Prvog dana mjeseca prosinca izlazi novi nastavak u serijalu taktičkih pucačina iz prvog lica, Rainbow Six Siege.
Hladni Rat, kao što znamo, nije bio klasični rat, već politički sukob dvaju blokova, istočnog i zapadnog, obilježen špijunažom, ekonomskim i svjetonazorskim nesuglasicama, kroz želju da jedni drugima pokažu i dokažu “tko ima većega”. Sukob kao takav je bio izrazito plodonosan za ondašnju beletristiku gdje se profilirao i afirmirao junak našeg uvoda, gospodin Thomas Clancy. Tom Clancy bio je jedan od najcjenjenijih američkih novelista, a debitirao je djelom po kojem je snimljen i kultni film “Lov na Crveni Oktobar”.
Tom Clancy
Desetak bestselera kasnije, eto nam i 1996. godine. Tom Clancy sada je financijski situiran, za filmska prava na njegove knjige bore se veliki filmski studiji, a on ipak odlučuje ostaviti trag u povijesti videoigara. Pokreće Red Storm Entertainment i izdaje svoju prvu igru, Tom Clancy’s Politika, igru inspiriranu popularnom stolnom strategijom Risk.
U moru run ‘n’ gun 3D pucačina specifičnih za ono vrijeme, 1998. godine izdaje prvi Rainbow Six, taktički stealth shooter, gdje smo pratili multinacionalnu antiterorističku organizaciju Rainbow Six. Igrač je trebao paziti na svakog člana Rainbow odreda, spašavati NPC-e kao taoce, brojiti metke te pažljivo planirati napade. Zbog atipičnog pristupa igri za ono vrijeme, igra iako je to možda zaslužila, ne dobiva baš najbolje kritike te prolazi ispod radara publike. Ipak, zahvaljujući priči napisanoj iz pera našeg Clancyja i stavljanju svojeg imena pored naslova igre, igra stvara svoju publiku te se financijski isplaćuje.
Godinu kasnije izdan je nastavak Rainbow Six: Rogue Spear, prvotno za PC. Igra prolazi dosta bolje od originala kako kritički tako i financijski. To je bilo dovoljno za francuski Ubisoft, tada kompaniju u razvoju fokusiranu na svoje online perjanice Matrix Online i EverQuest, da kupi studio za nama nepoznatu cifru. Iako nebitno za ovaj članak, napomenut ćemo da studio iste godine izdaje Ghost Recon, igru baziranu na istim mehanikama, koja prolazi jako dobro kod kritike te po nekim medijima osvaja čak Game of The Year nagrade.
Partizani i ustaše
Rainbow Six 3: Raven Shield izlazi 2003. godine, a pričom se bazira na istoimenoj Clancyjevoj noveli. Ako ste pomislili da ćete u ovom tekstu pobjeći od ustaša i partizana, gadno ste se prevarili. Glavni negativac je nitko drugi nego ustaša imenom Nikola Gospić, koji krajem drugog svjetskog rata i padom nacističkoga režima bježi u Južnu Ameriku. 60 godina poslije, sad već multimilijarder, boluje od karcinoma jetre i ustrajan je u naumu da svoje bogatstvo potroši kako bi svijetu povratio fašizam. Možda ne zvuči tako, ali priča je izvedena prilično uvjerljivo, dok je gameplay u svim sferama poboljšan, tako da igra prima najbolje ocjene kritike u serijalu.
Nekoliko ekspanzija i spin-offova poslije, 2005. godine dolazimo do četvrtog naslova u serijalu, Rainbow Six: Lockdown. Gameplay je sad nešto drugačiji, novost je da možemo zadavati naredbe članovima tima, kao i to da igra sad pruža potpunu slobodu spremanja pozicije igre. Isto tako, dizajn nivoa u ovoj igri dosta je ograničeniji. Za razliku od prošlih igara koje su razvijane prvenstveno za PC, u ovom slučaju Red Storm studio pod pritiskom Ubisofta igru razvija prvenstveno za konzole. To se vidi i na završnom proizvodu, gdje su u PC verziji neki dijelovi jednostavno izbačeni iz igre. To se na kraju preslikalo i na kritike, koje su ovaj put najlošije u serijalu. Potaknuti nešto lošijim kritikama, zbrzali su novu igru Rainbow Six: Critical Hour, te je izdaju 2006. samo na američkom tržištu kao ekskluzivu za Xbox 360. Critical Hour, primarno multiplayer igra, uz kratku i zaboravnu kampanju, donosi još lošije kritike od njezinog prethodnika. Uisitinu igra nedostojna Rainbow Six imena.
Moderni R6
Iste godine izlazi prva Rainbow igra koju ne potpisuje Red Storm studio. Rainbow Six: Vegas, razvijen od strane Ubisoft Montreala, donosi potpuno novi Rainbow tim poslan u Las Vegas da razbije terorističku skupinu koja namjerava napasti grad. S novim studiom dolaze i nove mehanike, pa tako prvi put u povijesti serijala imamo generirajuće zdravlje, pogled iz trećeg lica u zaklonima, a izbačen je i sistem planiranja misija. Ipak, zahvaljujući odličnom dizajnu, atmosferi te i dalje imerzivnom gameplayu, igra je zaslužila prosjek ocjena 88 na Metacriticu.
Iako je do tada bilo nejasno koja je uloga Toma Clancya u Rainbow Six igrama, sve od Rainbow Six: Rogue Speara na kojem je potvrđeno radio, iz Ubisofta nam 2008. dolazi obavijest kako su za nama nepoznatu cifru otkupili prava na Clancyjevo ime. To nam govori da Clancy, ako je i bio umješan u razvoj prošle 4 igre, to u budućnosti sigurno nije.
U isto vrijeme, stiže nam Rainbow Six: Vegas 2, zadnji nastavak u serijalu. Vegas 2 vodi nas kroz razdoblje prije i poslije prvog Vegasa, nastavljajući se direktno na njegovu priču. Gameplayjem se, uz par novotarija, bazira na prethodnika. Bila je to formula koja je palila kod igrača i nije ju bilo potrebe mijenjati, a mnogi od vas mlađih igrača koji ovo čitate ste se uz Vegas igre upoznali s R6 serijalom. Developeri su velik fokus stavili na multiplayer mode, koji je pak preteča igre koja bi trebala biti zvijezda ovog teksta.
Dalje pročitajte što nam donosi Rainbow Six Siege.
RAINBOW SIX SIEGE >>
R.I.P. Tom Clancy
Gospodin Tom Clancy umire 2013. godine u sedamdesetoj godini života. Međutim, to ne znači kraj izlaska igara s njegovim potpisom.
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege najavljen je impresivnim prikazom multiplayer gameplayja na E3 konferenciji 2014. Nažalost, uskoro je potvrđeno kako je multiplayer (uz poneki single-player tutorial) jedino što ćemo vidjeti u ovoj igri. Igra prvotno najavljena za listopad 2015., u kolovozu ove godine biva odgođena za prosinac.
Novi Rainbow Six povjeren je u ruke Ubisoft Montreala, koji je radio i na prošle dvije R6 igre. Ekipa iz Montreala se kroz Vegas igre udaljila od klasičnoga R6 pristupa, a te formule se odlučila držati i dalje, tako da će oni koji očekuju povratak R6 korijenima i ovaj put ostati razočarani. Igra koristi AnvilNext pokretač, isti onaj koji (u raznim fazama) koriste sve Assassin’s Creed igre. Pokretač je to, koji modificiran za ovu igru, obećava veliku razinu destrukcije. Upravo je destrukciji posvećena velika pažnja Ubisoftovih marketinških stručnjaka, pa nas bombardiraju sa svih strana izrazom “proceduralna destrukcija”. Što to znači? U praksi, kad pucate kroz zid, on će se svaki put lomiti drugačije, ovisno o materijalu, vrsti metka, udaljenosti i kutu pucanja. Sistem je to koji od igrača traži maštovitost i trenutnu prilagodbu uvjetima na mapi koji se mijenjaju iz sekunde u sekundu.
Operatori
Po izlasku će biti dostupno 20 klasa, odnosno operatora, po 10 Rainbow specijalaca i terorista, svaki sa svojim specijalnim mogućnostima i gadgetima. Igrači će u jednoj rundi moći odabrati jednog operatora ili regruta, koji kao početna klasa ne nudi nikakve posebne mogućnosti, ali ga se po želji može modificirati. Kroz DLC pakete stiže još 8 operatora.
Mape
Igra će se odvijati na 11 lokacija, a svaka nam donosi svoju dnevnu i noćnu iteraciju. Sve lokacije su dizajnirane po šabloni: interijer / zgrada / prateća okućnica, a vertikalno se protežu kroz podrum, prizemlje i jedan kat. Na okućnicu zaboravite, 99% akcije se odvija u zatvorenom prostoru. To je, sudeći prema beti koju smo igrali, prilično dobro izvedeno, pošto je interijer pametno dizajniran, sa stupovima, destruktivnim zidovima i prozorima postavljenima na strateška mjesta. Pohvalno je da će sve buduće mape biti besplatne, što sad već, polako ali sigurno, postaje trend u današnjim igrama.
Modovi
Tri dana prije izlaska igre, još uvijek ne znamo koliko će biti modova i što oni točno donose. Zato ćemo malo improvizirati.
Situations
Radi se o modu za jednog igrača bez ikakve kampanje, koji će biti tu da nas uputi u igru. Kroz svih 11 lokacija ćemo braniti i napadati kompjuterski kontrolirane protivnike, te usput isprobavati operatore, gadgete i učiti koja su najbolja mjesta za infiltraciju.
Terrorist Hunt
Klasični Rainbow Six kooperativni mod kojeg mnogi od vas pamte kao “TerroHunt”. U njemu ćemo se sami ili zajedno s do četiri suigrača u ulogama pripadnika Rainbow tima braniti od valova umjetno kontroliranih protivnika, oslobađati taoce, deaktivirati bombe ili samo “čistiti” zgrade od terorista. Sve to će nam biti dostupno igrati kroz različite modove težine, uključujući i onaj realistični gdje umiremo od samo jednog metka.
5vs5
U online borbama 5 protiv 5, 10 igrača se svaki sa svojom klasom i gadgetima brani ili napada, kroz 5 runda po 4 minute na 3 dobivene. U prvoj fazi kroz 30 sekunda napadači izviđaju prostor s dronovima, dok se branitelji pokušavaju što kvalitetnije pripremiti za obranu, barikadirajući vrata, zidove, prozore, stropove i postavljajući zamke. Napadači će kroz različite modove unutar zadanog vremena pokušati osloboditi taoce, deaktivirati bombu ili pak dobiti rundu eliminacijom svih terorista.
<< POVIJEST | TESTIRALI SMO IGRU >>
Serveri
Multiplayer only igra mora imati kvalitetno riješeno pitanje servera. Što nas očekuje po izlasku igre? Očekuju nas dedicated serveri, pohvalno, što znači da će se multiplayer kalkulacije odvijati na Ubisftovim serverima. To ne vrijedi i za glasovnu komunikaciju, koja će se odvijati lokalno, na nečijoj konzoli. Jedan od 10 igrača odabran je kao host i preko njegove linije se odvija sva komunikacija. U slučaju da host ima poteškoća ili da napusti igru, akcija se prekida, sve dok se komunikacija ne prebaci na drugog igrača. Smatramo da to nije dovoljno dobro rješenje za modernu igru orijentiranu na multiplayer.
Kakvo je stanje bilo u zatvorenoj beti?
Tokom rujna intenzivno smo igrali zatvorenu betu. Gameplay je dobar, zabavan, igra se vrti fluidno, ali to nije dovoljno za igru koja se svojim najvećim dijelom oslanja na online komponentu. Kao što ste mogli pročitati, igra kampanju nema, a jedino single-player iskustvo ćete doživjeti igrajući Situations mode, na koji ćete pak zaboraviti jednom kad se naučite na igrine mehanike (što će biti vrlo brzo) ili kad osvojite trofej, koji će vam igra gotovo sigurno uvjetovati prelaskom svih 11 lokacija u tom tutorial modu.
Zatvorena beta imala je svojih tehničkih problema. Spajanje igrača u lobby nije funkcioniralo kako treba, kao ni pronalaženje drugih igrača. Jednom kad bi ušli u igru, kraj igre gotovo nikad ne bi dočekalo svih 10 igrača. Često je znalo doći i do prisilnoga pauziranja same igre uslijed migracije na novog hosta za glasovnu komunikaciju. Sve to je, međutim, bilo i za očekivati. Do izlaska igre bilo je više od dva mjeseca i očekivalo se da su developeri uočili sve probleme i da će ih i popraviti.
Igrali smo i otvorenu betu
Ubisoft je najavio otvorenu betu za srijedu, 25. 11., koja je manje od tjedan dana prije izlaska igre trebala uvjeriti igrače u kvalitetu igre, kao što je to svojedobno uspješno napravio Bungie sa svojim Destinyem. Nažalost, beta nije ni krenula, a serveri su već bili srušeni. Stanje je bilo toliko loše da su iz Ubisofta najavili odgodu bete. Situacija se donekle normalizirala u petak, 27. 11., te su igrači polako počeli pristupati igri.
Gameplay je, očekivano, i dalje dobar. Stvarno smo uživali igrajući. Sustav prikupljanja XP-a ponekad ne zbraja zarađene bodove, a primijetili smo i nelogičnosti kod nadogradnje oružja, gdje neke dodatke nismo mogli koristiti iako smo ih otključali i montirali. Ipak, zadovoljni smo. U usporedbi s globalnim prosjekom današnjih modernih igara, to su problemi koji ne narušavaju dinamiku igre i preko njih se može prijeći, a brzo će se riješiti.
Međutim i dalje su prisutni problemi sa serverima, tako da se i u trenutku zaključivanja ovog teksta, par sati prije zatvaranja otvorene bete, otežano pronalazi igrače i pristupa samoj igri. Serveri nenajavljeno padaju svakih nekoliko sati i definitivno ne možemo reći da su stabilni. Prisutni su i nama omiljeni crashevi, kao i povremeno pucanje veze sa serverima. Sve to neodoljivo podsjeća na izlazak sad već kultnog Battlefielda 4, kojeg su popravljali više od godinu dana.
Što očekivati po izlasku?
Preporučamo krajnji oprez pri kupnji igre. Serveri su daleko od stabilnog. Nešto više od dva dana do izlaska igre, istu je nemoguće igrati više od 45 minuta u komadu. Kopije igre se već naveliko tiskaju, printaju se coveri, pakiraju u kutije, palete lete dobavljačima… Za odgodu je izgleda prekasno iako bi, realno, do nje trebalo doći.
Strpljen – spašen, stara je narodna izreka. Mi ćemo vas svakako informirati o stanju igre po izlasku, osluškivat ćemo dojmove stranih portala i časopisa. Nažalost, našu recenziju nećete moći pročitati u nekoj skorijoj budućnosti. Igru za svoje potrebe nećemo kupovati sve dok se ne uvjerimo da su serveri stabilni. Uvoznici i predstavnici trgovina, ako ovo čitate, besramno se nudimo da nam ustupite primjerak igre smatrate li da su naše prognoze za launch netočne.
<< RAINBOW SIX SIEGE