Koliko košta razvoj igara? Ovo su najskuplje igre svih vremena

Danas svatko može raditi igre. Zahvaljujući sve dostupnijim grafičkim pokretačima ne treba previše truda za napraviti… nešto. Međutim, vrhunac gaming industrije čine AAA studiji s golemim budžetima, stotinama i tisućama ljudi, jakim glumačkim imenima i svjetski poznatim scenaristima koji svi zajedno rade priče fantastične produkcije. Ipak, ne uspiju svi povratiti uloženi novac.

Razvoj takvih igara nije jeftin. Često budget za marketing premaši onaj za razvoj igara te zahvaljujući rastu popularnosti i sve snažnijim i kompleksnijim platformama budžeti će samo nastaviti rasti. Dok su cijene AAA igara i dalje iste te iznose baznih 60 dolara. Developeri i izdavači zato su se okrenuli modelima pretplata i mikrotransakcijama, međutim, to sada nije tema. Ovo su najskuplje igre svih vremena (bez troškova promocije).

10 | Crysis 3

Nažalost, Crysis serijal nikada nije postao ništa više od benchmarka za grafičke sposobnosti najsnažnijih računala. Electronic Arts imao je drugi plan. Trebao je to biti serijal koji će postati nova zlatna koka čemu svjedoči i budžet od 65 milijuna dolara koji je Crytek dobio za razvoj Crysisa 3.

Dok će mnogi reći kako se radi o najboljoj Crysis igri, “trojka” je 2013. godine totalno podbacila i u prvim tjednima od izlaska prodana je tek u nekoliko stotina tisuća primjeraka. Premalo kako bi barem približno povratilo investiciju.

9 | Watch Dogs

Watch Dogs je izazivao kontroverze prvenstveno downgradeom nakon “onog” gameplay prikaza iz 2012. godine grafički impresivnog čak i za današnje standarde. Ubisoft je onda bio omraženiji čak i od EA.

Ubisoft je izdavač koji pod sobom ima nevjerojatnu mrežu studija diljem svijeta. Zahvaljujući dobroj logistici, njihove igre se “štancaju” u zavidnim intervalima i kvaliteta njihovih igara unatoč kontroverzama nešto je što se ne može poreći. Takva produkcija košta, a prvi Watch Dogs je dobio budžet od 68 milijuna dolara.

Unatoč kontroverzama i igri koja nije upotpunosti isporučila što smo očekivali, Watch Dogs je tek u nešto više od polovice 2014. godine prodan u preko 10 milijuna primjeraka i tako polučio uspjeh koji se manifestirao uspješnim izlaskom druge igre i nadogradnje serijala trećim nastavkom kojeg bismo trebali igrati krajem ove godine.

8 | Shadow of the Tomb Raider

Nakon golemog uspjeha Tomb Raider reboota i Rise of the Tomb Raider igara, Crystal Dynamics se posvetio radu na Marvelovoj igri, a razvoj nove TR igre povjeren je Eidos Montrealu (Deus Ex, Thief) koji je dobio zavidan budžet od preko 75 milijuna dolara.

Eidos Montreal obavio je nešto lošiji posao od Crystal Dynamicsa kod prethodne dvije igre, međutim, investicija se isplatila i u 4 mjeseca do kraja 2018. godinei Shadow of the Tomb Raider prodan je u preko 4 milijuna primjeraka. Square Enix i Eidos Montreal kasnije nisu otkrivali nove brojke, međutim, oboje su u više navrata naglašavali kako su zadovoljni uspjehom igre.

7 | Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Govori se da su Hideo Kojima i Konami prelomili svoju suradnju uravo na budžetu koji je Hideo tražio za posljednju Metal Gear Solid igru. Hideo se razbacao, Konami to, izgleda, više nije mogao prihvatiti, a na kraju smo dobili odličnu igru koja je, ipak, djelovala nedovršeno.

Konami je u MGS V uložio preko 80 milijuna dolara, a investicija se isplatila već prvog tjedna od izlaska igre nakon kojeg je prodana u preko 3 milijuna primjeraka. Kojima je kraj vlastitog ugovora s Konamijem dočekao usamljen u nekom podrumskom sobičku, a zatim je osnovao vlastiti studio te u suradnji sa Sonyjem i Guerilla Gamesom izbacio Death Stranding.

6 | Defiance

MMO za kojeg mnogi od vas nikada nisu čuli. Ili su ga brzo zaboravili. Nakon popularnog MMO-a Rift Trion Worlds se odlučio raditi novi MMO po uzoru na istoimenu popularnu SF seriju.

Uloženo je preko 80 milijuna dolara Rift novca i, budući da nikada niste čuli za ovu igru, studio je kasnije propao, a prava za Defiance i ime studija kupila je kompanija specijalizirana za minorne F2P igre. Tako je Defiance postao naslov koji je na našoj listi lošije prošao od podbačaja u vidu Crysisa 3.

5 | Battlefield 4

Za razliku od Crysis serijala, Battlefield serijal se već davno prije ovog nastavka prometnuo i EA-ovu zlatnu koku. U razvoj “četvorke” uloženo je 100 milijuna dolara.

Iako su launch pregazile druge igre i očajne performanse, DICE i EA naposlijetku su ipak uspjeli izvući Battlefield 4 iz ponora koji je u prvih pola godine prodan u 7 milijuna primjeraka. A kasnije, zahvaljujući raznim povoljnim rasprodajama vjerujemo da je ta brojka prešla 10 milijuna.

4 | Max Payne 3

Nakon Defiancea ovo je još jedna igra koju niste očekivali na ovakvoj isti. međutim, za razliku od propalog MMO-a, za Max Paynea čuo je svaki gamer. Rockstar je u ovaj naslov uložio čak 105 milijuna dolara. Međutim, važno je napomenuti kako je ova brojka tek procjena nekoliko analitičara i ne mora nužno biti skroz točna.

Max Payne 3 nije razočarao, no radi se o linearnoj igri manjeg tipa za razliku od ostalih modernih Rockstarovih igara, stoga ovakav budžet čudi. No kada pogledate lokacije, onda će vam neke stvari biti jasnije, jer radi se o igri fantastične produkcije i lokacijama zavidnih detalja. No zarada nije bila previsoka, jer u prvom tjednu prodano je tek 3 milijuna primjeraka, a tek kasnijom dodatnom prodajom Max Payne 3 je eventualno uspio povratiti troškove razvoja.

3 | Grand Theft Auto 5

137 milijuna dolara na razvoj igre (do 2013. godine) i još otrpilike 130 milijuna dolara otišlo je promociju. Je li se isplatilo? Kakvo je to pitanje?

GTA V je u samo prva 3 dana zaradio milijardu dolara. Do danas je prodan u preko 130 milijuna primjeraka, a ukupna zarada prometnula ga je u najprofitabilniji proizvod zabavne industrije. GTA V profitabilniji je od bilo koje druge igre, filma, knjige ili glazbenog albuma. I tu ne misli stati. Već je najavljena posebna verzija igre za PlayStation 5 i Xbox Series X čime će GTA V biti aktualan na čak 3 generacije konzola.

2| Star Wars: The Old Republic

Ako je Crysis 3 bio rizik za Electronic Arts, onda je Star Wars MMO bio ruski rulet s pet metaka u šaržeru. Za potrebe priče napisano je preko 1000 stranica scenarija u bliskoj suradnji s LucasArtsom kako bi sve bilo u skladu sa Star Wars univerzumom. Angažirano je 1000 glumaca koji su svoje glasove pružili preko 4000 likova u igri.Čitava ta bajna produkcija koštala 200 milijuna dolara.

Je li se isplatilo? Možda čak i jest, jer ovaj MMO živi već svoju devetu godinu, a prošle godine izašla je još jedna ekspanzija. U međuvremenu je The Old Republic napustio pretplatnički oblik funkcioniranja i prebacio se u F2P vode. Procjenjuje se kako ovu igru dnevno igra do pola milijuna igrača.

1 | Star Citizen

Star Citizen financiran je velikom većinom od strane igrača, a Crhis Roberts i njegov Cloud Imperium Games na razvoj su dosad potrošili preko 250 milijuna dolara u ovaj space sim koji bi trebao biti mokar san svakog od nas. Kako je transparentno objavljeno na službenim stranicama, Star Citizen je dosad podržalo 2,7 milijuna igrača s 303 milijuna uloženih dolara. A ta brojka raste i dalje.

Konačni datum izlaska se i nakon 8 godina razvoja još uvijek ne zna, a developeri su se odlučili igru izbacivati kroz tzv. module od kojih je neke moguće igrati već sad u ranijim verzijama.