixaxis, odnosno PlayStation 3 kontroler. Na sreću, nije. Sony je želio napraviti veliku promjenu, ovo je čak i predstavljeno kao finalan dizajn, međutim, reakcije javnosti su bile katastrofalne i Sony se pred izlazak odlučio na jednostavniji dizajn.

PlayStation Analog Joystick – PS3

Ovo je u biti prvi PlayStationov analogni kontroler izašao još sredinom 1996., a na kojem su se kasnije pazirali Dual Analog i DualShock kontroleri. Hvaljen za flight igre i tabačine, PlayStation Analog Joystick nije doživio veću popularnost prvenstveno zbog poveće cijene.

PlayStation kontroler prototipi – PS1

O ovome ne trebamo ništa posebno pisati. Još dok je PlayStation bio zajednički pokušaj Sonyja i Nintenda (prije nego što su se posvađali kada je Sony krenuo u vlastitu avanturu), kontroler je praktički izgledao kao SNES kontroler (prvi). Nakon razlaza Sony je imao različite ideje. Sve osim posljednjeg ne znamo kako bismo držali u rukama.