Najbolja igra koju nikad nećete igrati – Prey 2

Wanted: Dead or Alive.

Nakon toliko dugo vremena konačno smo dobili priliku zaigrati novu Prey igru (pročitaj FFA recenziju). Otkako sam u novom rebootu studija Arkane započeo avanturu na atmosferičnoj stanici Talos I koja pogađa sve tražene točke spiritualne igre jednog System Shocka, stalno mi se u glavi vrti onaj prvi trailer za otkazani Prey 2, kao i pitanje kakav bi bio završni proizvod da je studio Human Head imao priliku završiti igru i ostvariti svoju viziju. Sam koncept i ideja Preya 2 bili su mi izuzetno privlačni, a s prvim prikazom mogli smo vidjeti i izuzetno ambicioznu igru s potencijalom za ostvarivanje još veće kvalitete koju je originalni naslov postavio davne 2006. godine.

Od Tommyja do Killiana

Originalni Prey bio je vrlo zanimljiv i originalan IP koji nije obilježio prošlo desetljeće u gamingu, no s kvalitetnim napucavanjem i vrlo zanimljivim settingom te gameplay mehanikama, poput portala i gravitacije, ostvario je kultni status kod ljubitelja FPS igara i dobru prodaju. Naravno, za očekivati je bilo da ćemo dobiti i nastavak, a nakon što je prva igra izašla pod izdavaštvom 2K i 3D Realmsa, IP je prodan Bethesdi koja je i službeno predstavila nastavak na E3 konferenciji 2011. Svima nam dobro poznati studio Blur bio je zadužen za produkciju CGI trailera koji je na najbolji način predstavio sam setting i smjer u kojem ide nastavak. Ovaj trailer je u ono vrijeme oduševio gaming zajednicu i pružio prvi pogled na novu priču u kojoj ćemo igrati u ulozi Killiana Samuelsa na potpuno novom planetu pod imenom Exodus. Killian je američki Marshal koji se našao u srušenom i nestalom avionu na The Sphere kojeg vidimo u prvom Preyu, a u ovoj igri je izgubio pamćenje i završio kao bounty hunter na Exodusu. Sam koncept bounty huntera oduvijek je bio vrlo privlačan gamerima, a baš kao i u Star Wars 1313, i ovo je bila još jedna bounty igra koju igrači nisu dobili, iako je izgledala vrlo zanimljivo.

https://www.youtube.com/watch?v=jfHCZAK7p-s

Johnny Cash i Rusty Cage kao savršena glazbena podloga.

Sigurno se pitate – što se tu dogodilo? Iako nemamo službeni odgovor i pravu istinu, imamo naznaka i komentare od Human Heada i Bethesde te mnoštvo procurenih informacija koji nam pričaju vrlo zanimljivu priču o razvoju ovog vrlo traženog nastavka. Human Head je do prestanka razvoja igre na naslovu radio barem dvije godine, a za E3 2011. su nam, osim spomenutog CGI trailera na kojem je radio Blur, pripremili i impresivne gameplay prezentacije koje su na najbolji način demonstrirale brojne mehanike koje je autorski studio prikazao u CGI traileru. Ovo je i najbolji pokazatelj koliko je igra bila razvijena i kako je Human Headova vizija mirisala na pravi hit. Nije sve ostalo na CGI traileru koji je trebao stvoriti hype, već su developeri iz Human Heada pripremili i prave prezentacije koje su prikazivali i na E3 pozornicama, a upravo su ove prezentacije pokazale kako u praksi izgledaju brojne scene iz CGI trailera. Igra je bila rađena u id Tech 4 pokretaču i u ono vrijeme je izgledala uistinu impresivno s obzirom na to da je bio predviđen izlazak za 2012. za PC, PS3 i Xbox 360.

Baš kao i u CGI traileru, gameplay prikazi nam pokazuju Killiana u akciji i sve napredne gameplay mehanike u izuzetno atmosferičnom univerzumu kojeg su developeri stvorili. Igra je trebala imati čak tri lokacije i, za razliku od prve igre, novi naslov je trebao imati otvorene sandbox hubove u kojima će igrači sami birati što će raditi i na koji način će pristupati misijama ili loviti svoj plijen. Taj sustav bounty huntera bio je vrlo zanimljiv, budući da su igrači mogli loviti svoje mete uz korištenje niza gadgeta i odlučiti hoće li ubiti metu ili je ipak privesti kako bi izvršili svoj ugovor. Tu je bilo zaista svega. Mete su vam mogle ponuditi još više novaca od naručitelja bountyja kako bi ih pustili, a tu je bilo čak i mogućnosti ispitivanja i nekakve naznake morality sustava koji bi utjecao na vašu reputaciju u ovom svijetu. Uvijek sam htio igrati bounty hunter igru u svijetu kao u onome iz Omege iz Mass Effecta 2, a upravo je Prey 2, kao mix Blade Runnera, Deus Exa i spomenute Omege, izgledao kao prava stvar.

https://www.youtube.com/watch?v=vPMr0joaE6A

Gameplay je pokazao pravu stvar. Tu vidimo sve mehanike iz CGI trailera.

Čak je i gameplay bio puno dinamičniji jer su developeri odlučili staviti naglasak na pokretljivost i dinamičnost glavnog lika koji je bio opremljen s thrusterima zbog čega je svijet bio vrlo vertikalan. Dodajte na to parkour sustav i sposobnost pucanja dok se visi ili iza zaklona i imate vrlo dinamičnu borbu i sustav kretanja. U samoj prezentaciji i CGI traileru mogli smo vidjeti i dodatnu opremu poput granata za hvatanje meta i rakete koje su se mogle ispaliti iz ramena na oklopu glavnog lika.

Svijet je trebao biti pun različitih aliena.

Development Hell

Igra je s ovim prikazom oduševila javnost, ali i samu Bethesdu koja je bila vrlo zadovoljna napretkom te je developerima pružila produženje razvoja od šest mjeseci do godinu dana. Human Head je nastavio s radom na igri koja je već onda izgledala dosta dovršeno i očito je bilo da bi do iduće godine dovršili razvoj i isporučili igru igračima. Tu dolazimo do problema o kojima su pričali brojni izvori. Bethesda je pristupila Human Headu kako bi ih kupila jer se radilo o vrlo talentiranom razvojnom studiju koji je znao raditi s id tech pokretačem (ovo je posebno zanimljivo s obzirom da je Arkane novi Prey napravio u Cry Engineu, iako imaju svoju izvedenicu id Techa kroz Void engine). Human Head je ovo odbio budući da se nisu htjeli vezati za velikog izdavača kako ne bi ugrozili svoju kreativnu viziju i slobodu. Ovo se Bethesdi nije svidjelo, stoga su nakon toga počeli postavljati nedostižne ciljeve i rokove koje developeri nisu mogli ostvariti, a dodajte na to i dodatne financijske troškove za Human Head, pa dolazite do zaključka da su ih kroz ovaj način pokušali kupiti. Kako saznajemo po brojnim leakovima, sam razvoj je zaustavljen krajem 2011., nakon čega je započeo štrajk, a u narednoj godini nije bilo pomaka u razvoju.

Tommy (glavni lik prve igre) bio je vrlo bitan lik u nastavku.

Bethesda je igru konačno otkazala 2014. kad su službeno objavili da igra nije zadovoljila njihove standarde te da razvoj nije išao po planu. U brojnim razgovorima i leakovima možemo saznati kako je igra bila još više tehnički poboljšana od prvih prikaza i bilo je tu još dosta mehanika koje nismo ni vidjeli. Bilo kako bilo, Human Head su poručili kako su izuzetno ponosni na svoj rad i nagrađivane prezentacije koje su pokazali igračima te da su razlozi otkazivanja političke prirode i sitničavi. Human Head su se uspjeli oporaviti nakon otkazivanja ovako velikog i bitnog projekta te su narednih godina radili na mobilnim igrama ili kao podrška na drugim naslovima, poput Bioshock Infinite. Iako sigurno nećemo vidjeti Prey 2, nadam se da će se studio vratiti još jači i pružiti nam novi impresivni IP s kojim će nas opet oduševiti.

Novi početak

I tu dolazimo do novog Preya. Bethesda je kroz godine ponudila IP i drugim developerima kako bi spasili Prey 2. Jedan od njih je Obsidian koji je na igri radio dva mjeseca, a drugi su odbili ponudu, budući da je sav kod i razvoj bio u rukama Human Heada te nije bilo lako nastaviti tako ambiciozan projekt. Kako je Kotaku i objavio 2013., jedan od razloga zbog čega je bio blacklistan od strane Bethesde, Arkane Studio je preuzeo projekt budući da su i sami htjeli napraviti imerzivnu simulaciju na svemirskoj stanici, po uzoru na System Shock, što je upravo i završni proizvod kojeg upravo igramo. Novi Prey nema apsolutno nikakve poveznice s originalom već predstavlja potpuno novu igru i reboot serijala. Svaki novi IP predstavlja veliki rizik za izdavača, stoga je razumljivo da je Bethesda odlučila iskoristiti ime Prey kako ne bi riskirali radeći novi IP jer Prey IP iza sebe ima više od milijuna prodanih igara i otkazani nastavak kojeg su tražili brojni igrači.

Prey (2017.) – Arkane Studios

Vidi se da Bethesda itekako želi vlastiti i uspješan serijal poput System Shocka ili Bioshocka, stoga me ne čudi da su se odlučili uzeti ime Prey s obzirom da imaju sve, od poznatog wrencha koji je go-to melee oružje iz ovakvih igara, pa do poveznice s legendarnim studijima iz 90-tih i 2000-tih, poput Looking Glassa, Arkanea, Irrationala i Human Heada koje cijene stariji gameri, a oni su tražili igru koja može poslužiti kao spiritualni nastavak na System/Bioshock. Dovoljno je prolistati bilo koji forum i vidi se da im je takva taktika prošla jer mnoštvo igrača u svojim dojmovima spominje upravo ove igre.

Prey 2 je bio vrlo zanimljiv projekt i uistinu je šteta što developeri Human Heada nisu uspjeli ostvariti svoju viziju. Arkane nam je nakon Dishonoreda pružio još jednu vrlo zanimljivu igru koju upravo sada igram (moram pohvaliti soundtrack Micka Gordona), no moram priznati da bi me još više zanimala originalna vizija igre koja je na prvu pokazivala puno potencijala i velika je šteta što nismo dobili takvu igru. Prey 2 je definitivno jedna od najboljih igara koje nikad nećete igrati!